Overwegingen bij COM(2023)781 - Wijziging van Richtlijn 2011/65/EU wat betreft de overdracht van wetenschappelijke en technische taken aan het Europees Agentschap voor chemische stoffen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Commissie heeft in haar mededeling “Europese Green Deal”5 als doel gesteld dat chemische veiligheidsbeoordelingen moeten evolueren naar een proces van “één stof, één beoordeling”, waarbij wordt opgeroepen tot transparantere en eenvoudigere risicobeoordelingsprocessen om de lasten voor alle belanghebbenden te verminderen, de besluitvorming te versnellen, en de consistentie en voorspelbaarheid van wetenschappelijke beslissingen en adviezen te vergroten. De Commissie concludeert in haar mededeling over een strategie voor duurzame chemische stoffen6 dat, om die doelstelling te bereiken, een deel van de wetenschappelijke en technische werkzaamheden op het gebied van chemische stoffen die op het niveau van de Unie worden verricht ter ondersteuning van de wetgeving van de Unie, moet worden overgedragen aan de meest geschikte EU-agentschappen. Dit zou de huidige opzet vereenvoudigen, de kwaliteit en coherentie van veiligheidsbeoordelingen in de wetgeving van de Unie verbeteren, en zorgen voor een efficiënter gebruik van de bestaande middelen.

(2) De overdracht van bepaalde wetenschappelijke en technische taken aan het Europees Agentschap voor chemische stoffen is noodzakelijk om de processen en niveaus van wetenschappelijke toetsing en digitalisering af te stemmen op de huidige normen en processen van het Europees Agentschap voor chemische stoffen. Dit is ook noodzakelijk om een consistente norm van wetenschappelijke kwaliteit, transparantie, doorzoekbaarheid van gegevens, en interoperabiliteit te waarborgen, in overeenstemming met de ambitie “één stof, één beoordeling”.

(3) Richtlijn 2011/65/EU van het Europees Parlement en de Raad7 bevat twee procedures voor de beoordeling van chemische stoffen: de beoordeling van aanvragen van marktdeelnemers voor het verlenen, verlengen of intrekken van een vrijstelling van de beperkingen op grond van artikel 5 van die richtlijn en de herziening van stoffen die moeten worden toegevoegd aan de lijst van stoffen waarvoor beperkingen gelden overeenkomstig artikel 6 van die richtlijn. De transparantie moet worden vergroot door gedetailleerde procedurele stappen vast te stellen voor de beoordeling van stoffen met het oog op mogelijke opname in de lijst van stoffen waarvoor beperkingen gelden.

(4) De gegevens en informatie waarover het Europees Agentschap voor chemische stoffen beschikt in het kader van regelgevingsprocedures krachtens de titels VII en VIII van Verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad8, kunnen nuttig worden gebruikt voor de beoordeling van mogelijke beperkingen van stoffen en voor de beoordeling van vrijstellingsverzoeken krachtens Richtlijn 2011/65/EU. Gevestigde structuren en procedures kunnen helpen om voort te bouwen op de bestaande kennisbank, synergieën te maximaliseren, en optimaal gebruik te maken van de beschikbare deskundigheid en middelen.

(5) Om te zorgen voor consistentie tussen de beoordeling van aanvragen van marktdeelnemers voor het verlenen, verlengen of intrekken van een vrijstelling overeenkomstig artikel 5 van Richtlijn 2011/65/EU, en om optimaal gebruik te maken van de bestaande deskundigheid op het gebied van chemische stoffen, moet de technische evaluatie ter beoordeling van de rechtvaardiging van dergelijke vrijstellingsverzoeken door het Europees Agentschap voor chemische stoffen en zijn comités in nauwe samenwerking met de Commissie worden uitgevoerd.

(6) Om ervoor te zorgen dat de in artikel 6 van Richtlijn 2011/65/EU bedoelde beperkingsprocedure in overeenstemming is met de beperkingsprocedures krachtens andere wetgeving met betrekking tot chemische stoffen, met name met de in de artikelen 69 tot en met 73 van Verordening (EG) nr. 1907/2006 vastgestelde procedure voor de beperking van stoffen, moet Richtlijn 2011/65/EU worden gewijzigd om het Europees Agentschap voor chemische stoffen formeel te belasten met een rol in de beperkingsprocedure. Gezien de ervaring die is opgedaan bij de uitvoering van beoordelingen van stoffen, is het voor de kwaliteit van de desbetreffende technische beoordeling en voor het mogelijk maken van synergieën van essentieel belang gebruik te maken van informatie en instrumenten die worden gebruikt in het kader van beoordelingen van chemische beperkingen krachtens Verordening (EG) nr. 1907/2006.

(7) De twee procedures van artikel 5 en artikel 6 zijn van toepassing op EU-niveau. Nationale bepalingen mogen niet afwijken van deze artikelen van Richtlijn 2011/65/EU.

(8) Voor de wijziging van de procedurele bepalingen van Richtlijn 2011/65/EU is een overgangsperiode van twaalf maanden nodig om een passende toewijzing van middelen en taken aan het Europees Agentschap voor chemische stoffen mogelijk te maken. Die termijn wordt voldoende geacht om potentiële aanvragers of lidstaten in staat te stellen zich aan te passen aan de gewijzigde procedurele stappen krachtens die richtlijn.

(9) Richtlijn 2011/65/EU moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.