Overwegingen bij COM(2024)283 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10152/2021; ST10152/2021 ADD1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Nadat Griekenland op 27 april 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling goedgekeurd door middel van het uitvoeringsbesluit van 13 juli 2021 (“het uitvoeringsbesluit”) 2 . Dat uitvoeringsbesluit is op 8 december 2023 gewijzigd 3 .Op 5 juni 2024 heeft Griekenland overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft Griekenland een aangepast herstel- en veerkrachtplan ingediend.

Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241

(2) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Griekenland op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 32 maatregelen.

(3) Griekenland heeft uitgelegd dat twee maatregelen worden gewijzigd omdat er minder vraag naar is dan verwacht, wat tot vertraging bij de uitvoering van deze maatregelen heeft geleid. Dit betreft mijlpaal 33 van maatregel 16874 (Energie en ondernemerschap); en mijlpaal 49 van maatregel 16924 (Elektromobiliteit) in het kader van component 2.3 (Opladen en bijtanken). Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht om het tijdschema voor de uitvoering van de bovengenoemde mijlpalen te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(4) Griekenland heeft uitgelegd dat er in het geval van drie maatregelen betere alternatieven bestaan om de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te verwezenlijken. Dit betreft de mijlpalen 79 en 82 van maatregel 16911 (Middelen vanuit de lucht voor crisisbeheersing) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming); de streefdoelen 94 en 95 en de beschrijving van maatregel 16778 (Digitalisering van archieven en aanverwante diensten) in het kader van component 2.2 (Modernisering); en streefdoel 135 en de beschrijving van maatregel 16942 (Digitale transformatie van de openbare dienst voor arbeidsvoorziening (OAED) in het kader van component 3.1 (Het scheppen van banen en de deelname aan de arbeidsmarkt bevorderen). Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht de reikwijdte van de mijlpalen 79 en 82 te veranderen om de middelen voor crisisbeheer aan te kopen die het beste bij de behoeften van Griekenland aansluiten. Voorts heeft Griekenland verzocht om het tijdschema voor de uitvoering van streefdoel 94 te verlengen, de formulering van de beschrijving van de maatregel en van de streefdoelen 94 en 95 te wijzigen en de beschrijving van maatregel 16942 en streefdoel 135 te wijzigen en om te zetten in een mijlpaal, zodat de administratieve lasten voor de uitvoering van de genoemde maatregelen worden verminderd zonder aan ambitie in te boeten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(5) Griekenland heeft uitgelegd dat er in het geval van 24 maatregelen betere alternatieven bestaan om de administratieve lasten bij de uitvoering te verminderen, en toch de doestellingen van de maatregelen te verwezenlijken. Dit betreft: beschrijving van maatregel 16870 (Interventies voor de elektriciteitsinterconnectie van eilanden en de modernisering van het elektriciteitsnet), beschrijving van maatregel 16926 (Ondersteuning van de installatie van opslagsystemen om de penetratie van hernieuwbare energiebronnen te verbeteren), beschrijving van maatregel 16900 (Modernisering van het HEDNO-bovengrondse netwerk in bosgebieden) en beschrijving van maatregel 16901 (Upgrades van het HEDNO-netwerk om de veerkracht te vergroten en het milieu te beschermen ) in het kader van component 1.1 (Power-up); beschrijving van maatregel 16932 (Olympisch Atletisch Centrum van Athene), beschrijving van maatregel 16879 (Voorbereiding van stedelijke plannen ter uitvoering van de hervorming van het stedelijk beleid) , mijlpaal 36 van maatregel 16874 (Energie en ondernemerschap), mijlpalen 34 en 35 en beschrijving van maatregel 16876 (Energierenovatie van gebouwen in de overheidssector) en beschrijving van maatregel 16873 (Interventies in woongebieden en in het gebouwenbestand) in het kader van component 1.2 (Renoveren); beschrijving van maatregel 16772 (Wet inzake afvalbeheer voor de uitvoering van duurzaam storten en recyclen), beschrijving van maatregel 16846 (Infrastructuur voor stedelijk afvalwater en slibbeheer uit afvalwaterbehandeling) en mijlpaal 66 en beschrijving van maatregel 16850 (Drinkwatervoorziening en -infrastructuur ) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming); mijlpaal 87 van maatregel 16855 (Kleine satellieten) in het kader van component 2.1 (Verbind); mijlpaal 147 van maatregel 16289 (Strategie voor excellentie in universiteiten & Innovatie) in het kader van component 3.2 (Onderwijs, beroepsonderwijs en -opleiding en vaardigheden); mijlpaal 154 van maatregel 16816 (Hervormingen en versnelling van investeringen in de gezondheidszorg — Terugkeervermindering en rationalisering van de uitgaven voor gezondheidszorg) in het kader van component 3.3 (Verbetering van de veerkracht, toegankelijkheid en duurzaamheid van de gezondheidszorg ); beschrijving van maatregel 16611 (Digitale transformatie van belastingcontroles) in het kader van component 4.1 (Belastingen groeivriendelijker maken en de belastingadministratie en belastinginning verbeteren); beschrijving van maatregel 16711 (Professionalisering van overheidsopdrachten) in het kader van component 4.2 (Het openbaar bestuur moderniseren, onder meer door de uitvoering van overheidsinvesteringen te versnellen, het kader voor overheidsopdrachten te verbeteren, maatregelen voor capaciteitsopbouw te nemen en corruptie te bestrijden); mijlpaal 229 en beschrijving van maatregel 16727 (Digitale transformatie van justitie (e-justitie)), en beschrijving van maatregel 16575 (Versnelling van de rechtsbedeling) in het kader van component 4.3 (Verbetering van de efficiëntie van de rechtspraak); beschrijving van maatregel 16486 (Museum van onderwaterantiquiteiten), mijlpaal 303 van maatregel 16593 (Wijziging van het rechtskader voor het aantrekken van strategische investeringen), beschrijving van maatregel 16630 (Noordelijke snelweg van Kreta (BOAK)), beschrijving van maatregel 16833 (Uitvoering van werkzaamheden ter correctie van de naleving van de EASA-voorschriften) in het kader van component 4.6 (Modernisering en verbetering van de veerkracht van belangrijke economische sectoren); beschrijving van maatregel 16994 (Energie-efficiëntie en bevordering van hernieuwbare energiebronnen voor zelfverbruik) in het kader van component 5.2 (REPowerEU-investeringen). Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht de overbodige achtergrondinformatie en procedurele elementen die niet bijdragen aan de doelstellingen van de maatregel te schrappen, om te verduidelijken dat bepaalde elementen betrekking hebben op de doelstellingen of de context van de maatregelen en om de beschrijving te vereenvoudigen van maatregelen of mijlpalen en streefdoelen die een ongerechtvaardigde administratieve last vormen om de doelstellingen van de maatregelen te verwezenlijken. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(6) Griekenland heeft uitgelegd dat mijlpaal 38 van maatregel 16873 (Interventies in woongebieden en in het gebouwenbestand) in het kader van component 1.2 (Renoveren) gedeeltelijk niet langer haalbaar is wegens geschillen tegen de resultaten van de openbare aanbesteding die de uitvoering van de maatregel hebben vertraagd. Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht om het tijdschema voor de uitvoering van de bovengenoemde mijlpaal te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(7) Griekenland heeft uitgelegd dat de mijlpalen 97 en 99 van maatregel 16929 (Naar klantgerichte diensten van het openbaar bestuur door vereenvoudiging en verbetering van processen, systeemverbetering en naleving van Europese strategieën en beleid) in het kader van component 2.2 (Modernisering) werden gewijzigd wegens een herverdeling in de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze maatregel binnen de Griekse regering. Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht de naam te wijzigen van het bevoegde ministerie waarnaar wordt verwezen in de kwalitatieve indicator van de bovengenoemde mijlpalen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(8) Griekenland heeft uitgelegd dat mijlpaal 234 van maatregel 16575 (Versnelling van de rechtsbedeling) in het kader van component 4.3 (Verbetering van de efficiëntie van de rechtspraak) is gewijzigd omdat de aanwervingsprocedures complexer bleken dan werd verwacht ten gevolge van het tijdschema voor de bekendmaking van het door de Hoge Raad voor de selectie van ambtenaren (ASEP) georganiseerde concours, waardoor de lijst van geslaagde kandidaten uiterlijk eind 2024 klaar zal zijn. Op grond hiervan heeft Griekenland verzocht om het tijdschema voor de uitvoering van de bovengenoemde mijlpaal te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(9) De Commissie is van oordeel dat de door Griekenland aangevoerde redenen de wijzigingen op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

Verdeling van mijlpalen en streefdoelen

(10) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in tranches moet worden aangepast om rekening te houden met de wijzigingen van het plan.

Correctie van schrijffouten

(11) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn vijf schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor twee mijlpalen en streefdoelen en vijf maatregelen in het kader van vier componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 13 juli 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Griekenland. Deze schrijffouten hebben betrekking op: en mijlpaal 50 van maatregel 16831 (Produc- E Groen) in het kader van component 1.3 (Opladen en bijtanken); beschrijving van maatregel 16979 (Oprichting van een nieuwe regelgevende autoriteit voor water en afvalwater) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming); beschrijving van maatregel 16820 (Hervorming op het gebied van geestelijke gezondheid en verslaving) in het kader van component 3.3 (Verbetering van de veerkracht, toegankelijkheid en duurzaamheid van de gezondheidszorg); en beschrijving van maatregel 16610 (Bevordering van snellere btw-teruggaaf) en mijlpaal 338 van maatregel 16985 (Wijzigingen van het Griekse belastingbeleidskader) in het kader van component 4.1 (Belastingen groeivriendelijker maken en de belastingadministratie en belastinginning verbeteren). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregel.

Beoordeling door de Commissie

(12) De Commissie heeft het aangepaste herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.

(13) De Commissie is van oordeel dat de door Griekenland voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit van de Raad (ST 10152/2021; ST10152/2021 ADD1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).

Positieve beoordeling

(14) De Commissie heeft het aangepaste herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het aangepaste herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

Financiële bijdrage

(15) De geraamde totale kosten van het aangepaste herstel-en veerkrachtplan van Griekenland bedragen 36 612 904 139 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het aangepaste herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Griekenland beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, en artikel 21 bis, lid 6, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het aangepaste herstel- en veerkrachtplan van Griekenland is toegewezen, gelijk zijn aan 18 220 378 076 EUR.

Leningen

(16) De steun van 17 727 538 920 EUR die via leningen aan Griekenland ter beschikking wordt gesteld, blijft ongewijzigd.

(17) Uitvoeringsbesluit (ST 10152/2021; ST10152/2021 ADD1) van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.