Overwegingen bij COM(2023)735 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10686/21 INIT; ST 10686/21 ADD 1) van 20 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)735 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10686/21 INIT; ST 10686/21 ADD 1) van 20 juli 2021 betreffende de goedkeuring van ... |
---|---|
document | COM(2023)735 ![]() ![]() |
datum | 16 november 2023 |
(2) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun van elke lidstaat uiterlijk 30 juni 2022 worden bijgewerkt aan de hand van de daarin vastgestelde methode. Op 30 juni 2022 heeft de Commissie de bijgewerkte resultaten van die update aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.
(3) Op 1 september 2023 heeft Cyprus bij de Commissie een gewijzigd nationaal herstel- en veerkrachtplan ingediend, met inbegrip van een REPowerEU-hoofdstuk overeenkomstig artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241.
(4) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt ook rekening gehouden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Het plan bevat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie om voor te stellen het uitvoeringsbesluit van de Raad overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen, aangezien het herstel- en veerkrachtplan door objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. De door Cyprus ingediende wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan hebben betrekking op 78 maatregelen.
(5) Op 14 juli 2023 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen aan Cyprus gericht. De Raad heeft Cyprus in het bijzonder aanbevolen een gezonde begrotingssituatie te handhaven en daarbij de nationaal gefinancierde overheidsinvesteringen in stand te houden en te zorgen voor een doeltreffende absorptie van steun in het kader van het herstel- en veerkrachtplan en EU-fondsen, met name om de groene en digitale transitie te bevorderen. De Raad deed ook de aanbeveling om de particuliere schuld te verminderen, onder andere door een doeltreffend kader voor gedwongen verkopen in te voeren, en om het bestuur van staatsbedrijven te verbeteren. Om de algehele afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en het onbenutte potentieel voor de opwekking van hernieuwbare energie beter aan te boren, werd Cyprus aanbevolen verder te investeren in het elektriciteitsnet, de ontwikkeling van elektriciteitsinterconnecties te versnellen, de energie-efficiëntie te verbeteren, over te schakelen op duurzaam vervoer en de uitdagingen met betrekking tot groene vaardigheden en competenties aan te pakken.
(6) De indiening van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. De samenvatting van de raadplegingen is samen met het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.
Actualiseringen op basis van artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241
(7) In het door Cyprus ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zijn tien maatregelen geactualiseerd om rekening te houden met de geactualiseerde maximale financiële bijdrage. Omdat de maximale financiële bijdrage voor Cyprus is gedaald van 1 005 946 047 EUR 3 tot 915 758 509 EUR 4 , is het volgens het land niet meer mogelijk alle maatregelen in het oorspronkelijke Cypriotische herstel- en veerkrachtplan te financieren. Cyprus heeft uitgelegd dat bepaalde maatregelen moesten worden geschrapt vanwege de daling van de toewijzing en om het niveau van de vereiste uitvoering te verlagen ten opzichte van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan van andere maatregelen.
(8) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan zijn bepaalde maatregelen niet langer opgenomen in de componenten 2.3 - Slim en duurzaam waterbeheer, 3.1 - Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, 3.3 - Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, 3.4 - Modernisering van de overheids- en lokale overheden, efficiëntere rechtspraak en bestrijding van corruptie en 4.1 - Verbetering van de infrastructuur voor connectiviteit. Deze maatregelen hebben betrekking op investering C2.3I7 - Oost-Nicosia-infrastructuur voor het hergebruik van gezuiverd afvalwater om de opslagcapaciteit van een afvalwaterzuiveringsinstallatie in het gebied Vathia Gonia te verhogen, zodat de volledige hoeveelheid behandeld afvalwater gebruikt kan worden; een investering C3.1I4 - Initiëren van de oprichting van het eerste Eco-Industrial Science Park om het kader vast te stellen om de groei van groene directe investeringen aan te moedigen en een cluster van lichtproducerende entiteiten te huisvesten die zich richten op hernieuwbare energiebronnen (nadruk op zonne-energie), agrotechnologische oplossingen en ICT; investering C3.3I3 - Adviesdiensten voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) om de ontwikkeling van kmo’s in Cyprus te bevorderen en hun concurrentievermogen te vergroten door middel van op maat gesneden adviesdiensten en andere instrumenten voor niet-financiële steun; investering C3.3I5 - Steun voor de extroversie en openheid van Cypriotische bedrijven voor internationale handel ter versterking van de extroversie van nieuwe en bestaande ondernemingen die actief zijn op het gebied van productie, verwerking en afzet van landbouw- en industrieproducten en dienstverleners; investering C3.4I1 - Rationalisering van het ploegensysteem door de invoering van een rosterplansysteem om de verschuivingspatronen te optimaliseren en te zorgen voor productiviteits- en efficiëntiewinst bij overheidsorganisaties die diensten verlenen in verschillende tijdsverschuivingen en investering C4.1I3 - Onderzeese link met Griekenland om een veerkrachtige backbone-internetconnectiviteit met hoge capaciteit voor Cyprus te creëren door middel van een nieuwe onderzeese verbinding voor dataverbindingen tussen Cyprus en Griekenland. De beschrijving van deze maatregelen en van de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen moet daarom uit het uitvoeringsbesluit van de Raad worden geschrapt.
(9) Bovendien worden in het door Cyprus ingediende gewijzigde herstel- en veerkrachtplan de maatregelen in het kader van componenten 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie, 2.2 - Duurzaam vervoer, 3.1 - Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie en 5.2 - Arbeidsmarkt, sociale bescherming en inclusie, gewijzigd om de bijgewerkte maximale financiële bijdrage weer te geven. Met name maatregel C2.1I4 Vermindering van de CO2-uitstoot in bedrijfstakken, bedrijven en organisaties in het kader van component 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; maatregel C2.2I3 Het wijdverbreide gebruik van elektrische voertuigen (EV’s) bevorderen in het kader van component 2.2 - Duurzaam vervoer; maatregel C3.1I12 Afvalbeheer in de richting van een circulaire economie in het kader van component 3.1 - Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie; en maatregel C5.2I1 Verbetering van de doeltreffendheid van het Department of Labour and Public Employment Services en versterking van de steun voor jongeren in het kader van component 5.2 - Arbeidsmarkt, sociale bescherming en inclusie worden gewijzigd om het niveau van de vereiste uitvoering te verlagen ten opzichte van het oorspronkelijke plan om de verminderde toewijzing te weerspiegelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(10) Voorts heeft Cyprus verzocht om de resterende middelen die zijn vrijgekomen als gevolg van het schrappen van maatregelen op grond van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 te gebruiken om een maatregel op te nemen. Dit betreft investering C3.1I1 - Aanleg van een gezamenlijke infrastructuur voor mariene aquacultuur (haven- en landvoorzieningen) in het Pentakomo-kustgebied met de bijbehorende mijlpalen 91 en 92 (Bouw van de gezamenlijke mariene aquacultuur en Operationele samenwerkingsinfrastructuur voor mariene aquacultuur).
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(11) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Cyprus op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 48 maatregelen.
(12) Cyprus heeft toegelicht dat 12 maatregelen vanwege de hoge inflatie niet meer volledig haalbaar zijn, omdat de geraamde kosten van de maatregelen aanzienlijk zijn gestegen. Na de inval van Rusland in Oekraïne bleef de inflatie in 2022 hoog, op +8,1 %, voornamelijk als gevolg van de sterke stijging van de energieprijzen en in het bijzonder van geïmporteerde fossiele brandstoffen waarvan Cyprus sterk afhankelijk is. Vooral de onverwachte stijging van de prijzen van grondstoffen, brandstof en vervoer had gevolgen voor de bouwsector, waardoor de prijzen van binnenlandse en geïmporteerde bouwmaterialen en elektromechanische producten aanzienlijk stegen. De prijsstijgingen hadden ook gevolgen voor de meeste uitrusting voor het upgraden van de testinfrastructuur voor hernieuwbare energie en slimme netwerken. Dit is van toepassing op respectievelijk Investering 5: Verbetering, modernisering en upgrade van de Cypriotische staatsziekenhuizen in het kader van component 1.1 Veerkrachtig en doeltreffend gezondheidszorgstelsel, versterkte civiele bescherming; Hervorming 1: Groene belasting in het kader van component 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; Investering 2: Bevordering van hernieuwbare energiebronnen en individuele energie-efficiëntiemaatregelen in woningen en bestrijding van energiearmoede in huishoudens met gehandicapten in het kader van component 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; Investering 3: Stimulering van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en energiebesparingen door lokale/bredere overheden en facilitering van de overgang van lokale gemeenschappen naar beperking van en aanpassing aan de klimaatverandering in het kader van component 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; Investering 6: Verbetering van de testinfrastructuur voor hernieuwbare energie en slimme netwerken aan de Universiteit van Cyprus in het kader van component 2.1 Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; Investering 9: Bescherming van bossen tegen brand in het kader van component 2.1 - Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie; Investering 6: Verbetering van de waterzekerheid voor de regio’s Nicosia en Larnaca in het kader van component 2.3 Slim en duurzaam waterbeheer; Investering 1: Uitvoering van duurzame stedelijke mobiliteitsprojecten (SUMP) en maatregelen ter verbetering van de toegankelijkheid in het kader van component 2.2 Duurzaam vervoer; Investering 3: Het wijdverbreide gebruik van elektrische voertuigen (EV’s) bevorderen in het kader van component 2.2 - Duurzaam vervoer; Investering 6: Regeneratie en revitalisering van de binnenstad van Nicosia in het kader van component 3.4 Modernisering van de openbare en lokale overheden, efficiëntere rechtspraak en bestrijding van corruptie; Investering 1 Bouw van een modelschool voor technisch onderwijs in het kader van component 5.1 Modernisering, bijscholing en omscholing van het onderwijssysteem en investering 4 Kindercentra in gemeenten in het kader van component 5.2 Arbeidsmarkt, sociale bescherming en inclusie. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht om het niveau van de vereiste uitvoering van de bovengenoemde maatregelen te verlagen door bepaalde mijlpalen of streefdoelen te wijzigen of bepaalde submaatregelen te schrappen, en om het tijdschema van de mijlpalen/streefdoelen voor sommige van de bovengenoemde maatregelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(13) Cyprus heeft toegelicht dat vier maatregelen vanwege onderbrekingen in de toeleveringsketen niet meer volledig haalbaar zijn. In 2022 leidde de inval van Rusland in Oekraïne tot een stijging van de energie- en grondstofprijzen in Cyprus en nam de economische groei af (5,6 % vs. 6,6 % in 2021) te midden van verstoringen in de toeleveringsketen en hoge energie- en grondstofprijzen. Cyprus lichtte toe dat de verstoringen met name betrekking hadden op de invoer van nieuwe elektrische voertuigen uit het buitenland, en dat de levertijden voor ICT-apparatuur zijn opgelopen tot ongekende hoogten, vaak meer dan 180 dagen. Dit betreft de volgende maatregelen: Investering 2: Totstandbrenging van infrastructuur voor elektromobiliteit in het kader van component 2.2 Duurzaam vervoer, aangezien verstoringen in de toeleveringsketen hebben geleid tot een verlenging van de termijn met zes maanden voor een van de submaatregelen in de maatregel (een subsidieregeling ter bevordering van het opladen van EV’s met hernieuwbare energiebronnen); Investering 8: Bescherming van het mariene ecosysteem tegen gevaren en Verbetering van het niveau van doeltreffendheid van de paraatheids-, preventie- en responsmechanismen bij olielekken in het kader van component 2.3 Slim en duurzaam waterbeheer, aangezien verstoringen in de toeleveringsketen tot onvoorziene ontwikkelingen in het aankoopproces hebben geleid, met als gevolg een langere fabricage- en levertijd van de schepen; Investering 1: Geïntegreerd informatiesysteem voor de Registrar of Companies and Official Receiver in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, aangezien verstoringen in de toeleveringsketen leidden tot een langere levertijd van de netwerksystemen die nodig zijn voor de implementatie van het systeem; en Investering 1: Digitalisering in verschillende ministeries/diensten van de centrale overheid in het kader van component 4.2 E-overheid bevorderen, aangezien problemen met de toeleveringsketen voor het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben geleid tot onverwachte moeilijkheden en vertragingen bij de uitvoering van de maatregel, met betrekking tot de upgrade van de systemen van de ambassades in Oekraïne en Rusland. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht om het niveau van de vereiste uitvoering van de bovengenoemde maatregelen te verlagen door bepaalde mijlpalen of streefdoelen te wijzigen of bepaalde submaatregelen te schrappen, en om het tijdschema van de mijlpalen/streefdoelen voor sommige van de bovengenoemde maatregelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(14) Cyprus heeft toegelicht dat 14 maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Dit betreft de volgende maatregelen: Investering 6 Invoering van generieke grensoverschrijdende e-gezondheidsdiensten op Cyprus in het kader van component 1.1 Veerkrachtig en doeltreffend gezondheidszorgstelsel, versterkte civiele bescherming, verbeterde civiele bescherming, aangezien het open nationale contactpunt toegang zal hebben tot de automatische, onbewaakte informatieverzameling en gegevensextractie via de digitale diensteninfrastructuur voor e-gezondheid (eHDSI), om beter te voldoen aan de behoeften van de gebruiker; Investering 1: Bevordering van investeringen in energie-efficiëntie in kmo’s en non-profitorganisaties in het kader van component 2.1 Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie, aangezien het toepassingsgebied (alleen kmo’s en non-profitorganisaties) met name werd gewijzigd om overlappingen met andere maatregelen te voorkomen; Investering 4: Aanmoediging van de vermindering van de CO2-uitstoot in ondernemingen in het kader van component 2.1 Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie, aangezien een concreet streefdoel is toegevoegd voor het aantal ondernemingen dat plannen heeft ontwikkeld ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen; Investering 11: Verbetering en uitbreiding van het Groene puntennetwerk Cyprus en oprichting van een netwerk van inzamelpunten en recyclinghoeken in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien problemen met het ontwerp op oorspronkelijk geplande locaties alternatieve locaties kosten- en tijdefficiënter maken; Hervorming 2: Online platform ter verbetering van de handels- en informatiesymmetrie in de toeleveringsketen van verse producten 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien de meest kosteneffectieve oplossing om hetzelfde resultaat te bereiken het gebruik en de aanpassing van een bestaande IT-tool bleek te zijn in plaats van de ontwikkeling van een nieuwe; Hervorming 1 Nationale O & I-beleids- en beleidsinstrumenten in het kader van component 3.2 Versterkt onderzoek en innovatie, aangezien het actieplan zal worden verbeterd om ook rekening te houden met de bevindingen van de herziene strategie voor slimme specialisatie en een langer tijdsbestek zal bestrijken; Investering 3 O & I-financieringsprogramma voor groene transitie in het kader van component 3.2 Versterkt onderzoek en innovatie, aangezien na de eerste oproep meer technologieën in het kader van de regeling kunnen worden ontwikkeld, waaronder belangrijke schone technologieën en koolstofarme technologieën; Hervorming 2: Versterking van het activeringsmechanisme voor snelspoorbedrijven in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, aangezien na de goedkeuring van een nieuwe strategie in 2021 het versnelde mechanisme is verbeterd en geëvolueerd tot de eenheid voor bedrijfsfacilitering, die geavanceerde diensten verleent via een geavanceerd platform/gedigitaliseerd systeem; Hervorming 7: Verkaveling van stedelijke grond in het kader van component 3.4 Modernisering van de publieke en lokale overheden, efficiëntere rechtspraak en bestrijding van corruptie, aangezien de maatregel werd versterkt door het toepassingsgebied van de maatregel uit te breiden tot andere dan woongebieden, waardoor een beter alternatief werd geboden; Hervorming 4: Nieuw rechtskader en systeem voor gegevensuitwisseling en kredietbureaus in het kader van component 3.5 Vrijwaring van de budgettaire en financiële stabiliteit, aangezien is gebleken dat Artemis, de entiteit die momenteel het mechanisme voor de uitwisseling van gegevens vormt, het best toegerust is om eigenaar te worden van het kredietregister; Hervorming 5: Actieplan voor de ontwikkeling van een register voor toezicht op de aansprakelijkheid in het kader van component 3.5 Vrijwaring van de budgettaire en financiële stabiliteit, aangezien het gebruik en de uitbreiding van het bestaande Government Information Warehouse het betere alternatief bleek te zijn gezien het gebrek aan nut en efficiëntie van de oorspronkelijk beoogde output (het bestaan van twee kredietscores kan de besluitvorming verwarrend maken en is duurder); Investering 2: Verbetering van de internetverbinding zodat deze “gigabitklaar” wordt en bevordering van het gebruik van connectiviteit 4.1 Verbetering van de infrastructuur voor connectiviteit, aangezien een servicegerichte regeling een beter alternatief werd geacht dan de oorspronkelijke regeling, gezien het gebrek aan belangstelling van de markt; en Hervorming 1: Digitale dienstenfabriek in het kader van component 4.2 E-overheid bevorderen, aangezien de Cypriotische autoriteiten een meer burgergericht en efficiënt organisatiemodel hebben geïdentificeerd om digitale diensten te ontwikkelen; en Hervorming 3: Geleidelijke uitbreiding van gratis verplicht kleuteronderwijs vanaf de leeftijd van vier jaar in het kader van component 5.1 Modernisering, bijscholing en omscholing van het onderwijssysteem, aangezien het creëren van extra capaciteit in openbare en gemeentelijke kleuterscholen, in combinatie met een bijbehorende tijdelijke subsidieregeling, naar verwachting een aanzienlijk langduriger en positiever effect zal hebben, ondanks een langere uitvoeringstermijn. Deze aanpak is vooral bedoeld voor kwetsbare groepen. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht de inhoud van sommige van de bovengenoemde maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor bepaalde mijlpalen of streefdoelen in verband met enkele van de bovengenoemde maatregelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(15) Cyprus heeft toegelicht dat twee maatregelen vanwege een gebrek aan aanbod niet meer volledig haalbaar zijn. Dit betreft de volgende maatregelen: Investering 8: Vergroting van de toegevoegde waarde van de toeristische sector, met de nadruk op landzijde, bergachtige en afgelegen gebieden in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, omdat een te beperkte definitie van in aanmerking komende ondernemingen leidde tot een lage deelname aan de regeling; en Hervorming 8: Versterking van het toezicht op verzekerings- en pensioenfondsen in het kader van component 3.5 Vrijwaring van de budgettaire en financiële stabiliteit, vanwege een te kleine pool van kandidaten met professionele actuariële kwalificaties. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht bepaalde aspecten van de bovengenoemde maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor bepaalde streefdoelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(16) Cyprus heeft toegelicht dat vijf maatregelen vanwege een gebrek aan vraag niet meer volledig haalbaar zijn. Dit betreft de volgende maatregelen: Investering 2: Het innovatief ICT-systeem voor de volksgezondheid op Cyprus (Cyprus Innovative Public Health ICT System, CIPHIS) in het kader van component 1.1 Veerkrachtig en doeltreffend gezondheidszorgstelsel, versterkte civiele bescherming, omdat er niet genoeg artsen als sentinel beschikbaar waren om gegevens in te voeren in de module van het systeem voor surveillance van influenza-Sentinel (ISS) van het innovatief ICT-systeem voor de volksgezondheid op Cyprus; Hervorming 3: Genetische verbetering van de schapen- en geitenpopulatie van Cyprus in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien ondanks verlengingen van de inschrijvingstermijnen minder dan 40 begunstigden/landbouwers een aanvraag indienden en in aanmerking kwamen; Investering 5: Slimme steden in het kader van component 3.4 Modernisering van de publieke en lokale overheden, efficiëntere rechtspraak en bestrijding van corruptie, aangezien slechts 25 van de gemeenten op het eiland belangstelling toonden om bij het initiatief betrokken te worden; Investering 3: Opzetten van thuisstructuren voor kinderen, adolescenten met gedragsstoornissen en personen met een handicap en mensen die langdurige zorg nodig hebben (LTC) in het kader van component 5.2 Arbeidsmarkt, sociale bescherming en inclusie, aangezien geen enkele marktdeelnemer belangstelling toonde; en Investering 7: Regeling ter versterking van het concurrentievermogen van grote ondernemingen in de be- en verwerkende industrie in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien het uitstel het gevolg was van een gebrek aan voldoende vraag en een beperkt aantal in aanmerking komende projecten, waardoor de publicatie van de aanbesteding met een jaar moest worden uitgesteld. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht bepaalde aspecten van de bovengenoemde maatregelen te wijzigen en de met de bovengenoemde maatregelen samenhangende tijdschema’s te verlengen of bepaalde streefdoelen te schrappen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(17) Cyprus heeft toegelicht dat één maatregel vanwege onverwachte technische en functionele problemen na voltooiing van het ontwerp en de ontwikkeling niet meer volledig haalbaar is. Dit betreft de volgende maatregel: Hervorming 9: Digitale transformatie van rechtbanken in het kader van component 3.4 Modernisering van de publieke en lokale overheden, efficiëntere rechtspraak en bestrijding van corruptie. Na de voltooiing van de ontwerp- en ontwikkelingsfase kwamen er onverwachte technische en functionele problemen aan het licht tijdens de gebruikersacceptatietests van het systeem, waardoor er corrigerende maatregelen moesten worden genomen die voor vertragingen zorgden. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht om verlenging van de termijn voor één mijlpaal in verband met bovengenoemde maatregelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(18) Cyprus heeft toegelicht dat vanwege ontbrekende technische vereisten en specificaties, die moeten worden ingevoerd wanneer de relevante EU-wetgeving op het gebied van de EU-éénloketomgeving in werking is getreden, één maatregel niet langer volledig haalbaar is binnen het oorspronkelijk geplande tijdschema, wat nodig zou zijn om over te gaan tot een aanbesteding en vervolgens tot de ondertekening van het contract. Dit betreft de volgende maatregel: Investering 2: Digitalisering van de Cypriotische havenautoriteit in het kader van component 4.2 E-overheid bevorderen. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht het tijdschema voor de uitvoering van een deel van een mijlpaal in verband met bovengenoemde maatregelen uit te stellen tot de volgende mijlpaal. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(19) Cyprus heeft toegelicht dat één maatregel niet meer volledig haalbaar is vanwege onverwachte cyberaanvallen, waardoor een herontwerp van de cyberbeveiligingsstrategie nodig was. Dit betreft de volgende maatregel: Hervorming 2: Vaststelling en uitvoering van een nieuw cloudbeleid met betrekking tot IT-systemen en -diensten van de overheid in het kader van component 4.2 E-overheid bevorderen. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht om wijziging van de inhoud van een mijlpaal in verband met bovengenoemde maatregel en om verlenging van het tijdschema voor een mijlpaal in verband met bovengenoemde maatregelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(20) Cyprus heeft toegelicht dat zeven maatregelen vanwege onvoorziene ontwikkelingen in de raadplegings- of aanbestedingsprocessen niet meer volledig haalbaar zijn. Dit betreft de volgende maatregelen: Investering 4: Accreditatie van openbare en particuliere ziekenhuizen in het kader van component 1.1 Veerkrachtig en doeltreffend gezondheidszorgstelsel, versterkte civiele bescherming, aangezien de duur voor de voltooiing van een accreditatieproces voor een ziekenhuis niet korter dan twee jaar kan zijn, wat pas naar voren kwam tijdens de raadpleging van belanghebbenden; Investering 7: Massa-installatie en exploitatie door de distributiesysteembeheerder van slimme meterinfrastructuur (Advanced Metering Infrastructure) in het kader van component 2.1 Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie, aangezien er onverwachte vertragingen zijn opgetreden als gevolg van drie opeenvolgende beroepszaken en het feit dat de contractant niet aan zijn verplichtingen kon voldoen; Investering 13: Oprichting van de Orounda Livestock Waste en faciliteiten voor het beheer van dierlijke bijproducten in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien uit de resultaten van de haalbaarheidsstudie bleek dat de faciliteit bijna volledig opnieuw moest worden ontworpen; Investering 2: Opzetten van een Regulatory Sandbox om fintech mogelijk te maken in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, aangezien de vertraging bij de aanbesteding werd veroorzaakt door de noodzaak om marktontwikkelingen aan te pakken die tijdens de raadpleging van belanghebbenden naar voren kwamen; Investering 6: Door de staat gefinancierd aandelenfonds in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, aangezien onvoorziene selectiecriteria van derden leidden tot de selectie van een fondsbeheerder die in Europa maar buiten Cyprus is gevestigd; Hervorming 3: Modernisering van de vennootschapswet in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen, aangezien een onvoorzien obstakel in het aanbestedingsproces vanwege de eenzijdige materiële wijzigingen in de offerte van de inschrijver na de gunning, die niet konden worden geaccepteerd en een nieuwe aanbesteding moesten worden gepubliceerd; en Hervorming 4: Digitale transformatie van schooleenheden met het oog op het verbeteren van digitale vaardigheden en vaardigheden in verband met STEM-onderwijs in het kader van component 5.1 Modernisering, bijscholing en omscholing van het onderwijssysteem, gezien de vertragingen als gevolg van het beroep tegen de gunning van het contract, in combinatie met de specifieke kenmerken van dit technologiegerichte project waardoor de in de aanbestedingsdocumenten gespecificeerde technologische apparatuur niet beschikbaar was, wat een technische vertraging veroorzaakte tijdens het contractproces. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht het niveau van de vereiste uitvoering van sommige van de bovengenoemde maatregelen te verlagen en het tijdschema voor bepaalde mijlpalen en streefdoelen in verband met enkele van de bovengenoemde maatregelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(21) Op basis van de middelen die vrijkwamen als gevolg van de wijzigingen in artikel 21, heeft Cyprus voorgesteld om de ambities voor één maatregel te verhogen, omdat de vraag groter is dan verwacht. Dit betreft Investering 10 Verrijking van het toeristische product in landelijke, bergachtige en afgelegen gebieden in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie, aangezien de belangstelling voor de regeling groter was dan voorzien. Op grond hiervan heeft Cyprus verzocht het niveau van de vereiste uitvoering van de bovengenoemde maatregel te verhogen door een van de desbetreffende streefdoelen te verhogen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Correctie van schrijffouten
(22) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 17 schrijffouten vastgesteld die betrekking hebben op 7 mijlpalen en 17 maatregelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 17 mei 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Cyprus. Deze schrijffouten hebben betrekking op Hervorming 1 Nationaal Centrum voor klinisch bewijs en kwaliteitsverbetering, Hervorming 2 Ontwerp van een elektronisch platform voor de surveillance van nosocomiale antibiotica en gezondheidszorg – Associated Infections, Investering 1 Nieuwe faciliteiten voor de bloedinstelling op Cyprus en de aanschaf van de nieuwste technologiematerieel in het kader van component 2.1 Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie; Investering 2 Waterzuiveringsinstallaties: upgrade met het oog op verbetering van de waterkwaliteit, Investering 4 Beheer van slimme water- en rioleringsnetwerken, Investering 5 Maatregelen tegen overstromingen en wateropvang in het kader van component 2.3 Slim en duurzaam waterbeheer; Hervorming 4 Versterking van de circulaire economie in de industrie in het kader van component 3.1 Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie; Hervorming 2 Stimulansen om investeringen en menselijk kapitaal in onderzoek en innovatie aan te moedigen en aan te trekken, Hervorming 3 Beleid en stimulansen invoeren om de toegang tot door de overheid gefinancierde onderzoeksinfrastructuur en laboratoria te vergemakkelijken en te bevorderen, Investering 1 Opzetten en beheren van een centraal bureau voor kennisoverdracht in het kader van component 3.2 Versterkt onderzoek en innovatie; Hervorming 4 Opzet en oprichting van een nationaal promotiebureau, Investering 4 Regeling voor de digitale modernisering van ondernemingen in het kader van component 3.3 Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen; Hervorming 3 Strategie voor het aanpakken van tekortkomingen van het systeem van onroerendgoedtransacties (eigendomsakten), Hervorming 9 Verbetering van de belastinginning en de doeltreffendheid van de Belastingdienst in het kader van component 3.5 Vrijwaring van de budgettaire en financiële stabiliteit; Hervorming 3 Digitalisering van politieprocedures (Digipol) in het kader van component 4.2 E-overheid bevorderen; Hervorming 1 De discrepantie tussen onderwijs en arbeidsmarkt aanpakken (secundair en hoger onderwijs) in het kader van component 5.1 Modernisering, bijscholing en omscholing van het onderwijssysteem en Hervorming 1 Hervorming van het socialezekerheidsstelsel en herstructurering van de socialeverzekeringsdiensten in het kader van component 5.2 Arbeidsmarkt, sociale bescherming en inclusie. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregelen.
Het REPowerEU-hoofdstuk op basis van artikel 21 quater van Verordening 2021/241
(23) Het REPowerEU-hoofdstuk bevat twee nieuwe hervormingen en twee nieuwe investeringen. Hervorming 6.R1 betreffende Regulering en facilitering van de deelname van actieve afnemers, hernieuwbare zelfverbruikers, burger-energiegemeenschappen, hernieuwbare-energiegemeenschappen en vraagrespons door middel van cumulatieve vertegenwoordiging op de elektriciteitsmarkt is bedoeld om de opname van hernieuwbare energieprojecten in het land mogelijk te maken, waardoor een snellere penetratie van hernieuwbare energie in de economie mogelijk wordt. Hervorming 6.R2 betreffende de invoering van een regelgevingskader voor de aansluiting van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op het distributienet, gericht op het opstellen van richtsnoeren voor het formuleren van regelgevingskaders met betrekking tot de aankoop van flexibiliteitsdiensten door de distributiesysteembeheerder en de aansluiting van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op het distributienet, heeft tot doel de uitrol van elektrische voertuigen te vergemakkelijken en eindgebruikers in staat te stellen actief deel te nemen aan de elektriciteitsmarkt. Investering 6.I3 betreffende de Bevordering van grootschalige energieverbetering van het woningbestand is gericht op het verminderen van het primaire en eindenergieverbruik en de CO2-uitstoot in bestaande huishoudens. Daarnaast stimuleert de regeling de installatie van hernieuwbare energiesystemen in deze huishoudens. Het renovatieprogramma moet leiden tot een gemiddelde vermindering van 30 % van de primaire energievraag van de gerenoveerde gebouwen. Investering 6.I7 betreffende thematisch onderzoek in ondernemingen ten behoeve van oplossingen voor energieproductie, -opslag, -transmissie en -distributie is gericht op het stimuleren van gerichte O&I-activiteiten die tot doel hebben oplossingen te bieden voor geconstateerde knelpunten in de energieproductie, -opslag, -transmissie en -distributie (infrastructuur, opslag, netwerk enz.) die de functionaliteit en efficiëntie van de infrastructuur van het nationale netwerk zullen verbeteren, de integratie van hernieuwbare energiebronnen zullen versnellen en de energiebehoeften van het land aanzienlijk zullen verminderen.
(24) Het REPowerEU-hoofdstuk bevat daarnaast opgeschaalde maatregelen die van invloed zijn op vijf maatregelen in het kader van componenten 2.1. Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie, 2.2. Duurzaam vervoer, 3.1. Nieuw groeimodel en diversificatie van de economie en 3.2. Versterkt onderzoek en innovatie. De opgeschaalde maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het ambitieniveau van de maatregelen die al in het nationale herstel- en veerkrachtplan zijn opgenomen.
Een evenwichtige respons die bijdraagt tot de zes pijlers
(25) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt a), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.1 van bijlage V daarbij, vormt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van die verordening bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.
(26) Volgens de beoordeling van het oorspronkelijke plan werd in het herstel- en veerkrachtplan duidelijk toegelicht hoe elke beleidsas (gezondheid en civiele bescherming; transitie naar een groene economie; veerkracht en concurrentievermogen van de economie; digitale transformatie; en arbeidsmarkt, sociale bescherming, onderwijs en menselijk kapitaal) bijdraagt tot de zes pijlers die genoemd worden in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241. Er werd met name onderstreept dat het herstel- en veerkrachtplan bedoeld was om bij te dragen tot de aanpak van de belangrijkste uitdagingen in verband met de groene transitie, met inbegrip van de hoge broeikasgasemissies en tekortkomingen op het gebied van water- en afvalbeheer. Volgens de beoordeling van het oorspronkelijke plan bevatte het herstel- en veerkrachtplan ook maatregelen om bij te dragen tot de digitale transformatie, waarbij de nadruk wordt gelegd op connectiviteit en e-overheidsoplossingen, en digitaliseringsaspecten te integreren in maatregelen op andere gebieden. Verder werd onderstreept dat slimme, duurzame en inclusieve groei naar verwachting zou worden bevorderd door maatregelen ter verbetering van de toegang tot financiering voor bedrijven, gerichte hervormingen en investeringen op het gebied van onderzoek en innovatie, en dat het herstel- en veerkrachtplan heeft bijgedragen tot de bevordering van de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie van Cyprus met de Unie door onder andere maatregelen in het gezondheidszorgstelsel en de sociale infrastructuur. Sommige van deze maatregelen komen ook ten goede aan de gezondheid en de economische, sociale en institutionele veerkracht, en beleid voor de volgende generatie, kinderen en jongeren werd ook beschreven als prominent aanwezig in het herstel- en veerkrachtplan, met maatregelen op het gebied van onderwijs en werkgelegenheid.
(27) De Commissie is van oordeel dat de wijziging van het plan samen met het REPowerEU-hoofdstuk geen invloed heeft op de beoordeling van de passende bijdrage van het herstel- en veerkrachtplan aan de zes pijlers, dat in grote mate een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie vormt, zoals uiteengezet in de vorige lid.
Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen
(28) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.2 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen aan Cyprus, met inbegrip van begrotingsaspecten daarvan en de aanbevelingen overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1176/2011, of uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die de Commissie in het kader van het Europees Semester officieel heeft goedgekeurd.
(29) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt met name rekening gehouden met landspecifieke aanbevelingen die formeel door de Raad zijn aangenomen vóór de beoordeling van het gewijzigde plan door de Commissie. Aangezien de maximale financiële bijdrage voor Cyprus naar beneden is bijgesteld, zijn de aanbevelingen van 2022 en 2023 die geen verband houden met energie-uitdagingen niet meegenomen in de algehele beoordeling.
(30) Na beoordeling van de vooruitgang bij de uitvoering van alle relevante landspecifieke aanbevelingen in het kader van het Europees Semester 2023, stelt de Commissie vast dat de aanbeveling over de versterking van het toezicht op kredietaccepterende ondernemingen (2019.2.3) volledig is uitgevoerd. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot de aanbevelingen over lokale overheden (2019.1.3) en over de operationalisering van het nationale gezondheidsstelsel (2019.3.4).
(31) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat een uitgebreide lijst hervormingen en investeringen die elkaar versterken en die bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de economische en sociale uitdagingen, zoals reeds door de Raad is beschreven in haar landspecifieke aanbevelingen aan Cyprus het kader van het Europees Semester. Het gaat hierbij met name om het bevorderen van de efficiëntie van de publieke sector (LSA’s 2019.1 en 2020.4.3), waaronder het justitiële stelsel (LSA’s 2019.5 en 2020.4) en de gezondheidszorg (LSA’s 2019.3.4 en 2020.1.2), het aanpakken van uitdagingen met betrekking tot de arbeidsmarkt (LSA’s 2019.3 en 2020.2), om het ondernemingsklimaat te verbeteren (LSA’s 2019.4 en 2020.3), om de financiële stabiliteit te waarborgen (LSA 2019.2) en om de groene transitie te stimuleren (LSA’s 2019.4, 2020.3, 2022.4 en 2023.4), waaronder een grotere inzet van beleid op het gebied van hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en milieu.
(32) Het REPowerEU-hoofdstuk zal naar verwachting de ambitie van het plan met betrekking tot de relevante landspecifieke aanbevelingen op het gebied van energie en groene transitie versterken. Twee opgeschaalde maatregelen zijn bedoeld om de overheidsinvesteringen voor onderzoek en innovatie in verband met de groene transitie uit te breiden en om bij te dragen tot de verbetering en modernisering van het elektriciteitsnet, met inbegrip van energieopslagfaciliteiten, in overeenstemming met de landspecifieke aanbeveling 4 van 2023. Cyprus wil hernieuwbare energiebronnen in woningen en het gebruik ervan door overheidsinstanties bevorderen, moedigt de transitie van lokale gemeenschappen naar klimaatmitigatie en -adaptatie aan, en zou een regelgevingskader moeten invoeren voor de werking van energiegemeenschappen, waarbij de landspecifieke aanbeveling over de inzet van hernieuwbare energiebronnen en de vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verder wordt opgevolgd (2022, LSA 2023.4). Verder breidt Cyprus de energie-efficiëntie uit en versnelt deze met de goedkeuring van maatregelen voor energie-efficiëntie in woningen, bij lokale en overheidsinstanties en door de energie-upgrade van grote ondernemingen en het bestaande huizenbestand (LSA’s 2022.4.5 en 2023.4.4). De verbetering van de energieprestaties van individuele woningen, met name gericht op kwetsbare huishoudens, zou moeten helpen om de energiearmoede op Cyprus terug te dringen (LSA 2023.4.5). Wat de verschuiving naar duurzaam vervoer betreft, heeft Cyprus zijn ambitie verhoogd met maatregelen ter bevordering van een wijdverbreid gebruik van elektrische voertuigen en het opzetten van een regelgevingskader voor de aansluiting van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op het distributienetwerk (2022, LSA 2023.4.6).
(33) Sommige maatregelen op het gebied van circulaire economie, waterbeheer en digitalisering zijn gewijzigd, gedeeltelijk verwijderd of geschrapt, zonder de ambitie van het herstel- en veerkrachtplan significant te verlagen. De bouw van de Oost-Nicosia-infrastructuur voor het hergebruik van afvalwater van de afvalwaterbehandeling en twee hergebruik- en reparatiecentra naast de distributie van composteermachines in landelijke gebieden zijn uit het herstel- en veerkrachtplan geschrapt vanwege de verlaging van de financiële bijdrage. De oprichting van de Orounda Livestock Waste en faciliteiten voor het beheer van dierlijke bijproducten werd geschrapt krachtens artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 vanwege onvoorziene complexiteit en vertraging bij de aanbesteding. De investering in een onderzeese datakabel naar Griekenland (C4.1I3) is ook uit het plan geschrapt vanwege de verlaging van de financiële bijdrage, mede gezien de particuliere initiatieven voor andere onderzeese kabels die sinds het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan zijn ontstaan. De resterende maatregelen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijven echter in belangrijke mate gericht op de landspecifieke aanbevelingen met betrekking tot de circulaire economie, afvalbeheer en vroege investeringen in digitalisering (LSA’s 2019.4.2, 2020.3.5 en 2020.3.7).
(34) Door de bovengenoemde uitdagingen aan te pakken, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting ook bijdragen tot het corrigeren van de onevenwichtigheden die Cyprus ervaart, zoals vastgesteld in de aanbevelingen op grond van artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 in 2019, 2020 en 2022, die met name verband houden met de hoge particuliere, overheids- en buitenlandse schuld, een groot tekort op de lopende rekening en een hoog percentage niet-renderende leningen.
Geen ernstige afbreuk doen
(35) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 5 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).
(36) De wijzigingen die worden geïntroduceerd door de herziening van het plan, met de wijziging van bestaande maatregelen of de introductie van nieuwe maatregelen, hebben geen invloed op de positieve beoordeling die is uitgevoerd voor het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan met betrekking tot dit beoordelingscriterium.
(37) Cyprus heeft voor de nieuwe hervormingen en investeringen die zijn opgenomen in het REPowerEU-hoofdstuk een systematische beoordeling verstrekt van elke maatregel in verband met het beginsel “geen ernstige afbreuk doen aan” overeenkomstig de technische richtsnoeren over de toepassing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen aan” (2021/C58/01). Op basis van de verstrekte informatie kan worden geconcludeerd dat het gewijzigde plan naar verwachting zal waarborgen dat geen enkele maatregel ernstige afbreuk doet.
Bijdrage aan de REPowerEU-doelstellingen
(38) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) bis, van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.12 van bijlage V daarbij, zal het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting daadwerkelijk en in hoge mate (score A) bijdragen tot energiezekerheid, de diversificatie van de energievoorziening van de Unie, een toename van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en van de energie-efficiëntie, een verhoging van de opslagcapaciteit voor energie of tot de noodzakelijke vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030.
(39) Alle opgeschaalde en nieuwe maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie, de opgeschaalde regeling voor de verbetering van het concurrentievermogen en de energie-upgrade van grote ondernemingen op Cyprus en de hervorming inzake de invoering van een regelgevingskader voor de werking van energiegemeenschappen zullen naar verwachting rechtstreeks bijdragen tot de REPowerEU-doelstelling in het kader van artikel 21 quater, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241, die is gericht op het stimuleren van energie-efficiëntie in gebouwen, de decarbonisatie van de industrie, het opvoeren van de productie en het gebruik van duurzaam biomethaan en van hernieuwbare of fossielvrije waterstof, en het verhogen van het aandeel hernieuwbare energie. Er wordt met name verwacht dat verschillende renovatieprogramma’s zullen leiden tot een reductie van 30 % van de primaire energievraag van de gerenoveerde gebouwen.
(40) De maatregelen op het gebied van elektrische voertuigen en de nieuwe investering in thematisch onderzoek in ondernemingen ten behoeve van oplossingen voor energieproductie, -opslag, -transmissie en -distributie zullen bijdragen tot de REPowerEU-doelstelling in het kader van artikel 21 quater, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241, die is gericht op het aanpakken van interne en grensoverschrijdende knelpunten voor energietransmissie en -distributie en het ondersteunen van emissievrij vervoer en de infrastructuur daarvoor, met inbegrip van het spoorvervoer. Met name de hervorming met betrekking tot de invoering van een regelgevingskader voor de aansluiting van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op het distributienetwerk en de uitbreiding van de investeringen in de maatregel ter bevordering van het wijdverbreide gebruik van elektrische voertuigen zouden de uitrol van elektrische voertuigen moeten vergemakkelijken, wat leidt tot meer stimulansen voor ondernemingen en particulieren om over te schakelen op emissievrije voertuigen en zo het verbruik van fossiele brandstoffen voor vervoer terug te dringen. De bovengenoemde thematische onderzoeksinvesteringen zijn toegespitst op stimulansen voor doelgerichte O&I-activiteiten die tot doel hebben oplossingen te bieden voor vastgestelde knelpunten in de energieproductie, -opslag, -transmissie en -distributie die de functionaliteit en efficiëntie van de infrastructuur van het nationale net zullen verbeteren, de integratie van hernieuwbare energiebronnen zullen versnellen en de energiebehoeften van het land aanzienlijk zullen verminderen.
(41) Tot slot zal de opgeschaalde investering voor een thematisch financieringsprogramma voor onderzoek en innovatie inzake groene transitie bijdragen tot de REPowerEU-doelstelling in het kader van artikel 21 quater, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241, ter ondersteuning van de bovenstaande doelstellingen door een versnelde om- en bijscholing van de beroepsbevolking naar groene vaardigheden, alsmede door ondersteuning van de waardeketens van voor de groene transitie kritieke grondstoffen en technologieën. Alle bovenstaande maatregelen zullen naar verwachting bijdragen tot de REPowerEU-doelstellingen in samenhang met en complementair aan een aantal andere hervormingen en investeringen die worden bevorderd in het kader van het herstel- en veerkrachtplan, voornamelijk in het kader van componenten 2.1 en 2.2, evenals in het kader van andere nationale initiatieven of door de EU gefinancierde programma’s zoals programma’s die medegefinancierd worden door het cohesiebeleid en de Fondsen voor een rechtvaardige transitie (bv. stimulansen voor energie/opslag van hernieuwbare energiesystemen). De maatregelen versterken de in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan opgenomen maatregelen voor energie-efficiëntie door het tempo voor energierenovatie voor zowel huishoudens als de industrie op te voeren.
(42) In het REPowerEU-hoofdstuk wordt ook ingegaan op de noodzaak van diversificatie en het afschalen van het gebruik van fossiele brandstoffen door de inzet van hernieuwbare energie te versnellen en onderzoek en innovatie te ondersteunen op het gebied van groene transitie en meer in het bijzonder energieproductie, -opslag, -transmissie en -distributie. Dit zal bijdragen tot de verbetering van de functionaliteit en efficiëntie van de infrastructuur van het nationale netwerk, de integratie van hernieuwbare energiesystemen versnellen en zo de energievoorzieningszekerheid van Cyprus vergroten.
Maatregelen met een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect
(43) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) ter, van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.13 van bijlage V daarbij, wordt verwacht dat de in het REPowerEU-hoofdstuk opgenomen maatregelen in hoge mate (score A) een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect zullen hebben.
(44) De meeste maatregelen hebben een grensoverschrijdend effect, omdat ze bijdragen tot de vermindering van de vraag naar en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, ofwel door elektrificatie, door het bevorderen van de productie en integratie van hernieuwbare energiebronnen in het netwerk, ofwel door het ondersteunen van energie-efficiëntie en -besparing, waardoor de energiebehoeften van het land verminderen. Deze verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zou ook tot uiting moeten komen in de grensoverschrijdende energiestromen van Cyprus. De totale kosten van deze maatregelen bedragen ruim 30 % van de geraamde kosten van het REPowerEU-hoofdstuk.
(45) Bijna alle maatregelen dragen bij aan de vermindering van de vraag naar en afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Sommige stimuleren energie-efficiëntie en -besparing in openbare en particuliere gebouwen en ondernemingen, andere bevorderen de productie en integratie van hernieuwbare energiebronnen in het netwerk, en weer andere ondersteunen de elektrificatie van voertuigen. Deze maatregelen verminderen allemaal de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, ook op EU-niveau, wat de beoordeling rechtvaardigt dat de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting in hoge mate (score A) een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect zullen hebben.
Bijdrage tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(46) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of die helpen het hoofd te bieden aan de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen vertegenwoordigen 45 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 95 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij die verordening beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 is het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, in overeenstemming met de informatie die is opgenomen in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.
(47) De geschrapte of teruggeschroefde maatregelen met betrekking tot het vereiste uitvoeringsniveau hebben geen gevolgen voor de algemene ambitie van het plan met betrekking tot de groene transitie, terwijl het REPowerEU-hoofdstuk een aanzienlijke inspanning levert om de groene transitie van Cyprus verder te ondersteunen, aangezien alle hervormingen en investeringen integraal bijdragen tot het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, het verhogen van de energie-efficiëntie en het verbeteren van het regelgevingskader dat de strijd tegen klimaatverandering mogelijk maakt.
(48) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, blijft op significante wijze bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, en tot de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen van de Unie voor 2030. Tegelijkertijd wordt ook de doelstelling van klimaatneutraliteit van de Unie in 2050 nageleefd. De REPowerEU-maatregelen zullen naar verwachting bijdragen tot de groene transitie door het duurzame gebruik van hernieuwbare energiebronnen en energie-efficiëntiemaatregelen in huishoudens, de publieke sector en ondernemingen te bevorderen, wat zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van het primaire energieverbruik. Ook zal de hervorming betreffende Regulering en facilitering van de deelname van actieve afnemers, hernieuwbare zelfverbruikers, burger-energiegemeenschappen, hernieuwbare-energiegemeenschappen en vraagrespons door middel van cumulatieve vertegenwoordiging op de elektriciteitsmarkt de duurzame opname van hernieuwbare energieprojecten in het land mogelijk maken, waardoor een snellere penetratie van hernieuwbare energie in de economie mogelijk wordt. De bevordering van een wijdverbreid gebruik van elektrische voertuigen (EV’s) en het opzetten van een regelgevingskader voor de aansluiting van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op het distributienetwerk zal voor ondernemingen en particulieren de stimulans vergroten om over te schakelen op emissievrije voertuigen. Tot slot zullen de thematische onderzoeksinvesteringen die stimulansen zullen bieden voor gericht onderzoek en innovatie in verband met nieuwe technologieën op het gebied van groene transitie en energie, de integratie van hernieuwbare energiebronnen versnellen en de energiebehoeften van het land verminderen.
Bijdrage aan de digitale transitie
(49) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate bijdragen tot de digitale transitie of die helpen het hoofd te bieden aan de uit die transitie voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 24,6 % van de totale toewijzing van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
(50) De positieve beoordeling van de bijdrage tot de digitale transitie in het uitvoeringsbesluit van de Raad van 20 juli 2021 blijft geldig. Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat kleine wijzigingen in 19 maatregelen met betrekking tot de digitale transitie, het schrappen van twee maatregelen met betrekking tot de digitale transitie, en bevat geen nieuwe maatregelen die bijdragen tot de digitale transitie.
Kosten
(51) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de motivering die in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, wordt verstrekt voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel, en staan de kosten in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
(52) Voor de kostenbeoordeling van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan in 2021 was de door Cyprus verstrekte kosteninformatie voor het merendeel van de maatregelen vrij gedetailleerd, was de methode goed toegelicht en waren de berekeningen gemakkelijk te volgen en onderbouwd met bewijsmateriaal. Enkel een klein deel van de kosten werd als redelijk en aannemelijk geacht, maar slechts in beperkte mate. De in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan verstrekte motivering van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan was in het algemeen redelijk en aannemelijk, strookte met het kostenefficiëntiebeginsel, en de kosten waren in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect. Deze kreeg destijds een score B.
(53) Uit de verstrekte informatie blijkt dat de beoordeling van de kostenramingen voor de nieuwe REPowerEU-maatregelen en voor de bestaande maatregelen waarvan de wijzigingen een nieuwe kostenbeoordeling met zich meebrachten, aantoont dat de meeste kosten redelijk en aannemelijk zijn. Slechts in enkele gevallen waren de details over de methode en aannames die werden gebruikt om de kostenramingen te maken beperkt, deels vanwege de nieuwheid van de maatregelen. Hierdoor is een score A voor dit beoordelingscriterium uitgesloten. Bovendien waren de wijzigingen in de kostenramingen voor de andere gewijzigde maatregelen gerechtvaardigd, evenredig met de nieuwe herziene streefdoelen en onderbouwd met gedetailleerde berekeningen en bewijzen, en als zodanig werden de redelijkheid en aannemelijkheid van deze kostenramingen niet gewijzigd ten opzichte van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Tot slot stroken de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
Bescherming van de financiële belangen van de Unie
(54) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.10 van bijlage V daarbij, zijn de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, voorgestelde regelingen en de in dit besluit vermelde aanvullende maatregelen, passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van deze verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering op grond van deze verordening en andere Unieprogramma’s voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en rechtzetten van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de begroting van de Unie, overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 6 .
(55) In de oorspronkelijke beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan, overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.10 van bijlage V daarbij, werd geconcludeerd dat de in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen als toereikend waren beoordeeld (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die afkomstig zijn van de faciliteit te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, waaronder regelingen die gericht zijn op het voorkomen van dubbele financiering van de faciliteit en andere Unieprogramma’s.
(56) Sinds de oorspronkelijke beoordeling heeft de Commissie inzage gekregen in informatie over de daadwerkelijke uitvoering van het Cypriotische audit- en controlesysteem. Hieronder vallen de voorlopige bevindingen van de audit van de bescherming van de financiële belangen van de Unie die de Commissie op Cyprus heeft uitgevoerd. In het licht van deze informatie is de Commissie van oordeel dat het internecontrolesysteem van het Cypriotische herstel- en veerkrachtplan over het algemeen toereikend is, maar enkele tekortkomingen vertoont die moeten worden verholpen door middel van specifieke audit- en controlemijlpalen. Deze hebben betrekking op een gebrek aan passende maatregelen ter bescherming van de financiële belangen van de Unie op het niveau van de uitvoeringsorganen en een gebrek aan duidelijke afbakening tussen controle- en uitvoeringstaken. Het in het gewijzigde Cypriotische herstel- en veerkrachtplan beschreven internecontrolesysteem en de in dit besluit vervatte aanvullende maatregelen, onder meer voor versterkte controles, zijn toereikend om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de middelen van het herstel- en veerkrachtplan te voorkomen, op te sporen en te corrigeren en om dubbele financiering uit het herstel- en veerkrachtplan en andere Unieprogramma’s te vermijden.
(57) Een extra mijlpaal voor audit en controle moet worden ingevoerd. Aan deze voorwaarde moet zijn voldaan bij de indiening van het volgende betalingsverzoek bij de Commissie na de vaststelling van dit uitvoeringsbesluit, en zij geldt als voorwaarde voor elke toekomstige betaling. Met het oog op een doeltreffende uitvoering van evenredige maatregelen ter bescherming van de financiële belangen van de Unie overeenkomstig artikel 22 van Verordening (EU) 2021/241, moeten verplichte richtsnoeren worden uitgevaardigd en verspreid onder alle uitvoeringsorganen, waarin kritieke gebieden worden behandeld, waaronder risicobeoordeling voor alle soorten verificatie, verificaties van dubbele financiering en vermijdingsprocedures, behandeling van onregelmatigheden en klokkenluiden voor door de Unie gefinancierde interventies, vereisten voor het controlespoor, een alomvattende frauderisicobeoordeling voor alle aanbestedende diensten, en het vaststellen van specifieke functies in het kader van de bescherming van de financiële belangen van de Unie om fraude, corruptie en belangenconflicten aan te pakken, waarbij moet worden gezorgd voor een duidelijke afbakening van de rollen en een goede afstemming van de controles op deze richtsnoeren.
Eventuele andere beoordelingscriteria
(58) De Commissie is van oordeel dat de door Cyprus voorgestelde wijzigingen geen gevolgen hebben voor de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in Uitvoeringsbesluit 10686/21 van de Raad van 20 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en coherentie van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de in artikel 19, lid 3, punten c), g), j) en k) van Verordening (EU) 2021/241 vastgelegde beoordelingscriteria.
Raadplegingsproces
(59) Voor de wijziging van het herstel- en veerkrachtplan en de uitwerking van het REPowerEU-hoofdstuk heeft de coördinerende instantie overleg gepleegd met de belangrijkste institutionele belanghebbenden, met name om vast te stellen welke hervormingen en investeringen in het nieuwe hoofdstuk moesten worden opgenomen. Sommige punten van zorg die naar voren werden gebracht met betrekking tot maatregelen die werden voorgesteld om uit het herstel- en veerkrachtplan te worden geschrapt, op basis van artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241, werden weggenomen door de verduidelijkingen van de bevoegde autoriteiten over het voornemen om door te gaan met de uitvoering van deze maatregelen, via de nationale begroting met ondersteuning van andere EU-financiering, indien mogelijk.
(60) Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, worden betrokken bij de uitvoering van de investeringen en hervormingen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk.
Gelijkheid
(61) De eerdere beschrijving van de uitvoerings- en controleaspecten van het plan en van gendergelijkheid blijft onverminderd van toepassing. Verder wordt in het kader van investering 2.1I2 inzake de Bevordering van hernieuwbare energiebronnen en individuele energie-efficiëntiemaatregelen in woningen en bestrijding van energiearmoede in huishoudens met kwetsbare elektriciteitsverbruikers, die wordt opgeschaald in het nieuwe REPowerEU-hoofdstuk, de definitie van kwetsbare elektriciteitsverbruikers die voor de regeling in aanmerking kunnen komen uitgebreid met acht nieuwe categorieën kwetsbare groepen (met name gedifferentieerd naar inkomens- en handicapscriteria), waardoor ongeveer 1 400 meer huishoudens met kwetsbare verbruikers in aanmerking komen voor de regeling.
Positieve beoordeling
(62) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van, en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun en steun via leningen.
Financiële bijdrage
(63) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, van Cyprus worden geraamd op 1 220 971 974 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Cyprus beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Cyprus, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Cyprus, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, beschikbaar is. Dit bedrag is gelijk aan 915 758 509 EUR.
(64) Overeenkomstig artikel 21 bis, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 heeft Cyprus op 1 september 2023 een verzoek ingediend tot toewijzing van de in artikel 21 bis, lid 1, van die verordening bedoelde ontvangsten, die over de lidstaten worden verdeeld op basis van de indicatoren die zijn vastgesteld in de methode van bijlage IV bis bij Verordening (EU) 2021/241. De totale kosten van de in artikel 21 quater, lid 3, punten b) tot en met f), van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk worden geraamd op 104 580 000 EUR. Aangezien dit bedrag hoger is dan het voor Cyprus beschikbare toewijzingsaandeel, moet de aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun die voor Cyprus beschikbaar is, gelijk zijn aan het toewijzingsaandeel. Dit bedrag is gelijk aan 52 408 822 EUR.
(65) Daarnaast heeft Cyprus overeenkomstig artikel 4 bis van Verordening (EU) 2021/1755 7 , op 21 februari 2023 een met redenen omkleed verzoek ingediend om zijn gehele resterende voorlopige toewijzing uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit, ten bedrage van 52 056 350 EUR, naar de faciliteit over te dragen. Dat bedrag moet beschikbaar worden gesteld om de hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk te ondersteunen als aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun.
(66) De totale financiële bijdrage die voor Cyprus beschikbaar is, moet 1 020 223 681 EUR bedragen.
Voorfinanciering voor REPowerEU
(67) Cyprus heeft verzocht om de volgende financiering voor de uitvoering van zijn REPowerEU-hoofdstuk: Overdracht van 52 056 350 EUR uit de voorlopige toewijzing uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit en 52 408 822 EUR uit de inkomsten uit het emissiehandelssysteem uit hoofde van Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad.
(68) Voor deze bedragen heeft Cyprus op 1 september 2023 overeenkomstig artikel 21 quinquies van Verordening (EU) 2021/241 verzocht om 20 % van de gevraagde financiering voor te financieren. Onder voorbehoud van de beschikbare middelen moet die voorfinanciering ter beschikking van Cyprus worden gesteld, onder voorbehoud van de inwerkingtreding van en in overeenstemming met een overeenkomst tussen de Commissie en Cyprus overeenkomstig artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 (de “financieringsovereenkomst”).
(69) Uitvoeringsbesluit van de Raad CM 4171/21 van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Voor de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.