Bijlagen bij COM(2023)232 - Standaardessentiële octrooien en tot wijziging van Verordening (EU)2017/1001

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

annex-en.docx">bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
N
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
DG: <…….>
• Personele middelen 
• Andere administratieve uitgaven 
TOTAAL DG <…….>Kredieten

TOTAAL kredieten 
onder RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader 
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
N 57
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7 
van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen
Betalingen


3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten 

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar 
N
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort 58

Gem. kostenNeeKostenNeeKostenNeeKostenNeeKostenNeeKostenNeeKostenNeeKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 59
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2…
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten 

–☒    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
N 60
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader

Buiten RUBRIEK 7 61  
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–☒    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Onderstaande tabel geeft het indicatief aantal vte’s weer dat het EUIPO mogelijk nodig heeft om het voorstel uit te voeren.

2024*

(opstartperiode)
2025

(opstartperiode)
2026 
(operationele periode)
2027 en volgende jaren 
(operationele periode)
Personeelsleden van het EUIPO AD/AST6666
Contractanten van het EUIPO66244
totaal12123010

*de werkelijke datum hangt af van de goedkeuring van het voorstel door de medewetgevers

Het hoge aantal vte’s in het derde jaar (eerste operationele jaar van het systeem) is toe te schrijven aan de verwachte registratie van tot 72 000 octrooifamilies, terwijl het aantal registraties in de daaropvolgende jaren naar verwachting zal dalen tot ongeveer 10 % van de initiële registraties. De daadwerkelijke mate van toepassing van het nieuwe systeem is echter onzeker. Onze ramingen zijn alleen gebaseerd op de effectbeoordeling. De personele middelen in bovenstaande tabel omvatten ook vier vte’s per jaar voor operationele activiteiten, zoals de werking van het kenniscentrum, dat als back-office zal fungeren voor vaststellingen van Frand (bemiddelingen) en geaggregeerde royalty.

Daarnaast zal het EUIPO tijdens de operationele periode diensten (bijvoorbeeld essentialiteitscontroles en bemiddelingen) uitbesteden aan externe deskundigen. We schatten dat in het derde jaar ongeveer 82 vte’s aan deskundigen nodig zullen zijn voor de beoordeling van de essentialiteit en dat dit aantal vanaf het vierde jaar zal dalen tot ongeveer acht vte’s. We schatten ook dat jaarlijks ongeveer twee vte’s aan bemiddelaars nodig zullen zijn.

Onderstaande tabel geeft de indicatieve kosten van de vte’s weer die het EUIPO mogelijk nodig heeft om het voorstel uit te voeren.

in miljoen EUR (tot op drie decimalen) in constante prijzen

2024*

(opstartperiode)
2025

(opstartperiode)
2026 
(operationele periode)
2027 en volgende jaren 
(operationele periode)
Personeelsleden van het EUIPO AD/AST0,7900,7900,790
Contractanten van het EUIPO0,8103,1200,520
Totaal1,5903,9001,310

*de werkelijke datum hangt af van de goedkeuring van het voorstel door de medewetgevers

Daarnaast worden de eenmalige IT-uitgaven geraamd op 0,815 miljoen EUR en de jaarlijkse uitgaven voor IT-onderhoud op 0,163 miljoen EUR.

Hieronder volgt een raming van de vergoedingen voor de externe deskundigen.

in miljoen EUR (tot op drie decimalen) in constante prijzen

2024*-2025

(opstartperiode)
2026 
(operationele periode)
2027 en volgende jaren 
(operationele periode)
Externe deskundigen74,0259,067

Gedetailleerde berekeningen en prognoses zijn opgenomen in de effectbeoordeling, bijlage A7.1.

Raming in voltijdequivalenten

Jaar 
N
Jaar 
N+1
Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 62

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz 63

- centrale diensten

- delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeel
Extern personeel

3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader 

N.v.t., het voorstel wordt beheerd door het EUIPO en gefinancierd door vergoedingen.

Het voorstel/initiatief:

–◻    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Verstrek een Excel-tabel in het geval van een omvangrijke herprogrammeringsexercitie.

–◻    hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

–◻    hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5.Bijdragen van derden 

Het voorstel/initiatief:

–◻    voorziet niet in medefinanciering door derden

–☒    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Het EUIPO int vergoedingen om al zijn kosten en de vergoedingen voor de externe deskundigen te dekken. In de onderstaande tabel is het geraamde bedrag opgenomen van de door het EUIPO geïnde vergoedingen 64 .

in miljoen EUR (tot op drie decimalen) in constante prijzen

2024*-2025

(opstartperiode)
2026 
(operationele periode)
2027 en volgende jaren 
(operationele periode)
78,32910,782

3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten 

–☒    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–◻    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–◻    voor de eigen middelen

–◻    voor overige ontvangsten

–Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven◻

(1) Europees instituut voor telecommunicatienormen.
(2) Institute of Electrical and Electronics Engineers (Instituut van Elektrotechnische Ingenieurs).
(3) In bepaalde gevallen kan een SEP-houder een toepasser zijn en omgekeerd. Veel bedrijven die bij de ontwikkeling van normen betrokken zijn, zijn immers verticaal geïntegreerd en vallen daarom onder beide categorieën. Het is dus niet helemaal correct om de wereld van SEP’s in twee volledig afzonderlijke groepen op te splitsen: SEP-houders en -toepassers. Voor het gemak worden die termen in deze effectbeoordeling echter gebruikt om te verwijzen naar ondernemingen die SEP’s bezitten (d.w.z. de SEP-eigenaars) en ondernemingen die SEP’s in hun producten toepassen (d.w.z. de toepassers).
(4) Mededeling inzake de EU benadering van essentiële octrooien, COM(2017)712 final van 29.11.2017.
(5) Conclusies van de Raad over de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, zoals goedgekeurd door de Raad (Interne Markt, Industrie, Onderzoek en Ruimtevaart) tijdens de zitting van 12 maart 2018.
(6) Conclusies van de Raad over het beleid inzake intellectuele eigendom en de herziening van het stelsel van tekeningen en modellen van nijverheid in de Unie, zoals aangenomen tijdens de zitting van 10 november 2020.
(7) https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-definition_en
(8) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: Het innovatiepotentieel van de EU optimaal benutten — Een actieplan inzake intellectuele eigendom om het herstel en de veerkracht van de EU te ondersteunen (COM(2020) 760 final).
(9) Conclusies van de Raad over het beleid inzake intellectuele eigendom, zoals goedgekeurd door de Raad (Economische en Financiële Zaken) tijdens de zitting van 18 juni 2021.
(10) Resolutie van het Europees Parlement van 11 november 2021 over een actieplan inzake intellectuele eigendom om het herstel en de veerkracht van de EU te ondersteunen (2021/2007(INI)).
(11) COM (2022)31 final van 2.2.2022, Een EU-strategie voor normalisatie. Mededeling over een EU-strategie voor normalisatie – Mondiale normalisatie ter ondersteuning van een veerkrachtige, groene en digitale eengemaakte markt in de EU. COM(2022) 31 final. Brussel, 2.2.2022.
(12) Mededeling van de Commissie – Richtsnoeren inzake de toepasselijkheid van artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op horizontale samenwerkingsovereenkomsten (PB C 11 van 14.1.2011, blz. 1) (wordt momenteel geëvalueerd).
(13) Hoofdstuk 7, punt 263.
(14) Arrest van het Hooggerechtshof van het Verenigd Koninkrijk van 26 augustus 2020, Unwired Planet/Huawei, UKSC 2018/0214, [2020] UKSC 37, Beslissing van de United States District Court for the Central District of Californië, TCL/Ericsson, Case No 8:14-cv-00341-JVS-DFM, met instemming van beide partijen. Arrest van het Chinese Hooggerechtshof van 19 augustus 2021, OPPO/Sharp, Zui Gao Fa Zhi Min Xia Zhong No 517, Beschikking van het Intermediate Court van Wuhan van 23 september 2020, Xiaomi/Interdigital, (2020) E 01 Zhi Min Chu 169 No 1; Beschikking van het Intermediate Court van Wuhan, Samsung/Ericsson [2020], Case E 01 Zhi Min Chu No 743.
(15) Japanese Patent Office Guide to Licensing Negotiations Involving Standard Essential Patents; South Korean Guidelines on unfair exercise of Intellectual Property Rights; Singapore’s Competition & Consumers Commission Guidelines on the treatment of Intellectual Property Rights
(16) De Verenigde Staten van Amerika hebben hun Policy Statement on Licensing Negotiations and Remedies for Standards-Essential Patents Subject to F/RAND Commitments ingetrokken en een Memorandum of Understanding with the WIPO Arbitration and Mediation Centre gesloten. Het VK heeft in 2021 een – nog lopende – procedure inzake SEP’s en innovatie opgestart. Het Indiase Ministerie van Telecommunicatie bespreekt een voorstel voor de oprichting van een Digicom Intellectual Property Management Board om het verlenen van licenties voor intellectuele-eigendomsrechten en het beheer van intellectuele eigendom in de telecommunicatiesector te vergemakkelijken. China heeft overleg gepleegd over de ontwerpwijzigingen van de uitvoeringsverordeningen van Chinese antimonopoliewetgeving. Het Japanse Octrooibureau evalueert momenteel zijn richtsnoeren en METI heeft een Study Group on Licensing Environment of SEPs opgezet.
(17) Arrest van het Hof van Justitie van 16 juli 2015, Huawei Technologies Co. Ltd/ZTE Corp. en ZTE Deutschland GmbH, C-170/13, ECLI:EU:C:2015:477.
(18) Richtlijn 2004/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (PB L 157 van 30.4.2004, blz. 45).
(19) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over een EU-strategie voor normalisatie – Mondiale normalisatie ter ondersteuning van een veerkrachtige, groene en digitale eengemaakte markt in de EU, 2.2.2022, COM(2022)31 final.
(20) Mededeling van de Commissie “Richtsnoeren inzake de toepasselijkheid van artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op horizontale samenwerkingsovereenkomsten”, PB C 11 van 14.1.2011, blz. 1, CELEX: en jurisprudentie van het HvJEU, met name Huawei/ZTE, zaak C-170/13, EU:C:2015:477.
(21) Arrest van het Hof van Justitie van 12 december 2006, Duitsland/Parlement en Raad, C-380/03, EU:C:2006:772, punt 38 en de aangehaalde rechtspraak, en arrest van het Hof van Justitie van 10 februari 2009, Ierland/Parlement en Raad, C-301/06, EU:C:2009:68, punt 64; zie ook het arrest van het Hof van Justitie van 2 mei 2006, Verenigd Koninkrijk/Parlement en Raad, C-217/04, EU:C:2006:279, punten 60 tot en met 64.
(22) Hof van Beroep in Den Haag, arrest van 2 juli 2019, Philips/Wiko, zaaknummer: C/09/511922/HA ZA 16-623; Hoge Raad, arrest van 25 februari 2022, Wiko/Philips, nummer 19/04503, ECLI:NL:HR:2022:294; Arrondissementsrechtbank Den Haag, arrest van 15 december 2021, Vestel/Access Advance, ECLI:NL:RBDHA:2021:14372.
(23) Rechtbank van Parijs, beschikking van de voorzieningenrechter van 6 februari 2020, TCT/Philips, RG 19/02085 – Portalis 352J-W-B7D-CPCIX; TJ Paris, 3.3, arrest van 7 december 2021, Xiaomi/Philips en ETSI, RG 20/12558.
(24) Bundesgerichtshof – BGH, arrest van 5 mei 2020, Sisvel/Haier, KZR 36/17, en Bundesgerichtshof, arrest van 24 november 2020, FRAND-Einwand II, KZR 35/17; beschikking van 24 juni 2021, Nokia Technologies/Daimler, C-182/21, EU:C:2021:575 (verzoek om een prejudiciële beslissing ingediend door het Landgericht Düsseldorf, doorgehaald in het register).
(25) See webpage https://ec.europa.eu/growth/content/webinar-series-standard-essential-patents_en
(26) Arrest van het Hof van Justitie van 13 december 1979, Hauer/Land Rheinland-Pfalz, C-44/79, EU:C:1979:290, punt 32; arrest van het Hof van Justitie van 11 juli 1989, Hermann Schräder HS Kraftfutter GmbH & Co. KG/Hauptzollamt Gronau, C-256/87, EU:C:1999:332, punt 15, en arrest van het Hof van Justitie van 13 juli 1989, Hubert Wachauf/Bundesamt für Ernährung und Forstwirtschaft, C-5/88, ECLI:EU:C:1989:321, punten 17 en 18.
(27) Bij de bemiddelingsprocedure moet van procedures voor alternatieve geschillenbeslechting worden gebruikgemaakt als voorwaarde voor de ontvankelijkheid van een vordering voor de rechter, zoals uiteengezet in het arrest van het Hof van 18 maart 2010, Rosalba Alassini/Telecom Italia SpA (C‑317/08), Filomena Califano/Wind SpA (C-318/08), Lucia Anna Giorgia Iacono/Telecom Italia SpA (C‑319/08) en Multiservice Srl/Telecom Italia SpA (C-320/08), gevoegde zaken C-317/08, C-318/08, C‑319/08 en C-320/08, ECLI:EU:C:2010:146, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de verlening van SEP-licenties.
(28) Zie bovenstaande voetnoot.
(29) PB C van , blz. .
(30) PB C van , blz. .
(31) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: Het innovatiepotentieel van de EU optimaal benutten — Een actieplan inzake intellectuele eigendom om het herstel en de veerkracht van de EU te ondersteunen (COM(2020) 760 final).
(32) PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36.
(33) Conclusies van de Raad over het beleid inzake intellectuele eigendom, zoals goedgekeurd door de Raad (Economische en Financiële Zaken) tijdens de zitting van 18 juni 2021.
(34) Resolutie van het Europees Parlement van 11 november 2021 over een actieplan inzake intellectuele eigendom om het herstel en de veerkracht van de EU te ondersteunen (2021/2007(INI)).
(35) Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende Europese normalisatie, tot wijziging van de Richtlijnen 89/686/EEG en 93/15/EEG van de Raad alsmede de Richtlijnen 94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG, 2009/23/EG en 2009/105/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Beschikking 87/95/EEG van de Raad en Besluit nr. 1673/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12).
(36) Mededeling van de Commissie – Richtsnoeren inzake de toepasselijkheid van artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op horizontale samenwerkingsovereenkomsten (PB C 11 van 14.1.2011, blz. 1) (wordt momenteel geëvalueerd).
(37) Arrest van het Hof van Justitie van 16 juli 2015, Huawei Technologies Co. Ltd/ZTE Corp. en ZTE Deutschland GmbH, C-170/13, ECLI:EU:C:2015:477.
(38) Richtlijn 2004/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (PB L 157 van 30.4.2004, blz. 45).
(39) Arrest van het Hof van Justitie van 13 december 1979, Hauer/Land Rheinland-Pfalz, C-44/79, EU:C:1979:290, punt 32; arrest van het Hof van Justitie van 11 juli 1989, Hermann Schräder HS Kraftfutter GmbH & Co. KG/Hauptzollamt Gronau, C-256/87, EU:C:1999:332, punt 15, en arrest van het Hof van Justitie van 13 juli 1989, Hubert Wachauf/Bundesamt für Ernährung und Forstwirtschaft, C-5/88, EU:C:1989:321, punten 17 en 18.
(40) Bij de bemiddelingsprocedure moet van procedures voor alternatieve geschillenbeslechting worden gebruikgemaakt als voorwaarde voor de ontvankelijkheid van een vordering voor de rechter, zoals uiteengezet in de arresten van het Hof van Justitie van de EU; gevoegde zaken C-317/08 tot en met C‑320/08 Alassini e.a. van 18 maart 2010, en zaak C-75/16 Menini en Rampanelli/Banco Popolare Società Cooperativa van 14 juni 2017, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de verlening van SEP-licenties.
(41) Arrest van het Hof van Justitie van 18 maart 2010, Rosalba Alassini/Telecom Italia SpA (C-317/08), Filomena Califano/Wind SpA (C-318/08), Lucia Anna Giorgia Iacono/Telecom Italia SpA (C-319/08) en Multiservice Srl/Telecom Italia SpA (C-320/08), gevoegde zaken C-317/08, C-318/08, C-319/08 en C-320/08, EU:C:2010:146, en arrest van het Hof van Justitie van 14 juni 2017, Livio Menini en Maria Antonia Rampanelli/Banco Popolare – Società Cooperativa, C-75/16, EU:C:2017:457.
(42) Mededeling van de Commissie – Richtsnoeren inzake de toepasselijkheid van artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op horizontale samenwerkingsovereenkomsten (PB C 11 van 14.1.2011, blz. 1) (wordt momenteel geëvalueerd).
(43) Mededeling inzake de EU benadering van essentiële octrooien, COM(2017)712 final van 29.11.2017.
(44) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
(45) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(46) Verordening (EU) 2017/1001 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 inzake het Uniemerk (PB L 154 van 16.6.2017, blz. 1).
(47) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(48) Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende Europese normalisatie, tot wijziging van de Richtlijnen 89/686/EEG en 93/15/EEG van de Raad alsmede de Richtlijnen 94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG, 2009/23/EG en 2009/105/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Beschikking 87/95/EEG van de Raad en Besluit nr. 1673/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12).
(49) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(50) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx
(51) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(52) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(53) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(54) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(55) Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.
(56) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(57) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(58) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(59) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
(60) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(61) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(62) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(63) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(64) De vergoedingen dekken ook de kosten voor het IT-onderhoud en een deel van de eenmalige kosten (die naar verwachting over tien jaar zullen worden terugverdiend).