Bijlagen bij COM(2025)369 - Ondertekening en voorlopige toepassing van het uitvoeringsprotocol (2025-2029) bij de visserijovereenkomst tussen Sao Tomé en Principe en de EG - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)369 - Ondertekening en voorlopige toepassing van het uitvoeringsprotocol (2025-2029) bij de visserijovereenkomst tussen Sao Tomé ... |
---|---|
document | COM(2025)369 ![]() ![]() |
datum | 9 juli 2025 |
4.2.Gegevens
De belangrijkste rapportageverplichtingen berusten op digitale technologie, met name via het satellietvolgsysteem voor vaartuigen (VMS, dat posities en identificatiegegevens van vaartuigen doorgeeft) en de dagelijkse automatische verzending van elektronische visserijlogboeken (ERS, dat de geïdentificeerde, gelokaliseerde en gekwantificeerde vangsten verzendt).
Om de gegevens van de driemaandelijkse en jaarlijkse geaggregeerde vangstverslagen te aggregeren, wordt gebruikgemaakt van een impliciete digitale gegevensbank (ECR-gegevensbank), die wordt aangevuld door de vlaggenlidstaten.
Gegevensbescherming en vertrouwelijkheid:
·In de overeenkomst wordt het belang van de bescherming van persoonsgegevens benadrukt. De vermelde maatregelen zorgen ervoor dat gegevens die voor visserijactiviteiten worden gedeeld, in overeenstemming met de vereisten van de AVG en de beleidsdoelstelling om een veilige en concurrerende digitale economie tot stand te brengen, op veilige wijze worden verwerkt.
Uitwisseling en transparantie van gegevens:
·De overeenkomst moedigt de uitwisseling van gegevens tussen Sao Tomé en Principe en de EU aan en bevordert transparantie en verantwoordingsplicht bij visserijactiviteiten. Dit is in overeenstemming met de doelstelling van de Europese datastrategie om de toegang tot en het gebruik van gegevens te verbeteren met het oog op een betere besluitvorming en een beter middelenbeheer.
Het eenmaligheidsbeginsel in overweging nemen
·Het eenmaligheidsbeginsel wordt niet genoemd, maar overeenkomstig het beginsel dat de vlaggenstaat verantwoordelijk is, wordt de door de exploitanten verstrekte informatie slechts eenmaal aan de overheid verstrekt: de vlaggenstaat verzamelt gegevens van vaartuigen en bewaart die in VMS- en ERS-gegevensbanken, die verschillende partijen kunnen gebruiken, en zorgt voor een minimum aan redundantie en administratieve lasten. Zo kan van dezelfde gegevens gebruik worden gemaakt en kan aan de verschillende verplichtingen inzake rapportage aan de verschillende autoriteiten worden voldaan.
De FAIR-gegevensbeginselen: Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable (vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar)
Vindbaar:
·Dankzij de invoering van elektronische rapportagesystemen worden de gegevens systematisch gecatalogiseerd en ter beschikking gesteld, waardoor de gegevens gemakkelijk te vinden zijn. Geautomatiseerde systemen zoals het ERS maken gestructureerde gegevensarchivering mogelijk, wat in overeenstemming is met het FAIR-beginsel vindbaarheid.
Toegankelijk:
·Gegevens moeten via beveiligde digitale platforms toegankelijk zijn voor gemachtigde entiteiten, zodat zij in real time kunnen worden gedeeld en onnodige belemmeringen tot een minimum kunnen worden beperkt. Deze gecontroleerde toegankelijkheid zorgt ervoor dat de juiste actoren, in overeenstemming met het FAIR-beginsel, zo nodig toegang hebben tot informatie.
Interoperabel:
·Het gebruik van het UN/FLUX-formaat voor gegevensuitwisseling verbetert de interoperabiliteit. Dankzij deze standaardisering kunnen gegevens via verschillende systemen vlot worden uitgewisseld en gebruikt, wat voldoet aan een van de kerndoelstellingen van de FAIR-beginselen.
Herbruikbaar:
·Dankzij de specificaties voor kwaliteitsnormen en veilig gegevensbeheer in de overeenkomst, is de kans groot dat de gegevens van hoge kwaliteit zijn en dus herbruikbaar voor verschillende doelstellingen, zoals wetenschappelijk onderzoek, beleidsontwikkeling en visserijbeheer. Door de hoge kwaliteit van de gegevens en de naleving van internationale normen te waarborgen, wordt het hergebruik in verschillende contexten, met inachtneming van het herbruikbaarheidsaspect van de FAIR-beginselen, bevorderd.
·Kortom, dankzij de betere gegevensbescherming, meer uitwisselingen en de invoering van digitale systemen, zijn de verplichtingen van de bilaterale overeenkomst in overeenstemming met de Europese datastrategie. Bij die verplichtingen is rekening gehouden met het “eenmaligheidsbeginsel”; zo wordt voorkomen dat gegevens onnodig meermaals worden gedeeld en zijn de verplichtingen in overeenstemming met de FAIR-beginselen in die zin dat ze ervoor te zorgen dat gegevens goed worden beheerd voor verschillende doeleinden.
4.3.Digitale oplossingen
·De meest gebruikte digitale oplossingen zijn de systemen VMS, ERS, Licence en ECR — bestaande digitale oplossingen voor visserijcontrole die door de Europese Commissie zijn ingevoerd en door vlaggenlidstaten worden gebruikt.
·De uitwisseling van de in 4.1 vermelde gegevens tussen een vaartuig (EU-exploitant) en zijn vlaggenstaat, en vervolgens tussen de EU en het partnerland (met name tussen visserijcontrolecentra, die nationale controle-instanties zijn), verloopt doorgaans via deze digitale oplossingen.
·De geaggregeerde gegevens zijn afkomstig van de rapportage van de exploitanten aan de vlaggenlidstaat, die de gegevens herwerkt en een gegevensbank van de Europese Commissie (Effort and Catch reporting, ECR) ermee aanvult.
·Aanvragen voor vismachtigingen die naar het partnerland worden verzonden, omvatten gegevens uit een gegevensbank “EU Fleet Register” (EU-visserijregister) en een Licence-gegevensbank; die gegevens verzendt de Europese Commissie vervolgens aan het partnerland.
Welke maatregelen zijn er genomen om digitaal verzonden gegevens te beschermen?
In de overeenkomst wordt bepaald dat gegevens op vertrouwelijke en veilige wijze moeten worden verwerkt (aanhangsel 6).
Is er een plan om tekortkomingen in digitale systemen aan te pakken?
Ja, om de continuïteit van de rapportage te waarborgen, is er in geval van een systeemstoring voorzien in alternatieve communicatiemethoden (aanhangsel 5).
Tijdschema voor de invoering van digitale systemen?
Het ERS zal naar verwachting binnen twaalf maanden na de datum van ondertekening van de overeenkomst worden opgezet, waarbij aanpassingen voor wijzigingen van de normen binnen zes maanden worden aangebracht.
4.4.Interoperabiliteitsbeoordeling
Het gebruik van het UN/FLUX-formaat voor gegevensuitwisseling verbetert de interoperabiliteit. Dankzij deze standaardisering kunnen gegevens via verschillende systemen vlot worden uitgewisseld en gebruikt.
4.5.Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering
De Europese Commissie biedt ondersteuning bij de uitvoering.
(1) PB L 205 van 7.8.2007, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2007/894/oj .
(2) Europese Commissie: directoraat-generaal Maritieme Zaken en Visserij, F&S, POSEIDON, Defaux, V. en Caillart, B., Évaluation rétrospective du Protocole de mise en œuvre de l’accord de partenariat dans le domaine de la pêche entre l’Union européenne et la République de Sao Tomé-et-Principe et prospective d’un éventuel futur protocole : rapport final, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, 2024, https://data.europa.eu/doi/10.2771/264668 .
(3) COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT EVALUATION Accompanying the document Recommendation for a COUNCIL DECISION authorising the opening of negotiations on behalf of the European Union on a new implementing protocol to the Fisheries Partnership Agreement with the Democratic Republic of São Tomé and Príncipe, and possible amendments to the Fisheries Partnership Agreement or a new text of a Sustainable Fisheries Partnership Agreement, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52024SC0177 .
(4) Partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en de leden van de Organisatie van staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, anderzijds (PB L, 2023/2862, 28.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2023/2862/oj ).
(5) Overeenkomstig het Interinstitutioneel Akkoord betreffende samenwerking in begrotingszaken, punt 20 (PB L 433 I van 22.12.2020, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj ).
(6) PB L 205 van 7.8.2007, blz. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2007/894/oj .
(7) PB L 205 van 7.8.2007, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2007/894/oj .
(8) Verordening (EU, Euratom) 2024/2509 van het Europees Parlement en de Raad van 23 september 2024 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie (herschikking) (PB L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj ).
(9) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj ).
(10) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(11) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op de website: Financieel Reglement EU — Europese Commissie .
(12) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(13) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(14) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
(15) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
(16) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(17) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijvoorbeeld: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(18) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstellingen…”.
(19) N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(20) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(21) AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(22) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(23) Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een controleregeling van de Unie die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen (PB L 343 van 22.12.2009, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/2024-10-11 ).
(24) Verordening (EU) 2017/2403 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 inzake het duurzame beheer van externe vissersvloten, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1006/2008 van de Raad (PB L 347, 28.12.2017, blz. 81, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2403/oj ).
(25) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25 % aan inningskosten.