Overwegingen bij COM(2024)592 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10150/21; ST 10150/21 ADD 1 REV 2) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Spanje

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Nadat Spanje op 30 april 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling goedgekeurd bij uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 2 . Dat uitvoeringsbesluit van de Raad is op 17 oktober 2023 3 en op 14 mei 2024 gewijzigd 4 .

(2) Op 3 december 2024 heeft Spanje overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie gericht om een voorstel te doen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 omdat het herstel- en veerkrachtplan op grond van objectieve omstandigheden deels niet langer te verwezenlijken is. Op basis daarvan heeft Spanje een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.

Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241

(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Spanje op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 33 maatregelen.

(4) Spanje heeft uitgelegd dat drie maatregelen in hun huidige vorm niet langer haalbaar zijn vanwege een gebrek aan of onvoldoende vraag. Dit betreft de vereisten voor het streefdoel met volgnummer 197 van maatregel I2 (Investering: Groei) in het kader van component 13 (steun aan kmo’s). Dit betreft ook de vereisten voor het streefdoel met volgnummer 224 van maatregel I3 (Investering: Strategieën voor de veerkracht van het toerisme voor overzeese gebieden) en voor het streefdoel met volgnummer 227 van maatregel I4 (Investering: Speciale acties op het gebied van concurrentievermogen) in het kader van component 14 (Toerisme). Op basis daarvan heeft Spanje verzocht om de uitvoeringstermijn voor de mijlpalen en streefdoelen met volgnummers 197, 224 en 227 te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(5) Spanje heeft toegelicht dat mijlpaal met volgnummer 316 en de vereisten in de beschrijving van maatregel R3 (Hervorming: Goedkeuring van een nieuwe wet inzake de bescherming van gezinnen en de erkenning van hun diversiteit) in het kader van component 22 (actieplan voor de zorgeconomie, versterking van het beleid inzake gelijkheid en inclusie), alsmede streefdoel 371 in het kader van maatregel I1 (Investering: Digitaal plan voor sport) in het kader van component 26 (Bevordering van sport) niet meer haalbaar zijn binnen de beoogde termijn, respectievelijk door onverwacht langere voorbereidende procedures dan oorspronkelijk gepland (die gunstiger zijn voor de verwezenlijking van de beleidsdoelstellingen van de desbetreffende maatregelen) en vanwege rechtszaken over de aanbesteding, wat onvoorziene vertragingen heeft opgeleverd. Op basis hiervan heeft Spanje verzocht om de formulering van maatregel C22.R3 te wijzigen en de uitvoeringstermijn voor mijlpaal 316 en streefdoel 371 te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(6) Spanje heeft toegelicht dat 24 maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te realiseren. Het gaat om de streefdoelen met volgnummers 14, 16, 18, 19 en 20 en de beschrijving van maatregel I3 (Investering: Maatregelen ter verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van spoorvervoersdiensten) in het kader van component 1 (Duurzame, veilige en verbonden mobiliteit in stedelijke en grootstedelijke omgevingen). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 31 en de beschrijving van maatregel I2 (Investering: Programma voor de bouw van sociale huurwoningen in energie-efficiënte gebouwen) en de beschrijving van maatregel I7 (Investering: ICO-leningfaciliteit ter bevordering van sociale huisvesting) in het kader van component 2 (uitvoering van de Spaanse stedelijke agenda: plan voor stadsherstel en stadsvernieuwing). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 54 en de beschrijving van maatregel I5 (Investering: Strategie voor de digitalisering van de agrovoedings- en bosbouwsector en het platteland: ontwikkeling van acties ter ondersteuning van de digitalisering en het ondernemerschap van de landbouw- en bosbouwsector en het plattelandsmilieu) en de beschrijving van maatregel I9 (Investering: Plan ter bevordering van duurzaamheid, onderzoek, innovatie en digitalisering in de visserijsector (IV): Digitalisering en gebruik van ICT in de visserijsector) in het kader van component 3 (ecologische en digitale transformatie van het agrovoedsel- en visserijsysteem). Dit betreft ook de beschrijving van maatregel R3 (Hervorming: Strategie voor energie-efficiëntie op het nationale wegennet) in het kader van component 6 (duurzame mobiliteit (lange afstand)). Dit betreft ook de streefdoelen met volgnummers 131, 132, 133, 134, 135 en 136 en de beschrijving van maatregel I1 (Investering: Hernieuwbare waterstof, een landenproject) in het kader van component 9 (hernieuwbare waterstof). Dit betreft ook de streefdoelen met volgnummers 188 en 442 en de beschrijving van maatregelen I3 (Investering: Plan ter ondersteuning van de uitvoering van de afvalwetgeving en de bevordering van de circulaire economie) en I5 (Investering: Subsidieregeling ter ondersteuning van de circulaire economie) in het kader van component 12 (industriebeleid). Dit betreft ook de mijlpaal met volgnummer 449 van maatregel R1 (Hervorming: Verbetering van de bedrijfsregelgeving en het klimaat), het streefdoel met volgnummer 198 en de beschrijving van maatregel I2 (Investering: Groei), de streefdoelen met volgnummers 205 en 209, en de beschrijving van maatregel I3 (Investering: Digitalisering en innovatie), de mijlpalen met volgnummers L35 en L39, de streefdoelen met volgnummers L36, L37 en L38, de beschrijving van maatregel I7 (Investering: ICO Next Tech-fonds) en de mijlpaal met volgnummer L53, de streefdoelen met volgnummers L54, L55, L56, L57, L58 en L59, en de beschrijving van maatregel I13 (Investering: Regionaal fonds voor veerkracht) in het kader van component 13 (steun aan kmo’s). Dit betreft ook de mijlpalen met volgnummers L63 en L66 en de streefdoelen met volgnummers L64 en L65, en de beschrijving van maatregel I9 (Investering: CHIP-financieringsfaciliteit) in het kader van component 15 (digitale connectiviteit). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 263 en de beschrijving van maatregel I4 (Investering: Nieuwe wetenschappelijke carrière) in het kader van component 17 (wetenschap, technologie en innovatie). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 467B van maatregel I2 (Investering: Digitale transformatie van beroepsopleiding) in het kader van component 20 (strategisch plan ter bevordering van beroepsopleiding). Dit betreft ook de mijlpaal met volgnummer 315 en de beschrijving van maatregel R2 (Hervorming: Modernisering van de openbare sociale diensten en invoering van een nieuw regelgevingskader), alsmede de mijlpaal met volgnummer 473 en de beschrijving van maatregel I4 (Investering: Plan Spanje beschermt u tegen gendergeweld) in het kader van component 22 (actieplan voor de zorgeconomie, versterking van het beleid inzake gelijkheid en inclusie). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 354 en de beschrijving van maatregel I1 (Investering: Versterking van het concurrentievermogen van de cultuurindustrie) in het kader van component 24 (cultuurindustrie). Dit betreft ook de streefdoelen met volgnummers 366 en 476, en de beschrijving van maatregel I1 (Investering: Programma voor de bevordering, modernisering en digitalisering van de audiovisuele sector), de mijlpalen met volgnummers L77 en L80, de streefdoelen met volgnummers L78 en L79, en de beschrijving van maatregel I3 (Investering: Fonds van de audiovisuele hub) in het kader van component 25 (Spaanse audiovisuele hub). Dit betreft ook de mijlpaal met volgnummer 386 en de beschrijving van maatregel R2 (Hervorming: Analyse van belastingvoordelen), de mijlpaal met volgnummer 388 en de beschrijving van maatregel R3 (Hervorming: Oprichting van een comité van deskundigen voor belastinghervorming) in het kader van component 28 (aanpassing van het belastingstelsel aan de realiteit van de eenentwintigste eeuw). Op basis hiervan heeft Spanje verzocht de formulering van bovengenoemde beschrijvingen van maatregelen, mijlpalen en streefdoelen te wijzigen. Voorts heeft Spanje verzocht de uitvoeringstermijn voor de streefdoelen en mijlpalen 133, 134, 135, 315 en 386 te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(7) Spanje heeft toegelicht dat vier maatregelen zijn gewijzigd om ze te vereenvoudigen en de administratieve lasten te verminderen. Dit betreft de streefdoelen met volgnummers 81 en 81b van maatregel I4 (Investering: Aanpassing van de kustlijn aan de klimaatverandering en uitvoering van mariene strategieën en maritieme ruimtelijkeordeningsplannen) in het kader van component 5 (kust- en watervoorraden). Dit betreft ook het streefdoel met volgnummer 138 en de beschrijving van maatregel R1 (Hervorming: Protocollen voor een rechtvaardige transitie) in het kader van component 10 (rechtvaardige transitie). Dit betreft ook de mijlpaal met volgnummer 307 en de beschrijving van maatregel R3 (Hervorming: Alomvattende hervorming van het universitaire stelsel) in het kader van component 21 (modernisering en digitalisering van het onderwijs, met inbegrip van vroegtijdig onderwijs 0-3). Dit betreft ook de mijlpaal met volgnummer 382 van maatregel R3 (Hervorming: Verbeterde bijstand aan belastingbetalers) in het kader van component 27 (maatregelen en actie ter voorkoming en bestrijding van belastingfraude). Op basis hiervan heeft Spanje verzocht de formulering van bovengenoemde mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen. Daarnaast heeft Spanje verzocht om de uitvoeringstermijn voor streefdoel 81b te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(8) De Commissie is van oordeel dat de door Spanje aangevoerde redenen de wijziging(en) op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 6 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

Verdeling van mijlpalen en streefdoelen

(9) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in tranches moet worden aangepast om rekening te houden met de door Spanje voorgestelde wijzigingen van het plan en het indicatieve tijdschema.

Correctie van schrijffouten

(10) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 13 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 13 mijlpalen/streefdoelen en 13 maatregelen in het kader van 10 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om de schrijffouten te corrigeren die niet overeenstemmen met de inhoud van het herstel- en veerkrachtplan dat op 30 april 2021 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Spanje. De schrijffouten hebben betrekking op de mijlpaal met volgnummer L1van maatregel R3 (Hervorming: Koninklijk Besluit tot regeling van minimumcriteria voor lage-emissiezones) en het streefdoel met volgnummer 6 van maatregel I1 (Investering: Lage-emissiegebieden en transformatie van stedelijk en grootstedelijk vervoer) in het kader van component 1 (Duurzame, veilige en verbonden mobiliteit in stedelijke en grootstedelijke omgevingen), het streefdoel met volgnummer 424 van maatregel I1 (Investering: Plan ter verbetering van de efficiëntie en duurzaamheid van irrigatie) en het streefdoel met volgnummer L10 van maatregel I12 (Investering: Plan ter verbetering van de efficiëntie en duurzaamheid van irrigatie) in het kader van component 3 (ecologische en digitale transformatie van het agrovoedsel- en visserijsysteem), het streefdoel met volgnummer 73 van maatregel I4 (Investering: Duurzaam bosbeheer) in het kader van component 4 (ecosystemen en biodiversiteit), de beschrijving van maatregel I1 (Investering: Uitrol van energieopslag) in het kader van component 8 (elektriciteitsinfrastructuur, slimme netwerken en invoering van flexibiliteit en opslag), het streefdoel met volgnummer 142 van maatregel I1 (Investering: Investeringen in een rechtvaardige transitie) in het kader van component 10 (rechtvaardige transitie), het streefdoel met volgnummer 163 van maatregel I2 (Investering: Specifieke projecten voor de digitalisering van de centrale overheid), de streefdoelen met volgnummers 167 en 169 van maatregel I3 (Investering: Digitale transformatie en modernisering van het ministerie van Territoriaal Beleid en Ambtenarenzaken en van het bestuur van de autonome gemeenschappen en de lokale overheden) in het kader van component 11 (modernisering van het openbaar bestuur), het streefdoel met volgnummer 193 en de beschrijving van maatregel I1 (Investering: Ondernemerschap) in het kader van component 13 (steun aan kmo’s), het streefdoel met volgnummer 462 van maatregel I9 (Investering: Ruimtevaart) in het kader van component 17 (wetenschap, technologie en innovatie), het streefdoel met volgnummer 281 van maatregel I3 (Investering: Meer capaciteit om te reageren op gezondheidscrises) in het kader van component 18 (vernieuwing en uitbreiding van de capaciteit van het nationale gezondheidsstelsel), en het streefdoel met volgnummer 362 van maatregel I3 (Investering: Digitalisering en bevordering van belangrijke culturele diensten) in het kader van component 24 (cultuurindustrie). Verder is ook een schrijffout in de som van de brutobedragen van de tranches in de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad gecorrigeerd. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betreffende maatregelen.

Beoordeling door de Commissie

(11) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.

(12) De Commissie is van mening dat de door Spanje voorgestelde wijzigingen niet van invloed zijn op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan zoals uiteengezet in het Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10150/21; ST 10150/21 ADD 1 REV 2 van 14 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Spanje wat betreft de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan overeenkomstig de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).

Positieve beoordeling

(13) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

(14) Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen,