Bijlagen bij COM(2025)274 - EU-brede beoordeling van de definitieve geactualiseerde nationale energie- en klimaatplannen De energie- en klimaatdoelstellingen van de Unie voor 2030 verwezenlijken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)274 - EU-brede beoordeling van de definitieve geactualiseerde nationale energie- en klimaatplannen De energie- en ... |
---|---|
document | COM(2025)274 ![]() ![]() |
datum | 27 mei 2025 |
(14)
Verordening (EU) 2023/857 tot wijziging van Verordening (EU) 2018/842.
(15)
Verordening (EU) 2023/839 tot wijziging van Verordening (EU) 2018/841.
(16)
Totale nettobroeikasgasemissies (met inbegrip van de LULUCF-put) en met inbegrip van ramingen van de Commissie van de emissies van internationaal lucht- en zeevervoer die onder het EU-recht vallen. In de ramingen is rekening gehouden met voorlopige informatie die is gedeeld door Estland en Polen, die nog geen definitief nationaal energie- en klimaatplan hebben ingediend. Zie de bijlage voor nadere informatie.
(17)
In de raming is rekening gehouden met voorlopige informatie van Estland en Polen, die nog geen definitief nationaal energie- en klimaatplan hebben ingediend. Zie de bijlage voor nadere informatie.
(18)
BG, CZ, EL, ES, HR, LV, LT, LU, HU, RO, SI, PT.
(19)
DK, FR, NL, AT, FI, SE.
(20)
DE, IE, IT, CY, MT. Deze lidstaten verwachten dat zij hun ESR-streefcijfer voor 2030 niet halen, zelfs niet met gebruikmaking van beschikbare binnenlandse flexibiliteit.
(21)
De ESR biedt de lidstaten flexibiliteitsinstrumenten om een deel van de emissies te compenseren door emissies in andere niet-ESR-sectoren of in voorgaande jaren te reduceren. Bij de analyse van de flexibiliteit voor deze beoordeling wordt geen rekening gehouden met de mogelijke handel in jaarlijkse emissieruimten tussen de lidstaten.
(22)
Vergeleken met het jaargemiddelde van de emissies en verwijderingen in LULUCFR in de referentieperiode 2016-2018.
(23)
DK, EE, EL, LT, LU, NL, AT, PL, SI.
(24)
Bijvoorbeeld DE, FR, IT.
(25)
BG, DK, EL, FR, HR, IT, LT, NL, AT, PT, RO, SE hebben een aantal plannen of projecten voor CCUS vóór 2030 geschetst.
(26)
Zie artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2024/1735.
(27)
European Climate Risk Assessment (EUCRA) .
(28)
Safer Together – Strengthening Europe’s Civilian and Military Preparedness and Readiness, oktober 2024, verslag van Sauli Niinistö, voormalig president van de Republiek Finland en speciaal adviseur van de voorzitter van de Europese Commissie.
(29)
IE, EL, ES, HR, AT, SI, FI.
(30)
EL, ES, FR, HR, IT, PT.
(31)
SI, CZ, DK, ES, HR, CY, LV, LT, HU, NL, RO en SE.
(32)
Overeenkomstig Richtlijn 2009/28/EG en de Verordeningen (EU) 2023/1805 en (EU) 2023/2405.
(33)
Verordening (EU) 2024/3012.
(34)
COM(2024) 62 final.
(35)
Draghi-rapport – De toekomst van het Europese concurrentievermogen.
(36)
Gegevens van Eurostat, WindEurope en Solar Power Europe.
(37)
Vergeleken met een aandeel van 38,6 % tot 39,3 % in de EU-brede beoordeling van de ontwerpen van geactualiseerde nationale energie- en klimaatplannen, COM(2023) 796 final.
(38)
Zie bijlage II over de methodologie.
(39)
IE, IT, LV, LT, LU, HU, AT, PL, PT, RO, SI, FI, SE.
(40)
Richtlijn (EU) 2023/2413 van het Europees Parlement en de Raad van 18 oktober 2023 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2018/2001, Verordening (EU) 2018/1999 en Richtlijn 98/70/EG wat de bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen betreft, en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad.
(41)
IE, IT, LV, LT, LU, HU, AT, PL, PT, RO, SI, FI, SE.
(42)
In overeenstemming met de jaarlijkse gemiddelde toename overeenkomstig artikel 23 van Richtlijn (EU) 2023/2413 van het Europees Parlement en de Raad van 18 oktober 2023 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2018/2001, Verordening (EU) 2018/1999 en Richtlijn 98/70/EG wat de bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen betreft, en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad .
(43)
BG, CZ, DK, ES, IT, LV, LU, NL, SI, FI, SE.
(44)
BG, DK, DE, FR, IT, LV, NL, PT, SI, FI.
(45)
ES en CY stellen geen specifiek streefcijfer vast, maar stellen dat zij ernaar streven de nodige maatregelen te nemen om het indicatieve streefcijfer voor innovatieve technologieën op het gebied van hernieuwbare energie tegen 2030 te halen.
(46)
Het definitief nationaal energie- en klimaatplan van BG bevat geen kwantitatieve plannen voor de productie van biomethaan.
(47)
Voor de tweede oproep die in maart 2025 werd afgesloten, neemt Luxemburg deel als bijdragend land en draagt het vrijwillig 52,4 miljoen EUR bij aan het mechanisme. De gastlanden zijn Finland en Estland. De toegekende projecten zullen een totale capaciteit van 445,65 MW aan installaties voor hernieuwbare energie toevoegen en zullen naar verwachting tussen 2027 en 2028 in gebruik worden genomen.
(48)
In overeenstemming met het streefcijfer dat is vastgesteld in Richtlijn (EU) 2023/1791 (herschikking van de energie-efficiëntierichtlijn).
(49)
In vergelijking met de prognoses in het EU-referentiescenario 2020.
(50)
BG, DK, DE, IE, EL, HR, CY, HU, NL, AT, PT, RO, SI, SK, FI.
(51)
De beoordeling is gebaseerd op het ambitieniveau van de 24 lidstaten.
(52)
CZ, DK, DE, IE, FR, CY, NL, PT, RO. De beoordeling is gebaseerd op het ambitieniveau van de 24 lidstaten.
(53)
Zie bijlage II bij deze mededeling.
(54)
In sommige gevallen zijn de prognoses “met aanvullende maatregelen” 10 % hoger dan de aangemelde bijdrage van de lidstaten.
(55)
Analyse van de langetermijnrenovatiestrategieën, SWD(2022) 375 final.
(56)
CZ, EL, ES, CY, LV, LU, NL.
(57)
BG, DE, LV, HU, MT, NL, PT, Sl, FI.
(58)
Verminderd eindenergieverbruik in vergelijking met het verwachte energieverbruik voor 2030 op basis van het referentiescenario voor 2020.
(59)
EUR-Lex - 52025DC0046 - NL - EUR-Lex
(60)
Voortgangsverslag 2024 over klimaatactie in de EU, COM(2024) 498 final. In dit cijfer zijn de uitgaven voor vervoer niet inbegrepen.
(61)
In overeenstemming met de eis van de Europese klimaatwet om voortdurend vooruitgang te boeken bij het vergroten van het aanpassingsvermogen, het versterken van de veerkracht en het verminderen van de kwetsbaarheid voor klimaatverandering, met de oproep in het kompas voor concurrentievermogen van de Commissie (COM(2025) 30 final) en met de aanbeveling van de Europese Rekenkamer (Klimaatadaptatie in de EU – Actie houdt geen gelijke tred met ambitie, Speciaal verslag 15/2024).
(62)
De lidstaten hebben specifieke nieuwe hoofdstukken over herstel- en veerkrachtplannen ingediend waarin hervormingen en investeringen worden beschreven om de veerkracht, veiligheid en duurzaamheid van het energiesysteem van de EU te vergroten (26 REPowerEU-hoofdstukken die eind 2024 zijn ingediend en goedgekeurd). Tot dusver hebben de lidstaten in totaal 184,7 miljard EUR toegewezen aan energiegerelateerde maatregelen in het kader van hun nationale herstel- en veerkrachtplannen en REPowerEU-hoofdstukken.
(63)
DE, DK, IE, EL, ES, IT, LU, MT, NL, AT, PT, SI.
(64)
EL, LT, HU, MT, NL.
(65)
CZ, RO.
(66)
BG, DK, CY, NL.
(67)
FI, SE.
(68)
Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) 2021/1058 en Verordening (EU) 2021/1056 wat betreft specifieke maatregelen voor het aanpakken van strategische uitdagingen in het kader van de tussentijdse evaluatie (COM(2025) 123).
(69)
CZ, HU, MT, AT.
(70)
BG, DK, EL, ES, CY, LT, AT, SE.
(71)
BG, DK, FR, CY, LU, NL.
(72)
EL, ES, FR, CY, LU, HU, AT, SE.
(73)
EL, ES, FR, IT, LT, LU, HU, FI.
(74)
LV, NL.
(75)
CZ, IT, CY.
(76)
DE, IT, LV, LT, NL, PT.
(77)
COM(2025) 90.
(78)
AT, ES, IT, HU, PT, FI, SE.
(79)
Electricity infrastructure development to support a competitive and sustainable energy system; ACER, december 2024.
(80)
Voorbeeld van LT en RO.
(81)
Richtlijn (EU) 2023/1791 betreffende energie-efficiëntie (herschikking) en Richtlijn (EU) 2024/1275 betreffende de energieprestatie van gebouwen (herschikking) bevatten bepalingen over energiearmoede.
(82)
In het actieplan voor betaalbare energie (actie 2) wordt gewezen op de rol van netwerken en interconnectoren als aanjagers van de energietransitie en het koolstofvrij maken van de industrie en worden vier voorbeelden gegeven van ontbrekende vlaggenschipprojecten op regionaal en EU-niveau, waaronder een offshorenetwerk in de noordelijke zeeën, versterking van de integratie van de Baltische staten met Midden-Europa, verhoging van de interconnecties tussen het Iberisch schiereiland met Midden-Europa en de noodzaak om de interconnectiviteit tussen Zuidoost- en Midden-Europa te vergroten.
(83)
De Europese Commissie heeft vier groepen op hoog niveau opgericht om strategische sturing te geven en beleidsrichtsnoeren te verschaffen voor de ontwikkeling van regelgeving en infrastructuur en om de voortgang van projecten van gemeenschappelijk belang in prioritaire regio’s te monitoren. Dit zijn: de Noordzee-energiesamenwerking (North Seas Energy Cooperation — NSEC);
interconnecties voor Zuidwest-Europa; interconnectieplan voor de energiemarkt in het Oostzeegebied (Bemip); energieconnectiviteit
voor Centraal- en Zuidoost-Europa (Cesec).
(84)
DE, FR, SI.
(85)
Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen.
(86)
DK, IT, LU, NL, PT, SI.
(87)
Vergeleken met de referentieperiode, die wordt gedefinieerd als het gemiddelde van de voorgaande vijf jaar voor de periode augustus 2022 tot en met mei 2023 (zoals vastgelegd in de verordening voor de vermindering van de vraag naar gas). Daarom wordt voor augustus-december verwezen naar 2017-2021, maar voor januari-mei naar 2018-2022.
(88)
Verordening 2024/174.
(89)
Aanbeveling van de Commissie van 14 maart 2023 inzake energieopslag — ter ondersteuning van een koolstofvrij en veilig energiesysteem in de EU (2023/C 103/01).
(90)
BG, CZ, DK, DE, EL, IT, CY, LV, LU, HU, PT, SI, FI.
(91)
IE, LT, MT, RO.
(92)
IE, FR, NL, FI.
(93)
BG, CZ, HU, SK, FI.
(94)
COM(2025) 440 final van 6.5.2025.
(95)
Richtlijn (EU) 2022/2555 betreffende maatregelen voor een hoog gezamenlijk niveau van cyberbeveiliging in de Unie, met betrekking tot elektriciteit, stadsverwarming en -koeling, olie, gas en waterstof, en Richtlijn (EU) 2022/2557 betreffende de weerbaarheid van kritieke entiteiten, met betrekking tot de energiesector.
(96)
BG, EL, IT, CY, LV, HU, RO.
(97)
Verordening (EU) 2023/955 van het Europees Parlement en de Raad van 10 mei 2023 tot oprichting van een sociaal klimaatfonds en tot wijziging van Verordening (EU) 2021/1060.
(98)
MT, AT, RO hebben erg weinig informatie verstrekt.
(99)
ES, NL, PT.
(100)
DK, IT, CY, FI.
(101)
DE, IE, EL.
(102)
FR, DK, DE, IE, MT, FI, SE.
(103)
CZ, EL, HU, MT.
(104)
DE, LU, HU, AT, RO.
(105)
DK, IE, ES, NL, PT, FI, SE.
(106)
Verordening (EU) 2021/1056.
(107)
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/eu-budget/performance-and-reporting/horizontal-priorities/green-budgeting/climate-mainstreaming_en .