Overwegingen bij COM(2024)263 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 12524/21 INIT; ST 12524/21 ADD 1) van 29 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)263 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 12524/21 INIT; ST 12524/21 ADD 1) van 29 oktober 2021 betreffende de goedkeuring ... |
---|---|
document | COM(2024)263 ![]() ![]() |
datum | 24 juni 2024 |
(2) Op 16 mei 2024 heeft Finland overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft Finland een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Finland op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 16 maatregelen.
(4) Finland heeft toegelicht dat zeven maatregelen niet langer haalbaar zijn vanwege de toegenomen economische onzekerheid als gevolg van de Russische aanvalsoorlog, de hoge rentetarieven, de inflatie en de kostenverhogende effecten van diverse knelpunten in de toeleveringsketen of onzekerheid op de financiële markten. Dit betreft respectievelijk mijlpaal 4 en streefdoel 5 van maatregel I1 (Investeringen in energie-infrastructuur) in het kader van component P1C1 (Transformatie van het energiesysteem); streefdoel 8 en de beschrijving van maatregel I2 (Investeringen in nieuwe energietechnologieën) in het kader van component P1C1 (Transformatie van het energiesysteem); mijlpaal 10 en de beschrijving van maatregel I3 (Investerings- en hervormingspakket in Åland) in het kader van component P1C1 (Transformatie van het energiesysteem); streefdoel 21 van maatregel I2 (Directe elektrificatie en decarbonisatie van industriële processen) in het kader van component P1C2 (Industriële hervormingen en investeringen ter ondersteuning van de groene en digitale transitie); streefdoel 24 van maatregel I3 (Hergebruik en recycling van belangrijke materialen en industriële nevenstromen) in het kader van component P1C2 (Industriële hervormingen en investeringen ter ondersteuning van de groene en digitale transitie); streefdoel 94 van maatregel R1 (Hervorming van permanente educatie) in het kader van component P3C2 (Verhoging van het bekwaamheidsniveau en hervorming van permanente educatie); streefdoel 99 en de beschrijving van maatregel I3 (Het competentieniveau verhogen en het permanente leren, de digitalisering en de modernisering van het onderwijs in Åland vernieuwen) in het kader van component P3C2 (Verhoging van het bekwaamheidsniveau en hervorming van permanente educatie). Op basis hiervan heeft Finland verzocht de bovengenoemde maatregelen, met inbegrip van de relevante mijlpalen en streefdoelen, te wijzigen en/of het tijdschema voor de uitvoering van die mijlpalen en streefdoelen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Finland heeft uitgelegd dat vier maatregelen gedeeltelijk niet langer haalbaar zijn wegens vertragingen in aanbestedingsprocedures, bv. als gevolg van lange procedures bij de Rechtbank voor Handelszaken of de verlengde termijn voor de ontwikkeling van apparatuur. Dit betreft respectievelijk streefdoel 105 en de beschrijving van maatregel I2 (RDI-financieringspakket ter bevordering van de groene transitie – versnelling van sleutelsectoren en versterking van de competenties) in het kader van component P3C3 (OOI, onderzoeksinfrastructuur en proefprojecten); streefdoel 114 en de beschrijving van maatregel I5 (Bevordering van innovatie en onderzoeksinfrastructuur – Lokale onderzoeksinfrastructuren) in het kader van component P3C3 (OOI, onderzoeksinfrastructuur en proefprojecten); streefdoel 117 en de beschrijving van maatregel I6 (Bevordering van innovatie en onderzoeksinfrastructuur – Nationale onderzoeksinfrastructuren) in het kader van component P3C3 (OOI, onderzoeksinfrastructuur en proefprojecten); streefdoel 140 en de beschrijving van maatregel I5 (Invoering van een persoonsgericht digitaal informatiesysteem voor gezondheidszorg in Åland) in het kader van component P4C1 (Verbetering van de beschikbaarheid van diensten op het gebied van maatschappelijk welzijn en gezondheidszorg en verhoging van de kosteneffectiviteit). Op basis hiervan heeft Finland verzocht het tijdschema voor de uitvoering van de bovengenoemde streefdoelen te verlengen en de bijbehorende beschrijvingen van de maatregelen te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) Finland heeft uitgelegd dat twee maatregelen gedeeltelijk niet langer haalbaar zijn wegens onvoorziene maatregelspecifieke uitdagingen, zoals veranderingen in het verzamelen en rapporteren van gegevens. Dit betreft respectievelijk streefdoel 78 van maatregel R1 (Noords model van diensten voor arbeidsvoorziening) in het kader van component P3C1 (Werkgelegenheid en arbeidsmarkt) en streefdoel 83 van maatregel R3 (Stroomlijning van het immigratiebeleid op basis van werk en onderwijs) in het kader van component P3C1 (Werkgelegenheid en arbeidsmarkt). Op basis hiervan heeft Finland verzocht streefdoel 78 te wijzigen en streefdoel 83 om te zetten in een mijlpaal. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) Finland heeft uitgelegd dat mijlpaal 86, streefdoel 87 en streefdoel 89 (submaatregel “Oprichting van een nieuwe intermediaire arbeidsmarktoperator”) van maatregel I1 (Ontwikkeling van werkvermogen, productiviteit en welzijn op het werk) in het kader van component P3C1 (Werkgelegenheid en arbeidsmarkt) geheel onhaalbaar zijn geworden wegens het verslechterde klimaat voor investeringen en bedrijfsactiviteiten als gevolg van de Russische aanvalsoorlog, die van invloed is geweest op de bereidheid en mogelijkheden van ondernemingen om mensen aan te werven en in dienst te nemen. Op basis hiervan heeft Finland verzocht de bovengenoemde mijlpaal en streefdoelen in hun geheel te schrappen.
(8) Finland heeft uitgelegd dat één maatregel gedeeltelijk niet langer haalbaar is wegens gewijzigde administratieve voorwaarden als gevolg van de enorme hoeveelheid financieringsaanvragen. Dit betreft mijlpaal 147 van maatregel I1 (Investeringen voor een schone transitie) in het kader van component P5C1 (REPowerEU). Op basis hiervan heeft Finland verzocht de bovengenoemde mijlpaal te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) Finland heeft toegelicht dat één maatregel is gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Dit betreft maatregel I1 (Koolstofarme waterstof en koolstofafvang en -benutting) in het kader van component P1C2 (Industriële hervormingen en investeringen ter ondersteuning van de groene en digitale transitie). Op basis hiervan heeft Finland verzocht de maatregel, met inbegrip van de relevante mijlpalen en streefdoelen, te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(10) Finland heeft de Commissie erop gewezen dat de beoogde wetswijzigingen in mijlpaal 38 van R2 (Belastinghervorming voor duurzaam vervoer) in het kader van component P1C4 (Koolstofarme oplossingen voor gemeenschappen en vervoer) niet in overeenstemming zijn met het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852. De Commissie stelt daarom voor deze mijlpaal te schrappen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(11) Finland heeft voorts verzocht de middelen die door de schrapping van één mijlpaal zijn vrijgekomen te gebruiken om één nieuwe mijlpaal toe te voegen. Dit betreft mijlpaal 38 in het kader van maatregel R2 (Belastinghervorming voor duurzaam vervoer) in het kader van component P1C4 (Koolstofarme oplossingen voor gemeenschappen en vervoer). Finland heeft tevens verzocht om de resterende middelen die zijn vrijgekomen door de schrapping van mijlpaal 86, streefdoel 87 en streefdoel 89 (submaatregel “Oprichting van een nieuwe intermediaire arbeidsmarktoperator”) van maatregel I1 (Ontwikkeling van werkvermogen, productiviteit en welzijn op het werk) in het kader van component P3C1 (Werkgelegenheid en arbeidsmarkt) te gebruiken om de financiering van de submaatregel “Preventieve ondersteuning van de arbeidsgeschiktheid door middel van maatregelen op het gebied van lichamelijke en geestelijke gezondheid voor personen en werkplekken” van dezelfde maatregel te verhogen, streefdoel 90 te wijzigen en streefdoel 90 bis toe te voegen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(12) De Commissie is van oordeel dat de door Finland aangevoerde redenen de actualisering overeenkomstig artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen.
Correcties van schrijffouten
(13) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 14 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 5 mijlpalen en streefdoelen en 22 maatregelen in het kader van 10 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om de schrijffouten te corrigeren die niet overeenstemmen met de inhoud van het herstel- en veerkrachtplan dat op 27 mei 2021 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Finland. Deze schrijffouten hebben betrekking op de beschrijving van maatregel R1 (Aanzienlijke vermindering van het gebruik van steenkool voor energie tegen 2026) in het kader van component P1C1 (Transformatie van het energiesysteem); de beschrijving van maatregel R2 (Actieplan voor de geleidelijke afschaffing van de verwarming met fossiele brandstoffen) in het kader van component P1C3 (Vermindering van de klimaat- en milieueffecten van het gebouwenbestand); de beschrijvingen van maatregel R1 (Modernisering van de natuurbeschermingswetgeving) en maatregel I1 (Gipsbehandeling en recycling van nutriënten) in het kader van component P1C5 (Milieuduurzaamheid en op de natuur gebaseerde oplossingen); mijlpaal 55 van maatregel I1 (Digitale connectiviteit – Ontwikkeling van de kwaliteit en beschikbaarheid van communicatienetwerken) en mijlpaal 58 en de beschrijving van maatregel I2 (Vervoer en landgebruik – Digirailproject) in het kader van component P2C1 (Digitale infrastructuur); de beschrijvingen van maatregel I1 (Digitale economie – Real-time economy (RTE)-project) en maatregel I2 (Versnelling van de data-economie en digitalisering – Virtual Finland) in het kader van component P2C2 (Versnelling van de data-economie en digitalisering); de beschrijving van maatregel R1 (Noords model van diensten voor arbeidsvoorziening), streefdoel 84 en de beschrijving van maatregel R3 (Stroomlijning van het immigratiebeleid op basis van werk en onderwijs), de beschrijving van maatregel R4 (Versterking van multidisciplinaire diensten voor jongeren (Ohjaamo-diensten)) in het kader van component P3C1 (Werkgelegenheid en arbeidsmarkt) en de beschrijving van die component; mijlpaal 93 en streefdoel 94 van maatregel R1 (Hervorming van permanente educatie), de beschrijving van maatregel I2 (Verbetering van het opleidingsniveau door meer studentenplaatsen in het hoger onderwijs) in het kader van component P3C2 (Verhoging van het bekwaamheidsniveau en hervorming van permanente educatie); de beschrijvingen van maatregel I2 (RDI-financieringspakket ter bevordering van de groene transitie – Leidende ondernemingen), maatregel I3 (RDI-financieringspakket ter bevordering van de groene transitie – versnelling van sleutelsectoren en versterking van de competenties (Business Finland)) en maatregel I4 (RDI-financieringspakket ter ondersteuning van de groene transitie – Ondersteuning van innovatieve groeibedrijven) in het kader van component P3C3 (O&O&I, onderzoeksinfrastructuur en proefprojecten); de beschrijvingen van maatregel I1 (Bevordering van de uitvoering van de zorggarantie en vermindering van de achterstand bij de dienstverlening als gevolg van de COVID-19-pandemie), maatregel I2 (Versterking van preventie en vroegtijdige opsporing van gezondheidsproblemen), maatregel I3 (Versterking van de kennisbasis en empirisch onderbouwde besluitvorming om de kosteneffectiviteit van sociale bijstand en gezondheidszorg te verhogen) en maatregel I4 (Invoering van digitale innovaties op het gebied van maatschappelijk welzijn en gezondheidszorg) in het kader van component P4C1 (Verbetering van de beschikbaarheid van diensten op het gebied van maatschappelijk welzijn en gezondheidszorg en verhoging van de kosteneffectiviteit); de beschrijvingen van maatregel R1 (Vergunningverlening in de groene transitie) en maatregel I1 (Investeringen voor een schone transitie) in het kader van component P5C1 (REPowerEU). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betreffende maatregelen.
Beoordeling door de Commissie
(14) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
Kosten
(15) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
(16) Voor de beoordeling van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan had Finland kostenramingen voor alle maatregelen verstrekt, gebaseerd op een aantal bronnen om de kosten van investeringen en hervormingen te verantwoorden. Het bewijsmateriaal dat ter onderbouwing van de methoden is verstrekt, mocht in sommige gevallen echter gedetailleerder zijn en uitgebreidere informatie over de kosten bevatten, met name wat een aantal horizontale investeringsregelingen betreft.
(17) De informatie over de kosten van het REPowerEU-hoofdstuk bevatte afzonderlijke kostenramingen voor alle nieuwe maatregelen, gebaseerd op een aantal bronnen om de kosten van investeringen en hervormingen te verantwoorden. Op basis van de verstrekte documentatie werden de methoden voor het berekenen van de kosten van de meeste maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan aangemerkt als betrouwbaar en als voldoende reden voor een positieve beoordeling van de redelijkheid en plausibiliteit ervan. De methodologische toelichting bij het ingediende bewijsmateriaal had echter nader kunnen worden gespecificeerd, met name wat betreft de reikwijdte van de investeringen en de beoogde activiteiten.
(18) Voor de gewijzigde maatregelen heeft Finland aangetoond dat de kosten redelijk, aannemelijk, kosteneffectief en evenredig zijn. Tot slot zijn de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
Eventuele andere beoordelingscriteria
(19) De Commissie is van oordeel dat de door Finland voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), j) en k).
Positieve beoordeling
(20) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(21) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Finland worden geraamd op 1 949 227 000 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Finland beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, artikel 21 bis, lid 6, en artikel 21 ter, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Finland is toegewezen, gelijk zijn aan 1 949 059 854 EUR.
(22) Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Voor de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.