Overwegingen bij COM(2022)136 - Machtiging van Polen af te wijken van de artikelen 218 en 232 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 5 augustus 2021, heeft Polen verzocht om machtiging tot invoering van een bijzondere maatregel die afwijkt van de artikelen 218, 226 en 232 van Richtlijn 2006/112/EG, zodat het voor alle door belastingplichtigen verrichte transacties waarvoor een factuur moet worden afgegeven, elektronische facturering kan verplichten. De gevraagde machtiging had betrekking op de periode 1 april 2023 tot en met 31 maart 2026.

(2) Bij brief van 21 oktober 2021 heeft de Commissie de overige lidstaten van het verzoek van Polen in kennis gesteld. Bij brief van 22 oktober 2021 heeft de Commissie Polen meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

(3) Bij brief van 8 februari 2022 heeft Polen de Commissie vervolgens meegedeeld dat de derogatie van artikel 226 van Richtlijn 2006/112/EG niet langer nodig was en dat het toepassingsgebied van de gevraagde maatregel zou worden beperkt tot op het grondgebied van Polen gevestigde belastingplichtigen.

(4) Volgens Polen zal de veralgemening van een verplichte elektronische facturering btw-fraude en -ontduiking helpen bestrijden. In combinatie met de toezending van extra transactiegegevens zal die verplichting de analysemogelijkheden van de Poolse belastingdienst aanzienlijk versterken, doordat hij automatisch zal kunnen nagaan of de aangegeven en betaalde btw met elkaar overeenstemmen, en de verzoeken om btw-teruggaaf van belastingplichtigen beter zal kunnen controleren. Daarnaast zal de elektronische facturering een aanvulling vormen op andere maatregelen die tot doel hebben om btw-fraude en -ontduiking te bestrijden en het btw-stelsel te moderniseren, zoals het gemeenschappelijk controledossier voor btw-doeleinden, het mechanisme van gesplitste betaling2, het systeem voor de elektronische analyse van financiële stromen of het online fiscale kasregistersysteem voor het toezicht op de detailhandel.

(5) Volgens Polen zal de verplichte elektronische facturering het voor belastingplichtigen eenvoudiger maken om hun verplichtingen na te komen, onder meer dankzij vooraf ingevulde btw-aangiften en overzichtslijsten of snellere btw-teruggaaf. Belastingplichtigen zullen baat hebben bij elektronische facturering, bijvoorbeeld doordat facturen worden bewaard en gearchiveerd door de overheid of boekhoudprocessen worden geautomatiseerd. Polen verwacht geen grote kosten voor de belastingplichtigen, met name in vergelijking met de voordelen die de invoering van het systeem van elektronische facturering hen zal opleveren. Om het aanpassingsproces te ondersteunen heeft Polen al een vrijwillig systeem van elektronische facturering ingevoerd voor de inwerkingtreding van de verplichte regeling. Daarnaast zullen gratis oplossingen worden aangereikt om aan de verplichte elektronische facturering te voldoen en zal een uitgebreide voorlichtingscampagne worden opgezet om de belastingplichtigen vertrouwd te maken met de nieuwe btw-regels inzake verplichte elektronische facturering.

(6) Gezien het brede toepassingsgebied en vernieuwende karakter van de bijzondere maatregel is het zaak het effect ervan op de bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en op belastingplichtigen te evalueren. Als Polen een verlenging van de bijzondere maatregel nodig zou achten, moet het de Commissie dan ook een verslag met een evaluatie van de doeltreffendheid van de bijzondere maatregel inzake bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en vereenvoudiging van de belastinginning voorleggen, samen met het verzoek om verlenging.

(7) Deze bijzondere maatregel mag geen afbreuk doen aan het recht van de afnemer om een factuur op papier te ontvangen in het geval van intracommunautaire transacties.

(8) De bijzondere maatregel staat in verhouding tot de beoogde doelstellingen. Voorts houdt de bijzondere maatregel niet het risico in dat de fraude zal verschuiven naar andere sectoren of andere lidstaten.

(9) De bijzondere maatregel zal geen nadelige gevolgen voor de totale belastingopbrengst in het stadium van het eindverbruik noch voor de eigen middelen van de Unie uit de btw hebben.