Bijlagen bij COM(2007)379 - En het Comité van de Regio´s - Klein, schoon en concurrerend Een programma om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen bij de naleving van de milieuwetgeving

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I en II.

- Milieu-investeringen zijn aangemerkt als een van de belangrijkste sectoren voor steun in het kader van JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - gezamenlijke Europese middelen voor micro- tot middelgrote ondernemingen) [22], een nieuw initiatief dat in 2007 operationeel wordt en waardoor het voor de lidstaten mogelijk wordt de structuurfondsen te gebruiken om (regionale) financiële instrumenten op te zetten voor het mkb, met onder meer advies en technische bijstand, aandelen- en risicodragend kapitaal en waarborgen.

- Met de thans geldende kaderregeling inzake staatssteun ten behoeve van het milieu kunnen de lidstaten overgangsinvesteringssteun verlenen om kmo's te helpen zich aan de communautaire normen op milieugebied aan te passen. De kaderregeling voorziet ook in investeringssteun om beter aan de milieunormen te voldoen en in investeringen in energiebesparende maatregelen[23]. Bij de herziening van de kaderregeling inzake staatssteun ten behoeve van het milieu zal de Commissie beoordelen of aan steun voor vroegtijdige aanpassing aan toekomstige communautaire normen de voorkeur moet worden gegeven boven steun voor aanpassing aan bestaande normen, waarmee zij dus stimulansen geeft voor pro-actief gedrag van kmo's met het oog op milieuvoorschriften.

- Het kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie 2007-2013 (KCI) [24] is bedoeld om het concurrentievermogen en de innovatiecapaciteit van de Gemeenschap te verhogen en legt sterk de nadruk op het mkb, dat rechtstreeks of onrechtstreeks de belangrijkste begunstigde van het programma zal zijn. Het KCI bevat een subprogramma voor ondernemerschap en innovatie om de toegang tot financiering voor het opstarten en de groei van kmo's te vergemakkelijken, waarbij 430 miljoen euro wordt uitgetrokken voor investeringen in milieu-innovatieactiviteiten. Het subprogramma Intelligente energie Europa (IEE) behelst ook 727 miljoen euro voor energie-efficiency en hernieuwbare-energieprojecten.

- Tot slot zal de Europese Commissie, in verband met de oprichting van verscheidene nieuwe of sterk herziene financiële instrumenten van de EU voor de periode 2007-2013, een handboek publiceren (in elektronische en gedrukte vorm) waarin de nieuwe financieringsmogelijkheden worden uiteengezet voor projecten die een betere naleving van milieuwetgeving en milieuprestaties door het mkb ondersteunen.

5.4. Opbouw van lokale milieudeskundigheid voor het mkb

Kmo's zouden lokale deskundigen moeten kunnen vinden die hun vragen kunnen beantwoorden en hen kunnen inlichten over hun plichten en kansen met betrekking tot milieubeleid. Deze doelstelling zal met de volgende acties worden nagestreefd.

- De Commissie zal in 2007 een eerste reeks seminars organiseren met het oog op capaciteitsopbouw in de lidstaten , om waar nodig te beginnen met de opbouw van een netwerk van milieudeskundigen in bedrijfsondersteunende organisaties (bedrijfstakverenigingen/kamers van koophandel/Euro-Infocentra/sectoriële of districtsorganisaties) om kmo's te helpen. Het accent van de workshops zal liggen op het vinden van informatie, met aandacht voor zowel de wettelijke eisen als de voordelen van betere milieuprestaties, met inbegrip van een opleidingsmodule over hoe hulp aan het mkb kan worden verleend (reactieve benadering) en hoe het mkb voor meer aspecten dan enkel naleving bij het milieubeleid kan worden betrokken (pro-actieve benadering).

- Het netwerk van Euro-Infocentra (EIC), en vanaf 2008 het nieuwe netwerk ter ondersteuning van ondernemingen en innovatie, waarin de diensten van de EIC's en de Innovation Relay Centres (IRC's) worden geïntegreerd , zal de inspanningen van de Commissie voor de totstandbrenging van adequate lokale milieudeskundigheid en de uitvoering van de diverse acties van het programma steunen[25] door:

- partnerschappen te stimuleren met openbare of particuliere organisaties, mkb-verenigingen en district-/sectorale/clusterorganisaties die kmo's helpen om optimaal te profiteren van de kansen die door het programma worden geboden en op de meest kosteneffectieve manier EU-wetgeving na te leven, waardoor hun milieu-efficiency en milieu-innovatiecapaciteit worden verbeterd;

- proactief te werken met kmo's om toelichting te geven over bestaande of nieuwe milieuwetgeving die op hen van toepassing is, met gebruikmaking van de meest efficiënte middelen, waaronder bezoeken ter plaatse, websites, newsletters, seminars, bewustmakingscampagnes over milieueffecten en de voordelen van een goed milieubeheersysteem.

5.5. Betere communicatie en meer gerichte informatie

Dat het mkb in het algemeen weinig aandacht heeft voor het milieu, valt niet te loochenen[26]. Het is duidelijk dat dit probleem moet worden aangepakt om te maken dat er een groter bewustzijn van de wetgeving komt, en dus ook een betere naleving. Voor zover er al bezorgdheid over veiligheid, gezondheid en het milieu bestaat, is deze beperkt tot vrij specifieke aperte bedreigingen.

- De Commissie zal een nieuwe meertalige website ontwikkelen die gekoppeld is aan de mkb-portaalsite [27] en een belangrijke bron van informatie moet worden voor mkb-ondersteunende netwerken over het milieubeleid van de EU en het mkb , met een bijbehorende bewustmakingscampagne. De website zal algemene informatie bevatten over bestaande en komende milieuwetgeving die van toepassing is voor het mkb, maar zal in het bijzonder toegespitst zijn op aangelegenheden die van belang zijn voor het mkb zoals: tenuitvoerlegging, beschikbare beheersinstrumenten, financieringsmogelijkheden, een selectie van goede praktijken naar sector en geografische criteria, beschikbare opleiding, relevante resultaten van de demonstratieprojecten inzake duurzame productie in het mkb die onlangs door LIFE-Milieu (LIFE III) zijn gefinancierd, en links naar nationale initiatieven of andere informatiebronnen.

- De Commissie zal een aantal operationele richtsnoeren ontwikkelen om het mkb stap voor stap te begeleiden bij het aanpakken van de grootste milieueffecten: energieverbruik, afvalproductie, beheer van chemische producten, emissies in de lucht en emissies van verontreinigende stoffen in water en bodem. Deze toolkits zullen zorgen voor een geleidelijke aanpak, waarbij steeds geavanceerder te werk wordt gegaan naargelang van de sector en de grootte en de behoeften van het bedrijf, en waarbij eenvoudige niet-technische taal wordt gebruikt.

6. CONCLUSIE EN PERSPECTIEVEN

Dit programma en de tenuitvoerlegging ervan zullen regelmatig door de Commissie in samenwerking met de lidstaten worden bekeken, via een netwerk van nationale contactpunten "mkb & milieu" die door lidstaten moeten worden aangewezen. Tijdens jaarlijkse vergaderingen zal het netwerk de tenuitvoerlegging van het programma volgen, kennis en ervaring uitwisselen en de Commissie begeleiden bij het opzetten van toekomstige initiatieven op dit gebied.

De Commissie wil zich inzetten voor de tenuitvoerlegging van dit programma. "Verbetering van de milieuprestaties en de milieu-efficiency van het mkb" is ook een van de prioriteiten voor het moderne kmo-beleid voor groei en werkgelegenheid. De Commissie verzoekt de lidstaten, het Europees Parlement en de Raad om:

- dit programma te onderschrijven en de snelle tenuitvoerlegging ervan door nationale uitvoeringsplannen te bevorderen;

- tegen 2010 een eerste evaluatie door Commissie en lidstaten van de tenuitvoerlegging van het programma te overwegen, met onder meer gedetailleerde informatie over de nalevingsondersteunende maatregelen die zijn genomen, gegevens over het aandeel van het mkb in milieuproblemen, gegevens over de mate van naleving van de milieuwetgeving door het mkb, en aanbevelingen voor toekomstige acties.


[1] Zie de Conclusies van het voorzitterschap van de Europese Raad van Brussel, 8/9 maart 2007.

[2] Een kmo is een onderneming waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen euro of het jaarlijkse balanstotaal 43 miljoen euro niet overschrijdt. Aanbeveling betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (2003/361/EG) van 6.5.2003.

[3] Mededeling van de Commissie 'Uitvoeren een modern KMO-beleid voor groei en werkgelegenheid' (COM(2005) 551).

[4] Zie b.v. SME-nvironment 2005 in http://www.netregs.gov.uk

[5] Zie A Comparative Analysis of the Environmental Management, Performance and Innovation of SMEs and Larger Firms based on the OECD database , Julien Labonne, 07/2006.

[6] Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.1996.

[7] Richtlijn 2003/87/EG van het EP en de Raad van 13.10.2003.

[8] R. Fairman & C. Yapp, Making an impact on SME compliance behaviour: An evaluation of the effect of interventions upon compliance with health and safety legislation in SMEs , Kings College London for the Health and Safety Executive 2005, Research Report 366.

[9] Artikel 3, lid 5, van Beschikking nr. 1600/2002/EG van het EP en de Raad van 22.7.2002.

[10] COM(2005) 24.

[11] Ter ondersteuning van deze acties stelt de Commissie in de bijlage bij deze mededeling een selectie van goede praktijken inzake ondersteuning bij naleving uit 15 EU-lidstaten of de landen van OESO voor. De gevallenstudies omvatten de beoordeling van zowel doeltreffendheid als overdraagbaarheid naar elders van de initiatieven, met een groot aantal concrete voorbeelden voor overheidsdiensten en bedrijfsondersteunende organisaties.

[12] Zie http://ec.europa.eu/governance/better_regulation

[13] Rapport van de BEST-deskundigengroep 2006 "Reducing Burdens on Industry: Simplifying the Implementation of Environmental Regulation”. http://ec.europa.eu/enterprise/environment/index_home/best_project/intro.htm

[14] Network for Implementation and Enforcement of Environmental Law (IMPEL) - Netwerk voor de tenuitvoerlegging en handhaving van milieuwetgeving; http://ec.europa.eu/environment/impel

[15] Aanbeveling 2001/331/EG van het Europees Parlement en de Raad.

[16] Een goed voorbeeld hiervan is REACH, de nieuwe verordening inzake chemische stoffen (Verordening (EG) nr. 1907/2006 van het EP en de Raad van 18.12.2006), waarbij een serie praktische aanbevelingen voor de lidstaten wordt opgesteld over het opzetten van speciale REACH-helpdesks voor kmo's.

[17] Er zijn reeds proefprojecten met succes uitgevoerd. Zie bijvoorbeeld http://www.life-pioneer.info

[18] Zie het EU- Actieplan voor Milieutechnologie: http://ec.europa.eu/environment/etap

[19] Artikel 6 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

[20] Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad van 11.7.2006 en Verordening (EG) nr. 1080/2006 van het EP en de Raad van 5.7.2006.

[21] Verordening (EG) nr. 1081/2006 van het EP en de Raad van 5.7.2006.

[22] Zie http://ec.europa.eu/regional_policy/funds/2007/jjj/jeremie_en.htm

[23] Steun aan het mkb voor advies/consultancydiensten op hetmilieugebied kan worden gegeven in het kader van de bepalingen van Verordening (EG) nr. 70/2001 van 12.1.2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen. Steun voor milieuopleidingsactiviteiten kan worden gegeven overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EG) nr. 68/2001 van de Commissie van 12.1.2001 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op opleidingssteun. Steun tot een bedrag van 200 000 euro, verleend over gelijk welke periode van drie jaar overeenkomstig Verordening Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van 15.12.2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de-minimis steun, dient niet als overheidssteun te worden beschouwd.

[24] Beschikking nr. 1639/2006/EG van het EP en de Raad van 24.10.2006.

[25] Zie de oproep tot het indienen van voorstellen (ENT/CIP/07/0001) " Diensten ter ondersteuning van ondernemingen en innovatie ".

[26] Zo geeft 70% van de Franse kmo's toe dat zij weinig of niet geïnformeerd zijn over de beschikbare milieuhulpmiddelen (EMS, energiecertificaten, fiscale stimulansen, enz.) [ADEME 6.2.2007] en verklaart 95% van de Britse kmo's dat ze meer informatie/begeleiding zouden willen met betrekking tot milieukwesties [SME-nvironment 2005, Environment Agency].

[27] http://ec.europa.eu/enterprise/sme/index_nl.htm