Bijlagen bij COM(2013)75 - Aanpassing aantal richtlijnen over toezicht op producten die op de markt zijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE

Concordantietabel

Verordening (EG) nr. 765/2008Deze verordening
Artikel 15, leden 1, 2 en 5Artikel 2
Artikel 15, lid 3-
Artikel 15, lid 4Artikel 3, lid 1
Artikel 16, lid 1Artikel 4, lid 1
Artikel 16, lid 2Artikel 4, lid 2, juncto artikel 3, lid 12; artikel 17, lid 1, en artikel 26, lid 5
Artikel 16, lid 3-
Artikel 16, lid 4-
Artikel 17, lid 1Artikel 5, lid 4
Artikel 17, lid 2Artikel 26, lid 1
Artikel 18, lid 1Artikel 5, lid 3
Artikel 18, lid 2Artikel 6, lid 6
Artikel 18, lid 3Artikel 5, lid 2
Artikel 18, lid 4Artikel 6, lid 4
Artikel 18, leden 5 en 6Artikel 4, lid 3, artikel 6, leden 7 tot en met 9, en artikel 26, lid 2
Artikel 19, lid 1, eerste alineaArtikel 6, lid 1
Artikel 19, lid 1, tweede alineaArtikel 6, lid 5, en artikel 7
Artikel 19, lid 1, derde alineaArtikel 8, lid 1, tweede alinea
Artikel 19, lid 2Artikel 6, lid 2
Artikel 19, lid 3Artikel 9, lid 5, onder a)
Artikel 19, lid 4Artikel 6, lid 3
Artikel 19, lid 5Artikel 26, lid 5, en artikel 27
Artikel 20, lid 1Artikel 9, lid 4, en artikel 18, lid 1, onder b)
Artikel 20, lid 2Artikel 12
Artikel 21Artikel 6, lid 4, en artikel 9
Artikel 22, leden 1, 2 en 3Artikel 18, leden 1 en 2
Artikel 22, lid 4Artikel 17
Artikel 23, leden 1 en 2Artikel 19
Artikel 23, lid 3Artikel 27
Artikel 24, leden 1 en 2Artikel 20
Artikel 24, lid 3Artikel 19, lid 1
Artikel 24, lid 4Artikel 18, lid 2, en artikel 19, lid 2
Artikel 25Artikelen 22 tot en met 24
Artikel 26Artikel 21
Artikel 27Artikel 13
Artikel 28Artikel 14
Artikel 29Artikel 15

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

1.4. Doelstelling(en)

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.6. Duur en financiële gevolgen

1.7. Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

2.2. Beheers- en controlesysteem

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het markttoezicht op producten

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur42

Titel 2 – Ondernemingen – Hoofdstuk 02 03: Interne goederenmarkt en sectoraal beleid

Titel 17 — Gezondheidszorg en consumentenbescherming – Hoofdstuk 17 02: Consumentenbeleid

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie.

1.4. Doelstellingen

1.4.1. De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

Interne goederenmarkt en sectoraal beleid: het verbeteren van de werking van de interne markt en het bereiken van een hoog niveau van bescherming van consumenten, andere gebruikers en andere openbare belangen;

Veiligheid en burgerschap – consumentenbeleid.

1.4.2. Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Specifieke ENTR-doelstelling: het voortdurend evalueren van het bestaande acquis inzake de interne markt en het zo nodig voorstellen van nieuwe wetgeving of andere maatregelen.

Specifieke SANCO-doelstelling: het consolideren en vergroten van de productveiligheid via een doeltreffend markttoezicht in de gehele Unie.

1.4.3. Verwachte resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.

Van dit initiatief wordt verwacht dat het het kader voor markttoezicht, dat in de Unie nog steeds gefragmenteerd is, zal verbeteren. Het voorstel voegt de bepalingen van Verordening (EG) nr. 765/2008 en van de richtlijn algemene productveiligheid met betrekking tot het marktoezicht samen in een enkel wetgevingsinstrument dat betrekking heeft op producten binnen zowel het geharmoniseerde als het niet-geharmoniseerde acquis, ongeacht of deze producten bestemd zijn voor gebruik of waarschijnlijk gebruik door consumenten of professionals.

Dit voorstel zal effect hebben voor marktdeelnemers en nationale autoriteiten, die beter geïnformeerd zullen zijn over hun verplichtingen met betrekking tot markttoezichtacties.

Het voorstel zal ook de bescherming van consumenten en andere gebruikers van producten versterken doordat de inachtneming van producteisen doeltreffender wordt gehandhaafd.

1.4.4. Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

- Aantal kennisgevingen inzake onveilige producten in het GRAS-RAPEX informatiesysteem;

- % RAPEX-kennisgevingen die aanleiding geven tot ten minste één reactie (van andere lidstaten);

- Verhouding aantal reacties/aantal kennisgevingen (ernstige risico's);

- Omvang en kwaliteit van gegevens die via het algemeen informatiebeheersysteem ICSMS zijn uitgewisseld;

- Aantal gezamenlijke markttoezichtacties en de resultaten daarvan;

- Taakverdeling en resource-sharing;

- Indicatoren inzake de handhaving van productveiligheid (begrotingen, inspecties, laboratoriumtests, genomen maatregelen etc.).

1.5. Motivering van het voorstel

1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Het algemene doel van dit initiatief is de verbetering van de werking van de interne markt en het bereiken van een hoog niveau van bescherming van consumenten, andere gebruikers en andere openbare belangen, door middel van de vermindering van het aantal onveilige producten of producten die niet aan de eisen voldoen.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

Ondanks het bestaan van de interne Europese markt valt de handhaving van de productveiligheidseisen onder de bevoegdheid van de lidstaten. Vanwege de bestaande verschillen in de wijze waarop markttoezicht in de lidstaten is georganiseerd en de onderlinge afhankelijkheid van de nationale markttoezichtautoriteiten doen zich nog steeds problemen voor. De EU heeft het recht om op grond van artikel 114 VWEU maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de interne markt voor consumentenproducten goed functioneert en om de doeltreffendheid van grensoverschrijdend markttoezicht te vergroten. Artikel 169, lid 1, VWEU vult dit recht om maatregelen te nemen aan. Het bepaalt dat de Unie om de belangen van de consumenten te bevorderen en een hoog niveau van consumentenbescherming te waarborgen, onder meer bijdraagt tot de bescherming van de gezondheid, de veiligheid en de economische belangen van de consumenten. Teneinde te voldoen aan het subsidiariteitsbeginsel laat dit voorstel echter de bevoegdheid van de lidstaten onverlet om procedures en acties uit te voeren met betrekking tot bepaalde producten die een risico opleveren.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Hoewel de EU de interne markt tot stand heeft gebracht en het vrije verkeer van goederen de meest ontwikkelde en best verankerde is van de vier vrijheden die samen de interne markt uitmaken, valt er nog het nodige te doen. Volksgezondheid en veiligheid op het werk, consumentenbescherming, milieubescherming en andere openbare belangen kunnen worden ondermijnd doordat bepaalde handelaren de wet niet in acht nemen en gevaarlijke producten in de handel brengen. Marktoezicht moet een oplossing bieden voor al deze kwesties. Markttoezicht heeft echter geen gelijke tred gehouden met de ontwikkelingen van het EU‑regelgevingskader. Het moet uiterst gecoördineerd zijn en een snelle reactie in de hele EU mogelijk maken. Er is weliswaar vooruitgang geboekt met de tenuitvoerlegging van de richtlijn inzake algemene productveiligheid en Verordening (EG) nr. 765/2008, maar de verspreiding van de regels inzake markttoezicht over de verschillende EU-wetgevingsinstrumenten (de algemene richtlijn inzake productveiligheid, Verordening (EG) nr. 765/2008 en vele sectorale richtlijnen) heeft bij zowel marktdeelnemers als nationale autoriteiten tot verwarring geleid en de doeltreffendheid van de activiteiten op het gebied van marktoezicht in de Unie verminderd. Daarom zou dit voorstel voor een enkele, zelfstandige verordening inzake markttoezicht voor de aanpak van deze problemen essentieel zijn.

1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Dit initiatief sluit volledig aan bij het acquis inzake het vrije verkeer van goederen, met name Richtlijn 2009/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 betreffende de veiligheid van speelgoed, Richtlijn 2011/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2011 betreffende de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur, Richtlijn 2002/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 januari 2003 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), Richtlijn 2012/19/EU van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), Richtlijn 2006/95/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke voorschriften der lidstaten inzake elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen, en Richtlijn 2009/142/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2009 betreffende gastoestellen43.

Dit voorstel sluit ook aan bij het bijgaande voorstel voor een verordening betreffende de veiligheid van consumentenproducten, welke Richtlijn 2001/95/EG inzake algemene productveiligheid zal vervangen.

Het voorstel zorg voor synergie wat betreft de kennisgeving inzake onveilige producten en veiligheidsmaatregelen in het kader van sectorale wetgeving, ten aanzien waarvan in de toekomst krachtens het herziene RAPEX-systeem slechts eenmaal kennisgeving dient plaats te vinden.

1.6. Duur en financiële gevolgen

Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

1.7. Beheersvorm(en)

X Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

X Indirect gecentraliseerd beheer door delegatie van uitvoeringstaken aan:

- X uitvoerende agentschappen

-  door de Unie opgerichte organen44

-  nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

 personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement

Gedeeld beheer met lidstaten

Gedecentraliseerd beheer met derde landen

Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

Verstrek, indien meer dan een beheervorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerking:

Dit initiatief vergt geen nieuwe begrotingsmiddelen, maar zal worden gefinancierd door een herverdeling van bestaande middelen. Bepaalde activiteiten zullen worden beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten (EAHC); overeenkomstig Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad van 19 december 2002 tot vaststelling van het statuut van de uitvoerende agentschappen waaraan bepaalde taken voor het beheer van communautaire programma's worden gedelegeerd45, heeft de Commissie aan het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten uitvoeringstaken voor het beheer van het communautair actieprogramma op het gebied van consumentenbeleid voor 2007-2013 gedelegeerd46. De Commissie kan er derhalve toe besluiten om aan het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten ook uitvoeringstaken te delegeren voor het beheer van het consumentenprogramma 2014-2020, dat, zodra het is vastgesteld, de rechtsgrondslag moet vormen voor overheidsopdrachten en subsidies op het gebied van productveiligheid. De beoogde delegatie van het programma zal de uitbreiding vormen van taken die reeds aan het EAHC zijn uitbesteed.

Voorts vereist dit initiatief geen aanvullende begrotingsmiddelen voor de kosten in verband met het beheer, het onderhoud en de aanpassingen van beide IT-systemen, d.w.z. GRAS-RAPEX en ICSMS, anders dan die welke reeds in de voor het MFK 2014-2020 voorgestelde operationele begrotingen van DG SANCO en DG ENTR zijn opgenomen.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Het toekomstige forum voor markttoezicht (EMSF) zal het platform vormen voor discussies over de juiste tenuitvoerlegging van de toekomstige verordening.

In een slotbepaling wordt ook voorgesteld dat de Commissie vijf jaar na de inwerkingtreding van de verordening, deze zal evalueren en een verslag zal opstellen over de tenuitvoerlegging ervan. Dit moet ervoor zorgen dat mogelijke problemen en tekortkomingen van de verordening worden vastgesteld en kan het uitgangspunt zijn voor verdere acties, waaronder een mogelijk voorstel tot wijziging van de verordening, met het oog op de verdere verbetering van het markttoezichtkader.

2.2. Beheers- en controlesysteem

2.2.1. Mogelijke risico's

Risico's in verband met de goede werking van RAPEX (bijvoorbeeld een toename van het aantal kennisgevingen waardoor de aandacht wordt afgeleid van werkelijk gevaarlijke producten of aan de geloofwaardigheid ervan afbreuk wordt gedaan; problemen inzake IT, zoals uitval van het systeem, kwesties inzake vertrouwelijkheid).

De risico's in verband met het functioneren van ICSMS hebben voornamelijk te maken met problemen in verband met IT, zoals een mogelijke uitval van het systeem en kwesties inzake vertrouwelijkheid.

2.2.2. Controlemiddel(en)

De beoogde controlemiddelen zijn neergelegd in het Financieel Reglement en de uitvoeringsbepalingen daarvan.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

De Commissie moet ervoor zorgen dat de financiële belangen van de Unie worden beschermd door de toepassing van maatregelen ter voorkoming van fraude, corruptie en andere illegale handelingen, door de uitvoering van doeltreffende controles en de terugvordering van ten onrechte uitgekeerde bedragen en, indien onregelmatigheden worden vastgesteld, door doeltreffende, evenredige en afschrikkende sancties, overeenkomstig de Verordeningen (EG, Euratom) nr. 2988/95, (Euratom, EG) nr. 2185/96 en (EG) nr. 1073/1999. Naast de toepassing van alle mechanismen voor toezicht op regelgeving zullen de bevoegde diensten van de Commissie een fraudebestrijdingsstrategie ontwikkelen die in overeenstemming is met de nieuwe fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie (CAFS; aangenomen op 24 juni 2011), om er onder meer voor te zorgen dat haar interne controles op het gebied van fraudebestrijding volledig zijn afgestemd op de CASF en haar wijze van beheer van frauderisico geschikt is om fraudegevoelige gebieden en adequate reacties vast te stellen. Zo nodig zullen netwerkgroepen worden opgericht en passende IT-instrumenten voor de analyse van fraudegevallen in verband met het consumentenprogramma worden ontwikkeld. Met name de volgende maatregelen zullen worden genomen:

- besluiten, overeenkomsten en contracten die voortvloeien uit de uitvoering van het consumentenprogramma, zullen de Commissie, inclusief OLAF, en de Rekenkamer uitdrukkelijk machtigen tot uitvoering van audits, controles ter plekke en inspecties;

- tijdens de evaluatiefase van een oproep tot het indienen van voorstellen/aanbesteding wordt aan de hand van verklaringen en het vroegtijdige waarschuwingssysteem (EWS) gecontroleerd of de bekendgemaakte uitsluitingscriteria niet op de indieners van de voorstellen en de inschrijvers van toepassing zijn;

- de regels in verband met de subsidiabiliteit van de kosten zullen worden vereenvoudigd overeenkomstig de bepalingen van het Financieel Reglement;

- alle personeelsleden die betrokken zijn bij contractbeheer, alsook auditors en controleurs die de verklaringen van de begunstigden ter plaatse onderzoeken, krijgen geregeld opleiding over thema's die verband houden met fraude en onregelmatigheden.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarige financiële kaderBegrotingsonderdeelSoort
uitgave
Bijdrage
Nummer
[Omschrijving …...….]
GK/NGK
(47)
van EVA48-landenvan kandidaat-lidstaten49van derde landenin de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement
Nr. 1: Interne goederen-markt en sectoraal beleid02.03.01.

GKJANEENEENEE
Nr. 3: Veiligheid en burgerschap17.01.04.01

Administratieve uitgaven ter ondersteuning van het consumentenprogramma 2014 - 2020
NGKJANEENEENEE

Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarige financiële kaderBegrotingsonderdeelSoort
uitgave
Bijdrage
Nummer
[Omschrijving…….…..]
GK/NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstatenvan derde landenin de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement
Nr. 3: Veiligheid en burgerschap17 02 01
Consumentenprogramma 2014 - 2020
GKJAJANEENEE

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven50

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader:1Interne goederenmarkt en sectoraal beleid

DG: ENTR201520162017201820192020TOTAAL
 Beleidskredieten
Nummer begrotingsonderdeel: 02 03 01Vastleggingen(1)1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
Betalingen(2)1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten510000000
Nummer begrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0000000
Betalingen(2a)0000000
TOTAAL kredieten
voor DG ENTR
Vastleggingen=1+1a1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
Betalingen=2+2a1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800

 TOTAAL beleidskredietenVastleggingen(3)1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
Betalingen(4)1,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
 TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten(5)0000000
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 02
van het meerjarige financiële kader
Vastleggingen=3+ 51,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800
Betalingen=4+ 51,3001,3001,3001,3001,3001,3007,800

Rubriek van het meerjarige financiële kader:3Veiligheid en burgerschap

DG: SANCO201520162017201820192020TOTAAL
 Beleidskredieten
Nummer begrotingsonderdeel 17 02 01Vastleggingen(1)3,0003,0603,1213,1843,2473,31218,924
Betalingen(2)1,5003,0303,0913,1523,2154,93618,924
Uit het budget van specifieke programma's
gefinancierde administratieve kredieten52
Nummer begrotingsonderdeel: 17.01.04.01Vastleggingen(1a)0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600
Betalingen(2a)0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600
TOTAAL kredieten
voor DG SANCO
Vastleggingen=1+1a3,1003,1603,2213,2843,3473,41219,524
Betalingen=2+2a1,6003,1303,1913,2523,3155,03619,524

 TOTAAL beleidskredietenVastleggingen(3)3,0003,0603,1213,1843,2473,31218,924
Betalingen(4)1,5003,0303,0913,1523,2154,93618,924
TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten(5)0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 3
van het meerjarige financiële kader
Vastleggingen=3+ 53,1003,1603,2213,2843,3473,41219,524
Betalingen=4+ 51,6003,1303,1913,2523,3155,03619,524


Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:
 TOTAAL beleidskredietenVastleggingen(6)4,3004,3604,4214,4844,5474,61226,724
Betalingen(7)2,8004,3304,3914,4524,5156,23626,724
 TOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten(8)0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 4
van het meerjarige financiële kader
(Referentiebedrag)
Vastleggingen=6+ 84,4004,4604,5214,5844,6474,71227,324
Betalingen=7+ 82,9004,4304,4914,5524,6156,33627,324

Rubriek van het meerjarige financiële kader:5"Administratieve uitgaven"

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen)

201520162017201820192020TOTAAL
DG: ENTR
 Personele middelen0,7860,7860,7860,7860,7860,7864,716
 Andere administratieve uitgaven0,0790,0790,0790,0790,0790,0790,474
DG SANCO
 Personele middelen1,0481,0481,0481,0481,0481,0486,288
 Andere administratieve uitgaven (dienstreizen, bijeenkomsten)0,0790,0790,0790,0790,0790,0790,474
TOTAALKredieten1,9921,9921,9921,9921,9921,99211,952

TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 5
van het meerjarige financiële kader
(Totaal vastleggingen
= totaal betalingen)
1,9921,9921,9921,9921,9921,99211,952

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen)

201520162017201820192020TOTAAL
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5
van het meerjarige financiële kader
Vastleggingen6,3926,4526,5136,5766,6396,70439,276
Betalingen4,8926,4226,4836,5446,6078,32839,276

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Vastleggingskredieten in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

Vermeld doelstellingen en outputs



201520162017201820192020TOTAAL
Soort output53Gem. kosten
van de output
Aantal
outputs
KostenAantal
outputs
KostenAantal
outputs
KostenAantal
outputs
KostenAantal
outputs
KostenAantal
outputs
KostenTotaal aantal outputsTotale
kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING54: Het bestaande acquis inzake de interne markt voortdurend evalueren en zo nodig nieuwe wetgeving of andere maatregelen voorstellen.
Richtsnoeren en onderlinge vergelijkingen0,05010,05010,05010,05010,05010,05010,05060,300
Technische deskundigheid en bijstand0,60010,60010,60010,60010,60010,60010,60063,600

Bevordering van het Europees beleid op het gebied van markttoezicht0,05010,05010,05010,05010,05010,05010,05060,300
Samenwerking met derde landen0,10010,10010,10010,10010,10010,10010,10060,600
Ondersteuning van markttoezichtautoriteiten (onder meer ICSMS)0,50020,50020,50020,50020,50020,50020,500123,000
Subtotaal voor specifieke doelstelling ENTR61,30061,30061,30061,30061,30061,300367,800
SPECIFIEKE DOELSTELLING:
SANCO
Output
Marktoezicht en handhavingsacties (gemeenschappelijke acties, uitwisseling van ambtenaren, financiering van het secretariaat van het forum voor markttoezicht)2,35732,24232,28732,33332,38032,42732,4251814,144
Verdere ontwikkeling en beheer van RAPEX (met name IT-toepassingen)0,79710,75810,77310,78810,80410,82010,83764,780
Subtotaal voor specifieke doelstelling SANCO43,00043,06043,12143,18443,24743,3122418,924
TOTALE KOSTEN4,3004,3604,4214,4844,5474,61226,724

3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.3.1. Samenvatting

Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

201520162017201820192020TOTAAL

RUBRIEK 5
van het meerjarige financiële kader
Personele middelen ENTR0,7860,7860,7860,7860,7860,7864.716
Personele middelen SANCO (Gemiddelde kosten VTE: 131 000 EUR)1,0481,0481,0481,0481,0481,0486,288
Andere administratieve uitgaven ENTR0,0790,0790,0790,0790,0790,0790,474
Andere administratieve uitgaven SANCO0,0790,0790,0790,0790,0790,0790,474
Subtotaal RUBRIEK 5
van het meerjarige financiële kader
1,9921,9921,9921,9921,9921,99211,952

Buiten RUBRIEK 555 van het meerjarige financiële kader
Personele middelen000000
Andere administratieve uitgaven SANCO0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600
Subtotaal
buiten RUBRIEK 5
van het meerjarige financiële kader
0,1000,1000,1000,1000,1000,1000,600

TOTAAL2,0922,0922,0922,0922,0922,09212,552

3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften

Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)
201520162017201820192020
02 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) – ENTR0,7860,7860,7860,7860,7860,786
17 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) – SANCO (gemiddelde kosten VTE: 131 000 EUR)1,0481,0481,0481,0481,0481,048
XX 01 01 02 (delegaties)000000
XX 01 05 01 (onderzoek door derden)000000
10 01 05 01 (eigen onderzoek)000000
XX 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen")000000
XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties)000000
XX 01 04 jj56- zetel57
000000
- delegaties
000000
XX 01 05 02 (AC, END, INT - onderzoek door derden)000000
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek)000000
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)000000
TOTAAL (ENTR, SANCO)1,8341,8341,8341,8341,8341,834

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen. De benodigde middelen worden aangegeven zonder rekening te houden met de taken die door een uitvoerend agentschap zullen worden uitgevoerd. Het voorstel leidt niet tot een verhoging van de middelen die reeds met betrekking tot het uitvoerend agentschap zijn ingezet.

Beschrijving van de uit te voeren taken

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen

Administrateurs:

- Het zorgen voor, toezien op en verslag uitbrengen over de juiste uitvoering en toepassing van het EU-beleid op het gebied van markttoezicht.

- Het deelnemen aan de ontwikkeling van instrumenten en het uitvoeren van benchmarking van de handhaving door de lidstaten van de markttoezichtverordening.

- Het deelnemen aan de werking van het RAPEX-systeem, waaronder de beoordeling van kennisgevingen en reacties.

- Het beheer en de ontwikkeling van het ICSMS-platform en de betreffende richtsnoeren.

- Het volgen van de beleidsontwikkelingen op het gebied van markttoezicht en de uitwisseling van informatie tussen lidstaten.

- Het deelnemen aan en vertegenwoordigen van de Commissie in deskundigengroepen met betrekking tot markttoezicht.

- Het bedenken van nieuwe activiteiten of uitbreidingen van bestaande activiteiten en het nadenken over concepten.

- Het ontwikkelen en waarborgen van de coördinatie van het marktoezicht door de lidstaten en gezamenlijke acties.

- Het deelnemen aan de ontwikkeling, de vaststelling en vervolgens de uitvoering van de herziene RAPEX-richtsnoeren en de herziene richtsnoeren inzake risicobeoordeling.

Assistenten:

- Het bieden van administratieve ondersteuning met betrekking tot de werking van het RAPEX-systeem als lid van het interne RAPEX-team.

- Het signaleren van eventuele inconsistenties of overlappingen bij kennisgevingen en het bijdragen aan en bijstand verlenen tijdens bijeenkomsten van RAPEX-contactpunten.

- Het bijdragen aan de follow-up van RAPEX-kennisgevingen, onder supervisie van de verantwoordelijke administrateur, ingeval een kennisgeving formele tekortkomingen heeft.

- Het bijdragen aan de voorbereiding van het wekelijks verslag inzake goedgekeurde kennisgevingen.

- Het coördineren en goedkeuren van aanvragen voor vertalingen via Poetry.

- Het bijdragen aan de uitvoering en naleving van de interne normen voor toezicht, met name door het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit van RAPEX en het waarschuwen van de teamcoördinator en de leiding wanneer zich gevallen voordoen die hun aandacht vergen.

- Het coördineren van het beheer van informatie en documenten met betrekking tot de validering van kennisgevingen en reacties in RAPEX.

- Het uitwerken en beheren van statistische gegevens en rapporten met betrekking tot RAPEX.

- Het uitwerken van interne procedures met betrekking tot het beheer van GRAS-RAPEX en het bijdragen aan de betreffende handboeken.

Extern personeel

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

Het voorstel is verenigbaar met het nieuwe meerjarige financiële kader 2014-2020 zoals voorgesteld door de Commissie.

3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering

Het voorstel voorziet niet in medefinanciering door derden.

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

1Harmonisatieregels hebben tot doel het vrije verkeer te waarborgen door een verregaande bescherming te bieden voor openbare belangen, waarop lidstaten zich anders zouden kunnen beroepen om de handel in producten te beperken.

2Conform internationale overeenkomsten van de EU met de EVA-landen en Turkije.

3PB L 11 van 15.1.2002, blz. 4.

4PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

5COM(2011) 206 definitief.

6COM(2012) 573 final.

7PB C […] van […], blz. […].

8PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

9PB L 11 van 15.1.2002, blz. 4.

102010/2085(INI).

11PB L 165 van 30.4.2004, blz. 1.

12PB L 165 van 30.6.2010, blz. 1.

13PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82.

14PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43.

15PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.

16PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1.

17PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1.

18PB L 55 van 28.2.2011, blz. 11.

19PB L 399 van 30.12.1989, blz. 18.

20PB L 121 van 15.5.1993, blz. 20.

21PB L 100 van 19.4.1994, blz. 1.

22PB L 164 van 30.6.1994, blz. 15.

23PB L 213 van 7.9.1995, blz. 1.

24PB L 181 van 9.7.1997, blz. 1.

25PB L 91 van 7.4.1999, blz. 10.

26PB L 106 van 3.5.2000, blz. 21.

27PB L 162 van 3.7.2000, blz. 1.

28PB L 390 van 31.12.2004, blz. 24.

29PB L 157 van 9.6.2006, blz. 24.

30PB L 374 van 27.12.2006, blz. 10.

31PB L 154 van 14.6.2007, blz. 1.

32PB L 191 van 18.7.2008, blz. 1.

33PB L 170 van 30.6.2009, blz. 1.

34PB L 264 van 8.10.2009, blz. 12.

35PB L 330 van 16.12.2009, blz. 10.

36PB L 174 van 1.7.2011, blz. 88.

37PB L 88 van 4.4.2011, blz. 5.

38PB L 218 van 13.8.2008, blz. 21.

39PB L 302 van 19.10.1992, blz. 1.

40PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12.

41PB L 292 van 14.11.1996, blz. 2.

42ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.

43De volledige lijst van deze sectorale wetgeving is opgenomen in de bijlage bij deze verordening.

44In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

45PB L 11 van 16.1.2003, blz. 1.

46Besluit C(2008) 4943 van de Commissie van 9 september 2008.

47GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

48EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

49Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

50Bedragen afhankelijk van de resultaten van het voorstel van de Commissie voor het nieuwe meerjarige financiële kader 2014-2020.

51Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

52Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

53Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).

54Zoals beschreven in punt 1.4.2. "Specifieke doelstelling(en)…"

55Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

56Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).

57Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).

NL NL