Overwegingen bij COM(2021)825 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit i.v.m. het verlenen van tijdelijke ondersteuning aan Hongarije om de werkloosheidsrisico's als gevolg van de COVID-19 uitbraak te verzachten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Naar aanleiding van een verzoek van Hongarije van 6 augustus 2020 heeft de Raad op 23 oktober 2020 financiële bijstand aan Hongarije toegekend in de vorm van een lening van maximaal 504 330 000EUR met een gemiddelde looptijd van ten hoogste 15 jaar, als aanvulling op de nationale inspanningen van Hongarije om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen.

(2) De lening diende door Hongarije te worden gebruikt ter financiering van met werktijdverkortingsregelingen vergelijkbare en gezondheidsgerelateerde maatregelen als bedoeld in artikel 3 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1561 van de Raad 2 .

(3) Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in Hongarije inactief geworden. Dit heeft geleid tot een toch nog plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven in Hongarije ten aanzien van een nieuwe maatregel, namelijk een regeling voor eenmalige inkomenssteun voor zelfstandigen in sectoren die getroffen worden door beschermingsmaatregelen en maatregelen als bedoeld in artikel 3, punten f), g), h), i) en j) van Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1561.

(4) De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die Hongarije in 2020 en 2021 heeft getroffen om die uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidseffecten daarvan in te perken, hadden en hebben nog steeds een dramatisch effect op de overheidsfinanciën. Hongarije had tegen het einde van 2020 een overheidstekort van 8,0 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van 80,1 % van het bbp. Volgens de najaarsprognose 2021 van de Commissie zouden tegen het einde van 2021 het overheidstekort van gekrompen zijn tot 7,5 % van het bruto binnenlands product (bbp) en de schuld tot 79,2 % van het bbp en zou het bbp van Hongarije volgens de prognose in 2021 met 7,4 % toenemen.

(5) Op 1 december 2021 heeft Hongarije de Unie om 147 140 000 EUR aan verdere financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn in 2020 en 2021 gedane nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen. Hierbij gaat het met name om de in de overwegingen 6 en 8 beschreven maatregelen.

(6) Op basis van “Regeringsdecreet nr. 485/2020 (XI. 10.)” 3 hebben de autoriteiten een aantal belastinggerelateerde maatregelen, als bedoeld in artikel 3, punten f), g), h) en j) van Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1561 van de Raad, verlengd en gewijzigd. De lening is aangevraagd ter dekking van de uitgaven voor de periode van december 2020 tot en met juni 2021. Het decreet bevat voor de begunstigden de uitdrukkelijke voorwaarde om arbeidsovereenkomsten die ten tijde van de inwerkingtreding van het decreet van kracht waren te handhaven en om deze overeenkomsten de duur van de maatregel niet op te zeggen door middel van een opzeggingstermijn van de werkgever. Het toepassingsgebied qua sectoren die voor steun in aanmerking kwamen, werd gewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke opzet van de maatregelen, zoals gewijzigd in de regeringsbesluiten 4 .

Voor de sectoren die het zwaarst door de pandemie zijn getroffen, hebben de autoriteiten een vrijstelling van de socialezekerheidsbijdragen en opleidingsheffing voor werkgevers ingevoerd, oorspronkelijk voor de periode van maart tot en met december 2020, en een verlaging van de re-integratiebijdrage voor werkgevers, oorspronkelijk voor de periode van maart tot en met juni 2020.

De autoriteiten hebben tevens voor personeelskosten een vrijstelling van de belastinggrondslag van de belasting voor kleine ondernemingen (“KIVA”) ingevoerd, oorspronkelijk voor de periode van maart tot en met juni 2020.

Voor al deze maatregelen ziet het verzoek alleen op het deel van de totale uitgaven (of gederfde inkomsten) met betrekking tot ondernemingen die de werktijd verkorten of opschorten of wanneer werknemers tot de datum van de meest recente beschikbare gegevens ononderbroken in dienst waren. Aangezien die maatregelen bestaan uit gederfde inkomsten voor de overheid, kunnen zij gelijkwaardig worden geacht aan overheidsuitgaven.

(7) Wat betreft belastinggerelateerde maatregelen hebben de autoriteiten op basis van “Regeringsdecreet nr. 105/2021 (III. 3.)”, “Regeringsdecreet nr. 147/2021 (III. 27)” en “Regeringsdecreet nr. 204/2021 (IV. 29.)” 5 de in artikel 3, punt i), van Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1561 bedoelde vrijstelling van de forfaitaire belasting voor ondernemingen die weinig belasting betalen (“KATA”) gewijzigd, deze werd oorspronkelijk ingevoerd voor de periode van maart tot en met juni 2020 en werd verlengd voor de periode van maart tot en met april 2021. Het verzoek ziet alleen op het deel van de uitgaven met betrekking tot de steun aan de zelfstandigen en eenmansbedrijven. De maatregel kan worden beschouwd als een soortgelijke maatregel als een werktijdverkortingsregeling in de zin van Verordening (EU) 2020/672 omdat hij ertoe strekt de zelfstandigen of daarmee gelijkgestelde categorieën van werkenden te beschermen tegen inkomensderving of -verlies.

(8) Met “Regeringsdecreet nr. 310/2021. (VI. 7.)” met betrekking tot de compensatiesteun voor zelfstandigen heeft Hongarije ook een nieuwe regeling voor eenmalige inkomenssteun ingevoerd voor zelfstandigen in sectoren die getroffen zijn door lockdownmaatregelen, op voorwaarde dat zij hun activiteiten gedurende ten minste twee maanden na het geplande einde van de noodtoestand voortzetten 6 . De eenmalige betaling komt overeen met het maandelijkse gegarandeerde minimumloon (HUF 219 000). De subsidiabiliteitsperiode eindigt met het einde van de noodtoestand. De doelgroep van de regeling zijn zelfstandige ondernemers zonder werknemers, die niet in aanmerking komen voor steun in het kader van de sectorale loonregeling. De maatregel kan worden beschouwd als een soortgelijke maatregel als een werktijdverkortingsregeling in de zin van Verordening (EU) 2020/672 omdat hij ertoe strekt de zelfstandigen of daarmee gelijkgestelde categorieën van werkenden te beschermen tegen inkomensderving of -verlies. 

(9) Hongarije voldoet aan de voorwaarden van artikel 3 van Verordening (EU) 2020/672 om financiële bijstand te kunnen aanvragen. Hongarije heeft de Commissie het nodige bewijsmateriaal verschaft dat de werkelijke en geplande overheidsuitgaven sinds 1 februari 2020 met 897 720 542 EUR zijn gestegen als gevolg van de nationale maatregelen om de sociaal-economische gevolgen van de COVID-19-uitbraak het hoofd te bieden. Dit is een plotse en sterke stijging omdat zij ook verband houdt met zowel een nieuwe maatregel als met een verlenging van bestaande maatregelen die rechtstreeks verband houden met soortgelijke maatregelen als een werktijdverkortingsregeling die een aanzienlijk deel van de ondernemingen en de beroepsbevolking in Hongarije bestrijken. Hongarije financierde 113 740 000 EUR van de stijging van het uitgavenbedrag uit Uniemiddelen. Hongarije heeft 132 510 542 EUR van de extra overheidsuitgaven met eigen middelen gefinancierd.

(10) De Commissie heeft, overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EU) 2020/672, Hongarije geraadpleegd en heeft de plotse en sterke stijging geverifieerd van de werkelijke en geplande overheidsuitgaven die rechtstreeks verband houden met een soortgelijke maatregelen als een werktijdverkortingsregeling, waarvan sprake is in het verzoek van 1 december 2021.

(11) Daarom moet financiële bijstand worden verleend om Hongarije te helpen het hoofd te bieden aan de sociaal-economische gevolgen van de ernstige economische verstoring als gevolg van de COVID-19-uitbraak. De Commissie moet de besluiten inzake de looptijd, omvang en vrijgave van de tranches en deeltranches in nauwe samenwerking met de nationale autoriteiten nemen.

(12) Hongarije en de Commissie moeten in de in artikel 8, lid 2, van Verordening (EU) 2020/672 bedoelde leningsovereenkomst met dit besluit rekening houden.

(13) Dit besluit moet de uitkomst onverlet laten van eventuele procedures met betrekking tot verstoringen van de werking van de interne markt, met name uit hoofde van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag. Het doet geen afbreuk aan het vereiste dat de lidstaten, uit hoofde van artikel 108 van het Verdrag, de Commissie op de hoogte brengen van voorgenomen steunmaatregelen.

(14) Hongarije moet de Commissie op regelmatige basis informeren over de tenuitvoerlegging van de geplande overheidsuitgaven, zodat de Commissie kan beoordelen in hoeverre Hongarije die uitgaven ten uitvoer heeft gelegd.

(15) Bij het nemen van het besluit om financiële bijstand te verlenen is rekening gehouden met de bestaande en verwachte behoeften van Hongarije en met verzoeken om financiële bijstand op grond van Verordening (EU) 2020/672 die reeds door andere lidstaten zijn ingediend of gepland, met toepassing van de beginselen inzake gelijke behandeling, solidariteit, evenredigheid en transparantie.