Bijlagen bij COM(2025)504 - Wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/1230, (EU) 2023/1542 en (EU) 2024/1781 wat betreft digitalisering en gemeenschappelijke specificaties

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het financieel en digitaal memorandum (bijlage 5 33 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,0000,000

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Vastleggingen0,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kader Betalingen0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.1.2.Kredieten uit externe bestemmingsontvangsten

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummer

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0,000
Betalingen(2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 34
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG <…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0,000
Betalingen(2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 35
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG <…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten  Vastleggingen(4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
Rubriek van het meerjarig financieel kaderNummer

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0,000
Betalingen(2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 36
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG <…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000

================================================================================================

Facultatief: indien meer dan één DG bij het voorstel betrokken is, vul dan de onderstaande tabellen in; zo niet, verwijder deze dan.

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
Beleidskredieten
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1a)0,000
Betalingen(2a)0,000
BegrotingsonderdeelVastleggingen(1b)0,000
Betalingen(2b)0,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 37
Begrotingsonderdeel(3)0,000
TOTAAL kredieten

voor DG <…….>
Vastleggingen=1a+1b+30,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen=2a+2b+30,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL beleidskredieten  Vastleggingen(4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK <….>Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kaderBetalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000
JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
• TOTAAL beleidskredieten (alle beleidsrubrieken)
Vastleggingen(4)0,0000,0000,0000,0000,000
Betalingen(5)0,0000,0000,0000,0000,000
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten (alle beleidsrubrieken)
(6)0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder de rubrieken 1 tot en met 6Vastleggingen=4+60,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kader (referentiebedrag)Betalingen=5+60,0000,0000,0000,0000,000


Rubriek van het meerjarig financieel kader
7“Administratieve uitgaven” 38

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
DG: <…….>JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
 Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
 Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL DG <…….>Kredieten0,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,0000,0000,0000,0000,000

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

JaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7Vastleggingen0,0000,0000,0000,0000,000
van het meerjarig financieel kader Betalingen0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.2.Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten (niet invullen voor gedecentraliseerde agentschappen)

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar  
2024
Jaar  
2025
Jaar  
2026
Jaar  
2027
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Type 39

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 40
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2 …
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten 

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

===================================================================3.2.3.2.Kredieten uit externe bestemmingsontvangsten

EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.3.3.Totaal kredieten

TOTAAL 
GOEDGEKEURDE KREDIETEN + EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTEN
JaarJaarJaarJaarTOTAAL 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
Personele middelen0,0000,0000,0000,0000,000
Andere administratieve uitgaven0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.4.Geraamde personeelsbehoeften

–    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven

3.2.4.1.Gefinancierd uit goedgekeurde begroting

Raming in voltijdequivalenten (vte’s) 41

GOEDGEKEURDE KREDIETENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
 Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)0000
• Extern personeel (in vte’s)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning 
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
- EU-delegaties
0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

3.2.4.2.Gefinancierd uit externe bestemmingsontvangsten

EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
 Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)0000
• Extern personeel (in voltijdequivalenten)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
- EU-delegaties
0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

3.2.4.3.Totale personeelsbehoeften

TOTAAL GOEDGEKEURDE KREDIETEN + EXTERNE BESTEMMINGSONTVANGSTENJaarJaarJaarJaar
2024202520262027
 Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)0000
20 01 02 03 (EU-delegaties)0000
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)0000
01 01 01 11 (eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)0000
• Extern personeel (in voltijdequivalenten)
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”)0000
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties)0000
Admin. ondersteuning
[XX.01.YY.YY]
- centrale diensten
0000
- EU-delegaties
0000
01 01 01 02 (AC, END — onderzoek onder contract)0000
01 01 01 12 (AC, END — eigen onderzoek)0000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — rubriek 70000
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) — buiten rubriek 70000
TOTAAL0000

===================================================================

Op basis van de gedetailleerde beschrijving in bijlage V bij het financieel en digitaal memorandum 42 moeten de bovenstaande tabellen vergezeld gaan van een van de onderstaande verduidelijkingen, afhankelijk van de optie.

Optie 1: De aanvullende personele middelen die voor dit voorstel nodig zijn, worden volledig gedekt door herplaatsingen binnen het DG/de dienst of, bij wijze van uitzondering, door herplaatsingen uit de beperkte herplaatsingspool van de Commissie, volgens het daarvoor geldende interne proces. De naar behoren gemotiveerde verduidelijking gaat vergezeld van de bovenstaande en de onderstaande tabellen. [Raadpleeg de bijlage bij het financieel en digitaal memorandum voor een zo duidelijk mogelijke aanduiding van de herplaatsingen binnen de DG’s]. Indien deze optie van toepassing is, moet de volgende opmerking worden opgenomen:

[Gezien de algemene gespannen situatie in rubriek 7, zowel wat het personeelsbestand als het niveau van de kredieten betreft, zullen de benodigde personele middelen worden gedekt door personeel van het DG dat reeds voor het beheer van de actie is toegewezen en/of binnen het DG of andere diensten van de Commissie is herverdeeld.]

Optie 2: Bij wijze van uitzondering kunnen voor het voorstel aanvullende personele middelen nodig zijn indien interne herplaatsingen binnen de uitvoerende DG’s om naar behoren gemotiveerde redenen onmogelijk of ontoereikend blijken te zijn. Dit laatste bedrag wordt, naargelang van het geval 43 , uit een administratief ondersteuningsonderdeel van het programma/initiatief of via een vergoeding als externe bestemmingsontvangsten betaald.

In dat geval moet het type personeel worden aangegeven door de onderstaande tabel in te vullen.

Gelieve te vermelden hoeveel van het voor het initiatief gevraagde personeel al aanwezig is in het directoraat-generaal/de dienst (bestaand personeel) en hoeveel aanvullend personeel wordt gevraagd (in de kolom die overeenkomt met het type begroting waaruit het wordt gefinancierd).

Gelieve de tabel in te vullen om dit te illustreren voor personeel op het “doorsneetempo”.

Aantal personeelsleden dat nodig is voor de uitvoering van het voorstel (in vte’s):

Uit te voeren door bestaand personeel van de diensten van de CommissieUitzonderlijk aanvullend personeel*
Te financieren uit rubriek 7 of onderzoekTe financieren uit BA-onderdeelTe financieren uit vergoedingen
Personeelsformatiepostenn.v.t.
Extern personeel (AC, END, INT)

Beschrijving van de uit te voeren taken door:

Ambtenaren en tijdelijk personeel
Extern personeel

3.2.5.Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen

Verplicht: in onderstaande tabel moet de beste schatting worden gegeven van de met digitale technologie samenhangende investeringen die uit het voorstel/initiatief voortvloeien.

De kredieten onder rubriek 7 moeten in uitzonderlijke gevallen in het desbetreffende onderdeel worden opgenomen, indien vereist voor de uitvoering van het voorstel/initiatief.

De kredieten onder de rubrieken 1 tot en met 6 moeten worden weergegeven als “IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s”. Deze uitgaven betreffen het operationele budget dat gebruikt moet worden voor hergebruik, koop of ontwikkeling van IT-platforms of tools die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van het initiatief, alsook daarmee verband houdende investeringen (bv. licenties, studies, gegevensopslag enz.). De in deze tabel vermelde informatie moet in overeenstemming zijn met de gegevens in deel 4, “Digitale dimensies”.

TOTAAL Digitale en IT-kredietenJaarJaarJaarJaarTOTAAL MFK 2021-2027
2024202520262027
RUBRIEK 7
IT-uitgaven (algemeen) 0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
Buiten RUBRIEK 7
IT-beleidsuitgaven inzake operationele programma’s0,0000,0000,0000,0000,000
Subtotaal buiten RUBRIEK 70,0000,0000,0000,0000,000
TOTAAL0,0000,0000,0000,0000,000

3.2.6.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

–    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK)

–N.v.t.    vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening

n.v.t.

–     vereist een herziening van het MFK

n.v.t.

3.2.7.Bijdragen van derden 

Het voorstel/initiatief:

–    voorziet niet in medefinanciering door derden

–    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar  
2024
Jaar  
2025
Jaar  
2026
Jaar  
2027
Totaal
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3.    Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

–    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–    voor de eigen middelen

–    voor overige ontvangsten

–    geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 44
Jaar 2024Jaar 2025Jaar 2026Jaar 2027
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.

n.v.t.

Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).

n.v.t.

4. Digitale dimensies

Bij het invullen van dit deel mag de informatie waar passend in tabelformaat worden verstrekt.

4.1.Voorschriften met digitale relevantie

Vereiste 1:

·Referentie: Artikel 1, lid 1, artikel 2, leden 1 bis en 1 quater, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: Definitie van “digitale contactgegevens”: alle actuele en toegankelijke online communicatiekanalen

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, consumenten en andere eindgebruikers, autoriteiten van de lidstaten.

·Processen op hoog niveau: Controle en monitoring van het markttoezicht.

Vereiste 2:

·Referentie: Artikelen 1, leden 2, 3, 4 en 5, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: De producten moeten vergezeld gaan van het internetadres waarop of de machineleesbare code waarmee de EG-verklaring van overeenstemming kan worden geraadpleegd.

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, autoriteiten van de lidstaten.

·Processen op hoog niveau: Controle en monitoring van het markttoezicht.

Vereiste 3:

·Referentie: Artikel 1, lid 6, punt a), artikel 2, lid 2 bis, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: Definitie van de EG-verklaring van overeenstemming, in elektronische vorm.

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, autoriteiten van de lidstaten.

·Processen op hoog niveau: Controle en monitoring van het markttoezicht.

Vereiste 4:

·Referentie: Artikel 1, lid 6, punt b), en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: In een digitaal productpaspoort de informatie opnemen dat het product voldoet aan de in die wetgeving vastgestelde eisen, of de EG-verklaring van overeenstemming of de instructies in een digitaal productpaspoort uploaden.

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, autoriteiten van de lidstaten.

·Processen op hoog niveau: Controle en monitoring van het markttoezicht.

Vereiste 5:

·Referentie: Artikel 1, lid 7, punt a), en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: De lidstaten dragen er zorg voor dat de Commissie en de andere lidstaten volgend op een met redenen omkleed verzoek alle informatie kunnen verkrijgen in elektronische vorm.

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, autoriteiten van de lidstaten, Europese Commissie.

·Processen op hoog niveau: Conformiteitsbeoordelingsprocedure.

Vereiste 6:

·Referentie: Artikel 1, lid 7 ter, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: Indien nodig verstrekt de fabrikant de aangemelde instantie die de conformiteitsbeoordelingsprocedure uitvoert, alle informatie en documentatie met betrekking tot de conformiteitsbeoordelingsprocedures in elektronische vorm.

·Belanghebbenden: Aangemelde instanties, marktdeelnemers.

·Processen op hoog niveau: Conformiteitsbeoordelingsprocedures.

Vereiste 7:

·Referentie: Artikel 2, lid 1 ter, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: “een gemeenschappelijke specificatie” kan digitaal zijn of op een wijze zijn gestructureerd die de interoperabiliteit kan vergemakkelijken.

·Belanghebbenden: Europese Commissie, marktdeelnemers, aangemelde instanties, markttoezichtautoriteiten.

·Processen op hoog niveau: Conformiteitsbeoordelingsprocedures, controle en monitoring van het markttoezicht.

Vereiste 8:

·Referentie: Artikel 3, lid 2, en andere.

·Beschrijving op hoog niveau: De instructies en veiligheidsinformatie mogen in elektronische vorm worden verstrekt. Daarnaast kan worden gespecificeerd dat het formaat moet voldoen aan de toegankelijkheidseisen.

·Belanghebbenden: Marktdeelnemers, consumenten en andere eindgebruikers, markttoezichtautoriteiten.

4.2.Data

De definitie van “elektronische vorm” staat tekstbestanden, pdf-bestanden, Microsoft Word-documenten en webpagina’s toe. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van het gebruik van papier, kan de interoperabiliteit verder worden verbeterd door gebruik te maken van een formaat dat de interconnectie van IT-systemen mogelijk maakt.

4.3. Digitale oplossingen

n.v.t.

4.4. Interoperabiliteitsbeoordeling

Digitale overheidsdienst: Monitoring/controle/onderzoeken in het kader van markttoezicht. Certificeringsdiensten.

Interoperabiliteit op juridisch niveau: Met de herziening van het NWK kan verdere interoperabiliteit worden bereikt.

Mogelijke belemmering op semantisch niveau: De structuur van de digitale contactgegevens, de EU-conformiteitsverklaring en de gemeenschappelijke specificaties kunnen beter worden gedefinieerd.

Mogelijke belemmering qua technische interoperabiliteit: De definitie van “elektronische vorm” kan de interoperabiliteit belemmeren, omdat het mogelijk is om formaten te gebruiken die niet interoperabel zijn, zoals websites, ongestructureerde Word-documenten en pdf-bestanden, zelfs video’s of foto’s.

4.5. Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering

Bij de herziening van het NWK en de uitvoeringsbesluiten inzake het digitale productpaspoort zal rekening worden gehouden met alle digitale vereisten voor verdere interoperabiliteit in alle processen die binnen het toepassingsgebied van deze richtlijn vallen. Er zal specifiek rekening worden gehouden met de aspecten van cyberveiligheid.

De Commissie zal ervoor zorgen dat de gemeenschappelijke specificaties op een gestructureerde manier in de uitvoeringshandelingen worden gedefinieerd om interoperabiliteit mogelijk te maken. De verificatie- en certificatieprocessen kunnen verder worden gedefinieerd om automatisering mogelijk te maken en kunnen maatregelen vereisen om mogelijke bedreigingen voor de cyberveiligheid aan te pakken.


(1) COM(2023) 168 final.
(2) COM(2025) 30 final.
(3) Bron: Statistieken over de digitale economie en samenleving — huishoudens en individuen — Statistics Explained .
(4) Verordening (EU) 2016/424 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende kabelbaaninstallaties en tot intrekking van Richtlijn 2000/9/EG (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 1, ELI:  http://data.europa.eu/eli/reg/2016/424/oj ).
(5) Verordening (EU) 2016/425 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende persoonlijke beschermingsmiddelen en tot intrekking van Richtlijn 89/686/EEG van de Raad (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/425/oj ).
(6) Verordening (EU) 2016/426 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende gasverbrandingstoestellen en tot intrekking van Richtlijn 2009/142/EG (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 99, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/426/oj ).
(7) Verordening (EU) 2023/1230 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2023 betreffende machines en tot intrekking van Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 73/361/EEG van de Raad (PB L 165 van 29.6.2023, blz. 1, http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1230/oj ).
(8) Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG (PB L 191 van 28.7.2023, blz. 1, ELI:  http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1542/oj ).
(9) Verordening (EU) 2024/1781 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2024 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten, tot wijziging van Richtlijn (EU) 2020/1828 en Verordening (EU) 2023/1542, en tot intrekking van Richtlijn 2009/125/EG (PB L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI:  http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj ).
(10) Besluit nr. 768/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten en tot intrekking van Besluit 93/465/EEG van de Raad (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82, ELI: http://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2008/768(1)/oj ).
(11) Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 339/93 (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30, ELI:  http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj ).
(12) PB C van , blz. .
(13) https://commission.europa.eu/law/law-making-process/planning-and-proposing-law/better-regulation/better-regulation-guidelines-and-toolbox_en.
(14) Verordening (EU) 2016/424 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende kabelbaaninstallaties en tot intrekking van Richtlijn 2000/9/EG (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/424/oj ).
(15) Verordening (EU) 2016/425 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende persoonlijke beschermingsmiddelen en tot intrekking van Richtlijn 89/686/EEG van de Raad (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/425/oj ).
(16) Verordening (EU) 2016/426 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende gasverbrandingstoestellen en tot intrekking van Richtlijn 2009/142/EG (PB L 81 van 31.3.2016, blz. 99, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/426/oj ).
(17) Verordening (EU) 2023/1230 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2023 betreffende machines en tot intrekking van Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 73/361/EEG van de Raad (PB L 165 van 29.6.2023, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1230/oj ).
(18) Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG (PB L 191 van 28.7.2023, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1542/oj ).
(19) Verordening (EU) 2024/1781 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2024 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten, tot wijziging van Richtlijn (EU) 2020/1828 en Verordening (EU) 2023/1542, en tot intrekking van Richtlijn 2009/125/EG (PB L 281 van 28.6.2024, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj ).
(20) Besluit nr. 768/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verhandelen van producten en tot intrekking van Besluit 93/465/EEG van de Raad (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/768(1)/oj ).
(21) Bron: Statistieken over de digitale economie en samenleving — huishoudens en individuen — Statistics Explained .
(22) Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende Europese normalisatie, tot wijziging van de Richtlijnen 89/686/EEG en 93/15/EEG van de Raad alsmede de Richtlijnen 94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG, 97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG, 2009/23/EG en 2009/105/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Beschikking 87/95/EEG van de Raad en Besluit nr. 1673/2006/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 316 van 14.11.2012, blz. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj ).
(23) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(24) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx .
(25) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(26) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(27) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(28) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(29) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(30) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(31) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(32) De benodigde kredieten moeten worden bepaald aan de hand van de gemiddelde jaarlijkse kostencijfers die beschikbaar zijn op de desbetreffende BUDGpedia-webpagina.
(33) Indien u de aanwending van kredieten onder rubriek 7 vermeldt, moet bijlage 5 verplicht worden ingevuld.
(34) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(35) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(36) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(37) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(38) De benodigde kredieten moeten worden bepaald aan de hand van de gemiddelde jaarlijkse kostencijfers die beschikbaar zijn op de desbetreffende BUDGpedia-webpagina.
(39) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(40) Zoals beschreven in punt 1.3.2. “Specifieke doelstellingen”.
(41) Specificeer onder de tabel hoeveel vte’s binnen het aangegeven aantal reeds zijn toegewezen voor het beheer van de actie en/of binnen uw DG kunnen worden heringezet en wat uw nettobehoeften zijn.
(42) Om de werklast en de personeelsbehoeften te schatten, kunt u gebruikmaken van de door DG HR opgestelde richtsnoeren voor de beoordeling van de werklast.
(43) Let wel dat deze uitzondering met de centrale diensten moet worden overeengekomen voordat de ISC wordt gelanceerd.
(44) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.