Bijlagen bij COM(2000)438-1 - Verordening (EG) nr. 852/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake levensmiddelenhygiëne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het Witboek van de Commissie over voedselveiligheid.

De gevolgen voor het bedrijfsleven

2. Op welke ondernemingen is het voorstel van toepassing -

- welke sectoren van het bedrijfsleven : alle levensmiddelenbedrijven

- hoe groot zijn de bedrijven (welke is de concentratie aan kleine en middelgrote bedrijven): alle bedrijfgroottes, van de primaire productie (landbouwbedrijven) tot en met de punten van verkoop aan de consument.

- zijn er bepaalde geografische gebieden van de Gemeenschap waar deze bedrijven zijn gevestigd: zij zijn gevestigd over het hele grondgebied van de Gemeenschap.

3. Welke maatregelen moeten ondernemingen nemen om aan de eisen van het voorstel te voldoen -

Zij moeten ervoor zorgen dat ze de hygiënevoorschriften (infrastructuurvoorschriften, goede hygiënepraktijken, enz.) in acht nemen en het Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP)-systeem toepassen (niet in het stadium van de primaire productie).

4. Welke economische effecten kan het voorstel hebben -

- op de werkgelegenheid: neutraal

- op investeringen en de oprichting van nieuwe ondernemingen: hygiënevoorschriften zijn reeds van toepassing. Er wordt niet verwacht dat de voorgestelde regels aanleiding geven tot extra investeringen om op bestaande bedrijven aan de vereiste normen te voldoen. Nieuwe verplichtingen kunnen evenwel de behoefte aan extra organisatorische maatregelen doen ontstaan, vooral de verplichting om elk levensmiddelenbedrijf bij de bevoegde autoriteit te laten registreren, de verplichting om te zorgen voor traceerbaarheid van de levensmiddelen en de verplichting om een volledig HACCP-systeem toe te passen.

- op het concurrentievermogen van de ondernemingen: de voorstellen hebben ten doel de voedselveiligheid te verbeteren. Bij een correcte toepassing en indien de levensmiddelenbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, zou het vertrouwen van de consument moeten toenemen; gesteld kan worden dat de bedrijven voordeel hebben bij een toegenomen vertrouwen van de consument.

5. Houdt het voorstel maatregelen in waarmee beoogd wordt rekening te houden met de specifieke situatie van het midden- en kleinbedrijf (minder strenge of andere voorschriften, enz.)-

Voorzien is in de mogelijkheid om de hygiënevoorschriften aan te passen aan de bedrijfsgrootte, alsmede in procedures om een soepele toepassing van het HACCP-systeem op kleinere bedrijven te garanderen. Daarbij is ook rekening gehouden met de specificiteit van traditionele productiemethoden in de levensmiddelensector.

Raadpleging

6. Geef een lijst van de organisaties die over het voorstel zijn geraadpleegd en schets in het kort hun mening.

De organisaties die zijn vertegenwoordigd in het desbetreffende raadgevend comité, zijn geraadpleegd hetzij in het kader van de vergaderingen van het comité, hetzij op een ad hoc-basis en meer informeel. Er is in grote mate rekening gehouden met de vele schriftelijke commentaren die door de diverse sectoren zijn ingezonden. Het totstandbrengen van een uniforme basis om de levensmiddelenhygiëne te kunnen garanderen van bij de boer tot op het bord is in het algemeen goed ontvangen. Ook de vereenvoudiging van bepaalde hygiënevoorschriften is goed ontvangen, maar er bestond wel verschil van mening over de vereiste vereenvoudiging: sommige organisaties vroegen een drastische vermindering van de sterk gedetailleerde voorschriften die in de bestaande regelgeving zijn vastgelegd, andere groepen gaven de voorkeur aan de handhaving van een niet-onaanzienlijke aandacht voor het detail.