Overwegingen bij COM(2024)587 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10686/21 INIT; ST 10686/21 ADD 1) van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)587 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10686/21 INIT; ST 10686/21 ADD 1) van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van ... |
---|---|
document | COM(2024)587 ![]() ![]() |
datum | 13 december 2024 |
(2) Op 25 oktober 2024 heeft Cyprus overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 28 juli 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan deels niet langer te verwezenlijken is als gevolg van objectieve omstandigheden. Daarop heeft Cyprus een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Cyprus vanwege objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op twee maatregelen.
(4) Cyprus heeft uitgelegd dat twee maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven in te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Dit betreft mijlpaal 48 van maatregel C2.1I10, Marktbeheersysteem om de openstelling van de elektriciteitsmarkt voor concurrentie te vergemakkelijken onder component C2.1, Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie en mijlpaal 140 van maatregel C3.3R4, Opzet en oprichting van een nationaal promotiebureau onder component C3.3, Bedrijfsondersteuning voor concurrentievermogen. Cyprus heeft uitgelegd dat de voorgestelde wijziging van maatregel C2.1I10 verband houdt met het gebrek aan paraatheid van de marktdeelnemers en met de noodzaak om rekening te houden met de vaststellingen van de analyse vooraf voor maatregel C3.3R4. Daarom heeft Cyprus verzocht om de wijziging van de bovengenoemde mijlpalen en de beschrijving van de maatregelen. Cyprus heeft daarenboven verzocht om mijlpaal 48 bis onder maatregel C2.1I10, Marktbeheersysteem om de openstelling van de elektriciteitsmarkt voor concurrentie te vergemakkelijken onder component C2.1, Klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie, toe te voegen. Cyprus heeft uiteengezet dat er met de voorgestelde wijzigingen zal worden voor gezorgd dat de deelnemers klaar zijn om deel te nemen aan de markt en dat de regulator de commerciële markttransactie met de eerste financiële transactie voltooid kan verklaren. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 28 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) De Commissie is van oordeel dat de door Cyprus aangevoerde redenen de wijzigingen op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 28 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Beoordeling door de Commissie
(6) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
(7) De Commissie is van oordeel dat de door Cyprus voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit van de Raad ST/10686/21 INIT van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).
Positieve beoordeling
(8) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(9) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Cyprus worden geraamd op 1 220 971 974 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Cyprus beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, bepaalde financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Cyprus is toegewezen, 1 020 223 681 EUR bedragen.
(10) De steun van 200 320 000 EUR die via leningen aan Cyprus ter beschikking wordt gesteld, blijft ongewijzigd.
(11) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10686/21 INIT van 28 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.