Bijlagen bij COM(2023)162 - 30 jaar eengemaakte markt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)162 - 30 jaar eengemaakte markt.
document COM(2023)162
datum 16 maart 2023
bijlage 1: Balans van de uitvoering van het actieplan voor de handhaving van de eengemaakte markt 2020, Jaarverslag over de eengemaakte markt 2023. Alle acties van het langetermijnactieplan voor een betere uitvoering en handhaving van de regels inzake de eengemaakte markt zijn uitgevoerd of van start gegaan.

55 Vrij verkeer van diensten: Commissie onderneemt actie (europa.eu).

56 Zie “30 years of single market – taking stock and looking ahead”, Europese Commissie 2022.

57 https://single-market-economy.ec.europa.eu/news/single-market-task-force-continues-tackle-barriers-single-market-2022-11-29_en.

58 Het Industrieforum brengt lidstaten, ondernemingen van elke omvang, vakbonden en het maatschappelijk middenveld samen, fungeert als klankbord voor belanghebbenden en laat zien hoe het met het Europese concurrentievermogen staat. Het forum rekent ook op een speciale taskforce die de toestand van de eengemaakte markt moet beoordelen. Het draagt ook actief bij aan transitietrajecten, waarin ook rekening wordt gehouden met uitdagingen op het gebied van regelgeving voor de dubbele transitie en de veerkracht van de Europese industrie. Het fungeert als klankbord maar ook als bron van informatie over problemen waarmee de industrie wordt geconfronteerd en hoe deze kunnen worden aangepakt. Het forum komt twee tot drie keer per jaar in plenaire vergadering bijeen, laatstelijk op 7 maart 2023.

59 Volgens het scorebord van de eengemaakte markt was de recentste score voor de levering van digitale overheidsdiensten aan bedrijven in twee derde van de lidstaten zeer hoog (ongeveer 80 of meer). In 2022 daarentegen was de betalingsachterstand bij overheidsinstanties in 19 van de 27 lidstaten groter dan in 2019. In het algemeen wijzen de indicatoren voor overheidsopdrachten op een stabiele situatie, met een lichte verbetering. In verschillende lidstaten is er echter ruimte voor verdere vooruitgang op gebieden zoals het aandeel openbare aanbestedingen met één inschrijver en het aandeel onderhandse gunningen. Wat professionele diensten betreft, laat het scorebord tussen 2007 en 2021 weinig of geen vooruitgang zien wat betreft het verminderen van de regelgevingsobstakels voor de toegang tot en de uitoefening van beroepen. Juridische dienstverlening blijft de meest beschermde beroepsactiviteit op de eengemaakte markt.

60 Nationale Solvit-centra – Europese Commissie (europa.eu).

61 SOLVIT’s Helping Hand in the Single Market: celebrating 20 years https://ec.europa.eu/solvit/_docs/2022/anniversary_report_web_en.pdf.

62 Richtlijn transparantie op de eengemaakte markt – EUR-Lex (europa.eu).

63 De rol ervan moet worden aangepast aan verschillende bestuurssystemen, bijvoorbeeld in federale systemen of waar er sprake is van aanzienlijke decentralisatie.

64 Begin 2023 en na overleg en een haalbaarheidsstudie zijn 20 lidstaten overeengekomen te werken aan een gemeenschappelijk formulier, zoals aangekondigd in de actualisering van de industriestrategie 2021.

65 Een omzettingsachterstand van 1 % (percentage internemarktrichtlijnen waarvan de Commissie nog niet volledig in kennis is gesteld) als doelstelling vastgesteld door de Europese Raad van Brussel van 8-9 maart 2007, en een door de Europese Raad van Barcelona van 15-16 maart 2002 vastgestelde omzettingsdoelstelling van 0 % voor richtlijnen waarvan de uitvoering al meer dan twee jaar over tijd is.

66 Omzettingsachterstand van 0,5 % als doel door de Commissie voorgesteld in het wetgevingspakket eengemaakte markt (COM(2011) 206).

67 Door de Europese Raad van Barcelona van 15-16 maart 2002 vastgestelde omzettingsdoelstelling van 0 % voor richtlijnen waarvan de uitvoering al meer dan twee jaar over tijd is.

68 Conformiteitsachterstand van 0,5 % als doel door de Commissie voorgesteld in het wetgevingspakket eengemaakte markt (COM(2011) 206).

69 Mededeling van de Commissie – EU-wetgeving: betere resultaten door betere toepassing C/2016/8600

70 COM(2023) 148 final.

71 C(2023) 1696

72 Tot op heden is slechts een klein deel van de data, afkomstig van slechts 20 % van alle inschrijvingen, beschikbaar en doorzoekbaar voor analyse op één plaats, de EU-databank Tenders Electronic Daily (TED). 80 % van de data daarentegen is verspreid in verschillende formaten en meerdere systemen in de lidstaten.

73 Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (europa.eu).

74 https://www.epo.org/service-support/publications.html?pubid=162#tab3.

75 Deze pas vormt een aanvulling op het systeem voor de elektronische uitwisseling van gegevens betreffende sociale zekerheid (EESSI), dat uitwisselingen tussen autoriteiten mogelijk maakt, door de interacties en uitwisselingen tussen mobiele burgers, socialezekerheidsinstellingen en andere relevante overheidsdiensten (bv. arbeidsinspecties en zorgverstrekkers) te vergemakkelijken, waardoor socialezekerheidsrechten in real time kunnen worden geverifieerd, ook door actoren die geen toegang hebben tot het EESSI-systeem.

76 Zie (COM(2022)701 final).

https://taxation-customs.ec.europa.eu/taxation-1/value-added-tax-vat/vat-digital-age_en.

77Een ander voorbeeld van nauwere samenwerking tussen douane- en markttoezichtautoriteiten is de onlangs ingestelde éénloketomgeving van de Europese Unie voor de douane, dat zorgt voor de onderlinge koppeling van nationale douanesystemen: Verordening (EU) 2022/2399 van het Europees Parlement en de Raad van 23 november 2022 tot instelling van de éénloketomgeving van de Europese Unie voor de douane en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 952/2013, PB L 317 van 9.12.2022, blz. 1.

78 Jaarverslag over de eengemaakte markt 2023, blz. 23.

NL NL