Overwegingen bij COM(2023)124 - Specifieke regels voor bepaalde producten uit het VK die Noord-Ierland binnenkomen: detailhandelsgoederen, planten, pootaardappelen, machines, landbouwvoertuigen en huisdieren

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Het Akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie 10 (het “terugtrekkingsakkoord”) is namens de Unie bij Besluit (EU) 2020/135 van de Raad 11 gesloten en is op 1 februari 2020 in werking getreden. De in artikel 126 van het terugtrekkingsakkoord bedoelde overgangsperiode, waarbinnen het Unierecht van toepassing bleef op en in het Verenigd Koninkrijk overeenkomstig artikel 127 van het terugtrekkingsakkoord, liep af op 31 december 2020.

(2) Het Protocol inzake Ierland/Noord-Ierland (“het protocol”) maakt integrerend deel uit van het terugtrekkingsakkoord.

(3) Op grond van het protocol bevatten bepaalde in bijlage 2 bij het protocol genoemde handelingen van de Unie regels die met name van toepassing zijn op de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van bepaalde zendingen detailhandelsgoederen, voor opplant bestemde planten, pootaardappelen, en machines en voertuigen die voor land- en bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd, alsook op het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren naar Noord-Ierland.

(4) Meer in het bijzonder bevatten bepaalde in bijlage 2 bij het protocol genoemde handelingen van de Unie regels die van toepassing zijn op de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van zendingen van bepaalde detailhandelsgoederen, met het oog op de bescherming van de volksgezondheid en de consument, met inbegrip van een verbod op de invoer van bepaalde producten.

(5) Voorts bevatten de Verordeningen (EG) nr. 1069/2009 12 , (EU) 2016/429 13 , (EU) 2016/2031 14 van het Europees Parlement en de Raad regels die van toepassing zijn op de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van zendingen van bepaalde detailhandelsgoederen van dierlijke of plantaardige oorsprong, samengestelde producten, voor opplant bestemde planten, pootaardappelen, en machines en voertuigen die voor landbouw- of bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd, met het oog op de bescherming van de volksgezondheid en de gezondheid van dieren en planten op de interne markt, met inbegrip van voorschriften voor afzonderlijke officiële certificaten, frequenties van officiële controles en verboden op de invoer van bepaalde producten.

(6) Daarnaast zijn in Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad 15 regels vastgesteld voor officiële controles van alle zendingen goederen die uit derde landen de Unie binnenkomen om te waarborgen dat zij aan de in artikel 1, lid 2, van die verordening bedoelde regels voldoen. Meer in het bijzonder moeten krachtens artikel 47 van die verordening bepaalde categorieën goederen bij binnenkomst in de Unie aan officiële controles aan grenscontroleposten worden onderworpen. In dit geval zijn krachtens het protocol de voorschriften van Verordening (EU) 2017/625 van toepassing op de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van die zendingen.

(7) Voorts is bij Verordening (EG) nr. 1005/2008 van de Raad 16 de invoer in de Unie verboden van visserijproducten die zijn verkregen door illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij. Om de doeltreffendheid van dat verbod te waarborgen, mogen visserijproducten alleen in de Unie worden ingevoerd wanneer zij vergezeld gaan van een vangstcertificaat en onderworpen worden aan passende controles en verificaties.

(8) Daarnaast zijn in Verordening (EU) nr. 576/2013 van het Europees Parlement en de Raad 17 de veterinairrechtelijke voorschriften vastgesteld voor het niet-commerciële verkeer van als gezelschapsdier gehouden honden, katten en fretten naar Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk, alsook regels voor nalevingscontroles en de eis voor een identificatiedocument in de vorm van een diergezondheidscertificaat, dat op het punt van binnenkomst voor reizigers moet worden gecontroleerd.

(9) Om rekening te houden met de specifieke situatie van Noord-Ierland, moeten specifieke regels worden vastgesteld.

(10) Meer in het bijzonder moeten er specifieke regels worden vastgesteld voor de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van bepaalde zendingen voorverpakte detailhandelsgoederen voor eindverbruikers, en van bepaalde zendingen voor opplant bestemde planten, met uitzondering van pootaardappelen, en machines en voertuigen die voor landbouw- of bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd, en pootaardappelen voor het in de handel brengen en het gebruik in Noord-Ierland, alsook voor het niet-commerciële verkeer van als gezelschapsdier gehouden honden, katten en fretten.

(11) In die specifieke regels moet rekening worden gehouden met de verantwoordelijkheid van het Verenigd Koninkrijk om de volksgezondheid en de consumenten in Noord-Ierland te beschermen met betrekking tot detailhandelsgoederen die vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland binnenkomen. Daarom moeten specifieke regels worden vastgesteld, die afwijken van de regels die zijn vastgesteld in bepaalde handelingen van de Unie of delen daarvan die zijn opgenomen in bijlage 2 bij het protocol en bijlage I bij deze verordening, en die uitsluitend bedoeld zijn om de volksgezondheid en de consumenten te beschermen, zodat die regels niet van toepassing zijn op zendingen detailhandelsgoederen die vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland binnenkomen om in Noord-Ierland in de handel te worden gebracht. Die handelingen van de Unie of delen daarvan moeten echter volledig van toepassing blijven op dergelijke detailhandelsgoederen die rechtstreeks in Noord-Ierland worden ingevoerd vanuit andere derde landen dan het Verenigd Koninkrijk, en op de productie en verdere verwerking ervan in Noord-Ierland, aangezien zij buiten het toepassingsgebied van de in deze verordening vastgestelde specifieke regels vallen.

(12) Er moet worden toegelicht dat de in bijlage 2 bij het protocol opgenomen bepalingen die niet in bijlage I bij deze verordening zijn opgenomen, van toepassing zijn op zendingen van detailhandelsgoederen die vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland binnenkomen, tenzij in deze verordening specifieke bepalingen zijn vastgesteld. Indien de specifieke bepalingen van deze verordening van toepassing zijn en bij tegenstrijdigheden tussen die specifieke bepalingen en de handelingen van de Unie, moeten die specifieke bepalingen voorrang krijgen.

(13) Voorts moeten bij deze verordening regels worden vastgesteld inzake door het Verenigd Koninkrijk te verstrekken schriftelijke garanties om ervoor te zorgen dat de toepassing van de in deze verordening vastgestelde specifieke regels niet leidt tot een verhoogd risico voor de gezondheid van dieren of planten op het eiland Ierland, geen negatieve gevolgen heeft voor de sanitaire en fytosanitaire status van het eiland Ierland, niet leidt tot een verhoogd risico voor de volksgezondheid en de gezondheid van dieren of planten op de interne markt, niet leidt tot een verhoogd risico dat visserijproducten die zijn verkregen door illegale, ongemelde of ongereglementeerde visserij op de interne markt in de handel worden gebracht en geen negatieve gevolgen heeft voor het niveau van consumentenbescherming op de interne markt of de integriteit ervan (schriftelijke garanties).

(14) De specifieke regels moeten speciale frequenties omvatten van de officiële controles die moeten worden uitgevoerd op zendingen detailhandelsgoederen bij aankomst in de faciliteiten voor sanitaire en fytosanitaire inspectie in Noord-Ierland, en een voorschrift dat dergelijke zendingen vergezeld moeten gaan van een algemeen certificaat, zodra het Verenigd Koninkrijk de schriftelijke garanties heeft verstrekt. Dergelijke specifieke regels mogen pas van toepassing zijn wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan, waaronder de voorwaarde dat voor die detailhandelsgoederen de voorschriften van de Verordeningen (EG) nr. 1069/2009, (EU) 2016/429, (EU) 2016/2031 en (EU) 2017/625 moeten worden nageleefd, namelijk een specifieke markering van de detailhandelsgoederen en het in een lijst opnemen van vestigingen voor de verzending en ontvangst van die detailhandelsgoederen, alsook de bouw van faciliteiten voor sanitaire en fytosanitaire inspecties in Noord-Ierland overeenkomstig de in deze verordening vastgestelde termijn, en, met betrekking tot visserijproducten, dat rekening wordt gehouden met het begrip illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij zoals gedefinieerd door de Unie bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1005/2008, zonder het Verenigd Koninkrijk de verplichting op te leggen dezelfde certificeringsvoorschriften en bijbehorende procedures toe te passen die in die verordening zijn vastgesteld.

(15) Voorts moeten ook specifieke regels worden vastgesteld voor de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van zendingen detailhandelsgoederen die bestaan uit levensmiddelen, met uitzondering van producten van dierlijke of plantaardige oorsprong of samengestelde producten, en materiaal dat met levensmiddelen in contact komt, zodat voor dergelijke zendingen niet dezelfde certificeringsvoorschriften gelden als voor zendingen detailhandelsgoederen van dierlijke of plantaardige oorsprong of samengestelde producten.

(16) In de gevallen die binnen het toepassingsgebied van deze verordening vallen en waarin de officiële controles met certificering en controles van detailhandelsgoederen die vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland binnenkomen, worden beperkt, en wanneer het derhalve noodzakelijk is te waarborgen dat die detailhandelsgoederen in Noord-Ierland blijven en de volksgezondheid en de consumentenbescherming op de interne markt of de integriteit ervan niet ondermijnen door consumenten informatie over die detailhandelsgoederen te verstrekken, moeten er specifieke regels voor markering gelden. Die specifieke regels moeten de informatie voor de consumenten en de traceerbaarheid van die detailhandelsgoederen waarborgen. De regels moeten voorzien in verschillende markeringsvoorschriften op het niveau van dozen, rekken of afzonderlijke producten. Bij de toepassing van deze specifieke regels moet rekening worden gehouden met de noodzaak van passende termijnen voor de markeringsvoorschriften waarmee de lasten en moeilijkheden voor toeleveringsketens tot een minimum worden beperkt, alsook met het belang van de continuïteit van het vervoer van detailhandelsgoederen binnen het Verenigd Koninkrijk, in overeenstemming met de positie van Noord-Ierland als deel van het Verenigd Koninkrijk.

(17) Er moet in mechanismen op maat worden voorzien, met als enige doel om het mogelijk te maken dat detailhandelsgoederen die bestaan uit producten die afkomstig zijn uit andere derde landen dan het Verenigd Koninkrijk (“detailhandelsgoederen uit de rest van de wereld”) van dierlijke of van plantaardige oorsprong, samengestelde producten en visserijproducten baat hebben bij de specifieke regels van deze verordening. Ten eerste zou in het geval van detailhandelsgoederen uit de rest van de wereld van dierlijke of plantaardige oorsprong of samengestelde producten het passende mechanisme van toepassing zijn indien het Verenigd Koninkrijk besluit zijn regels binnen zijn interne rechtsorde en in overeenstemming met zijn grondwettelijke bepalingen aan te passen. Daartoe moeten procedures worden vastgesteld voor de aanpassing van deze regels indien het Verenigd Koninkrijk besluit van die mogelijkheid gebruik te maken, door middel van een lijst van producten en het mechanisme om ze van de lijst te schrappen, alsook andere noodzakelijke waarborgen. Het staat het Verenigd Koninkrijk vrij om, indien het besluit zijn regels aan te passen, strengere voorwaarden toe te voegen. Ten tweede moet voor visserijproducten rekening worden gehouden met de regels van het Verenigd Koninkrijk die ervoor zorgen dat visserijproducten die door illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij zijn verkregen, niet in het Verenigd Koninkrijk worden ingevoerd.

(18) Het is noodzakelijk dat zendingen voor opplant bestemde planten, met uitzondering van pootaardappelen, en machines en voertuigen die vóór binnenkomst in Noord-Ierland voor landbouw- of bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd en die door exploitanten in andere delen van het Verenigd Koninkrijk worden verzonden voor ontvangst door exploitanten in Noord-Ierland of voor onmiddellijke verkoop in het Verenigd Koninkrijk na ontvangst ervan door exploitanten in Noord-Ierland, geen onaanvaardbaar risico voor de gezondheid van planten op het eiland Ierland en voor de interne markt inhouden. Daarom moet de binnenkomst van die zendingen in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk aan specifieke regels worden onderworpen om ervoor te zorgen dat die zendingen het risico voor de gezondheid van planten op het eiland Ierland niet vergroten, geen negatieve gevolgen voor de fytosanitaire status van het eiland Ierland hebben en het risico voor de gezondheid van planten op de interne markt niet vergroten of de integriteit van de interne markt aantasten.

(19) Het is noodzakelijk dat de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van zendingen voor opplant bestemde knollen van Solanum tuberosum L. (pootaardappelen) die door exploitanten in andere delen van het Verenigd Koninkrijk worden verzonden voor ontvangst door exploitanten in Noord-Ierland of voor onmiddellijke verkoop in het Verenigd Koninkrijk na ontvangst ervan door exploitanten in Noord-Ierland, geen onaanvaardbaar risico voor de gezondheid van planten op het eiland Ierland en voor de interne markt inhouden. Daarom moet de binnenkomst van die zendingen in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk aan bepaalde specifieke regels worden onderworpen om ervoor te zorgen dat die zendingen het risico voor de gezondheid van planten op het eiland Ierland niet vergroten, geen negatieve gevolgen voor de fytosanitaire status van het eiland Ierland hebben en het risico voor de gezondheid van planten op de interne markt niet vergroten of de integriteit ervan aantasten.

(20) Gezien het feit dat rabiës al lang niet meer in het Verenigd Koninkrijk voorkomt en daar al lang sprake is van een streng toezicht op infectie met Echinoccoccus multilocularis en vanwege de strenge voorschriften in de nationale wetgeving betreffende het verkeer van honden, katten en fretten op en naar zijn grondgebied, mag het niet-commerciële verkeer van als gezelschapsdier gehouden honden, katten en fretten die vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland binnenkomen, het risiconiveau voor de diergezondheid in Noord-Ierland en op het eiland Ierland niet verhogen, geen negatieve gevolgen hebben voor de gezondheidsstatus van het eiland Ierland en niet leiden tot een hoger risico voor de volksgezondheid en de diergezondheid op de interne markt, indien voor dergelijke verkeer specifieke regels gelden. In die specifieke regels moet onder meer worden bepaald dat de eigenaar of een gemachtigde persoon een vereenvoudigd identificatiedocument en een schriftelijke verklaring moet overleggen dat die dieren vervolgens niet naar een lidstaat zullen worden vervoerd. Daarnaast moet worden bepaald dat als gezelschapsdier gehouden honden, katten en fretten uit Noord-Ierland die naar andere delen van het Verenigd Koninkrijk worden vervoerd en vervolgens rechtstreeks naar Noord-Ierland terugkeren, alleen met een transponder moeten worden geïdentificeerd.

(21) Tegelijkertijd moeten er passende waarborgen voor de Unie zijn om ervoor te zorgen dat de toepassing van de in deze verordening vastgestelde specifieke regels de risico’s voor de gezondheid van dieren of planten op het eiland Ierland niet vergroot, geen negatieve gevolgen heeft voor de sanitaire en fytosanitaire status van het eiland Ierland, het risico voor de volksgezondheid en de gezondheid van dieren of planten op de interne markt niet vergroot noch het risico vergroot dat visserijproducten afkomstig van illegale, ongemelde of ongereglementeerde visserij, op de interne markt in de handel worden gebracht en ook geen negatieve gevolgen heeft voor het niveau van consumentenbescherming op de interne markt of de integriteit ervan.

(22) Derhalve moet worden bepaald dat de specifieke regels inzake zendingen detailhandelsgoederen, voor opplant bestemde planten, machines en voertuigen die voor landbouw- of bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd en de specifieke regels inzake het niet-commerciële verkeer van als gezelschapsdier gehouden honden, katten en fretten, pas van toepassing zijn zodra de Commissie de passende schriftelijke garanties van het Verenigd Koninkrijk heeft ontvangen en heeft onderzocht of aan de voorwaarden voor toepassing van de specifieke regels is voldaan. In dat geval moet de Commissie de bevoegdheid worden verleend om uitvoeringshandelingen vast te stellen met de operationele regels die nodig zijn voor de uitvoering van de specifieke regels, met inbegrip van de frequentie van de controles, modelformulieren van de certificaten en fytosanitaire etiketten en voorschriften voor markeringen.

(23) Daarnaast moet worden bepaald dat de Commissie uitvoeringshandelingen vaststelt met vrijwaringsmaatregelen om specifieke problemen aan te pakken die zich in het kader van de werking van de in deze verordening vastgestelde regels voordoen, indien er bewijs is dat het Verenigd Koninkrijk geen passende maatregelen neemt om ernstige of herhaalde inbreuken op de in deze verordening vastgestelde voorwaarden aan te pakken.

(24) Bovendien moet worden bepaald dat de Commissie gedelegeerde handelingen vaststelt om de toepassing van sommige of alle specifieke regels van deze verordening op te schorten indien niet of niet langer wordt voldaan aan een essentiële voorwaarde voor de werking van die specifieke regels, zoals de voltooiing van de bouw van faciliteiten voor sanitaire en fytosanitaire inspecties, of indien het Verenigd Koninkrijk stelselmatig niet voldoet aan de specifieke regels van deze verordening. Indien daar sprake van is, moet er worden voorzien in een formeel informatie- en raadplegingsmechanisme met duidelijke termijnen waarbinnen de Commissie moet optreden.

(25) In het geval van de opschorting van de in deze verordening vastgestelde specifieke regels betreffende de binnenkomst in Noord-Ierland vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk van zendingen detailhandelsgoederen, moeten de regels die zijn vastgesteld in de handelingen van de Unie of delen daarvan die in bijlage 2 bij het protocol en bijlage I bij deze verordening zijn opgenomen, opnieuw van toepassing zijn op dergelijke zendingen.

(26) Teneinde de bijlagen I tot en met V bij deze verordening te wijzigen, met name om de lijst van handelingen van de Unie of delen daarvan met bepalingen waarvan de specifieke regels afwijken, aan te passen, om nadere details met betrekking tot de werking van de specifieke regels wat betreft de faciliteiten voor sanitaire en fytosanitaire inspecties, de vermelding van vestigingen, de monitoringmechanismen en de markering van detailhandelsgoederen vast te stellen overeenkomstig passende criteria, en om de Commissie in staat te stellen schorsingsmaatregelen te nemen indien het Verenigd Koninkrijk stelselmatig niet voldoet aan de in deze verordening vastgestelde regels, moet aan de Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie handelingen vast te stellen. Er moet ook worden voorzien in een spoedprocedure om te zorgen voor een doeltreffende en snelle reactie op het bestaan van een verhoogd risico voor de gezondheid van dieren, planten of voor de volksgezondheid. Het is van bijzonder belang dat de Commissie bij haar voorbereidende werkzaamheden tot passende raadplegingen overgaat, onder meer op deskundigenniveau, en dat die raadplegingen gebeuren in overeenstemming met de beginselen die zijn vastgelegd in het Interinstitutioneel Akkoord van 13 april 2016 over beter wetgeven 18 . Met name om te zorgen voor gelijke deelname aan de voorbereiding van gedelegeerde handelingen moeten het Europees Parlement en de Raad alle documenten op hetzelfde tijdstip ontvangen als de deskundigen van de lidstaten, en hebben hun deskundigen systematisch toegang tot de vergaderingen van de deskundigengroepen van de Commissie die zich bezighouden met de voorbereiding van de gedelegeerde handelingen.

(27) Om eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van deze verordening te waarborgen, met name wat betreft de speciale frequenties van officiële controles en het algemene certificaat, waaronder het bijbehorende modelformulier, de lijst van producten van dierlijke of plantaardige oorsprong of samengestelde producten van oorsprong uit derde landen die mogen worden gebruikt voor de productie van detailhandelsgoederen waarop de specifieke voorschriften van deze verordening van toepassing moeten zijn, de lijst van vlaggenstaten van de vaartuigen die visserijproducten vangen waarvoor de specifieke regels van toepassing moeten zijn, het model van het fytosanitaire etiket voor planten die voor opplant zijn bestemd, machines en voertuigen die voor landbouw- of bosbouwdoeleinden zijn geëxploiteerd en voor pootaardappelen, de in het reisdocument voor gezelschapsdieren op te nemen informatie, en passende bijzondere voorwaarden en vrijwaringsmaatregelen om specifieke problemen aan te pakken die zich voordoen in het kader van de toepassing van de in deze verordening vastgestelde regels indien er bewijs is dat het Verenigd Koninkrijk geen passende maatregelen neemt om ernstige of herhaalde inbreuken op de in deze verordening vastgestelde voorwaarden aan te pakken, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden toegekend 19 .

(28) Om een doeltreffende en snelle reactie te waarborgen op een verhoogd risico voor de gezondheid van dieren en planten, de volksgezondheid of consumentenbescherming, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden toegekend om noodmaatregelen vast te stellen. Die bevoegdheden moeten worden uitgeoefend in overeenstemming met Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad 20 .

(29) Er moet in een overgangsperiode worden voorzien voor de toepassing van markeringsvoorschriften op detailhandelsgoederen die reeds in de handel beschikbaar zijn.