Bijlagen bij COM(2013)78 - Veiligheid van consumentproducten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2013)78 - Veiligheid van consumentproducten.
document COM(2013)78 NLEN
datum 13 februari 2013
Bijlage

Concordantietabel

Richtlijn 2001/95/EG || Richtlijn 87/357/EEG || Deze verordening

Artikel 1, lid 1 || || Artikel 1

Artikel 1, lid 2, eerste alinea || || Artikel 2, lid 1

Artikel 1, lid 2, tweede alinea || || Artikel 2, lid 4

Artikel 2 || || Artikel 3

Artikel 2, onder b), punten i) - iv) || || Artikel 6, lid 1

Artikel 3, lid 1 || || Artikel 4

Artikel 3, lid 2 || || Artikel 5

Artikel 3, lid 3 || || Artikel 6, lid 2

Artikel 3, lid 4 || || -

Artikel 4 || || Artikelen 16 en 17

Artikel 5, lid 1, eerste alinea || || Artikel 8, lid 8

Artikel 5, lid 1, tweede alinea || || -

Artikel 5, lid 1, derde alinea || || Artikel 8, lid 9

Artikel 5, lid 1, vierde alinea || || Artikel 8, leden 3, 6 en 7

Artikel 5, lid 1, vijfde alinea || || -

Artikel 5, lid 2 || || Artikel 11

Artikel 5, lid 3, eerste alinea || || Artikel 8, lid 9, en artikel 11, lid 5

Artikel 5, lid 3, tweede alinea || || -

Artikel 5, lid 4 || || -

Artikel 6, lid 1 || || -

Artikel 6, leden 2 en 3 || || -

Artikel 7 || || Artikel 18

Artikel 8, lid 1, onder a) || || -

Artikel 8, lid 1, onder b) tot f) || || -

Artikel 8, lid 2, eerste alinea || || -

Artikel 8, lid 2, tweede alinea || || -

Artikel 8, lid 2, derde alinea || || -

Artikel 8, lid 3 || || -

Artikel 8, lid 4 || || -

Artikel 9, lid 1 || || -

Artikel 9, lid 2 || || -

Artikel 10 || || -

Artikel 11 || || -

Artikel 12 || || -

Artikel 13 || || -

Artikel 14 || || -

Artikel 15 || || Artikel 19

Artikel 16 || || -

Artikel 17 || || -

Artikel 18, lid 1 || || -

Artikel 18, lid 2 || || -

Artikel 18, lid 3 || || -

Artikel 19, lid 1 || || -

Artikel 19, lid 2 || || Artikel 21

Artikel 20 || || -

Artikel 21 || || -

Artikel 22 || || Artikel 22

Artikel 23 || || Artikel 24

Bijlage I, afdeling 1 || || Artikel 8, lid 9, en artikel 11, lid 5

Bijlage I, afdeling 2, eerste zin || || -

Bijlage I, afdeling 2, tweede zin || || Artikel 13, leden 1 en 2

Bijlage I, afdeling 3 || || -

Bijlage II || || -

Bijlage III || || -

Bijlage IV || || Bijlage

|| Artikel 1 || Artikel 6, lid 1, onder e)

|| Artikelen 2 tot en met 7 || -

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              1.1.    Benaming van het voorstel/initiatief

              1.2.    Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur

              1.3.    Aard van het voorstel/initiatief

              1.4.    Doelstelling(en)

              1.5.    Motivering van het voorstel/initiatief

              1.6.    Duur en financiële gevolgen

              1.7.    Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

              2.1.    Regels inzake het toezicht en de verslagen

              2.2.    Beheers- en controlesysteem

              2.3.    Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              3.1.    Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

              3.2.    Geraamde gevolgen voor de uitgaven

              3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

              3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

              3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

              3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

              3.2.5. Bijdrage van derden aan de financiering

              3.3.    Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1.        Benaming van het voorstel/initiatief

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de veiligheid van consumentenproducten

1.2.        Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[22]

Titel 17 - Gezondheidszorg en consumentenbescherming – Hoofdstuk 17 02 Consumentenbeleid

1.3.        Aard van het voorstel/initiatief

¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie.

¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie[23].

X Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie.

¨ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie.

1.4.        Doelstellingen

1.4.1.     De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

Het voorstel past in de EU 2020-strategie – het tienjarenplan voor groei van de Europese Unie – door te zorgen voor een versterking van het vertrouwen van de consumenten in de veiligheid van producten en een verbetering van de werking van de interne markt.

1.4.2.     Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Specifieke SANCO-doelstelling: consolideren en vergroten van de productveiligheid via een doeltreffend markttoezicht in de gehele Unie.

1.4.3.     Verwacht(e) resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben voor de begunstigden/doelgroepen

Voor de consumenten: groter vertrouwen in de veiligheid van consumentenproducten die op de interne markt worden aangeboden.

Voor de marktdeelnemers: duidelijkere regels met betrekking tot de op de fabrikanten, importeurs en distributeurs rustende verplichtingen.

Voor de autoriteiten: duidelijk rechtskader voor de handhaving van de algemene veiligheidsvoorschriften en verplichtingen voor marktdeelnemers en betere identificatie van (gevaarlijke) consumentenproducten.

1.4.4.     Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

Verhouding tussen traceerbare/niet-traceerbare consumentenproducten die vallen onder deze verordening en die via RAPEX worden aangemeld.

Aantal mandaten aan Europese normalisatieorganisaties en aantal Europese normen waarnaar in het PB overeenkomstig de nieuwe verordening wordt verwezen.

1.5.        Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1.     Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

De doelstelling is een samenhangend regelgevingskader tot stand te brengen voor veilige producten op de interne markt. Hiermee wordt de fragmentatie tegengegaan van de regelgeving voor markttoezicht en van de op marktdeelnemers rustende verplichtingen tussen verschillende EU-wetteksten (Richtlijn 2001/95/EG, Verordening (EG) nr. 765/2008 en sectorspecifieke harmonisatiewetgeving van de EU), die heeft geleid tot verwarring bij zowel de marktdeelnemers als de nationale autoriteiten en de doeltreffendheid van het markttoezicht in de Unie ernstig heeft belemmerd.

In samenhang met een reeks andere maatregelen is de herziening van de Richtlijn inzake algemene productveiligheid als onderdeel van het pakket Markttoezicht met betrekking tot productveiligheid in het wetgevingspakket eengemaakte markt I en II aangemerkt als een belangrijk initiatief dat kan bijdragen tot de bevordering van groei en werkgelegenheid.

1.5.2.     Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

De voorgestelde herziening van Richtlijn 2001/95/EG, waarin de door het Verdrag van Lissabon ingevoerde wijzigingen zijn opgenomen, kan slechts op het niveau van de Unie worden verwezenlijkt. Het voorstel is gebaseerd op artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), waarnaar ook artikel 169 VWEU verwijst om te zorgen voor een bescherming van de gezondheid en de veiligheid van de Europese consumenten op een hoog niveau en om een interne markt voor consumentenproducten tot stand te brengen.

Overeenkomstig het evenredigheids- en het subsidiariteitsbeginsel die zijn neergelegd in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, gaat dit voorstel niet verder dan nodig is voor de verwezenlijking van die doelstellingen.

1.5.3.     Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Het gebruik van Europese normen ter ondersteuning van Richtlijn 2001/95/EG is omslachtig en vereist de inzet van veel middelen. Het voorstel heeft tot doel een vereenvoudiging van de procedures tot stand te brengen.

De toepassing van Richtlijn 2001/95/EG inzake markttoezichtmaatregelen voor ook onder sectorspecifieke wetgeving vallende consumentenproducten was niet altijd eenduidig en zal worden verduidelijkt.

1.5.4.     Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Dit voorstel maakt deel uit van het pakket Productveiligheid en Markttoezicht en is dus volledig in overeenstemming met het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het markttoezicht op producten.

In dit voorstel worden definities en verplichtingen van marktdeelnemers afgestemd op het in 2008 goedgekeurde nieuwe wetgevingskader. Het is derhalve in overeenstemming met het stroomlijningspakket van sectorale harmonisatiewetgeving van de Unie dat momenteel in het Europees Parlement en de Raad wordt besproken.

De bepalingen met betrekking tot Europese normen zijn in overeenstemming met de recentelijk vastgestelde Verordening (EU) nr. 1025/2012 betreffende Europese normalisatie.

1.6.        Duur en financiële gevolgen

¨ Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

– ¨  Voorstel/initiatief van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

– ¨  Financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ

X Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

– Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

– gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7.        Beheersvorm(en)[24]

X Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

X Indirect gecentraliseerd beheer door delegatie van uitvoeringstaken aan:

– x   uitvoerende agentschappen

– ¨  door de Unie opgerichte organen[25]

– ¨  nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

– ¨  personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement

¨ Gedeeld beheer met lidstaten

¨ Gedecentraliseerd beheer met derde landen

¨ Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen:

De uitvoering van de voorgestelde verordening komt tot stand door middel van direct gecentraliseerd beheer door de Commissie.

Het beheer van de voorgestelde verordening kan worden aangevuld met acties waarbij het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten (EAHC) wordt betrokken, waaraan overeenkomstig Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad van 19 december 2002[26] bepaalde taken voor het beheer van communautaire programma's kunnen worden gedelegeerd. De Commissie heeft uitvoeringstaken inzake het beheer van het communautair actieprogramma op het gebied van consumentenbeleid voor 2007-2013 gedelegeerd[27] aan het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten. Derhalve kan de Commissie besluiten ook uitvoeringstaken voor het beheer van het consumentenprogramma 2014-2020 aan het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten te delegeren. Zodra dit programma is vastgesteld, moet het de rechtsgrondslag vormen voor overheidsopdrachten en subsidies op het gebied van productveiligheid.

De beoogde delegatie van het progamma zal de uitbreiding vormen van taken die reeds aan het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en consumenten (EAHC) zijn uitbesteed.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1.        Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Met het RAPV-comité (dat door de voorgestelde verordening wordt omgevormd tot een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011) en de bestaande deskundigengroepen en/of het Europees forum voor markttoezicht dat wordt voorzien in het voorstel voor een verordening inzake uniform markttoezicht komt een platform tot stand waarop de aangelegenheden met betrekking tot de uitvoering van de nieuwe verordening op gezette tijden kunnen worden besproken.

In het voorstel wordt gesuggereerd dat de Commissie een evaluatie van de uitvoering zou opstellen en hiervoor verslag zou uitbrengen bij het Europees Parlement en de Raad.

2.2.        Beheers- en controlesysteem

2.2.1.     Mogelijke risico's

Beide voorstellen (over algemene productveiligheid en markttoezicht) die deel uitmaken van het pakket, zijn tijdens de wetgevingsonderhandelingen van elkaar losgekoppeld en worden niet parallel behandeld.

2.2.2.     Controlemiddel(en)

De bepalingen inzake de inwerkingtreding zijn in beide voorstellen aan elkaar gekoppeld.

2.3.        Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen

DG SANCO zal niet alleen alle controlemechanismen waarin de regelgeving voorziet toepassen, maar zal ook een antifraudestrategie opzetten overeenkomstig de op 24 juni 2011 goedgekeurde nieuwe antifraudestrategie van de Commissie (CAFS) om onder meer te garanderen dat zijn interne antifraudegerelateerde controles volledig met de CAFS overeenstemmen en dat zijn benadering van frauderisicobeheer erop gericht is risicogebieden voor fraude op te merken en daar passend op te reageren. Zo nodig zullen netwerkgroepen worden opgericht en passende IT-instrumenten voor de analyse van fraudegevallen in verband met het consumentenprogramma worden ontwikkeld. Onder meer de volgende maatregelen zullen worden genomen:

- besluiten, overeenkomsten en contracten die voortvloeien uit de uitvoering van het consumentenprogramma, zullen de Commissie, inclusief OLAF, en de Rekenkamer uitdrukkelijk machtigen tot uitvoering van audits, controles ter plekke en inspecties;

- tijdens de evaluatiefase van een oproep tot het indienen van voorstellen/aanbesteding wordt aan de hand van verklaringen en het vroegtijdige waarschuwingssysteem (EWS) gecontroleerd of de bekendgemaakte uitsluitingscriteria niet op de indieners van de voorstellen en de inschrijvers van toepassing zijn;

- de regels in verband met de subsidiabiliteit van de kosten zullen worden vereenvoudigd overeenkomstig de bepalingen van het Financieel Reglement.

- alle personeelsleden die betrokken zijn bij contractbeheer, alsook auditors en controleurs die de verklaringen van de begunstigden ter plaatse onderzoeken, krijgen geregeld opleiding over thema’s die verband houden met fraude en onregelmatigheden.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1.        Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

· Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarige financiële kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage

Nummer  [Omschrijving………………………] || GK/ NGK[28] || van EVA-landen[29] || van kandidaat-lidstaten[30] || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement

Nr. 3 Veiligheid en burgerschap || 17.01.04.01 Administratieve uitgaven ter ondersteuning van het consumentenprogramma 2014 - 2020 || NGK || JA || NEE || NEE || NEE

· Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen

Rubriek van het meerjarige financiële kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage

Nummer [Omschrijving…..] || GK/NGK || van EVA-landen || van kandidaat-lidstaten || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement

Nr. 3 Veiligheid en burgerschap || 17 02 01 Consumentenprogramma 2014 - 2020 || GK || JA || JA || NEE || NEE

3.2.        Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1.     Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven[31]

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader: || 3 || Veiligheid en burgerschap

DG: SANCO || || || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

Ÿ Beleidskredieten || || || || || || ||

Nummer begrotingsonderdeel 17 02 01 || Vastleggingen || (1) || 1,107 || 1,189 || 1,272 || 1,356 || 1,443 || 1,530 || 7,897

Betalingen || (2) || 0,554 || 1,148 || 1,230 || 1,314 || 1,400 || 2,251 || 7,897

Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten[32] || || || || || || ||

Nummer begrotingsonderdeel 17 01 04 01 || Vastleggingen || (1a) || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,564

Betalingen || (2a) || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,564

|| || || || || || || || ||

TOTAAL kredieten voor DG SANCO || Vastleggingen || =1+1a || 1,201 || 1,283 || 1,366 || 1,450 || 1,537 || 1,624 || 8,461

Betalingen || =2+2a || 0,648 || 1,242 || 1,324 || 1,408 || 1,494 || 2,345 || 8,461

Ÿ TOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (3) || 1,107 || 1,189 || 1,272 || 1,356 || 1,443 || 1,530 || 7,897

Betalingen || (4) || 0,554 || 1,148 || 1,230 || 1,314 || 1,400 || 2,251 || 7,897

ŸTOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (5) || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,564

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 3 van het meerjarige financiële kader || Vastleggingen || =3+ 5 || 1,201 || 1,283 || 1,366 || 1,450 || 1,537 || 1,624 || 8,461

Betalingen || =4+ 5 || 0,648 || 1,242 || 1,324 || 1,408 || 1,494 || 2,345 || 8,461

Rubriek van het meerjarige financiële kader: || 5 || "Administratieve uitgaven"

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

|| || || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

|| || || || || || ||

Ÿ Personele middelen || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 3,144

Ÿ Andere administratieve uitgaven (dienstreizen, bijeenkomsten) || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,414

TOTAAL || Kredieten || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 3,558

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || (Totaal vastleggingen = totaal betalingen) || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 3,558

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

|| || || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader || Vastleggingen || 1,794 || 1,876 || 1,959 || 2,043 || 2,130 || 2,217 || 12,019

Betalingen || 1,241 || 1,835 || 1,917 || 2,001 || 2,087 || 2,938 || 12,019

3.2.2.     Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

– Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Vastleggingskredieten in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

Vermeld doelstellingen en outputs ò || || || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

||

Soort output[33] || Gem. kosten van de output || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Aantal outputs || Kosten || Totaal aantal outputs || Totale kosten

SPECIFIEKE DOELSTELLING: Consolideren en vergroten van de productveiligheid via een doeltreffend markttoezicht in de gehele Unie || || || || || || || || || || || || || || ||

Output || || || || || || || || || || || || || || || || ||

Productveiligheid: wetenschappelijk advies, internationale samenwerking, toezicht op en de beoordeling van de veiligheid van producten, kennisbasis || || 1,316 || 4 || 1,107 || 4 || 1,189 || 4 || 1,272 || 4 || 1,356 || 4 || 1,443 || 4 || 1,530 || 24 || 7,897 ||

Subtotaal voor specifieke doelstelling: Consolideren en vergroten van de productveiligheid via een doeltreffend markttoezicht in de gehele Unie || 4 || 1,107 || 4 || 1,189 || 4 || 1,272 || 4 || 1,356 || 4 || 1,443 || 4 || 1,530 || 24 || 7,897 ||

TOTALE KOSTEN || 4 || 1,107 || 4 || 1,189 || 4 || 1,272 || 4 || 1,356 || 4 || 1,443 || 4 || 1,530 || 24 || 7,897 ||

3.2.3.     Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.3.1.  Samenvatting

– Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

|| 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || || || || || || ||

Personele middelen || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 3,144

Andere administratieve uitgaven || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,069 || 0,414

Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 0,593 || 3,558

Buiten RUBRIEK 5[34] van het meerjarige financiële kader || || || || || || ||

Personele middelen || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || || 0

Andere administratieve uitgaven || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,564

Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,094 || 0,564

TOTAAL || 0,687 || 0,687 || 0,687 || 0,687 || 0,687 || 0,687 || 4,122

3.2.3.2.  Geraamde personeelsbehoeften

– Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen EUR (tot op 3 decimalen) (lopende prijzen)

|| 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 || TOTAAL

17 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 3,144

XX 01 01 02 (delegaties) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

XX 01 05 01 (onderzoek door derden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

10 01 05 01 (eigen onderzoek) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

XX 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen") || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

XX 01 04 jj[35] || - zetel[36] || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

- delegaties || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || ||

TOTAAL || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 0,524 || 3,144

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen. De benodigde middelen worden aangegeven zonder rekening te houden met de taken die door een uitvoerend agentschap zullen worden uitgevoerd. Het voorstel leidt niet tot een verhoging van de middelen die reeds met betrekking tot het uitvoerend agentschap zijn ingezet.

Beschrijving van de uit te voeren taken

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen || Administrateurs: · Zorgen voor, toezien op en verslag uitbrengen over de juiste uitvoering en toepassing van het EU-beleid op het gebied van productveiligheid. · Volgen van de beleidsontwikkelingen op het gebied van productveiligheid en informatieuitwisseling tussen de lidstaten. · Deelnemen aan "comitologie"-vergaderingen en deskundigengroepen in verband met productveiligheid en de Commissie hierbij vertegenwoordigen. Binnen het kader van de verordening voor de veiligheid van consumentenproducten initiatieven uitstippelen en voorbereiden met het oog op een uniform, hoog beschermingsniveau inzake de veiligheid van consumentenproducten, in het bijzonder normalisatiemandaten en de beoordeling van normen en specificaties om de toepassing van de verordening te ondersteunen. Assistenten: · Verlenen van administratieve ondersteuning aan de werking van het comitologiecomité en deskundigengroepen. · Uiteenlopende taken uitvoeren die betrekking hebben op de samenwerking met interne en externe correspondenten en belanghebbende partijen op het vlak van productveiligheid. · Bijstand verlenen bij het uitschrijven van, beheren van en toezicht houden op aanbestedingen en de uitvoering van contracten.

3.2.4.     Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

– X  Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het nieuwe meerjarige financiële kader 2014-2020 zoals voorgesteld door de Commissie.

– ¨  Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader.

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Nvt

– ¨  Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader[37].

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Nvt

3.2.5.     Bijdrage van derden aan de financiering

– Het voorstel voorziet niet in medefinanciering door derden.

3.3.        Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

– X  Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

[1]               PB L 11 van 15.1.2002, blz. 4.

[2]               PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

[3]               Bestaande uit Verordening (EG) nr. 765/2008 en Besluit nr. 768/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82).

[4]               Goedgekeurd door de Commissie op 21 november 2011, zie         http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/internal-market-for-products/new-legislative-framework/index_en.htm.

[5]               Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012, PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12.

[6]               COM(2011) 206 definitief.

[7]               COM(2012) 573 final.

[8]               Zie voetnoot 3.

[9]               PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82.

[10]             Zie voetnoot 5.

[11]             PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36.

[12]             PB C […] van […], blz. […].

[13]             PB L 11 van 15.1.2002, blz. 4.

[14]             PB L [...] van [...], blz. [...].

[15]             PB L 338 van 13.11.2004, blz. 4.

[16]             PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82.

[17]             PB L 192 van 11.7.1987, blz. 42.

[18]             PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.

[19]             PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12.

[20]             PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[21]             PB L 302 van 19.10.1992, blz. 1.

[22]             ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.

[23]             In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

[24]             Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html

[25]             In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

[26]             PB L 11 van 16.1.2003, blz. 1.

[27]             Besluit C(2008) 4943 van de Commissie van 9 september 2008.

[28]             GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

[29]             EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[30]             Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

[31]             De bedragen hangen af van het resultaat van het wetgevingsproces dat gebaseerd is op het voorstel van de Commissie voor het nieuwe meerjarige financiële kader 2014-2020.

[32]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

[33]             De output bestaat erin te zorgen voor een veiligheid van consumentenproducten van hoog niveau. De output kan moeilijk verder worden opgesplitst in kwantitatieve outputs omdat het wegens een gebrek aan betrouwbare gegevens niet mogelijk is in absolute of relatieve zin een streefcijfer voor minder onveilige producten op de markt vast te stellen. Het aantal RAPEX-kennisgevingen is niet noodzakelijk een weerspiegeling van het aantal onveilige producten op de markt. Een groter aantal RAPEX-kennisgevingen kan wijzen op meer doeltreffend markttoezicht maar minder onveilige producten en omgekeerd.

[34]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

[35]             Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).

[36]             Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).

[37]             Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.