Complete tekst van COM(2013)145 - Rectificatie van Verordening (EU) nr. 1304/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Sociaal Fonds en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1081/2006 van de Raad (PB L 347 van 20.12.2013)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


de volgende overweging (6 bis) wordt toegevoegd:

"(6 bis) Gezien de aanhoudende noodzaak van actie ter bestrijding van jeugdwerkloosheid in die regio's van de Unie die daardoor het zwaarst getroffen zijn, dient er een Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren (Youth Employment Initiative, YEI) ontwikkeld te worden. Dit initiatief dient in die regio's steun te bieden aan jongeren die geen werk hebben en ook geen onderwijs of opleiding volgen (Not in Employment, Education or Training - NEET), door de door het ESF gefinancierde activiteiten te versterken en sneller uit te voeren. Ook dienen er aanvullende middelen specifiek voor het YEI toegewezen te worden, gekoppeld aan investeringen van het ESF. Het YEI dient zich te richten op individuele personen in plaats van structuren, en aldus andere ESF- en nationale acties die op jonge NEET's gericht zijn aan te vullen, met het doel de jongerengarantie1 ten uitvoer te leggen."


Artikel 1 wordt vervangen door:

"Artikel 1
Onderwerp

Deze verordening stelt de opdracht van het Europees Sociaal Fonds (ESF), inclusief het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren, de reikwijdte van de steunverlening, specifieke bepalingen en de soorten uitgaven die voor bijstand in aanmerking komen vast."


In artikel 3 wordt lid 1, onder a) ii), vervangen door:


"ii) Duurzame integratie in de arbeidsmarkt van jongeren (van 15‑24 jaar) die geen werk hebben en geen onderwijs of opleiding volgen, met name in de context van de jongerengarantie;"


Artikel 5 wordt vervangen door:

"Artikel 5
Indicatoren

1. Gemeenschappelijke indicatoren, als vastgesteld in bijlage I bij deze verordening, en programmaspecifieke indicatoren worden gebruikt overeenkomstig artikel 24, lid 3, en artikel 87, lid 2, onder b) ii), van Verordening (EU) nr. […]. Alle indicatoren worden in absolute cijfers uitgedrukt.

De gemeenschappelijke en programmaspecifieke outputindicatoren betreffen deels of volledig uitgevoerde concrete acties. Wanneer dit relevant is voor de aard van de ondersteunde concrete acties, worden voor 2022 cumulatief gekwantificeerde streefcijfers vastgesteld. De indicatoren betreffende de uitgangssituatie worden op nul gezet.

De gemeenschappelijke en programmaspecifieke resultaatindicatoren hebben betrekking op de prioritaire assen. De indicatoren betreffende de uitgangssituatie zijn gebaseerd op de laatste beschikbare gegevens. Voor 2022 worden cumulatief gekwantificeerde streefcijfers bepaald.

1 bis. In aanvulling op lid 1 worden indicatoren zoals aangegeven in bijlage II bij deze Verordening gebruikt voor alle acties die worden ondersteund in het kader van de in artikel 3, lid 1, onder a) ii) bedoelde investeringsprioriteit. Alle in bijlage II bij deze verordening aangegeven indicatoren worden gekoppeld aan een cumulatief gekwantificeerd streefcijfer voor 2022 en een uitgangssituatie.

2. Tegelijk met de jaarlijkse uitvoeringsverslagen verstrekt de beheersautoriteit elektronisch gestructureerde gegevens voor elke investeringsprioriteit. De gegevens betreffen de categorisering en de output- en resultaatindicatoren."


het volgende hoofdstuk III bis wordt toegevoegd:


"Hoofdstuk III bis

Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren


Artikel 15 bis
Doelstelling van het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren

Het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren ondersteunt de bestrijding van jeugdwerkloosheid in de in aanmerking komende regio's van de Unie, zoals bedoeld in bijlage III ter bij Verordening (EU) nr. [GV], door middel van bijstand voor acties uit hoofde van artikel 3, lid 1, onder a) ii) van die verordening. Het is gericht op alle jongeren (van 15‑24 jaar) die geen werk hebben en geen onderwijs of opleiding volgen, en die woonachtig zijn in de in aanmerking komende regio's, en die niet-actief of werkloos zijn (met inbegrip van langdurig werklozen), en al dan niet als werkzoekend geregistreerd staan.

Een lidstaat kan met instemming van de Commissie besluiten een beperkt bedrag van niet meer dan 10 % van de middelen in het kader van het YEI toe te wijzen voor jongeren in sub-regio's met een hoog jeugdwerkloosheidspeil die buiten de in aanmerking komende NUTS 2-regio's vallen.

Artikel 15 ter
Thematische concentratie

Met de specifieke toewijzing voor het YEI wordt geen rekening gehouden bij de berekening van de in artikel 4 bedoelde thematische concentratie.


Artikel 15 quater
Programmering


Het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren wordt geïntegreerd in de programmering van het ESF uit hoofde van artikel 87 van Verordening (EU) nr. [GV]. Waar nodig leggen de lidstaten de regelingen voor de programmering voor het YEI vast in de partnerschapsovereenkomsten en in het operationele programma.

De regelingen kunnen een of meer van de volgende vormen aannemen:



a) een speciaal operationeel programma;


b) een speciale prioritaire as binnen een operationeel programma;


c) een deel van een prioritaire as.


Artikel 15 quinquies
Toezicht en evaluatie

1. In aanvulling op de bepalingen van artikel 100 van Verordening (EU) nr. [GV] zal het toezichtcomité ten minste eenmaal per jaar de tenuitvoerlegging van het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren in de context van het programma en de ten aanzien van de doelstellingen geboekte vooruitgang onderzoeken.


2. Het jaarverslag over de uitvoering en het eindverslag bedoeld in artikel 44, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. [GV] bevatten aanvullende informatie over de tenuitvoerlegging van het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren.


3. Tegelijk met het jaarverslag over de uitvoering bedoeld in artikel 44, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. [GV], geeft de beheersautoriteit elektronisch gestructureerde gegevens door voor iedere prioritaire as of deel daarvan die het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren ondersteunt. Deze gegevens hebben betrekking op de waarden voor de in de bijlagen 1 en 2 van deze verordening aangegeven indicatoren en indien van toepassing op programmaspecifieke indicatoren. Zij hebben betrekking op gedeeltelijk of geheel uitgevoerde acties.


4. Het jaarverslag over de uitvoering bedoeld in artikel 44, lid 4, van Verordening (EU) nr. [GV] en het eindverslag geven de voornaamste bevindingen weer van de in lid 6 van dit artikel bedoelde evaluaties ter beoordeling van de doelmatigheid, de efficiëntie en het effect van het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren.


5. De in artikel 46 van Verordening (EU) nr. [GV] bedoelde voortgangsverslagen bevatten aanvullende informatie over en een beoordeling van de tenuitvoerlegging van het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren.


6. In de loop van de programmeringsperiode zal ten minste tweemaal een evaluatie plaatsvinden van de doelmatigheid, de efficiëntie en het effect van de bijstand van het Europees Sociaal Fonds en van de specifieke toewijzing voor het YEI en de tenuitvoerlegging van de jongerengarantie.

Artikel 15 sexies
Voorlichting en publiciteit

1. De begunstigden dragen er zorg voor dat deelnemers aan een activiteit expliciet op de hoogte worden gesteld van de YEI-steun.


2. Alle documenten betreffende dergelijke activiteiten, met inbegrip van attesten van deelname of andere getuigschriften, dienen een verklaring te bevatten dat de activiteit financieel ondersteund werd in het kader van het YEI.

Artikel 15 septies
Technische bijstand

De lidstaten mogen rekening houden met de specifieke toewijzing voor het YEI bij de berekening van het maximum van het totale bedrag van de fondsen dat is toegewezen voor technische bijstand ten behoeve van de betreffende lidstaat.

Artikel 15 octies
Financiële steun

1. In het besluit van de Commissie tot goedkeuring van een operationeel programma wordt het maximale bedrag aan bijstand van het ESF en van de speciale toewijzing voor het YEI voor iedere prioritaire as vastgelegd. Het ESF draagt voor iedere prioritaire as ten minste hetzelfde bedrag bij als de bijstand van de speciale toewijzing voor het YEI.


2. Op basis van de in lid 1 bedoelde bedragen legt het besluit van de Commissie ook de verhouding tussen het ESF en de speciale toewijzing voor het YEI vast.


3. Wanneer het YEI wordt uitgevoerd via een speciale prioritaire as die in aanmerking komende regio's van meer dan één categorie bestrijkt, is wat de ESF-toewijzing betreft het hoogste medefinancieringspercentage van toepassing.

Voor de speciale toewijzing voor het YEI is de eis van nationale medefinanciering niet van toepassing.

Het algemene medefinancieringspercentage van de prioritaire as zoals vastgelegd in het in lid 1 bedoelde besluit van de Commissie wordt berekend met inachtneming van het medefinancieringspercentage van de ESF-toewijzing in combinatie met de speciale toewijzing voor het initiatief.


Artikel 15 nonies
Financieel beheer

In aanvulling op de bepalingen van artikel 120 van Verordening (EU) nr. [GV] verdeelt de Commissie, wanneer zij tussentijdse betalingen vergoedt en het eindsaldo voor het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren per prioritaire as betaalt, de vergoeding uit het budget van de Unie tussen het ESF en de specifieke toewijzing voor het YEI volgens de in artikel 15 octies, lid 2, aangegeven verdeelsleutel."


de volgende bijlage II wordt toegevoegd:


"Bijlage II:
Indicatoren voor het Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren (YEI)


De gegevens voor alle in deze bijlage aangegeven indicatoren worden aangeleverd in de jaarverslagen over de uitvoering als bedoeld in artikel 44, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. [GV]. Alle gegevens moeten naar geslacht worden uitgesplitst.

De volgende indicatoren van onmiddellijke resultaten zijn van toepassing:



- de aantallen werkloze deelnemers die een aanbod van werk, verder onderwijs, een leerlingplaats of een stage ontvangen binnen 4 maanden nadat zij zich bij een YEI-actie hebben aangesloten*;

- de aantallen langdurig werklozen die een aanbod van werk, verder onderwijs, een leerlingplaats of een stage ontvangen binnen 4 maanden nadat zij zich bij een YEI-actie hebben aangesloten*;

- de aantallen niet-actieve deelnemers, die geen onderwijs of opleiding volgen, en die een aanbod van werk, verder onderwijs, een leerlingplaats of een stage ontvangen binnen 4 maanden nadat zij zich bij een YEI-actie hebben aangesloten*.


De volgende indicatoren van resultaten op langere termijn zijn van toepassing:



- de aantallen deelnemers die zes maanden nadat zij hun deelname aan een YEI-actie beëindigd hebben, deelnemen aan programma's voor verder onderwijs en opleiding die leiden tot een kwalificatie, een leerlingplaats of een stage*.


In afwijking van bijlage I dienen gegevens voor de volgende gemeenschappelijke indicatoren van resultaten op langere termijn vermeld te worden in de in artikel 44, leden 1 en 2, bedoelde jaarverslagen over de uitvoering:


- de aantallen deelnemers die 6 maanden na de deelname aan de actie betaald werk hebben gevonden*;

- de aantallen deelnemers die 6 maanden na de deelname als zelfstandige werken*."

1Aanbeveling van de Raad tot invoering van een Jongerengarantie, XXX

NL NL