Overwegingen bij COM(2024)284 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 9728/22 INIT; ST 9728/22 ADD 1) van 17 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Polen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)284 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 9728/22 INIT; ST 9728/22 ADD 1) van 17 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de ... |
---|---|
document | COM(2024)284 ![]() ![]() |
datum | 1 juli 2024 |
(2) Op 30 april 2024 heeft Polen overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft Polen een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Polen op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 50 maatregelen.
(4) Polen heeft uitgelegd dat zeven maatregelen niet langer volledig haalbaar zijn, omdat verstoringen van de toeleveringsketen en de hoge inflatie en bouwkosten hebben geleid tot problemen bij de uitvoering van die maatregelen, wat gevolgen heeft voor de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen. Dit betreft respectievelijk het doel van streefdoel B17L in het kader van maatregel B3.2.1 (Investeringen in risiconeutralisatie en het herstel van grootschalige brownfieldterreinen en de Oostzee) in het kader van component B (Groene energie en vermindering van de energie-intensiteit). Dit betreft ook de schrapping van mijlpaal D6L, in het kader van maatregel D3.2 (Bevordering van gunstige voorwaarden voor de ontwikkeling van de sector geneesmiddelen en medische hulpmiddelen) en de desbetreffende investering, en de schrapping van de mijlpalen D7L en D8L, in het kader van maatregel D3.2.1 (Ontwikkeling van het potentieel van de sector geneesmiddelen en medische hulpmiddelen — investeringen in verband met de productie van API’s in Polen) en de desbetreffende investering in het kader van component D (Doeltreffendheid, toegankelijkheid en kwaliteit van het gezondheidsstelsel). Dit betreft ook het tijdschema en de beschrijving van mijlpaal E19G en het doel en de beschrijving van de streefdoelen E19aG en E20G, in het kader van maatregel E2.1.2 (Spoorwegen voor reizigerstreinen), de beschrijving van mijlpaal E21G, in het kader van maatregel E2.1.3 (Intermodale projecten), de naam, het tijdschema en de beschrijving van streefdoel E4L, in het kader van maatregel E1.2.1 (Openbaar vervoer met nulemissie in steden (trams)) en de naam, het doel en de beschrijving van de streefdoelen E27G en E28G, in het kader van maatregel E2.2.2 (Verbetering van de veiligheid van het vervoer), in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Op grond hiervan heeft Polen verzocht de beschrijving van die mijlpalen, streefdoelen of maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor de uitvoering daarvan te verlengen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Polen heeft uitgelegd dat er in het geval van 18 maatregelen betere uitvoeringsalternatieven bestaan om de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te verwezenlijken. Dit betreft respectievelijk de beschrijving van de mijlpaal A13G en het doel en de beschrijving van streefdoel A16G, in het kader van maatregel A1.3.1 (Uitvoering van de hervorming van de ruimtelijke ordening), het doel en de beschrijving van streefdoel A40G, in het kader van maatregel A2.4.1 (Investeringen in de ontwikkeling van onderzoekscapaciteiten) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, het doel en de beschrijving van de streefdoelen A3L en A4L, in het kader van maatregel A2.5.1 (Een programma ter ondersteuning van de activiteiten van entiteiten in de culturele en creatieve sector om hun ontwikkeling te stimuleren) en het tijdschema van de desbetreffende investering; het tijdschema en de beschrijving van de mijlpalen A51G en A52G, in het kader van maatregel A4.1 (Effectieve instellingen voor de arbeidsmarkt) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, het tijdschema en de beschrijving van mijlpaal A57G, in het kader van maatregel A4.2 (Hervorming om de arbeidsmarktsituatie van ouders te verbeteren door de toegang tot hoogwaardige kinderopvang voor kinderen tot drie jaar te verbeteren) en de beschrijving van de desbetreffende investering, de naam, de indicator, het tijdschema en de beschrijving van mijlpaal A70G, in het kader van maatregel A4.6 (Verhoging van de arbeidsmarktparticipatie van bepaalde groepen door de ontwikkeling van langdurige zorg) en de beschrijving van de desbetreffende investering, in het kader van component A (Veerkracht en concurrentievermogen van de economie). Dit betreft ook de naam en de beschrijving van streefdoel B26L, in het kader van maatregel B3.4.1 (Investeringen in een groene transformatie van steden), in het kader van component B (Groene energie en vermindering van de energie-intensiteit). Bovendien betreft dit de naam en de beschrijving van mijlpaal C3G, in het kader van maatregel C1.1 (Bevordering van de ontwikkeling van netwerkinfrastructuur om universele toegang tot hogesnelheidsinternet te waarborgen), het doel, de naam en beschrijving van de streefdoelen C14G en C15G, in het kader van maatregel C2.1.2 (Gelijk speelveld voor scholen met mobiele multimedia-apparatuur — investeringen in verband met de naleving van minimumnormen voor apparatuur) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, de naam, het tijdschema en de beschrijving van de mijlpalen C21G en C22G, in het kader van maatregel C3.1 (Verbetering van de cyberbeveiliging van informatiesystemen, versterking van de infrastructuur voor gegevensverwerking en optimalisering van de infrastructuur van de rechtshandhavingsdiensten) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, de naam en de beschrijving van streefdoel C25G, in het kader van maatregel C3.1.1 (Cyberbeveiliging — CyberPL, infrastructuur voor gegevensverwerking en optimalisering van de infrastructuur van rechtshandhavingsdiensten) en de beschrijving en van de desbetreffende investering, in het kader van component C (Digitale transformatie). Dit betreft ook de naam, de indicatoren, het tijdschema en de beschrijving van de mijlpalen D1G, D2G, D3G, D4G, D5G en D8G, in het kader van maatregel D1.1 (Verbetering van de doeltreffendheid, toegankelijkheid en kwaliteit van gezondheidsdiensten) en de beschrijving van de desbetreffende hervorming, de naam, het tijdschema en de beschrijving van de mijlpalen D9G, D10G en de naam, het doel, het tijdschema en de beschrijving van de streefdoelen D11G; D12G, D13G en D14G, in het kader van maatregel D1.1.1 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur van zeer gespecialiseerde zorgcentra en andere zorgaanbieders) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, de meeteenheid, het doel en de beschrijving van de streefdoelen D19G en D20G, in het kader van maatregel D1.1.2 (Versnellen van de digitale transformatie van de gezondheid door verdere ontwikkeling van digitale gezondheidsdiensten), de beschrijving van streefdoel D21G en de beschrijving van de mijlpalen D25G en D27G; in het kader van maatregel D2.1 (Het creëren van de juiste voorwaarden voor een toename van het aantal medisch personeel), de naam en de indicatoren van mijlpaal D34G, de schrapping van mijlpaal D35G, de naam, het doel en de beschrijving van de streefdoelen D36G en D37G in het kader van maatregel D3.1.1 (Algemene ontwikkeling van onderzoek op het gebied van medische en gezondheidswetenschappen) en de beschrijving van de desbetreffende investering, in het kader van component D (Doeltreffendheid, toegankelijkheid en kwaliteit van het gezondheidsstelsel). Dit betreft ook de naam, het tijdschema en de beschrijving van mijlpaal E4G, in combinatie met de invoering van de nieuwe mijlpalen E4aG, E4bG en E4CG, in het kader van maatregel E1.1 (Verhoging van het gebruik van milieuvriendelijk vervoer) en de beschrijving van de desbetreffende maatregel, de schrapping van mijlpaal E9G en de schrapping van de streefdoelen E10G, E11G en E12G in het kader van maatregel E.1.1.1 (Steun voor een koolstofarme economie), in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Op grond hiervan heeft Polen verzocht de beschrijving van die mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor de uitvoering daarvan te verlengen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) Polen heeft ook uitgelegd dat er in het geval van 14 maatregelen betere alternatieven bestaan om de administratieve lasten bij de uitvoering te verminderen, en toch het ambitieniveau van de maatregelen te behouden. Dit betreft respectievelijk de beschrijving van maatregel B1.2 (Bevordering van de energiebesparingsverplichting voor energiebedrijven), de indicatoren en de beschrijving van de streefdoelen B8G, B9G, B10G en B11G, in het kader van maatregel B1.1.2 (Vervanging van warmtebronnen en verbetering van de energie-efficiëntie in residentiële gebouwen) en de beschrijving van de desbetreffende investering, de beschrijving van mijlpaal B4G, in het kader van maatregel B1.1 (Schone lucht en energie-efficiëntie) en de beschrijving van de desbetreffende investering, de beschrijving van maatregel B1.1.1 (Investeringen in warmtebronnen in stadsverwarmingssystemen), de beschrijving van mijlpaal B2L, in het kader van maatregel B1.2.1 (Energie-efficiëntie en hernieuwbare energiebronnen in bedrijven — investeringen met het hoogste potentieel voor broeikasgasreductie), de beschrijving van mijlpaal B32L, in het kader van maatregel B3.6 (Verbetering van de voorwaarden voor de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen) en de beschrijving van de desbetreffende maatregel, de naam, de indicatoren, de beschrijving en het tijdschema van de mijlpalen B37G en B38G in het kader van maatregel B2.2.3 (Bouw van offshore-terminalinfrastructuur), in het kader van component B (Groene energie en vermindering van de energie-intensiteit). Dit betreft ook de beschrijving van mijlpaal C16G, in het kader van maatregel C1.2.3 (E-competenties), alsook de beschrijving van maatregel C2.2.1 (Scholen/instellingen uitrusten met adequate ICT-apparatuur en -infrastructuur om de algemene prestaties van het onderwijssysteem te verbeteren) met de overeenkomstige beschrijving van mijlpaal C14L, in het kader van component C (Digitale transformatie). Het betreft ook de beschrijving van mijlpaal E1G in het kader van maatregel E1.1 (Verhoging van het gebruik van milieuvriendelijk vervoer) en de mijlpalen E1L en E2L in het kader van maatregel E1.2 (Verhoging van het aandeel emissievrij en emissiearm vervoer, preventie en vermindering van de negatieve gevolgen van vervoer voor het milieu) en de beschrijving van de desbetreffende maatregel, in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Dit betreft ook de beschrijving van mijlpaal E13G en de beschrijving en het tijdschema voor streefdoel E14G, in het kader van maatregel E.1.1.2 (Emissievrij en emissiearm collectief vervoer (bussen)), en de beschrijving van de desbetreffende investering, de beschrijving van mijlpaal E17G en de naam, het tijdschema en de beschrijving van streefdoel E18G, in combinatie met de invoering van een nieuw streefdoel E18aG in het kader van maatregel E.2.1.1 (Spoorwegen), in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Dit betreft ook de beschrijving van mijlpaal F4G in het kader van maatregel F2.1 (Verbetering van het wetgevingsproces) en de beschrijving van de desbetreffende hervorming in het kader van component F (Verbetering van de kwaliteit van instellingen en van de voorwaarden voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan). Dit betreft ook de beschrijving van streefdoel G15L, in het kader van maatregel G3.1.4 (Steun voor het nationale energiesysteem — Energiesteunfonds), subcomponent G3.1 (Verbetering van de uitrol van hernieuwbare energie, groene vaardigheden en energie-efficiëntie), component G (REPowerEU). Op grond hiervan heeft Polen verzocht de beschrijving van die mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor de uitvoering daarvan te verlengen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) Polen heeft uitgelegd dat in het geval van vijf maatregelen onverwachte juridische of technische moeilijkheden tot aanzienlijke vertragingen bij de uitvoering hebben geleid, wat gevolgen heeft voor het vermogen om de mijlpalen en streefdoelen in hun oorspronkelijke vorm volledig te verwezenlijken. Dit betreft respectievelijk het tijdschema van de streefdoelen A55G en A56G, in het kader van maatregel A4.1.1 (Investeringen ter ondersteuning van de hervorming van arbeidsmarktinstellingen) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investeringen, in het kader van component A (Veerkracht en concurrentievermogen van de economie). Dit betreft ook de naam, het doel, de beschrijving van de streefdoelen C4G, C5G, C6G, CG, in het kader van maatregel C1.1.1 (Zorgen voor toegang tot zeer snel internet in witte spots) en de beschrijving van de desbetreffende investering, en de naam, de indicatoren, het tijdschema en de beschrijving van de mijlpalen C7G, C8G, C9G en C10G, in het kader van maatregel C2.1 (Het opschalen van digitale toepassingen in de publieke ruimte, de economie en de samenleving) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, onder component C (Digitale transformatie). Dit betreft ook de schrapping van mijlpaal D3L en de schrapping van de streefdoelen D4L en D5L, in het kader van maatregel D1.2.1 (Ontwikkeling van langdurige zorg door modernisering van de infrastructuur van medische entiteiten op districtsniveau) met de desbetreffende investering, in het kader van component D (Doeltreffendheid, toegankelijkheid en kwaliteit van het gezondheidsstelsel). Dit betreft ook het tijdschema van streefdoel E16G, in het kader van maatregel E2.1 (Versterking van het concurrentievermogen van de spoorwegsector), in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Op grond hiervan heeft Polen verzocht de beschrijving van die mijlpalen, streefdoelen of maatregelen te wijzigen en het tijdschema voor de uitvoering daarvan te verlengen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(8) Polen heeft voorts verzocht om de middelen die vrijkomen door de schrapping van de maatregelen en de daling van het uitvoeringsniveau ervan op grond van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241, te gebruiken om het uitvoeringsniveau van drie maatregelen te verhogen en drie nieuwe maatregelen in te voeren. Dit betreft respectievelijk de streefdoelen A21G, A23G, A25G en A26G, en een nieuw streefdoel A26aG, in het kader van maatregel A1.4.1 (Investeringen om de toeleveringsketen van landbouw- en voedingsproducten te diversifiëren en te verkorten en de veerkracht van de entiteiten in de keten op te bouwen) en de beschrijving en het tijdschema van de desbetreffende investering, in het kader van component A (Veerkracht en concurrentievermogen van de economie). Dit betreft ook een nieuwe maatregel B1.1.5 (Verbetering van de energie-efficiëntie in appartementsgebouwen) met streefdoelen B42G en B43G, in het kader van component B (Groene energie en vermindering van de energie-intensiteit). Dit betreft ook de nieuwe streefdoelen C13bG, C13cG en C13dG en de aanpassing van streefdoel C12G in het kader van maatregel C2.1.1 (Openbare e-diensten, IT-oplossingen ter verbetering van de werking van overheidsdiensten en economische sectoren) en de beschrijving van de desbetreffende investering, in het kader van component C (Digitale transformatie). Dit betreft ook de nieuwe mijlpaal D38G en de nieuwe streefdoelen D39G en D40G, in het kader van maatregel D4.1.1 (Ontwikkeling van langdurige zorg door modernisering van de infrastructuur van medische entiteiten op districtsniveau) en de beschrijving van de desbetreffende investering, in het kader van component D (Doeltreffendheid, toegankelijkheid en kwaliteit van het gezondheidsstelsel). Dit betreft het nieuwe streefdoel E18aG, in het kader van maatregel E2.1.1 (Spoorwegen), in het kader van component E (Groene, slimme mobiliteit). Dit betreft ook de nieuwe maatregel E3.1.1 (Faciliteit ter ondersteuning van een koolstofarme economie), de nieuwe mijlpalen E7L, E8L, E9L en streefdoel E10L. Op basis hiervan heeft Polen verzocht de beschrijving van die streefdoelen en maatregelen te wijzigen om het niveau van de vereiste uitvoering ervan te verhogen en nieuwe maatregelen in te voeren, met dienovereenkomstige mijlpalen en streefdoelen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) De Commissie is van oordeel dat de door Polen aangevoerde reden(en) de wijzigingen op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. De bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Verdeling van mijlpalen en streefdoelen
(10) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in tranches moet worden aangepast om rekening te houden met de door Polen voorgestelde wijzigingen van het plan en het indicatieve tijdschema.
Correctie van schrijffouten
(11) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn zestien schrijffouten vastgesteld die van invloed zijn op de beschrijving van mijlpaal A2G in het kader van maatregel A1.1 (Hervorming van het begrotingskader), de naam, het doel en de beschrijving van streefdoel A16G en de uitgangswaarde van streefdoel A17G, in het kader van maatregel A1.3.1 (Uitvoering van de hervorming van de ruimtelijke ordening), streefdoel A28G in het kader van maatregel A2.1.1 (Investeringen ter ondersteuning van robotisering en digitalisering in ondernemingen), mijlpaal A52G, in het kader van maatregel A4.1 (Effectieve instellingen voor de arbeidsmarkt),de indicator en de beschrijving van mijlpaal A69G, in het kader van maatregel A4.6 (Verhoging van de arbeidsmarktparticipatie van bepaalde groepen door de ontwikkeling van langdurige zorg), in het kader van component A (Veerkracht en concurrentievermogen van de economie). Dit betreft ook de beschrijving van mijlpaal B41G, in het kader van maatregel B3.1.1 (Investeringen in afvalwaterbehandelingssystemen en watervoorziening in plattelandsgebieden), de beschrijving van de maatregelen B1.1.3 (Thermische modernisering van scholen) en de naam van de daaropvolgende streefdoelen B12G en B13G, B1.1.4 (Versterking van de energie-efficiëntie van lokale voorzieningen voor sociale activiteiten), B1.2.1 (Energie-efficiëntie en hernieuwbare energiebronnen in bedrijven — investeringen met het hoogste potentieel voor broeikasgasreductie), B2.1.1 (Investeringen in waterstof, waterstofproductie, -opslag en -transport), B3.1 (Steun voor duurzaam water- en afvalwaterbeheer in plattelandsgebieden), de beschrijving van mijlpaal B24L, in het kader van maatregel B3.4 (Kader voor investeringen in de groene transitie in stedelijke gebieden), de beschrijving van de mijlpalen B29L en B30L, in het kader van maatregel B3.5.1 (Investeringen in energie-efficiënte huisvesting voor huishoudens met een laag en gemiddeld inkomen), in het kader van component B. Dit is ook van invloed op de correctie van het bedrag dat is opgenomen in de beschrijving van de investering in het kader van maatregel C4.1.1 in het kader van component C (Digitale transformatie). Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 3 mei 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Polen. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregelen.
Beoordeling door de Commissie
(12) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
(13) De Commissie is van oordeel dat de door Polen voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit van de Raad ST-15835-2023-REV-1 van 17 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Polen met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).
Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(14) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het aangepaste herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor45 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van die verordening strookt het aangepaste herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.
(15) De geschrapte of beperkte maatregelen hebben geen significante gevolgen voor de algemene ambitie van het herstel- en veerkrachtplan met betrekking tot de groene transitie. De klimaatbijdrage van het aangepaste herstel-en veerkrachtplan is gedaald van 46,6 % tot 45 % in vergelijking met de gewijzigde beoordeling.
Kostenberekening
(16) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
(17) Bij de oorspronkelijke beoordeling is vastgesteld dat Polen geraamde kosten had verstrekt voor elke investering die in het herstel- en veerkrachtplan was opgenomen. De door Polen verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan was in redelijke mate redelijk en aannemelijk, en die kosten zijn in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel en staan in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
(18) Uit de beoordeling van de kostenramingen voor de herziene maatregelen op basis van de verstrekte informatie blijkt dat de kostenramingen over het algemeen redelijk en aannemelijk zijn hoewel uit het bewijsmateriaal blijkt dat de berekeningen niet altijd even gedetailleerd en grondig zijn. In sommige gevallen waren er slechts beperkte details beschikbaar over de methodologie en aannames die werden gebruikt om de kostenramingen te maken, mede omdat de maatregelen nieuw of minder duidelijk zijn, waardoor dit beoordelingscriterium geen score A heeft gekregen. Bovendien waren de wijzigingen in de kostenramingen voor de gewijzigde maatregelen gerechtvaardigd en evenredig, en als zodanig werden de redelijkheid en aannemelijkheid van deze kostenramingen niet gewijzigd ten opzichte van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Tot slot stroken de geraamde totale kosten van het aangepaste herstel- en veerkrachtplan met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
Positieve beoordeling
(19) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(20) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Polen worden geraamd op 59 818 157 236 EUR, hetgeen overeenkomt met 266 282 978 035 PLN tegen de referentierentevoet van de Europese Centrale Bank voor EUR-PLN van 3 mei 2021, de referentierentevoet van de Europese Centrale Bank voor EUR-PLN van 31 augustus 2023 en de referentierentevoet van de Europese Centrale Bank voor EUR-PLN van 30 april 2024. De bedragen in euro’s waarnaar verwezen wordt in de beschrijvingen van de maatregelen en de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen zijn berekend op dezelfde basis en moeten met inachtneming hiervan worden beoordeeld.
(21) Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Polen beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, artikel 21 bis, lid 6, en artikel 21 ter, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Polen is toegewezen, gelijk zijn aan 25 276 853 716 EUR.
Leningen
(22) De steun van 34 541 303 518 EUR die via leningen aan Polen ter beschikking wordt gesteld, blijft ongewijzigd.
(23) Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Polen moet daarom als volgt worden gewijzigd: Voor de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.