Bijlagen bij COM(2000)433 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 2200/96 houdende een gemeenschappelijke marktordening in de sector groenten en fruit, Verordening (EG) nr. 2201/96 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector verwerkte producten op basis van groenten en fruit, en Verordening (EG) nr. 2202/96 tot invoering van een steunregeling voor telers van bepaalde citrussoorten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2000)433 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 2200/96 houdende een gemeenschappelijke marktordening in de sector groenten en fruit, ... |
---|---|
document | COM(2000)433 ![]() ![]() |
datum | 4 december 2000 |
GN-Code // Omschrijving
ex 0710 80 70 // Bevroren tomaten zonder schil, al dan niet in gehele staat
ex 0712 90 30 // Tomatenvlokken
2002 10 10 // Gepelde tomaten, geheel of in stukken
2002 10 90 // Ongepelde tomaten, geheel of in stukken
ex 2002 90 // Andere (crush of pizzasaus)
ex 2002 90 11
ex 2002 90 19 // Tomatensap (inclusief passata)
ex 2002 90 31
ex 2002 90 39
ex 2002 90 91
ex 2002 90 99 // Tomatenconcentraat
ex 2008 40 51
ex 2008 40 59
ex 2008 40 71
ex 2008 40 79
ex 2008 40 91
ex 2008 40 99 // Williams- en Rocha-peren op siroop en/of natuurlijk vruchtensap
ex 2008 70 61
ex 2008 70 69
ex 2008 70 71
ex 2008 70 79
ex 2008 70 92
ex 2008 70 94
ex 2008 70 99 // Perziken op siroop en/of natuurlijk vruchtensap
ex 2008 92
ex 2008 99 // Mengsels van hele vruchten of delen daarvan, op siroop en/of natuurlijk vruchtensap, die ten minste [60%] perziken en peren bevatten
2009 50 // Tomatensap
BIJLAGE II "BIJLAGE III In artikel 5 bedoelde verwerkingsdrempels
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
n.v.t.: niet van toepassing"
BIJLAGE III "Bijlage II In artikel 5 bedoelde verwerkingsdrempels
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
n.v.t.: niet van toepassing"
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
BIJLAGE
De hierna vermelde bedragen geven het netto-effect van de voorgestelde wijzigingen aan, berekend als het verschil ten opzichte van de huidige situatie, dus in de hypothese dat de situatie inzake productie en verwerking in de volgende verkoopseizoenen ongewijzigd blijft.
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
De uitsplitsing per EOGFL-begrotingsjaar is gebaseerd op het betalingspatroon in het verleden:
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
1. Actiefondsen van de telersverenigingen
Het financieel effect van de vaststelling van een algemeen percentage van 3% is zeer moeilijk te bepalen, wegens de aard van de factoren. Uitgaande van stabiliteit in de uitgavenbepalende basisgegevens en van een gelijkblijvend percentage van de verzoeken om financiering van de actiefondsen kan de maatregel als financieel neutraal worden aangemerkt; voor de laatste twee jaren is uit het maximumbedrag dat voor rekening komt van het EOGFL (2,5% van de totale waarde van de productie die door de telersverenigingen in de handel is gebracht) aan de individuele telersverenigingen bijstand verleend tot maximaal 2,89% in 1998 en 3,61% in 1999, wat correspondeert met gemiddeld 3,25% per individuele telersvereniging.
2. Uit de markt nemen van citrusvruchten
Wegens de daling van het concurrentievermogen van de verwerkende sector, is er voor grote hoeveelheden citrusvruchten een ernstig gevaar dat er een verschuiving komt naar het uit de markt nemen. Hoewel aan de hoeveelheden die uit de markt kunnen worden genomen een grens is gesteld van 15% voor het verkoopseizoen 2001/02 (20% voor het verkoopseizoen 2000/01), zal het, vanwege de genoemde omstandigheden, waarschijnlijk om ongeveer 10% gaan in de veronderstelling dat met de nieuwe drempels overeenkomende hoeveelheden worden verwerkt. De kosten voor het uit de markt nemen van die hoeveelheid bedragen 45,2 miljoen EUR. (In de begroting voor 2000 en in het voorontwerp van begroting voor 2001 is trouwens al rekening gehouden met dergelijke hoeveelheden en uitgaven van respectievelijk 47,2 en 47 miljoen EUR). Door het maximum vast te stellen op 10% voor het verkoopseizoen 2001/02 en op 5% voor de volgende verkoopseizoenen (tegen 10% in Verordening 2200/96) blijven de uitgaven voor het eerste verkoopseizoen gelijk, maar wordt een permanente besparing van 22,6 miljoen EUR bereikt voor de latere verkoopseizoenen (de besparing ten opzichte van het voorontwerp van begroting voor 2001 bedraagt 24 miljoen EUR).
3. Voor verwerking bestemde tomaten
Het was de bedoeling deze maatregel financieel neutraal te maken: de verhoging van de drempel is gecompenseerd door een verlaging van de steun. In de evaluaties is ervan uitgegaan dat in elk land met de nieuwe drempels overeenkomende hoeveelheden zullen worden verwerkt.
4. Verwerkte perziken en peren
Het was de bedoeling de maatregel financieel neutraal te maken; bij de raming van de uitgaven is dus uitsluitend uitgegaan van de hoeveelheden die naar verwachting zullen worden verwerkt. Deze zijn voor alle verkoopseizoenen geraamd op het gemiddelde van de laatste drie verkoopseizoenen waarvan de gegevens momenteel bekend zijn. De uitgaven voor een verkoopseizoen worden traditioneel gedaan in het begrotingsjaar n+1.
Voor perziken zijn de jaarlijkse uitgaven stabiel, aangezien de hoeveelheden die verwerkt zijn in de verkoopseizoenen vóór de inwerkingtreding van de nieuwe regeling - en dus ook de daaruit voortvloeiende driejaarlijkse gemiddelden - onder de nieuwe drempel liggen.
Voor peren leiden de geraamde hoeveelheden, door het systeem van de driejaarlijkse gemiddelden, tot een zeker mate van schommeling in de uitgaven van de verschillende verkoopseizoenen, en tot een stabilisatie vanaf het verkoopseizoen 2003/04.
5. Verwerkte citrusvruchten
Als gevolg van de beperking van de uit de markt genomen hoeveelheden, die tegelijk is vastgesteld met de verhoging van de drempels, zullen de verwerkte hoeveelheden waarschijnlijk op het huidige niveau blijven. Op deze grondslag zou een verhoging van de drempels met 10% een stijging van de uitgaven met 30,2 miljoen per verkoopseizoen veroorzaken, waarvan 19,1 miljoen voor sinaasappelen. Wat het effect per begrotingsjaar betreft, is men uitgegaan van de hypothese dat door de stabilisatie in de sector en een betere bekendheid met de steun de betalingen steeds voor 75% zullen plaatsvinden in het begrotingsjaar n+1 en voor 25% in het begrotingsjaar n+2.
6. Budgettair neutraal
Dit voorstel is budgettair neutraal, anders gezegd de uitgaven bij toepassing van het voorstel liggen in dezelfde orde van grootte als die welke voor dezelfde producten bij de huidige regeling zouden ontstaan. Voor de uitgaven per begrotingsjaar van het EOGFL is er een volstrekte budgettaire neutraliteit tot en met 2003, terwijl de stijging met 7,5 miljoen euro vanaf het begrotingsjaar 2004 verwaarloosbaar is in verhouding tot de totale begroting voor de sector groenten en fruit.