Overwegingen bij COM(2024)591 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10152/2021; ST10152/2021 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)591 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10152/2021; ST10152/2021 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de ... |
---|---|
document | COM(2024)591 ![]() ![]() |
datum | 18 december 2024 |
(2) Op 21 oktober 2024 heeft Griekenland overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan op grond van objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft Griekenland een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Griekenland op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 24 maatregelen.
(4) Griekenland heeft uitgelegd dat mijlpaal 33 en streefdoel 36 en de eisen in de beschrijving van maatregel 16874 (Energie en ondernemerschap) in het kader van component 1.2 (Renoveren) gedeeltelijk niet langer haalbaar zijn vanwege een gebrek aan vraag. Op basis hiervan heeft Griekenland verzocht het toepassingsgebied van bovengenoemde mijlpaal en bovengenoemd streefdoel te verkleinen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Griekenland heeft uiteengezet dat mijlpaal 38 van maatregel 16873 (Interventies in woongebieden en in het gebouwenbestand) in het kader van component 1.2 (Renoveren) gedeeltelijk niet langer haalbaar is wegens aanvankelijk onvoorziene juridische problemen met één subproject. Op basis hiervan heeft Griekenland verzocht het toepassingsgebied van bovengenoemde mijlpaal te verkleinen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) Griekenland heeft uitgelegd dat vier maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven in te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van die maatregel te bereiken. Dit betreft respectievelijk: mijlpaal 142 bis en de nieuwe mijlpaal 142 ter alsook de beschrijving van maatregel 16746 (Hervorming van het passief arbeidsmarktbeleid ter ondersteuning van de overgang naar werk) in het kader van component 3.1 (Het scheppen van banen en de deelname aan de arbeidsmarkt bevorderen); mijlpaal 146 van maatregel 16792 (Arbeidsvaardigheden, omscholing en bijscholing door middel van een hervormd opleidingsmodel) in het kader van component 3.2 (Onderwijs, beroepsonderwijs en -opleiding en vaardigheden); de beschrijving van de maatregel en streefdoel 162 van maatregel 16820 (Hervorming op het gebied van geestelijke gezondheid en verslaving) in het kader van component 3.3 (Verbetering van de veerkracht, toegankelijkheid en duurzaamheid van de gezondheidszorg); en de streefdoelen 326, 326 bis, 327, 327 bis, 328, 328 bis, 329 en 330 en de beschrijving van maatregel 16980 (Leningfaciliteit) in het kader van component 4.7 (Verbetering van het concurrentievermogen en bevordering van particuliere investeringen en uitvoer). Op basis hiervan heeft Griekenland verzocht bovengenoemde mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen. Griekenland heeft met name voorgesteld een nieuwe mijlpaal 142 ter toe te voegen om een deel van mijlpaal 142 bis van maatregel 16746 te vervangen om rekening te houden met de resultaten van een aangekondigde studie. Griekenland heeft bovendien voorgesteld om het toepassingsgebied van maatregel 16820 uit te breiden. Voorts heeft Griekenland voorgesteld een deel van het toepassingsgebied van mijlpaal 146 van maatregel 16792 te wijzigen, dat beter met andere middelen kan worden verwezenlijkt. Voorts heeft Griekenland voorgesteld de streefdoelen 326, 326 bis, 327, 327 bis, 328, 328 bis, 329 en 330 van maatregel 16980 te herzien om nieuwe kritieke nationale prioriteiten te financieren. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) Griekenland heeft toegelicht dat elf maatregelen zijn gewijzigd om betere en administratief minder belastende alternatieven uit te voeren, waarmee de oorspronkelijke doelstellingen van de desbetreffende maatregelen nog steeds worden behaald. Dit betreft de mijlpalen 147, 150 en 151 van maatregel 16289 (Strategie voor excellentie in universiteiten & Innovatie) in het kader van component 3.2 (Onderwijs, beroepsonderwijs en -opleiding en vaardigheden); mijlpaal 12 en de beschrijving van maatregel 16901 (upgrade van Hellenic Electricity Distribution Network Operator (HEDNO) om de veerkracht te vergroten en het milieu te beschermen), mijlpaal 13 van maatregel 16900 (Modernisering van het bovengrondse netwerk van Hellenic Electricity Distribution Network Operator (HEDNO) in bosgebieden), en mijlpaal 14 en de beschrijving van maatregel 16899 (Geïnstalleerde capaciteitstoename in Hellenic Electricity Distribution Network Operator (HEDNO) HV/MV-onderstations voor aansluiting voor nieuwe hernieuwbare energiebronnen) in het kader van component 1.1 (Power up); streefdoel 23, streefdoel 24, streefdoel 25, streefdoel 26 en de beschrijving van maatregel 16872 (Energierenovatie van woongebouwen), en mijlpaal 28, streefdoel 29 en de beschrijving van maatregel 16879 (Voorbereiding van stedelijke plannen ter uitvoering van de hervorming van het stedelijk beleid) in het kader van component 1.2 (Renoveren); beschrijving van maatregel 16831 (Produc-E Green) in het kader van component 1.3 (Opladen en bijtanken); de beschrijving van maatregel 16911 (Middelen vanuit de lucht voor crisisbeheersing) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming); mijlpaal 337 van maatregel 16985 (Wijzigingen van het Griekse belastingbeleidskader) in het kader van component 4.1 (Belastingen groeivriendelijker maken en de belastingadministratie en belastinginning verbeteren); mijlpalen 303 en 308 en de beschrijving van maatregel 16593 (Wijziging van het rechtskader voor het aantrekken van strategische investeringen), en mijlpaal 279 van maatregel 16486 (Museum van onderwaterantiquiteiten) in het kader van component 4.6 (Modernisering en verbetering van de veerkracht van belangrijke economische sectoren). Op basis hiervan heeft Griekenland verzocht de tekst van de mijlpalen te verduidelijken en te vereenvoudigen teneinde onnodige achtergrondinformatie of procedurele elementen te verwijderen die niet bijdragen tot de doelstellingen van de maatregelen, en te verduidelijken dat bepaalde elementen verband houden met de doelstellingen of de context van de maatregelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(8) Griekenland heeft voorts verzocht om de middelen die vrijkomen door de beperking van maatregel 16980 (Leningfaciliteit) in het kader van component 4.7 (Verbetering van het concurrentievermogen en bevordering van particuliere investeringen en uitvoer) uit hoofde van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 te gebruiken om drie nieuwe maatregelen toe te voegen. Dit betreft de nieuwe mijlpalen 378, 379, 380 en 381 in het kader van maatregel 16400 (Programma voor betaalbare huisvesting “MY HOME II”) in het kader van component 3.4 (Verbetering van de toegang tot effectief en inclusief sociaal beleid), en nieuwe mijlpalen 374, 375, 376 en 377 in het kader van maatregel 16401 (Programma voor energieverbeteringen “UPGRADE MY HOME”) in het kader van component 1.2 (Renoveren). Er is een aanvullende hervorming toegevoegd met de invoering van de nieuwe mijlpalen 181 en 181 bis in het kader van maatregel 16402 (Sociale en betaalbare huisvesting) in het kader van component 3.4 (Verbetering van de toegang tot effectief en inclusief sociaal beleid). Voorts heeft Griekenland verzocht het vereiste uitvoeringsniveau van vier maatregelen te verhogen. Dit betreft de beschrijving van de maatregel, streefdoel 163, streefdoel 164 en streefdoel 164 bis van maatregel 16756 (Organisatorische hervormingen in het gezondheidsstelsel) in het kader van component 3.3 (Verbetering van de veerkracht, toegankelijkheid en duurzaamheid van de gezondheidszorg); mijlpaal 62 bis, mijlpaal 63 en de beschrijving van maatregel 16849 (Nationaal herbebossingsplan “antiNERO”) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming); mijlpaal 367, streefdoel 369 en de beschrijving van maatregel 16994 (Energie-efficiëntie en bevordering van hernieuwbare energiebronnen voor zelfverbruik) in het kader van component 5.2 (REPowerEU-investeringen), en mijlpaal 59 bis van maatregel 16772 (Wet inzake afvalbeheer voor de uitvoering van duurzaam storten en recyclen) in het kader van component 1.4 (Duurzaam gebruik van hulpbronnen, klimaatbestendigheid en milieubescherming). Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) De Commissie is van oordeel dat de door Griekenland aangevoerde redenen de wijzigingen op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(10) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in tranches moet worden aangepast om rekening te houden met de door Griekenland voorgestelde wijzigingen van het plan en het indicatieve tijdschema.
Beoordeling door de Commissie
(11) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
Bijdrage aan de groene transitie inclusief biodiversiteit
(12) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 38,0 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 81,6 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.
(13) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan handhaaft maatregelen ter ondersteuning van de groene transitie die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen voor 2030-2050 en de doelstelling van een klimaatneutrale EU tegen 2050, alsook tot het bevorderen van de biodiversiteit. Zo is de ambitie van de herbebossings- en herstelmaatregel (16849) aanzienlijk verhoogd in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan.
(14) Naast de maatregelen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan zorgen de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk van Griekenland voor een aanzienlijke vermindering van de broeikasgasintensiteit van de in Griekenland gebruikte energie en dragen zij bij tot de verwezenlijking van de doelstellingen voor 2030-2050 en de doelstelling van de Unie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn; zij leveren dus een positieve bijdrage aan de groene transitie. Hervormingen en investeringen in dit hoofdstuk zijn gericht op het stimuleren van energiebesparende maatregelen, het diversifiëren van de energievoorziening en het versnellen van de inzet van hernieuwbare energiebronnen, waaronder het opzetten van beleidsinstrumenten om energiedelen, collectief zelfverbruik en hernieuwbare-energiegemeenschappen te bevorderen. Verder omvatten de REPowerEU-maatregelen investeringen ter versterking van de opslagcapaciteit voor elektriciteit en een hervorming ter bevordering van technologieën en praktijken voor slimme netwerken op de Griekse elektriciteitsmarkt. Al deze maatregelen dragen positief bij tot de groene transitie in Griekenland door de vraag naar energie te verminderen, energie-efficiëntie te bevorderen en de overgang van energiebronnen met een hoge uitstoot naar hernieuwbare energiebronnen te versnellen.
Bijdrage aan de digitale transitie
(15) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en criterium 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of tot de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 21,4 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
(16) De maatregelen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijven bijdragen aan de digitale transitie of helpen de daarmee samenhangende uitdagingen aan te pakken en de tekortkomingen van Griekenland op digitaal gebied, zoals vastgesteld in het tweede verslag over de staat van het digitale decennium 2024, goed aan te pakken. Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijft de uitdagingen van de digitale transitie waarmee Griekenland wordt geconfronteerd op het gebied van connectiviteit, digitale overheidsdiensten, menselijk kapitaal en digitale vaardigheden, digitalisering van bedrijven en de invoering van geavanceerde digitale technologie in grote mate aanpakken.
Geen ernstige afbreuk doen
(17) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).
(18) In het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan wordt de naleving van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” beoordeeld volgens de methode die is uiteengezet in de technische richtsnoeren in de mededeling van de Commissie getiteld “Technische richtsnoeren over de toepassing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” in het kader van de verordening betreffende de faciliteit voor herstel en veerkracht” 4 .
(19) Griekenland heeft voor elke nieuwe en substantieel herziene maatregel van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan een beoordeling van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” ingediend. Uit de verstrekte informatie blijkt dat het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting overeen zal stemmen met dat beginsel. Op basis van de door Griekenland verstrekte informatie kan worden geconcludeerd dat het herstel- en veerkrachtplan er naar verwachting voor zal zorgen dat geen van de maatregelen ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852.
Kosten
(20) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.
(21) De door Griekenland verstrekte motivering van het bedrag van de geraamde kosten van het herstel- en veerkrachtplan was in redelijke mate redelijk en aannemelijk, en strookte met het kostenefficiëntiebeginsel. Griekenland heeft voldoende informatie en bewijsmateriaal verstrekt waaruit blijkt dat de geraamde kosten niet werden gedekt door bestaande of geplande financiering van de Unie. In een beperkt aantal gevallen konden de kostenramingen echter niet voldoende worden onderbouwd. Over het algemeen rechtvaardigt dit een score B op grond van het beoordelingscriterium van artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241.
Positieve beoordeling
(22) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(23) De geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel-en veerkrachtplan van Griekenland bedragen 36 612 904 139 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel-en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Griekenland beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel-en veerkrachtplan van Griekenland is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de maximale financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel-en veerkrachtplan van Griekenland beschikbaar is. Dat bedrag is gelijk aan 18 220 378 076 EUR.
(24) Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.
Leningen
(25) De steun van 17 727 538 920 EUR die via leningen aan Griekenland ter beschikking wordt gesteld, blijft ongewijzigd.
(26) Na bestudering van de door Griekenland aangevoerde redenen, de verzoeken om steun via leningen van andere lidstaten en na toepassing van de beginselen van gelijke behandeling, solidariteit, evenredigheid en transparantie, mag het bedrag van de steun via leningen voor Griekenland de limiet van 6,8 % overschrijden, overeenkomstig artikel 14, lid 6, van Verordening (EU) 2021/241.
(27) Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Griekenland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Voor de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen,