Overwegingen bij COM(2023)592 - Wijziging van Richtlijnen 2009/12/EG, 2009/33/EG en (EU) 2022/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG wat betreft bepaalde rapportagevereisten op het gebied van wegvervoer en luchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1)Rapportagevereisten zijn van essentieel belang voor een goede monitoring en correcte handhaving van wetgeving. Het is echter van belang om deze vereisten te stroomlijnen om ervoor te zorgen dat ze beantwoorden aan het beoogde doel, en om de administratieve lasten te beperken.

(2)De Richtlijnen 2009/12/EG 9 , 2009/33/EG 10 en (EU) 2022/1999 11 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG van de Raad 12 bevatten een aantal rapportageverplichtingen op het gebied van wegvervoer en luchtvaart, die daarom moeten worden vereenvoudigd, overeenkomstig de mededeling van de Commissie "Concurrentievermogen op lange termijn van de EU: blik op de periode na 2030” 13 .

(3)Krachtens artikel 1, lid 3, van Richtlijn 2009/12/EG moeten de lidstaten jaarlijks een lijst publiceren van de luchthavens op hun grondgebied waarop die richtlijn van toepassing is. Richtlijn 2009/12/EG is van toepassing op commerciële luchthavens met meer dan vijf miljoen passagiersbewegingen en op de luchthavens met het grootste aantal passagiersbewegingen in elke lidstaat. Aangezien die informatie openbaar is en belanghebbenden ze gemakkelijk kunnen verkrijgen van luchthavens, luchthavenverenigingen en Eurostat, is het passend die publicatieverplichting te schrappen om de administratieve lasten te verminderen.

(4)In Richtlijn 2009/33/EG zijn minimumstreefcijfers voor overheidsopdrachten voor schone voertuigen vastgesteld, uitgedrukt als minimumpercentages schone voertuigen in het totale aantal wegvoertuigen waarvoor gedurende twee referentieperioden contracten zijn gegund. De eerste referentieperiode loopt van 2 augustus 2021 tot en met 31 december 2025 en de tweede van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030.

(5)Krachtens artikel 10, lid 2, van Richtlijn 2009/33/EC moeten de lidstaten uiterlijk op 18 april 2026, en vervolgens om de drie jaar, verslag uitbrengen over de tenuitvoerlegging van die richtlijn. De verslagen van de lidstaten moeten cijfers bevatten over het aantal en de categorieën voertuigen die binnen het toepassingsgebied van Richtlijn 2009/33/EG zijn aangeschaft. Krachtens artikel 10, lid 4, van Richtlijn 2009/33/EG moet de Commissie uiterlijk op 18 april 2027 en vervolgens om de drie jaar bij het Europees Parlement en de Raad een verslag indienen over de uitvoering van die richtlijn, op basis van de door de lidstaten overeenkomstig artikel 10, lid 2, ingediende verslagen.

(6)Om de administratieve lasten te verminderen en het rapportageschema te rationaliseren, is het passend de frequentie van de verslaglegging door de lidstaten uit hoofde van Richtlijn 2009/33/EG te verminderen en volledig af te stemmen op de referentieperioden van vijf jaar waarin die richtlijn voorziet. Aangezien de verslaglegging van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad voortbouwt op de nationale verslagen van de lidstaten, moet ook de frequentie van die verslaglegging dienovereenkomstig worden aangepast.

(7)Krachtens artikel 9, lid 1, van Richtlijn (EU) 2022/1999 moeten de lidstaten de Commissie voor elk kalenderjaar een verslag over de toepassing van Richtlijn (EU) 2022/1999 toezenden. Gezien de beperkte voordelen van jaarlijkse verslaglegging en de beschikbaarheid van andere informatie, en om de administratieve lasten te verminderen en het rapportageschema te rationaliseren, is het passend de frequentie van dergelijke verslagen te beperken tot om de twee kalenderjaren.

(8)Volgens artikel 9 van Richtlijn (EU) 2022/1999 moeten de lidstaten, indien mogelijk, het vastgestelde of geraamde volume van over de weg vervoerde gevaarlijke goederen, uitgedrukt in vervoerde ton of in tonkilometers, in die verslagen opnemen. Wegens het facultatieve karakter van deze eis worden relevante gegevens niet verzameld of niet consequent gerapporteerd door de lidstaten. Intussen verstrekt Eurostat duidelijke en consistente gegevens over het vervoer van gevaarlijke goederen, waarop de Commissie zich baseert om het driejaarlijks verslag aan het Europees Parlement en de Raad op te stellen. Aangezien de Commissie reeds toegang heeft tot deze gegevens, moet de verplichting om het totale volume gevaarlijke goederen dat in de lidstaat over de weg wordt vervoerd, te rapporteren, worden geschrapt om de administratieve lasten te verminderen.

(9)Krachtens artikel 9, lid 2, van Richtlijn (EU) 2022/1999 moet de Commissie het Europees Parlement en de Raad voor het eerst in 1999 en vervolgens ten minste om de drie jaar een verslag toezenden over de toepassing ervan door de lidstaten. Om de administratieve lasten te verminderen en het rapportageschema te rationaliseren, is het passend te eisen dat dat verslag om de vier jaar moet worden ingediend.

(10)Krachtens artikel 1, lid 4, van Richtlijn 96/67/EG moeten de lidstaten de Commissie jaarlijks informeren over de luchthavens die binnen het toepassingsgebied van de richtlijn vallen, afhankelijk van hun jaarlijkse verkeersvolume in passagiersbewegingen en tonnen vracht. In dat artikel is ook bepaald dat de Commissie deze lijst van luchthavens moet publiceren. Aangezien die informatie openbaar is en belanghebbenden ze gemakkelijk kunnen verkrijgen van luchthavens, luchthavenverenigingen of Eurostat, is het passend deze publicatieverplichting te schrappen om de administratieve lasten te verminderen.

(11)De Richtlijnen 2009/12/EG, 2009/33/EG, (EU) 2022/1999 en 96/67/EG dienen derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd.