Bijlagen bij COM(2025)180 - Wijziging van Richtlijn 2014/45/EU betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en Richtlijn 2014/47/EU betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I;

–als voertuigen zijn getest die in een andere lidstaat zijn ingeschreven, het aantal, de categorie en het testresultaat van die voertuigen.

Wat betreft technische controles langs de weg, delen de lidstaten overeenkomstig artikel 20 bis van de richtlijn betreffende de technische controle langs de weg de Commissie via het online rapportageplatform (“e-platform”, zoals hierboven) de gegevens mee die ze hebben verzameld over elk van de voorgaande drie kalenderjaren en over de voertuigen die op hun grondgebied zijn gecontroleerd. Die gegevens omvatten het volgende (per kalenderjaar):

–het totale aantal gecontroleerde voertuigen;

–het aantal gecontroleerde voertuigen per categorie;

–het land waar elk gecontroleerd voertuig is ingeschreven;

–in geval van nadere controles, de gecontroleerde gebieden en de afgekeurde punten, overeenkomstig bijlage IV, punt 10;

–de resultaten van de overeenkomstig artikel 4 bis uitgevoerde teledetectiemetingen.

De nieuwe verslagperiode van de lidstaten wordt van de huidige twee jaar verlengd tot drie jaar om de administratieve last voor de nationale autoriteiten te helpen verminderen. Het e-platform heeft tot doel de automatische bundeling van gegevens door middel van specifieke rapportagekenmerken te vergemakkelijken.

2.2.Beheers- en controlesystemen

2.2.1.Rechtvaardiging van de voorgestelde wijzen van uitvoering van de begroting, uitvoeringsmechanismen voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie

De uitvoering van de richtlijn zal worden beheerd door de eenheid binnen DG MOVE die belast is met het beleidsterrein

De uitgaven zullen worden uitgevoerd onder direct beheer, met volledige toepassing van de bepalingen van het Financieel Reglement. De controlestrategie voor aanbestedingen en subsidies in DG MOVE omvat specifieke juridische, operationele en financiële ex-antecontroles van de procedures (inclusief, voor aanbestedingen, een toetsing door de raadgevende commissie voor aankopen en overeenkomsten) en van de ondertekening van contracten en overeenkomsten. Bovendien zijn uitgaven voor de aankoop van goederen en diensten onderworpen aan controles vooraf en, indien nodig, controles achteraf en financiële controles.

2.2.2.Informatie over de vastgestelde risico’s en het systeem of de systemen voor interne controle die zijn opgezet om die risico’s te beperken

Wat de uitvoering van de taken in verband met het opzetten van het mechanisme betreft, houden de geïdentificeerde risico’s verband met het gebruik van aanbestedingsprocedures: vertragingen, beschikbaarheid van gegevens, tijdige informatie voor de markt enz. Die risico’s worden gedekt door het Financieel Reglement en worden beperkt door de door DG MOVE uitgevoerde reeks interne controles voor aanbestedingen van deze waarde.

2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)

De gevraagde extra middelen zijn bestemd voor de modernisering en het onderhoud van het IT-systeem. Met betrekking tot de controleactiviteiten in verband met de IT-systemen die worden ontwikkeld of beheerd door het directoraat dat verantwoordelijk is voor het voorstel, houdt het IT-stuurcomité regelmatig toezicht op de databanken van de directoraten en de geboekte vooruitgang, rekening houdend met de vereenvoudiging en kostenefficiëntie van de IT-middelen van de Commissie.

DG MOVE brengt jaarlijks, in zijn jaarlijks activiteitenverslag, verslag uit over de kosten van de controle van zijn activiteiten. Het risicoprofiel en de kosten van controles voor aanbestedingsactiviteiten zijn in overeenstemming met de vereisten.

2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

De reguliere preventie- en beschermingsmaatregelen van de Commissie zijn van toepassing zijn, namelijk:

–Betalingen voor diensten worden door het personeel van de Commissie gecontroleerd alvorens de betaling wordt gedaan, rekening houdend met eventuele contractuele verplichtingen, economische beginselen en goede financiële of beheerspraktijken. Alle overeenkomsten en contracten tussen de Commissie en de ontvangers van eventuele betalingen zullen antifraudebepalingen (toezicht, verslagleggingsvereisten enz.) bevatten.

–Om fraude, corruptie en andere onrechtmatige activiteiten te bestrijden, zijn de bepalingen van Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) onverminderd van toepassing.

DG MOVE heeft in 2020 een herziene fraudebestrijdingsstrategie vastgesteld. De fraudebestrijdingsstrategie van DG MOVE is gebaseerd op de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie en een specifieke risicobeoordeling die intern wordt uitgevoerd om na te gaan welke domeinen het meest kwetsbaar zijn voor fraude, welke controles er al bestaan en welke acties nodig zijn om DG MOVE beter in staat te stellen fraude te voorkomen, op te sporen en te corrigeren.

De contractuele bepalingen die voor openbare aanbestedingen gelden, waarborgen dat controles en inspecties ter plaatse kunnen worden uitgevoerd door de diensten van de Commissie, waaronder OLAF, met gebruik van de door OLAF aanbevolen standaardbepalingen.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1.Rubrieken van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven

·Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
NummerGK/NGK 59van EVA-landen 60van kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten 61van andere derde landenandere bestemmingsontvangsten
0102.20.04.01GKNEENEENEENEE

·Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
NummerGK/NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstaten en potentiële kandidatenvan andere derde landenandere bestemmingsontvangsten
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE
[XX.YY.YY.YY]

GK/NGKJA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

3.2.Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten

3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

–    Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.1.1.Kredieten uit goedgekeurde begroting

In miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummer 01Eengemaakte markt, innovatie en digitaal beleid

DG: MOVEJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027 62
Beleidskredieten
Begrotingsonderdeel 02 20 04 01Toezeggingen/Verbintenissen(1a)0,250,250
Betalingen(2a)0,250,250
BegrotingsonderdeelToezeggingen/Verbintenissen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 63
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG MOVE
Toezeggingen/Verbintenissen=1a+1b+30,0000,0000,0000,2500,250
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,2500,250
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredietenToezeggingen/Verbintenissen(4)0,0000,0000,0000,2500,250
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,2500,250
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 1Toezeggingen/Verbintenissen=4+60,0000,0000,0000,2500,250
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,2500,250
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
• TOTAAL beleidskredieten (alle beleidsrubrieken)
Toezeggingen/Verbintenissen(4)0,0000,0000,0000,0000,250
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,0000,250
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken)
(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder de rubrieken 1 tot en met 6Toezeggingen/Verbintenissen=4+60,0000,0000,0000,2500,250
van het meerjarig financieel kader 
(referentiebedrag)
Betalingen=5+60,0000,0000,0000,2500,250


Rubriek van het meerjarig financieel kader
7“Administratieve uitgaven”
DG: MOVEJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027 64
 Personele middelen0,0000,0000,0000,1880,188
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG MOVEKredieten0,0000,0000,0000,1880,188
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,1880,188

In miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Toezeggingen/Verbintenissen0,0000,0000,0000,4380,438
van het meerjarig financieel kaderBetalingen0,0000,0000,0000,4380,438


3.2.2.Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten (niet invullen voor gedecentraliseerde agentschappen)

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar 
2024
Jaar 
2025
Jaar 
2026
Jaar 
2027
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort 65

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 66
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,1880,188
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,1880,188
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,1880,188

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.4.Geraamde personeelsbehoeften

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.4.1.Gefinancierd uit goedgekeurde begroting

Raming in voltijdequivalenten (fte’s)

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027 67
 Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0001
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)0000
• Extern personeel (in fte’s)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning 
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
- EU-delegaties
0000
01 01 01 02 (AC, END – onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END – eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – buiten rubriek 70000
TOTAAL0001

Gezien de algemene gespannen situatie in rubriek 7, zowel wat het personeelsbestand als het niveau van de kredieten betreft, zullen de benodigde personele middelen worden gedekt door personeel van het DG dat reeds voor het beheer van de actie is toegewezen en/of binnen het DG of andere diensten van de Commissie is herverdeeld.

3.2.5.Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen

Verplicht: in onderstaande tabel moet de beste schatting worden gegeven van de met digitale technologie samenhangende investeringen die uit het voorstel/initiatief voortvloeien.

De kredieten onder rubriek 7 moeten in uitzonderlijke gevallen in het desbetreffende onderdeel worden opgenomen, indien vereist voor de uitvoering van het voorstel/initiatief.

De kredieten onder de rubrieken 1 t/m 6 moeten worden weergegeven als “IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s”. Deze uitgaven betreffen het operationele budget dat gebruikt moet worden voor hergebruik, koop of ontwikkeling van IT-platforms of tools die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van het initiatief, alsook daarmee verband houdende investeringen (bv. licenties, studies, gegevensopslag enz.). De in deze tabel vermelde informatie moet in overeenstemming zijn met de gegevens in deel 4, “Digitale dimensies”.

TOTAAL Digitale en IT-kredietenJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
IT-uitgaven (algemeen)0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s0,0000,0000,0000,2500,250
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,2500,250
TOTAAL0,0000,0000,0000,2500,250

3.2.6.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

–    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK)

–    vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening

–    vereist een herziening van het MFK

3.2.7.Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

–    voorziet niet in medefinanciering door derden

–    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3.    Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

–    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–    voor de eigen middelen

–    voor overige ontvangsten

–    geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

In miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 68
Jaar 2024Jaar 2025Jaar 2026Jaar 2027
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


4. Digitale dimensies

4.1.Voorschriften met digitale relevantie

V1: Technisch certificaat in elektronische vorm eisen

•Richtlijn 2014/45/EU (periodieke technische controle), artikel 8, lid 2.

•Hoewel de huidige richtlijn betreffende de periodieke technische controle het gebruik van “elektronische” technische certificaten toestaat, moet een gecertificeerde afdruk worden afgegeven aan de persoon die het voertuig voor periodieke technische controle aanbiedt. De maatregel zal de verplichting beperken tot de afgifte van een elektronisch document, terwijl een afdruk uitsluitend wordt verstrekt als de persoon die het voertuig aanbiedt daarom vraagt.

•De uitwisseling van gegevens over de periodieke technische controle in het kader van V1 zal de handhavingsautoriteiten in staat stellen de status van in de EU ingeschreven voertuigen te controleren in het geval van een wegcontrole of met het oog op herinschrijving, zonder dat de eigenaar van het voertuig een afdruk van een certificaat hoeft over te leggen.

•Betrokken belanghebbenden: lidstaten, voertuigeigenaren.

•Beheer van bestaande nationale voertuigregisters en databanken voor periodieke technische controle.

V2: De registratie-instanties van andere EU-lidstaten elektronische toegang verlenen tot relevante gegevens, met inbegrip van in nationale databanken opgeslagen verslagen van periodieke technische controles, met behulp van een gemeenschappelijke interface

•Herziene Richtlijn 1999/37/EG (kentekenbewijzen van motorvoertuigen), artikel 15, Richtlijn 2014/45/EU (periodieke technische controle), artikel 16, en Richtlijn 2014/47/EU (technische controle langs de weg), artikel 18 bis.

•Op grond van deze maatregel moeten de lidstaten toegang verlenen aan andere lidstaten die voor voertuigen die op hun grondgebied zijn ingeschreven gegevens opvragen met betrekking tot de inschrijving, de periodieke technische controle en de geschiedenis van de kilometerstand.

•Betrokken belanghebbenden: de lidstaten, de Commissie.

•Om de uitwisseling van gegevens te vergemakkelijken, zouden de lidstaten op grond van de maatregel hun nationale databanken (voertuigregisters en gerelateerde databanken over de periodieke technische controle, naargelang het geval) moeten koppelen aan het bestaande MOVE-HUB-platform dat door de Commissie is ontwikkeld en wordt beheerd met het oog op de uitwisseling tussen de lidstaten van diverse informatie over wegvervoer.

V3: Invoering van de afgifte van kentekenbewijzen in digitaal formaat die de huidige papieren documenten (en smartcards) geleidelijk vervangen

•Herziene Richtlijn 1999/37/EG (kentekenbewijzen van motorvoertuigen), artikelen 2, 3 en 5, en bijlage III.

•Met de maatregel wordt de verplichting ingevoerd om standaard nieuwe kentekenbewijzen in digitaal formaat af te geven. De technische details van het digitale/mobiele kentekenbewijs zullen worden vastgesteld in een uitvoeringshandeling en verwijzen naar de relevante ISO-normen zoals in het geval van het digitale rijbewijs. Net als bij het mobiele rijbewijs zal het digitale kentekenbewijs gebaseerd zijn op het eIDAS-initiatief.

•Betrokken belanghebbenden: lidstaten, voertuigeigenaren.

•De maatregel is van toepassing op alle voertuigcategorieën die in de lidstaten moeten worden ingeschreven. Met het oog op de identificatie van voertuigen in het wegverkeer en de herinschrijving moeten de lidstaten de digitale versie van het kentekenbewijs erkennen. Evenals de fysieke documenten zou het digitale kentekenbewijs worden gebruikt om de inschrijving van het voertuig te bevestigen, om bepaalde technische gegevens over het voertuig te controleren (de digitale versie zou meer gegevens kunnen bevatten dan de papieren versie) en om controle door de autoriteiten mogelijk te maken.

V4: Nieuwe gegevens toevoegen aan het voertuigregister – verplichte minimumreeks (waaronder: land van eerste inschrijving, inschrijvingsstatus, status van de periodieke technische controle, wijzigingen ten gevolge van ombouw)

•Herziene Richtlijn 1999/37/EG (kentekenbewijzen van motorvoertuigen), artikel 6, bijlage I en II.

•Dit zal voorzien in een minimumreeks verplichte gegevens die door de lidstaten moeten worden geregistreerd. Nieuwe gegevenselementen kunnen onder meer zijn: a. land waar het voertuig voor het eerst is ingeschreven; b. voertuigstatus (bv. uitgeschreven, tijdelijk uitgeschreven, geschorst, uitgevoerd, afgedankt, vernietigd); c. status van de periodieke technische controle (geslaagd zonder of met geringe gebreken, beperkte geldigheid met grote gebreken, afgekeurd – kritieke gebreken) en geldigheid van het technisch certificaat (inclusief vervaldatum), evenals de status van de batterij (voor EV’s): batterij-identificatienummer; en informatie over reparatie of vervanging van de batterij; d. wijzigingen in de documentatie of ombouw – elke belangrijke vernieuwing van het voertuig die moet worden goedgekeurd en geregistreerd; e. voor een voertuig dat definitief is uitgeschreven, informatie over de redenen voor uitschrijving.

•Betrokken belanghebbenden: lidstaten, voertuigeigenaren.

•Beheer van bestaande nationale voertuigregisters en databanken voor periodieke technische controle.

V5: Registratie van kilometerstanden in nationale databanken

•Artikel 4 bis van Richtlijn 2014/45/EU (periodieke technische controle)

•De maatregel vereist dat dienstverleners die reparatie- of onderhoudswerkzaamheden aan een voertuig uitvoeren, de kilometerstand registreren in een speciale nationale databank of in het nationale voertuigregister. Voertuigfabrikanten moeten ook regelmatig kilometerstanden van hun verbonden voertuigen verstrekken. Het artikel schrijft ook voor dat de lidstaten de kilometerstand moeten delen met controleurs, de houder van het kentekenbewijs en de bevoegde autoriteiten in de lidstaten (zie V2).

•Betrokken belanghebbenden: lidstaten, reparateurs, werkplaatsen, voertuigfabrikanten, voertuigeigenaren en potentiële kopers.

V6: Mededeling door de lidstaten van informatie aan de Commissie

•Artikel 20 bis van Richtlijn 2014/45/EU (periodieke technische controle), artikel 16 van herziene Richtlijn 1999/37/EG (kentekenbewijzen van motorvoertuigen), artikel 20 van Richtlijn 2014/47/EU (technische controle langs de weg)

•Vergelijkbaar, maar eenvoudiger en minder frequent dan de huidige rapportageverplichting uit hoofde van de richtlijn betreffende technische controle langs de weg; de lidstaten zullen om de drie jaar een minimumreeks gegevens moeten verstrekken over periodieke technische controles, technische controles langs de weg en de herinschrijving van voertuigen. De lidstaten gebruiken daarvoor een gemeenschappelijk rapportageplatform in plaats van e-mails met bijgevoegde Excel-bestanden te versturen. Het rapportageformaat wordt vastgelegd in een door de Commissie vast te stellen uitvoeringshandeling.

•Betrokken belanghebbenden: lidstaten.

4.2.Gegevens

Op het niveau van de Commissie worden geen gegevens verzameld, afgezien van cumulatieve gegevens zoals verstrekt door de lidstaten (zie voor meer details V6 hierboven en punt 2.1 van deze verklaring over monitoring en rapportage). Die gegevens hebben betrekking op het aantal bij periodieke controles en controles langs de weg gecontroleerde voertuigen, het land van inschrijving en het aantal en de soorten gebreken.

Alle andere relevante vereisten (V1, V2, V3, V4 en V5 hierboven) zijn verenigbaar met de verordening betreffende één digitale toegangspoort door de onlinetoegang te vergemakkelijken tot informatie over voertuigen, de relevante administratieve procedures en diensten voor ondersteuning en probleemoplossing.

Ze dragen ook bij tot de doelstellingen van de datastrategie van de EU voor de ontwikkeling van Europese dataruimten voor overheidsdiensten die de handhaving van wetgeving, met inbegrip van verkeersveiligheids- en milieuwetgeving, kunnen ondersteunen.

De uitwisseling van informatie over technische controles en registratiegegevens moet worden afgestemd op de relevante regels voor gegevensbescherming (AVG).

Het eenmaligheidsbeginsel is gevolgd en de mogelijkheid om bestaande gegevens te hergebruiken is onderzocht.

4.3.Digitale oplossingen

Om de uitwisseling van gegevens te vergemakkelijken, zouden de lidstaten op grond van V2 hun nationale databanken (voertuigregisters en gerelateerde databanken over de periodieke technische controle, naargelang het geval) moeten koppelen aan het bestaande MOVE-HUB-platform dat door de Commissie is ontwikkeld en wordt beheerd met het oog op de uitwisseling tussen de lidstaten van diverse informatie over wegvervoer. Er hoeft geen extra software te worden ontwikkeld voor het verzamelen van berichtstatistieken. De MOVE-HUB kan ook worden gebruikt om de geschiedenis van de kilometerstand van een voertuig die overeenkomstig V5 is geregistreerd, mee te delen bij de herinschrijving van het voertuig in een andere lidstaat.

Voor andere vereisten (V1, V3, V4) is geen centrale oplossing nodig; ze worden gebaseerd op de bestaande nationale digitale oplossingen. Voor V5 moeten ofwel nationale databanken worden opgezet (vergelijkbaar met het Belgische Car-Pass-systeem), ofwel de nationale voertuigregisters worden gebruikt om kilometerstanden te registreren.

Alle voorgestelde vereisten (V1, V2, V3, V4, V5 en V6) zijn in overeenstemming met het digitaal beleid (één digitale toegangspoort, dataverordening) en met de vereisten van het EU-kader voor cyberbeveiliging. Voor de gestelde vereisten is geen gebruik van AI-technologie gepland.

V6 zal gebruikmaken van het door de Commissie opgerichte onlineplatform (“e-platform” 69 ) om de communicatie tussen de Commissie en de lidstaten te vergemakkelijken.

Wat betreft zowel periodieke technische controles als controles langs de weg, delen de lidstaten de Commissie via het online rapportageplatform (“e-platform”) de gegevens mee over elk van de voorgaande drie kalenderjaren en over de voertuigen die op hun grondgebied zijn gecontroleerd.

De lidstaten moeten om de drie jaar verslag uitbrengen en het e-platform is bedoeld om de automatische verzameling van gegevens door middel van specifieke rapportagefuncties te vergemakkelijken.

4.4.Interoperabiliteitsbeoordeling

Volgens V2 moeten de lidstaten toegang verlenen aan andere lidstaten die voor voertuigen die op hun grondgebied zijn ingeschreven, gegevens opvragen met betrekking tot de inschrijving of de periodieke technische controle. Om de uitwisseling van gegevens te vergemakkelijken, zouden de lidstaten op grond van V2 hun nationale databanken (voertuigregisters en gerelateerde databanken over de periodieke technische controle, naargelang het geval) moeten koppelen aan het bestaande MOVE-HUB-platform dat door de Commissie is ontwikkeld en wordt beheerd met het oog op de uitwisseling tussen de lidstaten van diverse informatie over wegvervoer.

Wat betreft interoperabiliteit, zullen V1, V2, V3, V4 en V5 waarschijnlijk:

1. een positief effect op de juridische grensoverschrijdende interoperabiliteit hebben omdat ze een samenhangend rechtskader bieden voor het gebruik van en de toegang tot de genoemde certificaten en documenten over de grenzen heen;

2. een positief effect op semantische grensoverschrijdende interoperabiliteit hebben omdat ze een duidelijk kader bieden om een gemeenschappelijk formaat en gemeenschappelijke betekenis van de uitgewisselde gegevens te verduidelijken;

3. een positief effect op de technische grensoverschrijdende interoperabiliteit hebben omdat het bericht door zijn structuur geschikt zal zijn voor grensoverschrijdend gebruik. Dat effect wordt nog versterkt als de lidstaten besluiten gebruik te maken van de MOVE-HUB-oplossing, die al door de Commissie wordt aangeboden en door de lidstaten wordt gebruikt voor de uitwisseling van berichten. Als de lidstaten besluiten hun eigen systemen te ontwikkelen, moeten ze ervoor zorgen dat die de interoperabiliteit niet belemmeren;

4. een positief effect op de interoperabiliteit van de organisatie hebben omdat de lidstaten verplicht zijn hun processen op elkaar af te stemmen om het gebruik van en de toegang tot de genoemde certificaten en documenten over de grenzen heen mogelijk te maken.

4.5.Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering

Om de vlotte uitvoering van de in punt 4.1 vastgestelde vereisten van digitaal belang te bevorderen, moeten uitvoeringshandelingen/gedelegeerde handelingen met het oog op de volgende doeleinden worden vastgesteld:

•specificatie van een minimumreeks technische gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van periodieke technische controles en die kosteloos en onverwijld ter beschikking moeten worden gesteld van de bevoegde autoriteiten, die er vervolgens voor moeten zorgen dat de door hen gemachtigde controlecentra de nodige toegang hebben. Er moeten aanvullende technische voorschriften worden vastgelegd in een uitvoeringshandeling tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/621 van de Commissie;

•om eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van het digitale technische certificaat te waarborgen, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden verleend om interoperabiliteitskenmerken en beveiligingsmaatregelen te specificeren die van toepassing zijn op de QR-codes die op technische certificaten worden ingevoegd;

•om grensoverschrijdende kwesties aan te pakken, moeten de lidstaten elkaar helpen bij de uitvoering van de Richtlijnen 2014/45/EU en 2014/47/EU. Daartoe zijn regels voor de uitwisseling van informatie en voertuiggegevens nodig om de juridische en technische status van een voertuig, de geschiedenis van de kilometerstand, de inhoud van technische certificaten en verslagen van technische controles langs de weg te controleren;

•voor de toepassing van de Richtlijnen 2014/45/EU en 2014/47/EU moeten de functies van MOVE-HUB worden uitgebreid om de noodzakelijke uitwisseling van informatie en voertuiggegevens mogelijk te maken, met name de specificatie van het formaat en de inhoud van de uit te wisselen informatie/gegevens. De lidstaten moeten hun elektronische systemen met informatie over technische certificaten en de geschiedenis van de kilometerstand aansluiten op het MOVE-HUB-systeem;

•zorgen voor eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van de rapportagevereisten door de lidstaten, die om de drie jaar verslag moeten uitbrengen over de uitvoering van Richtlijn 2014/45/EU en Richtlijn 2014/47/EU.


(1) Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/2023-05-20 ).
(2) Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/47/2022-09-27 ).
(3) Europese Commissie (2020), directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer, Next steps towards “Vision Zero” – EU road safety policy framework 2021-2030, Bureau voor publicaties, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2832/391271 .
(4) National air pollutant emissions data viewer 2005-2022 , homepage van het Europees Milieuagentschap , EEA (2024); Air Pollution in Europe: 2024 reporting status, https://www.eea.europa.eu/publications/national-emission-reduction-commitments-directive-2024 .
(5) SWD(2022) 359 Impact assessment accompanying the Euro 7 proposal: https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/euro-7-standard-proposal_en .
(6) Richtlijn (EU) 2024/2881 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2024 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa (PB L, 2024/2881, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2881/oj ).
(7) Richtlijn 2014/46/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 129, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/46/oj ).
(8) Zie bv. https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/eu-approval-and-market-surveillance-measures-for-motor-vehicles-and-their-trailers.html .
(9) Momenteel vijf jaar en 100 000 km, te verlengen bij Verordening (EU) 2024/1257 (Euro 7).
(10) Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2021/1717 van de Commissie van 9 juli 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de actualisering van bepaalde benamingen van voertuigcategorieën en de toevoeging van eCall aan de lijst van te controleren punten, de methoden, de redenen voor afkeuring en de beoordeling van gebreken in de bijlagen I en III bij die richtlijn (PB L 342 van 27.9.2021, blz. 48, ELI:  http://data.europa.eu/eli/dir_del/2021/1717/oj ) en Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2021/1716 van de Commissie van 29 juni 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft wijzigingen van de benamingen van voertuigcategorieën ten gevolge van de gewijzigde typegoedkeuringswetgeving (PB L 342 van 27.9.2021, blz. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2021/1716/oj ).
(11) Verordeningen (EU) nr. 168/2013, (EU) nr. 167/2013 en (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad.
(12) Verordening (EU) 2015/758 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 inzake typegoedkeuringseisen voor de uitrol van het op de 112-dienst gebaseerde eCall-boordsysteem en houdende wijziging van Richtlijn 2007/46/EG (PB L 123 van 19.5.2015, blz. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/758/oj ).
(13) COM(2020) 789 final, EUR-Lex – 52020DC0789 – NL – EUR-Lex (europa.eu) .
(14) https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0e8b694e-59b5-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0021.02/DOC_1&format=PDF .
(15) SWD(2019) 283 final, https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-10/SWD2190283.pdf .
(16) COM(2023) 127 en COM(2023) 126 final, https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/european-commission-proposes-updated-requirements-driving-licences-and-better-cross-border-2023-03-01_en .
(17) Richtlijn (EU) 2024/2881 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2024 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa (herschikking) (PB L, 2024/2881, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2881/oj ).
(18) Richtlijn (EU) 2016/2284 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2016 betreffende de vermindering van de nationale emissies van bepaalde luchtverontreinigende stoffen, tot wijziging van Richtlijn 2003/35/EG en tot intrekking van Richtlijn 2001/81/EG (PB L 344 van 17.12.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/2284/oj ).
(19) https://environment.ec.europa.eu/strategy/zero-pollution-action-plan_en .
(20) Bijvoorbeeld Verordening (EU) 2018/858 voor de meeste personenvoertuigen en vrachtvoertuigen en aanhangwagens, Verordening (EU) nr. 167/2013 voor trekkers en Verordening (EU) nr. 168/2013 voor twee- en driewielige voertuigen en vierwielers.
(21) Verordening (EU) 2019/2144 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd wat de algemene veiligheid ervan en de bescherming van de inzittenden van voertuigen en kwetsbare weggebruikers betreft, tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 78/2009, (EG) nr. 79/2009 en (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 631/2009, (EU) nr. 406/2010, (EU) nr. 672/2010, (EU) nr. 1003/2010, (EU) nr. 1005/2010, (EU) nr. 1008/2010, (EU) nr. 1009/2010, (EU) nr. 19/2011, (EU) nr. 109/2011, (EU) nr. 458/2011, (EU) nr. 65/2012, (EU) nr. 130/2012, (EU) nr. 347/2012, (EU) nr. 351/2012, (EU) nr. 1230/2012 en (EU) 2015/166 van de Commissie (PB L 325 van 16.12.2019, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj ).
(22) Verordening (EU) 2024/1257 van het Europees Parlement en de Raad van 24 april 2024 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7) (PB L, 2024/1257, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1257/oj ).
(23) Verordening (EU) 2018/1724 van het Europees Parlement en de Raad van 2 oktober 2018 tot oprichting van één digitale toegangspoort voor informatie, procedures en diensten voor ondersteuning en probleemoplossing en houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1724/oj ).
(24) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Een Europese datastrategie (COM(2020) 66 final).
(25) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj ).
(26) Verordening (EU) 2023/2854 van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2023 betreffende geharmoniseerde regels inzake eerlijke toegang tot en eerlijk gebruik van data en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/2394 en Richtlijn (EU) 2020/1828 (Dataverordening) (PB L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj ).
(27) https://transport.ec.europa.eu/document/download/89b3143e-09b6-4ae6-a826-932b90ed0816_en?filename=Communication%20-%20Action%20Plan.pdf .
(28) Zie bijvoorbeeld de open brief van CITA: https://citainsp.org/wp-content/uploads/2023/03/L2023-006-Data-Act.pdf .
(29) https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/621/oj .
(30) Besluit (EU) 2022/2481 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot vaststelling van het beleidsprogramma voor het digitale decennium tot 2030 (PB L 323 van 19.12.2022, blz. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj ).
(31) PB C 115 van 9.5.2008, blz. 85, ELI: http://data.europa.eu/eli/treaty/tfeu_2008/art_91/oj .
(32) Richtlijn 77/143/EEG van de Raad van 29 december 1976 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (PB L 47 van 18.2.1977, blz. 47, ELI:  http://data.europa.eu/eli/dir/1977/143/oj ).
(33) Association of European Vehicle and Driver Registration Authorities, https://www.ereg-association.eu/ .
(34) Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement, https://www.corte.be/ .
(35) De wereldwijde vereniging van autoriteiten en bevoegde ondernemingen die actief zijn op het gebied van de naleving van de voertuigvoorschriften, https://citainsp.org/ .
(36) European Garage Equipment Association, https://www.egea-association.eu/ .
(37) Ares(2023) 8616336.
(38) https://www.roadsafetysweden.com/contentassets/b37f0951c837443eb9661668d5be439e/stockholm-declaration-english.pdf .
(39) Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999 (PB L 243 van 9.7.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj ).
(40) Werkprogramma van de Commissie voor 2023 – Belangrijkste documenten (europa.eu) , bijlage II: Refit-initiatieven, titel A – Een Europese Green Deal.
(41) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Digitaal kompas 2030: de Europese aanpak voor het digitale decennium, COM(2021) 118.
(42) https://commission.europa.eu/aid-development-cooperation-fundamental-rights/your-rights-eu/eu-charter-fundamental-rights_en .
(43) PB C , , blz. .
(44) PB C , , blz. .
(45) Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj), Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/47/oj ) en Richtlijn 2014/46/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen (PB L 127 van 29.4.2014, blz. 129, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/46/oj ).
(46) Richtlijn (EU) 2024/2881 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2024 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa (herschikking) (PB L, 2024/2881, 20.11.2024, ELI:  http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2881/oj ).
(47) SWD(2019) 283 final, https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-10/SWD2190283.pdf .
(48) Verordening (EU) 2019/2144 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd wat de algemene veiligheid ervan en de bescherming van de inzittenden van voertuigen en kwetsbare weggebruikers betreft, tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 78/2009, (EG) nr. 79/2009 en (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 631/2009, (EU) nr. 406/2010, (EU) nr. 672/2010, (EU) nr. 1003/2010, (EU) nr. 1005/2010, (EU) nr. 1008/2010, (EU) nr. 1009/2010, (EU) nr. 19/2011, (EU) nr. 109/2011, (EU) nr. 458/2011, (EU) nr. 65/2012, (EU) nr. 130/2012, (EU) nr. 347/2012, (EU) nr. 351/2012, (EU) nr. 1230/2012 en (EU) 2015/166 van de Commissie (PB L 325 van 16.12.2019, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj ).
(49) Aanbeveling (EU) 2023/688 van de Commissie van 20 maart 2023 betreffende deeltjesaantalmetingen tijdens de periodieke technische controle van voertuigen met compressieontstekingsmotor (PB L 90 van 28.3.2023, blz. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2023/688/oj ).
(50) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj ).
(51) Uitvoeringsverordening (EU) 2016/480 van de Commissie van 1 april 2016 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor de onderlinge koppeling van nationale elektronische registers van wegvervoerondernemingen en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1213/2010 (PB L 87 van 2.4.2016, blz. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2016/480/oj ).
(52) Uitvoeringsverordening (EU) 2017/2205 van de Commissie van 29 november 2017 betreffende nadere maatregelen in verband met de procedures voor de kennisgeving van bedrijfsvoertuigen met grote of gevaarlijke gebreken die zijn vastgesteld tijdens een technische controle langs de weg (PB L 314 van 30.11.2017, blz. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/2205/oj ).
(53) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj ).
(54) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1, ELI:  http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj .
(55) PB C 369 van 17.12.2011, blz. 14.
(56) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(57) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx .
(58) Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1).
(59) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(60) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(61) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(62) Het jaar 2027 is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Voor de daaropvolgende jaren worden de lopende aanpassingskosten geraamd op 0,05 miljoen EUR, zonder vooruit te lopen op het volgende MFK.
(63) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(64) Het technische en digitale kader vereist extra personele middelen op het niveau van 1 FTE per jaar vanaf 2027. Voor de daaropvolgende jaren wordt daarmee niet vooruitgelopen op het volgende MFK.
(65) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(66) Zoals beschreven in punt 1.3.2 “Specifieke doelstellingen”.
(67) Het technische en digitale kader vereist extra personele middelen op het niveau van 1 FTE per jaar vanaf 2027. Voor de daaropvolgende jaren wordt daarmee niet vooruitgelopen op het volgende MFK.
(68) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.
(69) Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 663/2009 en (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 94/22/EG, 98/70/EG, 2009/31/EG, 2009/73/EG, 2010/31/EU, 2012/27/EU en 2013/30/EU van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2009/119/EG en (EU) 2015/652 van de Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 328 van 21.12.2018, blz. 1).