Bijlagen bij COM(2007)328 - Op grond van artikel 9 van Kaderbesluit 2003/568/JBZ inzake de bestrijding van corruptie in de privésector

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij dit verslag alleen algemene opmerkingen gemaakt.

3. VOLGENDE STAPPEN MET BETREKKING TOT HET KADERBESLUIT

De Commissie neemt deze gelegenheid te baat om te wijzen op twee kwesties die de komende jaren moeten worden aangepakt:

- 'Regularisering'

In haar mededeling "over de gevolgen van het arrest van het Hof van 13 september 2005 (C-176/03, Commissie/Raad)" (COM(2005) 583 definitief/2, Brussel 24.11.2005) heeft de Commissie erop gewezen dat het kaderbesluit van de Raad inzake de bestrijding van corruptie in de privésector een van de instrumenten is die door dit arrest is getroffen. Dit arrest zou tot gevolg hebben dat de rechtsgrondslag van het kaderbesluit van de Raad moet worden gewijzigd. De gevolgen voor het kaderbesluit van de Raad en de te volgen aanpak zullen later nader worden uitgewerkt.

- Het opnieuw bezien van artikel 2 door de Raad, overeenkomstig artikel 2, lid 5

Ingevolge artikel 2, lid 4, verstrijken de in artikel 2, lid 3, bedoelde verklaringen van de lidstaten op 21 juli 2010. Tegen die datum moet de Raad krachtens artikel 2, lid 5, artikel 2 opnieuw bezien "om te beoordelen of de verklaringen uit hoofde van lid 3 kunnen worden hernieuwd". Vier lidstaten (AT, DE, IT, PL) hebben verklaringen afgelegd.

4. CONCLUSIES

Er moet worden opgemerkt dat kaderbesluiten12 naar hun aard verbindend zijn voor de lidstaten ten aanzien van het te bereiken resultaat, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen. Kaderbesluiten hebben geen rechtstreekse werking. Aangezien de Commissie in het kader van de derde pijler niet bevoegd is om een inbreukprocedure tegen een lidstaat in te leiden, blijven de aard en het doel van dit verslag beperkt tot een feitenonderzoek naar de uitvoeringsmaatregelen die drieëntwintig lidstaten hebben getroffen (om bovengenoemde redenen eigenlijk twintig).

Overzichtstabel met de mate van omzetting door twintig lidstaten

O = geen/ontoereikende gegevens N = niet omgezet G = gedeeltelijk omgezet V = volledig omgezet

LSArtikel 1Artikel 2Artikel 3Artikel 4Artikel 5Artikel 6Artikel 7, lid1
ATO (RP) O (PV)GVGNNO
BEV (RP)

V (PV)
VVOGOG

Artikel 34, lid 2, onder b), van het Verdrag betreffende de Europese Unie.

12

DEO (RP) O (PV)GVVGGV
DKV (RP) O (PV)GVVGVV
EEV (RP)

V (PV)
GVVGGO
FIV (RP) O (PV)GVVGGO
FRO (RP) V (PV)GOGGOO
HUV (RP) O (PV)GVGOGG
IEV (RP)

V (PV)
GVVGGG
ITO (RP) O (PV)GVVNNG
LTV (RP)

V (PV)
GVVVVO
LUO (RP) O (PV)GVVVGG
LVO (RP) O (PV)GVGGGG
NLO (RP) V (PV)GVVVVG
PLV (RP)

V (PV)
GVVVVG
PTV (RP)

V (PV)
GVGGGG
SEO (RP) O (PV)GVVGGG
SKO (RP) O (PV)GVGNNG
SIV (RP) O (PV)GVGVVG
UKV (RP) O (PV)VV (Engeland, Wales & NI)

O (Schotland)
GGGV
Totaal omzettingen10 (RP) 8 (PV)21811553

RP = Rechtspersoon PV = Plichtsverzuim

Slotopmerkingen

Het baart de Commissie zorgen dat de omzetting van dit kaderbesluit van de Raad zich in de lidstaten nog steeds in een beginstadium bevindt. De Commissie herinnert de lidstaten aan het belang dat zij hechten aan de bestrijding van corruptie in de privésector13. De Commissie wijst er bovendien op dat dit belang ook blijkt uit het Verdrag van de Raad van Europa van 1999 inzake de strafrechtelijke bestrijding van corruptie en uit het VN-Verdrag van 2003 tegen corruptie. Een sterke en alomvattende wetgeving op nationaal niveau is de basis voor een doeltreffende bescherming van de privésector tegen deze economische bedreiging.

De Commissie verzoekt alle lidstaten kennis te nemen van dit verslag en deze gelegenheid te gebruiken om de Commissie en het secretariaat van de Raad alle aanvullende, relevante gegevens te verstrekken teneinde hun verplichtingen uit hoofde van artikel 9 van het kaderbesluit volledig na te komen. Voorts spoort de Commissie de lidstaten die hebben gemeld dat zij relevante wetgeving aan het opstellen zijn aan om deze nationale maatregelen zo spoedig mogelijk aan te nemen en om de wetteksten aan het secretariaat van de Raad en aan de Commissie toe te zenden met het oog op analyse. Deze oproep is specifiek gericht tot Griekenland en Spanje die in 2005 hebben gemeld dat zij ontwerp-wetgeving aan het opstellen waren, maar die later geen verdere gegevens hebben verstrekt. Tot slot stelt de Commissie met bezorgdheid vast dat twee lidstaten in strijd met artikel 9 nog niet hebben gereageerd (CY, MT) en verzoekt zij hen onverwijld alle gegevens over hun omzetting te verstrekken.

Het bijgevoegde werkdocument bevat een meer gedetailleerde bespreking van de nationale maatregelen van de lidstaten, die de basis vormt van de analyse van de Commissie.

(Overweging 9 van het kaderbesluit).

13