Overwegingen bij COM(2024)555 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10161/21 INIT; ST 10161/21 ADD1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor België - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)555 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10161/21 INIT; ST 10161/21 ADD1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van ... |
---|---|
document | COM(2024)555 ![]() ![]() |
datum | 20 november 2024 |
(2) Op 25 oktober 2024 heeft België overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft België een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die België op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 24 maatregelen.
(4) België heeft uitgelegd dat twee maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven in te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Het betreft mijlpaal 18 en mijlpaal 20 van investering I-1.15: “Een industriële waardeketen voor de waterstoftransitie” van de Federale Staat, de beschrijving van investering I-1.15: Opkomende energietechnologieën en mijlpaal 186, mijlpaal 187 van investering I-5.11: “Versterken O&O” van het Vlaams Gewest, en de beschrijving van investering I-5.11 in het kader van component 5.2: Ondersteuning van de economische activiteit. Op basis hiervan heeft België verzocht bovengenoemde mijlpalen en maatregelen te wijzigen. Voorts heeft België verzocht mijlpaal 112 in het kader van investering I-3.15: “Smart Move”, in het kader van component 3.2: “Modal Shift” en streefdoel 246 van investering I-7.25 “Oplaadinfrastructuur voor bussen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest”, in het kader van component 7.4: Mobiliteit te schrappen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Voorts heeft België verzocht om de middelen die zijn vrijgekomen als gevolg van het schrappen van de investering “Smart Move” op grond van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 te gebruiken om drie nieuwe maatregelen toe te voegen. Dit betreft mijlpaal 112 van investering I-3.15a “Floya-app” van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en investering I-3.15b “Uitbreiding van het ANPR-cameranetwerk” van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest in het kader van investering I-3F “Instrumenten voor slimme mobiliteit” van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, in het kader van component 3.2 Modal shift, en streefdoel 246 van investering I-3.21: “Oplaadinfrastructuur voor bussen” van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in het kader van component 3.3: Vergroening van het wegvervoer. Op basis hiervan heeft België verzocht bovengenoemde mijlpaal en bovengenoemd streefdoel toe te voegen. Voorts heeft België verzocht het vereiste uitvoeringsniveau van twee maatregelen te verhogen. Dit betreft streefdoel 115 van investering I-3.17 “Vergroening van de busvloot — BHG”, in het kader van component 3.3: Vergroening van het wegvervoer, en mijlpaal 212 van investering I-7.01 “Verbeterde energiesubsidieregeling”, in het kader van component 7.1: Renovatie van gebouwen. Voorts heeft België verzocht de uitgangswaarde voor streefdoel 242 van investering I-7.21 te verhogen: “Vergroening van de busvloot — BHG”, in het kader van component 7.4: Mobiliteit om rekening te houden met de verhoging van het uitvoeringsniveau van investering I-3.17. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) België heeft toegelicht dat 18 maatregelen zijn gewijzigd om betere en administratief minder belastende alternatieven uit te voeren, waarmee de oorspronkelijke doelstellingen van de desbetreffende maatregelen nog steeds worden behaald. Het betreft mijlpaal 1 van hervorming R-1.01: “Verbeterde energiesubsidieregeling” van het Vlaams Gewest, in het kader van component 1.1: mijlpaal 20 van investering I-1.15: “Een industriële waardeketen voor waterstoftransitie” van de federale Staat; mijlpaal 23 van investering I-1.16: “Een industriële waardeketen voor de waterstoftransitie” van het Vlaamse Gewest en mijlpaal 26 van investering I-1.17: “Een industriële waardeketen voor de waterstoftransitie” van het Waalse Gewest, in het kader van component 1.2: Opkomende energietechnologieën; mijlpaal 54 van investering I-2.05 Digitalisering FOD van de Federale Staat en mijlpaal 54b van investering I-2.05[L]: Digitalisering FOD: Digitalisering van de processen voor asiel- en immigratiebeheer van de Federale Staat; mijlpaal 63 van investering I-2.06 — eHealth Services en Health Data van de Federale Regering en de beschrijving van investering I-2.06; mijlpaal 68 van investering I-2.09: “Digitalisering van de Vlaamse Overheid” van het Vlaamse Gewest, en de beschrijving van investering I-2.09; mijlpaal 78 van hervorming R-2.02 “E-government: aanbestedingsprocedure” van de Federale Staat, in het kader van component 2.2: Overheidsinstellingen; beschrijving van investering I-2.14: “Ontwikkeling van een AI-instituut om met deze technologie maatschappelijke uitdagingen aan te pakken” van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, mijlpaal 91, mijlpaal 93 van hervorming R-2.03: “Introductie van 5G — Nationaal plan voor vaste en mobiele breedband — federaal en gewestelijk niveau”, en de beschrijving van hervorming R-2.03, in het kader van component 2.3: “Glasvezel, 5G en nieuwe technologieën”; mijlpaal 118 van hervorming R-3.05: “Oplaadpunten — BHG” van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, en beschrijving van hervorming R-3.05, mijlpaal 119 van hervorming R-3.04: “Oplaadpunten — WAL, en beschrijving van hervorming R-3.04, in het kader van component 3.3: Groener wegvervoer; streefdoel 131 van investering I-4: “Terbeschikkingstelling van digitale apparatuur en IT-infrastructuur aan scholen” in het kader van component 4.1; streefdoel 149 van investering I-4.11: “Digibanks” van het Vlaamse Gewest, en beschrijving van investering I-4.11, in het kader van component 4.2: Opleiding en werkgelegenheid voor kwetsbare groepen; streefdoel 164 van investering I-5.04 “Leer-en loopbaanoffensief” van het Vlaamse Gewest, in het kader van component 5.1: Opleiding en arbeidsmarkt; streefdoel 197 van investering I-5.14: “Recycling Hub” van het Vlaamse Gewest, en beschrijving van investering I-5.14, in het kader van component 5.3: Circulaire economie; mijlpaal 213 van investering I-7.02: “Verbeterde energiesubsidieregeling” van het Vlaamse Gewest, in het kader van component 7.1: Renovatie van gebouwen. Op grond hiervan heeft België verzocht de overbodige achtergrondinformatie en procedurele elementen die niet bijdragen aan de doelstellingen van de maatregel te schrappen, om te verduidelijken dat bepaalde elementen betrekking hebben op de doelstellingen of de context van de maatregelen en om de beschrijving te vereenvoudigen van maatregelen of mijlpalen en streefdoelen die een ongerechtvaardigde administratieve last vormen om de doelstellingen van de maatregelen te verwezenlijken. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) De Commissie is van oordeel dat de door België aangevoerde redenen de wijziging(en) op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Correcties van schrijffouten
(8) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 50 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 26 mijlpalen, 14 streefdoelen en 33 maatregelen in het kader van 13 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om schrijffouten te corrigeren die niet de inhoud van het op 13 juli 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en België, weerspiegelen. Beschrijving van hervorming R-1.01: “Verbeterde energiesubsidieregeling” van het Vlaamse Gewest, mijlpaal 13 en mijlpaal 14 van investering I-1B: “Renovatie van openbare gebouwen”, en beschrijving van investering I-1B, beschrijving van investering I-1.07: “Renovatie van openbare gebouwen — lokale overheden & sport” van het Waalse Gewest, beschrijving van investering I-1.09: “Renovatie van openbare gebouwen — scholen” van de Franse Gemeenschap, mijlpaal 2 van hervorming R-1.02: “Verbeterde energiesubsidieregeling” van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, mijlpaal 6, en mijlpaal 7 van investering I-1A: “Renovatie van particuliere woningen en sociale huisvesting” in het kader van component 1.1: Renovatie; mijlpaal 18, mijlpaal 19 en mijlpaal 20 van investering I-1.15: “Een industriële waardeketen voor de waterstoftransitie” van de Federale Staat en beschrijving van investering I-1.15 in het kader van component 1.2: Opkomende energietechnologieën; mijlpaal 54b, mijlpaal 55b en naam van investering I-2.05bis: “Digitalisering FOD”, mijlpaal 57, mijlpaal 58 van investering I-2.05: “Digitalisering FOD”, mijlpaal 62 van investering I-2.06: “eHealth Services en Health Data” van de Federale Regering, mijlpaal 79 van hervorming R-2.02: E-government: aanbestedingsprocedure” van de Federale Staat, in het kader van component 2.2: Overheidsinstellingen; mijlpaal 93 van hervorming R-2.03 “Introductie van 5G — Nationaal plan voor vaste en mobiele breedband — federaal en regionaal niveau, in het kader van component 2.3: Glasvezel, 5G en nieuwe technologieën; mijlpaal 94, mijlpaal 95, mijlpaal 96 in het kader van investering I-3A: “Fietsinfrastructuur”, en beschrijving van investering I-3A, mijlpaal 96a en streefdoel 96b van investering I-3.03b: “Fietsinfrastructuur — Velo Plus — Federale Staat”, mijlpaal 98 van investering I-3.04: “Fiets- en wandelinfrastructuur — Schuman”, in het kader van component 3.1: Fiets- en wandelinfrastructuur; streefdoel 100, streefdoel 101, mijlpaal 102 van investering I-3B: “Verbetering van het openbaar vervoer in Wallonië”, en beschrijving van investering I-3B, streefdoel 107 van investering I-3.11: “Albertkanaal en Trilogiport” van het Waalse Gewest, en beschrijving van investering I-3.11 in het kader van component 3.2: Modal shift; beschrijving van investering I-3.17: Vergroening van de busvloot — BHG, beschrijving van investering I-3.20 “Vergroening van de busvloot — WAL, streefdoel 114, streefdoel 115, streefdoel 115b van investering I-3G: “Vergroening van de busvloot”, en beschrijving van investering I-3G, mijlpaal 119 van hervorming R-3.04: “Oplaadpunten — WAL”, streefdoel 121, streefdoel 122 en streefdoel 123 van investering I-3F “Oplaadpunten”, in het kader van component 3.3: Groener wegvervoer; beschrijving van investering I-4.06: “Digitale transformatie van het onderwijs” van de Duitstalige Gemeenschap, in het kader van component 4.1: Onderwijs 2.0; streefdoel 166 van investering I-5.05: “Herstelstrategie voor de arbeidsmarkt”, streefdoel 171 van investering I-5.07: “Levenslang digitaal leren”, beschrijving van hervorming R-5.01: “Cumulatieve regeling en mobiliteit naar sectoren met tekorten” van de Federale Staat, mijlpaal 174 van hervorming R-5.03: “Leerrekening”, in het kader van component 5.1: Opleiding en arbeidsmarkt; mijlpaal 215 van investering I-7.04: “Renovatie van sociale huisvesting — WAL”, mijlpaal 2016 van investering I-7.05: “Energie-klimaatmaatregelen in openbare gebouwen” — Federale Staat (mijlpaal 231 van hervorming R-7.04: “Versnelling van de energietransitie” van het Waalse Gewest, en beschrijving van investering R-7.04 in het kader van component 7.1: Renovatie van gebouwen; naam van investering I-7.14: “Oproep tot klimaatmaatregelen in de landbouw” van het Vlaamse Gewest, in het kader van component 7.2: Nieuwe opkomende energietechnologieën; mijlpaal 239 van investering I-7.20: “Offshore energie-eiland” van de Federale Regering, ondertitel “U.3. Beschrijving van de hervormingen en investeringen voor de lening, en ondertitel U.4. Mijlpalen, streefdoelen, indicatoren en tijdschema voor de monitoring en uitvoering voor de lening, in het kader van component 7.3: Hernieuwbare energie; mijlpaal 248 van investering I-5.18: “SMELD” van de Federale Staat, in het kader van component 5.2: Ondersteuning van de economische activiteit. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betrokken maatregelen.
Beoordeling door de Commissie
(9) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
Geen ernstige afbreuk doen
(10) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).
(11) België heeft het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” beoordeeld voor elke nieuwe investering die maatregel I-3.15 “SmartMove” in het kader van component 3.2 vervangt. Uit de verstrekte informatie blijkt dat het plan naar verwachting ervoor zal zorgen dat dit beginsel wordt nageleefd. Andere wijzigingen van de maatregelen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan hebben geen gevolgen voor de beoordeling van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”.
Bijdrage tot de REPowerEU-doelstellingen
(12) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d bis), van en criterium 2.12 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting daadwerkelijk en in hoge mate (score A) bijdragen tot de energiezekerheid, de diversificatie van de energievoorziening van de Unie, een toename van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en van de energie-efficiëntie, een verhoging van de opslagcapaciteit voor energie of tot de noodzakelijke vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030.
(13) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat een verhoging van de ambitie van investering I-7.01 “Verbeterde energiesubsidieregeling — BHG”, die steun biedt voor energie-efficiënte renovaties aan kwetsbare huishoudens. Dit draagt verder bij tot de doelstelling om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.
Bijdrage aan de groene transitie inclusief biodiversiteit
(14) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 51 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 87 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.
(15) De wijziging van het plan leidt niet tot een wezenlijke verlaging van de ambitie ervan ten aanzien van de digitale transitie. De verhoging van de ambitie van investering I-3.17 in elektrische bussen draagt verder bij tot de klimaatdoelstellingen, zoals de vermindering van de CO2-uitstoot.
Bijdrage aan de digitale transitie
(16) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en criterium 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of tot de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 26 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
(17) De wijziging van het plan heeft geen wezenlijke gevolgen voor de ambitie ervan ten aanzien van de digitale transitie. Ondanks de daling als gevolg van de vervanging van investering I-3.15 “SmartMove”, blijft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in aanzienlijke mate bijdragen aan de digitale transitie met een horizontale aanpak, door cyberbeveiliging, de digitalisering van bedrijven en overheidsdiensten en connectiviteit, met inbegrip van hogesnelheidsconnectiviteit, te ondersteunen. Het draagt ook bij tot de digitalisering van de vervoerssector, met name door middel van de nieuwe investeringen I-3.15a “Floya-app” en I-3.15b: “Uitbreiding van het ANPR-cameranetwerk” van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, bevordert de digitalisering van de vervoerssector door een verhoging van de digitale vaardigheden van beroepskrachten, leerlingen en de bevolking in het algemeen, met inbegrip van kwetsbare groepen.
Eventuele andere beoordelingscriteria
(18) De Commissie is van mening dat de door België voorgestelde wijzigingen niet van invloed zijn op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan zoals uiteengezet in het Uitvoeringsbesluit van de Raad (ST 10161/21 INIT; ST 10161/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het RRP voor België wat betreft de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het RRP overeenkomstig de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d ter), g), h), i), j) en k). Dit laat de beoordeling door de Commissie van mijlpalen 250 en 251 binnen de audit- en controlecomponent van de bijlage onverlet.
Positieve beoordeling
(19) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(20) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van België worden geraamd op 5 279 439 854 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde RRP hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor België beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde RRP van België is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de maximale financiële bijdrage die voor het gewijzigde RRP van België beschikbaar is. Dit bedrag bedraagt 4 523 383 959 EUR.
Leningen
(21) Ter ondersteuning van hervormingen en investeringen heeft België bovendien verzocht om leningen voor een totaal van 244 200 000 EUR, met name 195 000 000 EUR ter ondersteuning van de hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk en 49 200 000 EUR ter ondersteuning van de overige hervormingen en investeringen in het kader van het herstel- en veerkrachtplan. Het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan is hoger dan de gecombineerde financiële bijdrage die voor België beschikbaar is, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk en de geactualiseerde maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun, de inkomsten uit het emissiehandelssysteem uit hoofde van Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad 4 , en de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit. Het maximale volume van de door België aangevraagde leningen bedraagt minder dan 6,8 % van zijn bruto nationaal inkomen in 2019 in lopende prijzen.
(22) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10161/21 INIT; ST 10161/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het RRP voor België moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.