Bijlagen bij COM(2025)400 - Gemeenschappelijk voorzieningsfonds in 2024

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2025)400 - Gemeenschappelijk voorzieningsfonds in 2024.
document COM(2025)400 NLEN
datum 6 juni 2025
Annex A

CONCLUSIES

In 2024 leverde het GVF een rendement van +3,57 % op, waarmee de benchmark van +3,31 % werd overschreden. In combinatie met het positieve rendement van +5,21 % in 2023 leidde dit voor de meeste begrotingsgaranties tot een herstel van de marktwaarde van de voorzieningen. Met het oog op de toekomst vormt het huidige klimaat van positieve rente de basis voor een duurzaam rendement op middellange termijn. Verhoogde geopolitieke risico’s kunnen in 2025 echter leiden tot een grotere marktvolatiliteit in de belangrijkste activaklassen van het GVF (vastrentend, aandelen).

Het GVF heeft zijn strategie in 2023 verruimd door pan-Europese aandelenindexen te introduceren naast vastrentende beleggingen. In 2024 bleef deze aandelendiversificatie een positief effect hebben op de prestaties (aandelen droegen +0,6 % bij aan de totale GVF-prestaties), waardoor het rendement toenam en tegelijkertijd een evenwichtig risicoprofiel werd gehandhaafd.

Alles bij elkaar genomen erkent het GVF de potentiële uitdagingen voor de toekomst, met name als gevolg van de geopolitieke onzekerheden, maar blijft het strategisch gezien in een goede positie om het hoofd te bieden aan volatiliteit en te streven naar stabiliteit en groei op lange termijn in overeenstemming met zijn beleggingsdoelstellingen.

(1) () Op grond van artikel 214 van het Financieel Reglement (Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1) moet de Commissie jaarlijks aan het Europees Parlement en de Raad verslag uitbrengen over het gemeenschappelijk voorzieningsfonds. De richtsnoeren voor het beheer van de GVF-activa (besluit van de Commissie van 25 maart 2020 inzake de richtsnoeren voor het beheer van de activa van het gemeenschappelijk voorzieningsfonds (C/2020/1896, PB C 131 van 22.4.2020, blz. 3) bieden verdere uitleg over de inhoud van dit verslag.
(2) () Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI) en InvestEU.
(3) () Mandaat voor externe leningen (ELM), Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling (EFDO) en Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling+ (EFDO+).
(4) () Met uitzondering van MFB+-leningen aan Oekraïne in 2023.
(5) () Het absolute rendement heeft betrekking op het rendement van een belegging of portefeuille over een bepaalde periode, zonder enige verwijzing naar een benchmark of marktindex. Het vertegenwoordigt de tijdgewogen procentuele groei van de portefeuille, zodanig gemeten dat de in- en uitstromen van kasmiddelen geen effect hebben op het resultaat.
(6) ()    De governancestructuur is beschreven in het GVF-jaarverslag over 2021, zie: EUR-Lex - 52022DC0213 — NL — EUR-Lex (europa.eu) .
(7) () De intrinsieke waarde van het GVF is het verschil tussen de waarde van de totale activa en de verplichtingen op de datum waarop de intrinsieke waarde wordt berekend.
(8) () Overeenkomstig bijvoorbeeld artikel 212, lid 2, artikel 212, lid 4, artikel 213, lid 1, en artikel 213, lid 4, van het Financieel Reglement.
(9) () Voor Spanje.
(10) ()    Verordening (EU) 2024/792 van het Europees Parlement en de Raad van 29 februari 2024 tot instelling van de faciliteit voor Oekraïne (PB L, 2024/792, 29.2.2024).
(11) () Garantiefonds (GFEA), waarin de voorzieningen voor programma’s in het kader van het mandaat voor externe leningen (ELM), legacyprogramma’s (macrofinanciële bijstand, of MFB) en Euratom-programma’s zijn ondergebracht.
(12)

() Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling.

(13) ()    EU-compartiment.
(14) () Op grond van Besluit (EU) 2022/1201 en Besluit (EU) 2022/1628 tot toekenning van buitengewone macrofinanciële bijstand aan Oekraïne.
(15) () Besluit van de Commissie van 25 maart 2020 inzake de richtsnoeren voor het beheer van de activa van het gemeenschappelijk voorzieningsfonds (C/2020/1896, PB C 131 van 22.4.2020, blz. 3).
(16) ()    Van de 385 miljoen EUR is 344 miljoen EUR afkomstig van terugbetalingen in het kader van het GVF en 41 miljoen EUR van terugvorderingen.
(17) () Vergeleken met 351 miljoen EUR in 2023.
(18) () Individuele beroepen op garanties worden vermeld in een afzonderlijk verslag, dat op grond van artikel 41, lid 5, van het Financieel Reglement wordt opgesteld.
(19) () Het is belangrijk om erop te wijzen dat in 2025 (of nadien) betalingen kunnen plaatsvinden die een aanpassing achteraf van de rekeningen voor 2024 noodzakelijk kunnen maken.
(20) () Gedelegeerd Besluit (EU, Euratom) C/2020/7684 van de Commissie tot aanvulling van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad met gedetailleerde voorwaarden voor de berekening van het effectieve voorzieningspercentage van het gemeenschappelijk voorzieningsfonds (PB L 42 van 5.2.2021, blz. 12).
(21) () EUR-Lex - 52022DC0213 — NL — EUR-Lex (europa.eu).
(22) () Artikel 2, lid 1, van de richtsnoeren voor het beheer van GVF-activa.
(23) () De activa van de GVF-portefeuille mogen uitsluitend met het oog op diversificatie en blootstelling aan een andere rentecurve worden belegd in afgedekte zeer liquide obligaties in US dollar die door overheden en supranationale instellingen zijn uitgegeven.
(24) () Een kans op wanbetaling van 0,04 % over een horizon van één jaar.
(25) () Tegenover meer dan 36 % in 2023.
(26) () Tegenover 6,6 % in 2023.
(27) ()    Tegenover 5,5 % in 2023.
(28) () Tegenover 15,2 % in 2023.
(29) () Bovenop de liquiditeitsbuffer beschreven in afdeling 1.5.
(30) ()    ESG-voetafdruk — een snelle score die het algemene effect van de portefeuille op milieu-, sociale en governancekwesties weergeeft.
(31) () Wanneer de Commissie ten behoeve van de toewijzing van GVF-middelen beoordeelt of obligaties als obligaties met een ESG-label geclassificeerd moeten worden, gaat zij uit van de gepubliceerde beoordeling van het gebruik van de opbrengst van de activa in kwestie door de analyse- en gegevensverstrekkers die zij voor haar activabeheerfunctie gebruikt.
(32) ()    Overeenkomstig de richtsnoeren voor het beheer van GVF-activa (Besluit C/2020/1896) moeten de activa worden beheerd door de financieel beheerder op basis van een beleggingsstrategie die tot uiting komt in de vorm van een strategische allocatie van activa die de beleggingsdoelstellingen en de risicotolerantie weergeven. De beleggingsstrategie moet in een strategische benchmark (de “benchmark”) worden weerspiegeld. De benchmark moet worden vastgesteld in overeenstemming met goede praktijken in de sector.