Bijlagen bij COM(2007)804 - Voorstel voor een gemeenschappelijk Lissabonprogramma voor de periode 2008-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE (...)17

1. Inleiding: naar een nieuw communautair Lissabonprogramma (CLP)

Een nauw partnerschap tussen de lidstaten en de Gemeenschap staat centraal in de hernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid. Terwijl de lidstaten hun beleid in het kader van de nationale hervormingsprogramma’s uitvoeren, zijn extra beleidsacties op Gemeenschapsniveau nodig om de nationale acties aan te vullen en te versterken. Acties op Gemeenschapsniveau kunnen bijvoorbeeld voor een gemeenschappelijk wetgevings- en/of beleidskader zorgen; ze bevorderen de beleidscoördinatie met de lidstaten; en de Gemeenschap vult de middelen van minder bevoorrechte regio’s en lidstaten aan, onder meer via het cohesiebeleid. Om de groei en de werkgelegenheid in de EU te stimuleren moet zowel in de lidstaten als op Gemeenschapsniveau meer worden gedaan om de juiste randvoorwaarden te creëren.

In deze mededeling wordt het communautair Lissabonprogramma (CLP) voor de periode 2008-2010 voorgesteld en worden, naar analogie met een nationaal hervormingsprogramma van een lidstaat, de belangrijkste maatregelen op Gemeenschapsniveau uiteengezet. Het voorstel voor een nieuw CLP is gebaseerd op de geïntegreerde richtsnoeren en steunt op de vier gebieden voor prioritaire actie die tijdens de Europese Voorjaarsraad van 2006 zijn vastgesteld. Het omvat de acties die op Gemeenschapsniveau moeten worden ondernomen voor de volgende cyclus, zoals voorgesteld in het strategisch verslag van de Commissie dat tijdens de Europese Voorjaarsraad van 2008 moet worden goedgekeurd. In het voorstel wordt een reeks ambitieuze maar realistische acties beschreven die in 2010 op Gemeenschapsniveau moeten zijn verwezenlijkt. Er is behoefte aan een eensgezinde politieke wil van alle Europese instellingen om de komende drie jaar overeenstemming over deze maatregelen te bereiken om de groei en de werkgelegenheid te stimuleren.

2. Versterking en vernieuwing van het CLP

Het eerste communautair Lissabonprogramma voor de periode 2005-2008 heeft goede resultaten opgeleverd. Zo is het juridisch kader van de gemeenschappelijke markt verbeterd door de aanneming van de dienstenrichtlijn en de uitvoering van het Actieplan Financiële diensten. De Commissie heeft ook werk gemaakt van haar agenda voor betere regelgeving om overbodige kosten te schrappen en belemmeringen voor innovatie weg te nemen. Er zijn aanzienlijk meer Gemeenschapsmiddelen naar groei en werkgelegenheid gegaan. Het nieuwe regelgevingskader voor de cohesiebeleidsprogramma’s trekt zo’n 210 miljard euro uit voor investeringen in groei en werkgelegenheid in de periode 2007-2013, dat is ruim 25% meer dan in de periode 2000-2006. Van de 102 acties die in het oorspronkelijke CLP van 2005 waren aangekondigd, waren er midden 2007 meer dan 87 gerealiseerd. De Raad en het Europees Parlement hebben ook zware inspanningen geleverd om de interinstitutionele besluitvorming te versnellen. Van de 18 wetgevingsacties in verband met het interinstitutionele besluitvormingsproces die in het verslag over de uitvoering van het CLP van 2006 werden genoemd, zijn er tien door de Raad en het Parlement aangenomen [1].


Hoewel op een aantal gebieden succes is geboekt, voorzag het CLP voor de periode 2005-2008 niet altijd in een voldoende solide kader om de acties prioritair te maken en de aanneming en uitvoering ervan te versnellen. Het CLP werd vaak als het hervormingsprogramma van de Europese Commissie alleen gezien, terwijl de verwezenlijking ervan de volledige inzet van alle Europese instellingen en lidstaten vereist.

Het nieuwe CLP voor de periode 2008-2010 wil een einde maken aan deze tekortkomingen. De Commissie stelt daarom een programma met slechts tien prioritaire hoofddoelstellingen voor, die in de periode 2008-2010 kunnen worden verwezenlijkt. De doelstellingen en de bijbehorende voorgestelde acties:

· geven blijk van een grote meerwaarde op Gemeenschapsniveau of waardevolle synergieën met het beleid van de lidstaten en/of ander EU-beleid;

· hebben een grote invloed op de groei en de werkgelegenheid, hetzij direct, hetzij doordat ze herstructureringen en aanpassingen vergemakkelijken.

3. Tien hoofddoelstellingen voor het nieuwe CLP op de vier gebieden voor prioritaire actie

Het communautair Lissabonprogramma voor de periode 2008-2010 bevat in de visie van de Commissie tien hoofddoelstellingen en bijbehorende acties, die gebaseerd zijn op de geïntegreerde richtsnoeren en steunen op de vier gebieden voor prioritaire actie.

10 hoofddoelstellingen die in 2010 moeten zijn verwezenlijkt


1. De Commissie zal tegen midden 2008 een nieuwe sociale agenda voorstellen en de vaardigheidskloof helpen aanpakken.

2. De Commissie zal in 2008 voorstellen voor een gemeenschappelijk immigratiebeleid formuleren.

3. De Gemeenschap zal een “Small Business Act” goedkeuren om het groeipotentieel van kleine en middelgrote ondernemingen gedurende hun volledige levensduur te ontsluiten.

4. De Gemeenschap zal blijven ijveren voor 25% minder administratieve lasten in de EU tegen 2012 en zij zal een ambitieus vereenvoudigingsprogramma uitvoeren.

5. De Gemeenschap zal de interne markt versterken, de concurrentie in de dienstensector vergroten en bijkomende stappen ondernemen om de financiële-dienstenmarkt verder te integreren.

6. De Gemeenschap zal de vijfde vrijheid (het vrije verkeer van kennis) verwezenlijken en een echte Europese onderzoekruimte tot stand brengen.

7. De Gemeenschap zal de randvoorwaarden voor innovatie verbeteren.

8. De Gemeenschap zal de interne energiemarkt voltooien en het pakket maatregelen inzake klimaatverandering goedkeuren.

9. De Gemeenschap zal een industriebeleid bevorderen dat gericht is op duurzamere productie- en consumptiepatronen.

10. De Gemeenschap zal bilateraal met de belangrijkste handelspartners onderhandelen om nieuwe kansen voor internationale handel en investeringen te ontsluiten, en een gemeenschappelijke ruimte van regelgeving en normen tot stand brengen.


De bijlage bevat een gedetailleerde lijst van acties; de maatregelen zijn verdeeld in drie categorieën:

· door de Europese Commissie aan te nemen maatregelen;

· maatregelen die de andere instellingen als prioritaire actie moeten aannemen;

· nog uit te voeren maatregelen.

Deze categorisering geeft de verantwoordelijkheden van elke instelling duidelijk aan. Voorgesteld wordt dat alle EU-instellingen deze maatregelen prioritair behandelen.

De volledige uitvoering van het CLP zou volgens de Commissie in grote mate bijdragen tot het succes van de strategie van Lissabon voor groei en werkgelegenheid. Uit een analyse van de langetermijneffecten van de maatregelen van het CLP blijkt dat de toepassing ervan een grote invloed op het reële bbp van de EU kan hebben [2]. Aangezien in het kader van de CLP-acties de productiviteit en de concurrentie worden verhoogd en het aanpassingsvermogen wordt verbeterd, kan een aanhoudende en duurzame toename van het reële bbp en het aantal banen worden bereikt.

Ter ondersteuning van de verschillende communautaire beleidsonderdelen die in de vier gebieden voor prioritaire actie zijn beschreven, zijn de eigen financiële middelen van de Gemeenschap ingezet om de groei en de werkgelegenheid te bevorderen; met name in de nieuwe lidstaten en andere economisch minder bevoorrechte regio’s wordt de groeiachterstand weggewerkt en vinden economische aanpassingen plaats. Deze middelen zijn onder meer de Europese cohesiebeleidsprogramma’s, het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO), het programma Een leven lang leren en het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering. De middelen van het cohesiebeleid bedragen zo’n 347 miljard euro voor de periode 2007-2013, die van het ELFPO zo’n 91 miljard euro. Het reserveren van structuurfondsen heeft aanzienlijke extra middelen voor de groei- en werkgelegenheidsstrategie opgeleverd. Om het hefboomeffect van de uitgaven van de Gemeenschap nog te versterken, moet ervoor worden gezorgd dat het zwaartepunt bij de Lissabonprioriteiten ligt; bij de tussentijdse herziening van de cohesiebeleidsprogramma’s en het ELFPO in 2010 kan de focus indien nodig nog worden bijgesteld door oormerking op de gebieden die het grootste resultaat opleveren. Prioriteiten zijn onder meer bijscholing (inclusief e-vaardigheden), onderwijs en opleiding, investeringen in belangrijke infrastructuur, het bevorderen van private investeringen en meer participatie in de informatiemaatschappij. Volgens schattingen zullen tegen 2015 zo’n twee miljoen extra banen worden gecreëerd door de investeringen van de structuur- en cohesiefondsen [3].

3.1 Investeren in mensen en de arbeidsmarkten moderniseren

Doelstelling 1: De Commissie zal tegen midden 2008 een nieuwe sociale agenda voorstellen, die vooral over onderwijs, migratie en demografische ontwikkelingen zal gaan, en zij zal de vaardigheidskloof helpen aanpakken door het peilen naar en het voorspellen van toekomstige vaardigheidseisen te verbeteren.

Meer in onderwijs en vaardigheden investeren is een eerste vereiste om mensen zelf over hun leven te kunnen laten beslissen. Het is bepalend voor het succes van Europa in tijden van globalisering en het is een van de effectiefste manieren om gelijke kansen te garanderen en ongelijkheid en armoede krachtig te bestrijden. Door de demografische ontwikkelingen zullen de druk op het arbeidsaanbod, de vaardigheidskloof en het budget voor openbaar welzijn blijven toenemen. In die context is het verbeteren van het onderwijs en de vaardigheden essentieel, zowel voor de inzetbaarheid van de mensen als voor de sociale cohesie. Een nieuwe sociale agenda, vooral gericht op onderwijs, migratie en demografische ontwikkelingen, is nodig om deze kwesties aan te pakken vanuit het perspectief van heel de Gemeenschap.

Naar aanleiding van het “Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen”-initiatief [4] kan de Gemeenschap ook helpen om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen en de vaardigheidskloof aan te pakken door de beschikbare instrumenten beter te coördineren en zo beter op de ontwikkelingen op de Europese arbeidsmarkt te anticiperen. De Gemeenschap heeft al verschillende projecten gelanceerd om trends op de arbeidsmarkt te volgen en toekomstige vaardigheidseisen vast te stellen, maar dit keer moeten de diverse pogingen beter gecoördineerd worden om de impact te vergroten. De ontwikkeling van vaardigheden zal bovendien ondersteund worden door een Europees strategisch kader inzake opleidingsbeleid en specifieke maatregelen om de kwaliteit van de beroepsopleiding te garanderen.

Om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen en het probleem van de vaardigheidskloof aan te pakken moet de Gemeenschap de belemmeringen op regelgevingsgebied voor de eengemaakte arbeidsmarkt wegnemen. Voorbeelden zijn de problemen met de vergelijkbaarheid en de erkenning van kwalificaties en de beperkte overdraagbaarheid van pensioenen en sociale uitkeringen. Het wegnemen van deze belemmeringen vervolledigt de inspanningen van de lidstaten om een beter gebruik van vaardigheden te bevorderen en mismatches te vermijden.

Acties:

· Tegen midden 2008 een nieuwe sociale agenda voorstellen.

· De transparantie, erkenning en vergelijkbaarheid van kwalificaties bevorderen en de overdraagbaarheid van pensioenen en andere sociale rechten in heel de EU verbeteren.

· Beter leren anticiperen op ontwikkelingen op de Europese arbeidsmarkt en nieuwe vaardigheidseisen.

Doelstelling 2: De Commissie zal in 2008 voorstellen voor een gemeenschappelijk immigratiebeleid formuleren.

De Gemeenschap moet ook een gemeenschappelijk immigratiebeleid ontwikkelen om beter op de huidige en toekomstige behoeften van de arbeidsmarkt te kunnen reageren. Elk jaar migreren netto meer dan anderhalf miljoen mensen naar de EU, maar de meeste migranten behoren tot de laaggeschoolde categorie van de beroepsbevolking. Om aan de stijgende vraag naar hoger geschoolde werknemers te voldoen maar tegelijk te voorkomen dat een allegaartje van niet efficiënte en rivaliserende nationale maatregelen ontstaat, is een gemeenschappelijk beleid inzake economische migratie van essentieel belang. Als de mix van vaardigheden van de EU-migranten verbetert, kunnen zij beter op de behoeften van de Europese arbeidsmarkt inspelen en de tekorten aan vaardigheden helpen verminderen. De Commissie heeft al een paar initiële voorstellen gedaan, onder meer over een “Europese blauwe kaart” voor hooggeschoolde migranten. De Commissie zal in 2008 voorstellen voor een gemeenschappelijk immigratiebeleid stimuleren.

Actie:

· Een gemeenschappelijk immigratiebeleid ontwikkelen dat een antwoord biedt op de behoeften van de Europese arbeidsmarkt, inclusief een systeem met een “Europese blauwe kaart” om hooggeschoolde werknemers aan te trekken.

3.2 Ontsluiting van het ondernemingspotentieel, vooral bij kleine en middelgrote ondernemingen

Doelstelling 3: De Gemeenschap zal een “Small Business Act” goedkeuren om het groeipotentieel van kleine en middelgrote ondernemingen gedurende hun volledige levensduur te ontsluiten.

De Gemeenschap moet tegen 2010 het groei- en werkgelegenheidspotentieel van kleine en middelgrote ondernemingen ontsluiten. Zij maken meer dan 99% van alle firma’s uit en bieden werk aan 67% van de EU-beroepsbevolking. Heel wat CLP-acties zullen ook de kleine en middelgrote ondernemingen ten goede komen, maar er zijn specifieke maatregelen nodig om hun beperkte toegang tot de interne markt en de exportmarkten te verbeteren en de administratieve lasten te verminderen. Daarom zal de Gemeenschap een “Small Business Act” ontwerpen en toepassen. Die beschrijft de beginselen en concrete maatregelen om kleine en middelgrote ondernemingen gedurende hun volledige levensduur te steunen, met name door een bijzonder statuut van besloten vennootschap dat op hun behoeften is toegesneden; vrijstellingen van zware wettelijke eisen (bv. het verzamelen van statistieken en documentatie, btw en boekhoudkundige voorschriften); gemakkelijker toegang tot risicokapitaal; bescherming van ideeën; steun om personeel in dienst te nemen en om te scholen, steun om in te schrijven op openbare aanbestedingen en deel te nemen aan programma’s voor onderzoek en ontwikkeling; nauwere banden met universiteiten en onderzoekscentra; vereenvoudiging van de overdracht van de onderneming en een nieuwe kans voor ondernemers na een faillissement.

Acties:

· Een “Small Business Act” aannemen, waarin de beginselen en concrete maatregelen worden beschreven om kleine en middelgrote ondernemingen gedurende hun volledige levensduur te steunen.

· Het acquis communautaire doorlichten vanuit het standpunt van de kleine en middelgrote ondernemingen en deze ondernemingen waar mogelijk vrijstellen van administratieve eisen in de EU-wetgeving.

Doelstelling 4: De Gemeenschap zal blijven ijveren voor 25% minder administratieve lasten in de EU tegen 2012 en zij zal een ambitieus vereenvoudigingsprogramma uitvoeren.

De Gemeenschap zal haar grootschalige herziening van de Gemeenschapswetgeving voltooien om de eisen voor ondernemingen te vereenvoudigen en overbodige zware eisen te schrappen zonder dat de oorspronkelijke doelstellingen van de wetgeving worden aangetast. Deze taak vervolledigt de inspanningen van de lidstaten om hun beloften na te komen en de administratieve lasten tegen 2012 met 25% te verminderen. Als de administratieve lasten afnemen, kunnen firma’s en met name kleine en middelgrote ondernemingen hun interne middelen voor investeringen verhogen en zullen de stimulansen voor aanpasbaarheid en innovatie toenemen. Door vereenvoudiging na te streven, leeft de Gemeenschap het subsidiariteitsbeginsel en het “think small first”-beginsel na.

Acties:

· De volledige uitvoering van het doorlopende programma voor de vereenvoudiging van de bestaande Gemeenschapswetgeving garanderen om overbodige zware eisen voor ondernemingen te schrappen.

· De volledige uitvoering van het Actieprogramma ter vermindering van de administratieve lasten in verband met de EU-wetgeving garanderen. Alle voor 2007 geplande dringende acties moeten voltooid zijn tegen de Europese Voorjaarsraad van 2008.

Doelstelling 5: De Gemeenschap zal de interne markt versterken, de concurrentie in de dienstensector vergroten en bijkomende stappen ondernemen om de financiële-dienstenmarkt verder te integreren.

De concurrentie in de dienstensector is duidelijk beperkter dan die op de goederenmarkt. De Gemeenschap moet de concurrentie aanwakkeren en de efficiëntie vergroten zodat de interne markt voor de dienstensector werkelijkheid wordt. De volledige en tijdige uitvoering van de dienstenrichtlijn door de lidstaten, met de hulp van de Commissie, zal hierbij belangrijk zijn. Door de administratieve lasten te verminderen en de bestaande belemmeringen weg te nemen, bevordert deze maatregel de oprichting van dienstverlenende bedrijven en het vrij verrichten van diensten. Op die manier verbetert voor firma’s en met name voor kleine en middelgrote ondernemingen de toegang tot de markt en heeft de consument zowel meer keuzemogelijkheden als meer diensten ter beschikking. Tijdige standaardisering en interoperabiliteit zijn belangrijke thema’s in de interne markt, met name voor ICT-goederen en –diensten. Het concurrentiebeleid kan in dit verband een complementaire rol spelen.

Analyses door de Commissie, onder meer voor de Evaluatie van de Interne Markt, tonen aan dat een aantal belangrijke netwerkindustrieën en diensten bijzondere aandacht verdienen, bv. de postdiensten, elektriciteit en gas, spoorwegen, financiële diensten, elektronische communicatie, en de klein- en groothandel. Bijgevolg moet de Gemeenschap het internemarktbeleid en de uitvoering van het concurrentiebeleid versterken om de productiviteit te verhogen en de prijzen voor de consument te verlagen, en tegelijkertijd de verlening van diensten van algemeen belang te garanderen. De Gemeenschap moet hiervoor nauwer toezien op de marktontwikkelingen in belangrijke sectoren, ook op de gevolgen voor de consumenten, en gebruikmaken van alle beschikbare instrumenten, waaronder een consumentenscorebord waarmee monitoring van consumentenmarkten op lange termijn mogelijk is. Omwille van de transparantie en om consumenten en andere gebruikers echte keuzemogelijkheden te bieden, moeten er ook meer inspanningen worden gedaan om de bestaande wetgeving uit te voeren. Door de concurrentie en de efficiëntie in de dienstensector te verbeteren, zal het concurrentievermogen in de hele economie toenemen.

De Gemeenschap moet ook de integratie van de Europese financiële-dienstenmarkt voortzetten, zodat alle vruchten van de invoering van de euro kunnen worden geplukt en om gebruikers van financiële diensten een ruimere keuze uit goedkopere producten en een hoog niveau van consumentenbescherming te bieden. Ondanks het succes van het Actieplan Financiële diensten blijven sommige segmenten van het financiële systeem in de EU gefragmenteerd. De gemeenschappelijke eurobetalingsruimte (SEPA) moet nog tot stand worden gebracht, belemmeringen moeten worden weggenomen om meer grensoverschrijdende activiteiten en concurrentie op de financiële retailmarkt toe te laten, en het eengemaakte kader voor groothandels- en investeringsmarkten moet worden voltooid en uitgevoerd.

Ook de grensoverschrijdende regelingen voor financieel toezicht en crisisbeheer moeten dringend worden uitgebreid gezien de verwarring op de financiële markten en de toenemende instabiliteit. Dankzij efficiëntere financiële bemiddeling zou de interne markt voor financiële diensten kapitaal goedkoper maken voor leners en het rendement voor spaarders verhogen. Een efficiënte financiële markt is met name belangrijk voor de lidstaten van de eurozone, aangezien ze aanpassingen en verschuivingen van middelen vergemakkelijkt en die landen beter bestand maakt tegen economische schokken.

De werkzaamheden om de nalevingskosten als gevolg van de fragmentering van de interne markt op belastinggebied te verminderen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen, en de inspanningen om ondernemingen in staat te stellen een belastinggrondslag voor de gehele EU te kiezen, zullen worden voortgezet.

Acties:

· De interne markt en de concurrentie versterken, het sectoraal markttoezicht uitbreiden en de regelgeving waar nodig verbeteren, met name op het gebied van essentiële diensten en netwerkindustrieën.

· De volledige en tijdige uitvoering van de dienstenrichtlijn garanderen.

· De gemeenschappelijke eurobetalingsruimte (SEPA) voltooien, en belemmeringen wegnemen, de concurrentie op de financiële retailmarkt vergroten en het eengemaakte kader voor grensoverschrijdende groothandelsmarkten en investeringsactiviteiten consolideren.

· De bestaande toezichtregelingen uitbreiden en vooruitgang boeken bij de ontwikkeling van instrumenten voor grensoverschrijdend crisisbeheer van financiële instellingen in de EU.

3.3 Investeren in kennis en innovatie

De Gemeenschap zal de “vijfde vrijheid” verwezenlijken, namelijk het vrije verkeer van kennis, naast het vrije verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal. De verwezenlijking van de vijfde vrijheid, door een Europese ruimte voor onderzoek en hoger onderwijs tot stand te brengen en de belangrijkste randvoorwaarden voor innovatie te verbeteren, is nodig om de fragmentering van het nationale onderzoeks- en innovatiebeleid te verhelpen. Alleen zo kan de EU met toonaangevende onderzoeksprestaties uitpakken en aantrekkelijker worden voor privé-investeringen.

Doelstelling 6: De Gemeenschap zal de “vijfde vrijheid”, het vrije verkeer van kennis, verwezenlijken en een echte Europese onderzoekruimte tot stand brengen.

Om de “vijfde vrijheid”, het vrije verkeer van kennis, te verwezenlijken en een echte Europese onderzoekruimte tot stand brengen in samenwerking met de lidstaten, moeten de drie onderdelen van de kennisdriehoek (onderzoek, innovatie en onderwijs) versterkt worden [5]. Dankzij gezamenlijke programmering en de ontwikkeling van een wettelijk kader voor de totstandbrenging en het gebruik van pan-Europese onderzoeksinfrastructuur kunnen de lidstaten hun middelen voor onderzoek op flexibele wijze bundelen. Ook de ontwikkeling van een communautaire strategie en structuur voor internationale wetenschappelijke en technologische samenwerking zal de samenwerking en de internationale invloed van de EU en de lidstaten ten goede komen.

De totstandbrenging van een effectieve Europese eengemaakte arbeidsmarkt voor onderzoekers, gebaseerd op het idee van een “Europees paspoort”, zal de carrièremogelijkheden en de grensoverschrijdende indienstneming en mobiliteit van onderzoekers bevorderen. Ze vervolledigt de inspanningen van de lidstaten om de hogeronderwijssector te versterken en te hervormen en bevordert de netwerking en samenwerking tussen universiteiten, onderzoeksorganisaties en het bedrijfsleven.

Ook het Europees Instituut voor innovatie en technologie, waar onderwijs, onderzoek en innovatie samenkomen, is een cruciaal onderdeel van deze strategie. Het instituut zal uitgroeien tot een model voor de bevordering van open innovatie en kennisdeling tussen openbare onderzoeksinstellingen en de industrie. Het totstandbrengen van een Europese onderzoekruimte zal schaal- en toepassingsvoordelen opleveren, een efficiëntere verdeling van middelen mogelijk maken en tot positieve grensoverschrijdende spillovers leiden die alle lidstaten ten goede komen.

Acties:

· De middelen voor onderzoek & ontwikkeling om redenen van effectiviteit bundelen door tegen eind 2008 gebieden voor gezamenlijke programmering overeen te komen en tegen eind 2010 gemeenschappelijke oproepen voor projecten te lanceren.

· De grensoverschrijdende mobiliteit en carrièremogelijkheden van onderzoekers verbeteren aan de hand van een “Europees paspoort”.

· Het Europees Instituut voor innovatie en technologie volledig operationeel maken.

· Een nieuwe generatie onderzoeksfaciliteiten van wereldklasse lanceren door tegen eind 2009 stappenplannen voor de start van de gezamenlijk overeengekomen projecten op te stellen. Voor projecten op wereldschaal, een dialoog met belangstellende internationale partners starten in 2008.

Doelstelling 7: De Gemeenschap zal de randvoorwaarden voor innovatie verbeteren, met name voor durfkapitaal en intellectuele-eigendomsrechten.

De Gemeenschap moet de belangrijkste randvoorwaarden voor innovatie verbeteren door haar innovatiestrategie met een brede basis uit te voeren [6]. Het gaat bv. om de ontwikkeling van leidende markten in nieuwe technologieën, het versterken van het kader voor intellectuele-eigendomsrechten en het versneld vaststellen van interoperabele normen.

De Gemeenschap moet met name gunstiger voorwaarden voor de financiering van innovatie creëren, zodat overal sterk op innovatie gerichte kleine en middelgrote ondernemingen kunnen worden opgericht en leidende markten in nieuwe technologieën kunnen ontstaan, bv. inzake koolstofarme technologie. De ontwikkeling van een risicokapitaalsysteem op Europese schaal is essentieel. De Gemeenschap moet nauw met de lidstaten samenwerken om fiscale en andere regels die grensoverschrijdende investeringen door risicokapitaalfondsen belemmeren, weg te nemen. Zij moet ook het gebrek aan aandelenkapitaal helpen overbruggen met risicofinancieringen in de beginfase. De mkb-garantiefaciliteit van het Europees Investeringsfonds moet sterk worden uitgebreid om microkrediet en mezzaninefinanciering te stimuleren [7]. Volgens schattingen zou jaarlijks 20 miljard euro beschikbaar worden voor risicokapitaalinvesteringen als het gemiddelde gebruik van risicokapitaal in de EU zou worden opgetrokken tot het niveau van de landen die momenteel het best presteren.


De Gemeenschap moet ook het gebruik en de bescherming van immateriële activa verbeteren, met name van intellectuele-eigendomsrechten, die eveneens financiering helpen stimuleren. Het Europese octrooisysteem wordt nog steeds gekenmerkt door dure en zware procedures en fragmentering, waardoor de overdracht en de verspreiding van kennis en innovatie in de EU worden belemmerd [8]. Door de efficiëntie en de toepassing van het systeem te verbeteren, stijgt het rendement op investeringen in onderzoek & ontwikkeling en worden onderzoek & ontwikkeling, financiële investeringen en de commercialisering van innovaties gestimuleerd. Een verbeterd Europees octrooisysteem, inclusief de ontwikkeling van een Gemeenschapsoctrooi en de verbetering van het systeem voor de behandeling van octrooigeschillen, zou niet alleen de octrooikosten sterk doen dalen maar ook meer rechtszekerheid opleveren.

Acties:

· Een Europese markt voor risicokapitaal bevorderen.

· De investeringsbereidheid vergroten en de toegang van kleine en middelgrote ondernemingen tot financiering verbeteren.

· Een Gemeenschapsoctrooi ontwikkelen en het systeem voor de behandeling van octrooigeschillen verbeteren, zodat de octrooikosten sterk dalen en de rechtszekerheid toeneemt.

3.4 Energie en klimaatverandering

Doelstelling 8: De Gemeenschap zal de interne energiemarkt voltooien en het pakket maatregelen inzake klimaatverandering goedkeuren om de voorwaarden tot stand te brengen om tegen 2020 ten minste 20% minder broeikasgassen uit te stoten en voor 20% hernieuwbare energie te gebruiken.

In het licht van de toenemende wereldwijde concurrentie voor energiebronnen en om de ambitieuze 2020-doelstellingen inzake broeikasgassen en hernieuwbare energie te halen, moet de EU een Europese interne energiemarkt en een alomvattende regeling voor de emissiehandel tot stand brengen. De totstandbrenging van een interne energiemarkt zal de efficiëntie en de energiezekerheid verhogen. Eerdere liberaliseringen van de nationale energiemarkten hebben niet altijd tot grote concurrentie geleid. De concurrentie en de efficiëntie verder verhogen door nieuwe aanbieders op de markt toe te laten, vereist de volledige toepassing van de bestaande wetgeving en de effectieve scheiding van productie en levering door netwerken. Bovendien is het zaak de onafhankelijkheid en samenwerking van energietoezichthouders te versterken en technische belemmeringen voor de marktintegratie weg te nemen, met name door de grensoverschrijdende koppelingscapaciteit sterk te vergroten om voldoende transmissiecapaciteit beschikbaar te maken om de nationale markten te integreren. Dit moet een stimulans vormen voor de investering van 1 000 miljard euro in installaties van de nieuwe generatie en grensoverschrijdende koppelingen die de komende twintig jaar nodig zijn. De interne energiemarkt moet worden aangevuld met een kosteneffectieve regeling voor de emissiehandel om de 2020-doelstellingen te halen wat de emissie van broeikasgassen betreft, en met een Gemeenschapskader voor de kosteneffectieve ontwikkeling van hernieuwbare energie om tegen 2020 de doelstelling van 20% hernieuwbare energie te halen.

Acties:

· Het wetgevingspakket goedkeuren om tegen mei 2009 de interne elektriciteits- en gasmarkt tot stand te brengen. Doel is te komen tot een interne energiemarkt die open staat voor concurrentie en investeringen, de onafhankelijkheid en samenwerking van energietoezichthouders te versterken, en technische belemmeringen voor de marktintegratie weg te nemen.

· Het wetgevingspakket goedkeuren om tegen mei 2009 de Europese doelstellingen inzake broeikasgassen en hernieuwbare energie te halen.

Doelstelling 9: De Gemeenschap zal een industriebeleid bevorderen dat gericht is op duurzamere productie- en consumptiepatronen. De klemtoon ligt daarbij op hernieuwbare energie en koolstofarme en hulpbronnenefficiënte producten, diensten en technologieën.

Om tegen 2020 de ambitieuze doelstellingen van de Europese Raad inzake klimaatverandering te halen, zal meer in koolstofarme technologie moeten worden geïnvesteerd dan ooit te voren. De Europese economie zal er grondig door veranderen. Een krachtig Gemeenschapsoptreden is nodig om de ontwikkeling van een dynamische interne markt voor milieutechnologie te garanderen, met name voor koolstofarme en energie-/hulpbronnenefficiënte technologie. De inspanningen van de lidstaten om deze sectoren te steunen, missen onvermijdelijk de commerciële kansen en de schaalvoordelen die kunnen worden bereikt door de ontwikkeling van een markt voor milieuproducten, –diensten en –technologie op Europese schaal. Om succes te boeken, is dus een nieuwe duurzame industriële strategie voor de hele Gemeenschap vereist om voorop te lopen bij de overgang naar een koolstofarme, hulpbronnenefficiënte economie [9].

Nieuwe markten moeten worden gestimuleerd door de toepassing van leidende-marktstrategieën op gebieden zoals duurzame bouw, recyclage, bioproducten en hernieuwbare energie. Dergelijke strategieën zullen de vraag naar milieutechnologie doen stijgen, met grote voordelen voor het milieu en de economie tot gevolg. Ze moeten ook de aanzet van dynamische Europese milieunormen voor de interne markt bevatten, met positieve gevolgen voor het concurrentievermogen wanneer die normen vervolgens internationaal aanvaard worden. Andere instrumenten zijn etiketteringsvoorschriften en de bevordering van groene overheidsopdrachten. De Gemeenschapsmiddelen moeten ook worden aangewend om de privésector aan te zetten te investeren in het onderzoek naar en de commercialisering van koolstofarme producten en technologie, zoals de financiering van schone technologie met durfkapitaal. Samen met de regeling voor de emissiehandel moet een herziening van de richtlijn inzake energiebelasting ervoor zorgen dat de energiebelasting een effectief en ondersteunend instrument in het kader van de Europese doelstellingen inzake energie en klimaatverandering is en bijdraagt aan de kosteneffectiviteit van dergelijke beleidsmaatregelen. Voorts moet worden onderzocht of andere fiscale instrumenten zoals de btw kunnen worden gebruikt om het gebruik van energiezuinige producten te bevorderen.

Acties:

· Een interne markt voor milieutechnologie tot stand brengen en de ontwikkeling van Europese leidende markten voor energie-/hulpbronnenefficiënte technologie bevorderen.

· De richtlijn inzake energiebelasting nauwer doen aansluiten bij de Europese doelstellingen inzake energie en milieu.

· Overgaan tot een herziening van de maatregelen ter bevordering van overheidsaankopen van performante milieuvriendelijke producten, technologieën en diensten, ook voor gebouwen.

4. De buitenlandse agenda

Doelstelling 10: Terwijl de Gemeenschap streeft naar de voltooiing van de multilaterale handelsgesprekken in het kader van de Doha-ronde, zal zij bilateraal met de belangrijkste handelspartners onderhandelen om nieuwe kansen voor internationale handel en investeringen te ontsluiten, de markttoegang verbeteren in landen en sectoren waar grote belemmeringen blijven bestaan en een gemeenschappelijke ruimte van regelgeving en normen tot stand brengen.

Het uit de weg ruimen van belemmeringen voor handel en investeringen is voor de Gemeenschap een prioriteit, terwijl zij krachtig stelling neemt tegen oneerlijke praktijken op het gebied van handel, investeringen en concurrentie. De succesvolle afronding van de Doha-ronde blijft daarvoor de beste garantie. Alle beschikbare instrumenten zullen worden ingezet om te garanderen dat de openheid van Europa gehandhaafd blijft en dat daar een uitgebreide toegang tot de markten van derde landen tegenover staat. De Commissie zal jaarlijks verslag uitbrengen over de markttoegang, vaststellen in welke landen en sectoren grote belemmeringen blijven bestaan en overleg plegen met de desbetreffende landen. Bij aanhoudende problemen zal worden overwogen EU-handelsinstrumenten in te zetten en/of de WTO in te schakelen.

De Gemeenschap wil vorm geven aan de globalisering om er zo veel mogelijk vruchten van te plukken en die vruchten met haar partners te delen. De Gemeenschap moet banden blijven smeden met haar belangrijkste handelspartners, inclusief buurlanden en opkomende economieën, en de regionale economische integratie blijven promoten bij haar buren. Dankzij bilaterale akkoorden met haar belangrijkste handelspartners, inclusief buurlanden (zoals de onderhandelingen over een uitgebreide overeenkomst met Oekraïne) en opkomende economieën, kan de EU verder gaan dan de beloften die in het kader van de WTO worden gedaan. Dergelijke akkoorden kunnen ambitieuze bepalingen inzake regelgeving en samenwerking in het desbetreffende land zelf bevatten. Momenteel wordt over bilaterale vrijhandelsakkoorden onderhandeld met Zuid-Korea, India en de ASEAN-landen; andere landen zullen volgen. Een partnerschapsakkoord met China zal de markttoegang voor Europese ondernemingen verbeteren en de convergentie van de regelgeving bevorderen. Deze akkoorden zullen de internationale handel en investeringen stimuleren, de concurrentie verhogen en de consumentenprijzen doen dalen. Voorts bevatten de associatieovereenkomsten met Mercosur, de Andesgemeenschap en Centraal-Amerika belangrijke hoofdstukken over handels- en andere economische relaties. In combinatie met een versterkte beleidsdialoog kunnen deze onderhandelingen de duurzame ontwikkeling helpen bevorderen in partnerlanden en dragen ze bij tot de bevordering van gemeenschappelijke waarden en internationaal overeengekomen sociale en milieunormen, bv. inzake fatsoenlijk werk.

Het totstandbrengen van een gemeenschappelijke regelgevingsruimte met belangrijke handelspartners zoals de VS (in het kader van de Trans-Atlantische Economische Raad) zal met name op het gebied van nieuwe technologie tot harmonisatie van regels en normen leiden, waarvan uiteindelijk alle handelsnaties profiteren. Het zal de kosten voor ondernemingen sterk doen dalen, doordat niet-tarifaire belemmeringen verdwijnen, en de handel stimuleren. Ook de effectiviteit van het systeem voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten en de bestrijding van namaak moet worden verbeterd. De voornaamste initiatieven zijn de uitgebreide samenwerking met belangrijke handelspartners om de douanesamenwerking te vergroten en de handhaving in de landen van herkomst te ondersteunen (zoals de gezamenlijke actiestrategie van de EU en de VS op het gebied van intellectuele-eigendomsrechten), en het afronden van de onderhandelingen over een nieuwe handelsovereenkomst ter bestrijding van namaak.

Acties:

· Ambitieuze bilaterale akkoorden met belangrijke handelspartners nastreven en integratie met buurlanden en kandidaat-lidstaten bevorderen door een gemeenschappelijke economische ruimte tot stand te brengen.

· Het gebruik van EU-handelsinstrumenten overwegen in de follow-up van het jaarverslag van de Commissie over markttoegang.

· De mogelijkheden van de Trans-Atlantische Economische Raad volledig ontwikkelen en samen met belangrijke handelspartners een gemeenschappelijke ruimte van compatibele regelgeving en normen tot stand brengen.

· De effectiviteit van het systeem voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten en de bestrijding van namaak verbeteren, onder meer via een meerpartijenovereenkomst ter bestrijding van namaak.

5. De verwezenlijking van het CLP garanderen

Het CLP bevat de doelstellingen inzake economische hervormingen voor de periode 2008-2010 die enerzijds het meest kunnen bijdragen aan de groei en de werkgelegenheid op Gemeenschapsniveau en anderzijds de nationale inspanningen ondersteunen en aanvullen. Deze strategische agenda moet alle Europese instellingen leiden bij hun werkzaamheden voor de communautaire dimensie van de strategie voor groei en werkgelegenheid. Andere maatregelen kunnen ook nuttig zijn, maar de CLP-acties zijn de dringendste en belangrijkste acties voor economische hervorming die tijdens de periode 2008-2010 kunnen worden gerealiseerd. Om de verwezenlijking van het CLP te garanderen zijn volgens de Commissie twee elementen van cruciaal belang.

Ten eerste moeten het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie het eens worden over de strategische hervormingsdoelstellingen en -acties. Het Europees Parlement en de toekomstige voorzitterschappen van de Raad moet daarom worden verzocht absolute voorrang te geven aan de CLP doelstellingen en -acties.

Ten tweede is een grondige follow-up nodig om te garanderen dat het programma tijdig wordt verwezenlijkt. De economische hervormingen kunnen het voorwerp uitmaken van een jaarlijks uitvoeringsverslag, waarin wordt beoordeeld hoe goed de Gemeenschap de concrete maatregelen in de bijgevoegde tabel uitvoert. Zo’n verslag zou ook een belangrijke bron van informatie vormen voor de multilaterale controle in het najaar, omdat het een systematische doorlichting van de vooruitgang op Gemeenschapsniveau bovenop de thematische beoordeling van de hervormingen op het niveau van de lidstaten mogelijk maakt. Ook het Europees Parlement zou om een evaluatie van de vooruitgang worden verzocht. Deze informatie zou worden meegenomen in de jaarlijkse voortgangsverslagen van de Commissie, die dan zouden aangeven of het communautaire Lissabonprogramma zou moeten worden geactualiseerd. De Europese Voorjaarsraad moet op basis hiervan de toestand bekijken en indien nodig bijsturen in het kader van de jaarlijkse evaluatie van de strategie voor groei en werkgelegenheid.

Daarom verzoekt de Europese Commissie:

het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s het voorgestelde communautair Lissabonprogramma voor de periode 2008-2010 goed te keuren, met name door:

· de tien hoofddoelstellingen voor communautaire actie en de bijbehorende maatregelen goed te keuren;

· jaarlijks de voortgang te evalueren en advies te verstrekken;

· prioriteit toe te kennen aan de acties die nodig zijn om de tien hoofddoelstellingen te halen.

· BIJLAGE

Integrated Guidelines Number | | Key Objectives | | Measures to be adopted by the European Commission | | Measures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council) | | Measures to be implemented |

| | | | | | | | |

Guideline 20 (Matching of Labour ,Market needs), 21 (Flexicurity), 23 (Investment in Human Capital), & 24 (Education and training systems) | | The Commission will propose a renewed Social Agenda by mid-2008, particularly covering education, migration, and demographic evolutions, and help to address the skills gap by improving the monitoring and forecasting of future skills requirements | | | | Proposal for a DIRECTIVE on Portability of pensions - possible political agreement at the Council (end of 2007 ) | | |

| | | | | | | | Ensure progressive removal of transitional restrictions on the free movement of workers from the new Member States (by 2011) |

| | | | Revision of REGULATION on Portability of social security rights (2nd half 2009 ) | | Projected adoption (2nd half 2010) | | |

| | | | | | | | Monitor the implementation of the RECOMMENDATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning (Projected adoption: February 2008): Member States are asked to relate national qualifications systems to the EQF by 2010 |

| | | | | | | | DIRECTIVE- Monitoring the implementation of the Professional Qualifications Directive – Deadline for implementation by Member States:20 October 2007 |

| | | | | | | | Ensure the implementation of the basic skills communication (by 2010) |

| | | | RECOMMENDATION on EU-wide credit system transfer and accumulation systems for vocational training (March 2008) | | Projected adoption (March 2010) | | |

| | | | RECOMMENDATION on quality assurance in vocational education and training (March 2008) | | Projected adoption (March 2010) | | |

| | | | | | | | EU-wide inventory and monitoring system for on-going anticipation of future skills requirements in the context of "new skills for new jobs" initiative -Implementation in the course of 2008 and 2009 |

| | | | | | | | Ensure effective implementation of the Flexicurity common principles including the review "flexicurity: 3 years after". |

| | | | | | | | |

Guideline 20 (Matching of Labour ,Market needs) | | The Commission will make proposals for a common policy on immigration in 2008 | | | | Proposal for a DIRECTIVE Entry of highly skilled workers; "Blue Card" | | |

| | | | DIRECTIVE setting conditions of entry of seasonal workers (end 2008) | | Projected adoption (End 2010) | | |

| | | | | | | | |

Guideline 15 (SMEs) | | The Community will adopt a Small Business Act to unlock the growth potential of SMEs throughout their life-cycle | | Measures following Communication on "Small Business Act" (May /June 2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | Proposal for a Directive on the Small Company Statute(2nd half 2008) | | Projected adoption (2nd half 2010.) | | |

| | | | | | | | |

Guideline 14 (Better regulation) | | The Community will move towards the target to reduce EU administrative burdens by 25 % by 2012 and implement an ambitious simplification programme | | Rolling SIMPLIFICATION PROGRAMME (2006-2009) including 109 actions (2009) | | Pending proposals from SIMPLIFICATION PROGRAMME | | |

| | | | Proposals to reduce administrative burdens following administrative burden mapping and measurement of EC legislation and related transposition measures (2007-2008) in 13 priority areas. Proposals in 2008-2010. | | | | |

| | | | | | First batch of fast track administrative burden reduction actions | | First batch of fast track administrative burden reduction actions in comitology |

| | | | Proposal for next batch of fast track actions alongside the strategic review on better regulation(January 2008) | | | | |

| | | | | | | | |

Guideline 9 (Information Society), 12 (Internal Market) &13 (Open Markets) | | The Community will strengthen the single market, increase competition in services, and take further steps to integrate the financial services market | | | | Proposal for a DIRECTIVE Revision of the regulatory framework for electronic communications and services Projected adoption (2009) | | |

| | | | | | | | Market monitoring in key markets |

| | | | | | | | DIRECTIVE amending Directive 97/67/EC concerning the full accomplishment of the internal market of Community postal services (Implementation 2011/ 2013) |

| | | | | | | | DIRECTIVES - Third Package on Rail (Implementation by 2009) |

| | | | | | | | DIRECTIVE on services in the internal market - Implementation by the MSs 28 December 2009 |

| | | | | | | | Actions to improve implementation of single market following Communication on the application of Community Law (SMR) |

| | | | Proposals to allow companies to choose an EU-wide tax base (3rd Q 2008) | | Projected adoption (3rd Q 2010) | | |

| | | | | | | | Follow up of Retail banking (including payment cards and payment systems) and Business Insurance Sector Inquiries |

| | | | Measures to promote the creation of an EU mortgage credit market following a communication (White paper 19/12/07) | | Projected adoption (2009) | | |

| | | | Proposal for a DIRECTIVE amending Directive 85/611 on EU harmonised investment funds- UCITS (February 2008) | | Projected adoption (February 2010) | | |

| | | | | | | | DIRECTIVE - Monitoring Implementation of MiFiD- Entered in force 1 November 2007 |

| | | | Measures to ensure the realisation of Single Payments Area following a communication (2nd Q 2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | Strengthening EU arrangements for financial stability, through review of cooperation obligations, (End 2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | | | Proposal for a DIRECTIVE Solvency II -on the taking-up and pursuit of the business of Insurance and Reinsurance Projected adoption (End 2008) | | |

| | | | Proposal for a DIRECTIVE - Amendments to Directive 2006/48/EC and 2006/49/EC Capital Requirements(October 2008) | | Projected adoption (October 2010) | | |

| | | | | | | | |

Guideline 7 (R&D) | | The Community will make the "fifth freedom" (the free movement of knowledge) a reality and create a genuine European Research area. | | Framework REGULATION -Legal framework for construction and operation of pan-European research infrastructures(July 2008) | | Projected adoption (July 2010) | | |

| | | | Legislative and other proposals following Communication on "Partnership for a European researchers' passport for mobility and career development"(April 2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | | | Implementation of legal and financial decision on European Institute of Innovation and Technology Projected adoption (2nd Q 2008) | | |

| | | | Measures for preparation of joint programming of research following a communication (September 2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | | | | | |

Guideline 8 (Innovation) | | The Community will improve the framework conditions for innovation, in particular for venture capital and intellectual property rights. | | Measures for mutual recognition process following Communication on "Removing regulatory obstacles to cross-border investments by venture capital funds"(December 2007) | | Projected adoption ( 2010) | | |

| | | | | | Proposal for a COUNCIL REGULATION on the Community Patent and additional measures to set up an EU wide jurisdictional system for patent litigation Projected adoption (2010) | | |

| | | | | | | | The Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises initiative (JEREMIE) |

| | | | | | | | EIF - The High Growth and Innovative SME Facility (GIF): risk capital for innovative SMEs in their early stages (GIF1-€ 255m) and in their expansion phase (GIF2-€ 299 m) |

| | | | | | | | EIF- The SME Guarantee Facility, providing loan guarantees to encourage banks to make more debt finance available to SMEs, (€506 m) |

| | | | | | | | EIF-The Seed Capital Action and the Partnership Action: helping to reinforce the capacity of financial intermediaries to invest in and lend to SMEs. (€69 m) |

| | | | | | | | |

Guideline 11 (Environment), 12 (Internal Market) 13 (Open Markets) & 16 (Infrastructure) | | The Community will complete the internal market for energy and adopt the climate change package in order to put in place the framework to achieve at least a 20% reduction in greenhouse gas emissions and reach a 20% renewables energy share by 2020. | | | | Proposal for a DIRECTIVE amending Directive 2003/54/EC concerning common rules for the internal market in electricity Projected adoption (end 2009) | | |

| | | | | | Proposal for a DIRECTIVE amending Directive 2003/55/EC concerning common rules for the internal market in natural gas Projected adoption (end 2009) | | |

| | | | | | Proposal for a REGULATION establishing an Agency for the Cooperation of Energy Regulators Projected adoption (end 2009) | | |

| | | | | | Proposal for a REGULATION amending Regulation (EC) No 1228/2003 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity Projected adoption (end 2009) | | |

| | | | | | Proposal for a REGULATION amending Regulation (EC) No 1775/2005 on conditions for access to the natural gas transmission networks Projected adoption (end 2009) | | |

| | | | | | | | Follow up measures to the energy sector inquiry |

| | | | | | | | |

Guideline 10 (Industrial Base) & 11 (Environment) | | The Community will promote an industrial policy geared towards more sustainable production and consumption, focusing on renewable energies and low-carbon and resource-efficient products, services and technologies. | | Proposal for a DIRECTIVE - Amending the Emission Trading Directive, 2003/87/EC(January, 2008) | | Projected adoption (January 2010) | | |

| | | | Legislative proposal on Carbon Capture and Geological Storage (CCS)(January, 2008) | | Projected adoption (January 2010) | | |

| | | | Proposal for a DIRECTIVE - Review of the Energy Taxation Directive(4th Q 2008) | | Projected adoption (4th Q 2010) | | |

| | | | Proposal for a DIRECTIVE on the promotion of renewable energy(January 2008) | | Projected adoption (January 2010) | | |

| | | | | | | | Initially 14 Implementing DIRECTIVES for priority product groups for adoption of minimum energy performance standards (eco-design requirements)(Comitology until 2011) |

| | | | Revision of DIRECTIVES on Energy labelling and household appliances(2008) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | Measures to strengthen the Public Procurement of high-performance environmentally-friendly products, technologies and services-following communication (Green Public Procurement(1st Q 2008 ) | | Projected adoption (2010) | | |

| | | | | | | | - 7th Framework Programme (2007-13): €2.3 billion for energy, €1.8 billion for environment (including climate change)- Competitiveness and Innovation Programme (CIP) (2007-13), Entrepreneurship and Innovation Programme (EIP) € 430 million for eco-innovation and Intelligent Energy for Europe (IEE) €730 million |

| | | | Legislative proposals following the "Sustainable industrial policy/Sustainable consumption policy", notably extension of EUP Directive(March 2008) | | Projected adoption (March 2010) | | |

| | | | | | | | |

Guideline 13 (Open Markets) | | Whilst working to conclude the Doha multilateral trade negotiations, the Community will negotiate bilaterally with key trading partners to open up new opportunities for international trade and investment, improve market access focussing on countries and sectors where significant barriers remain, and create a common space of regulatory provisions and standards. | | International Agreement - Conclusion of the most important bilateral FTAs (ASEAN, India, South Korea) | | |

| | | | International Agreement - New Partnership and Cooperation Agreement (PCA) with China | | |

| | | | | | |

| | | | Bilateral Cooperation EU-USA- Transatlantic Economic Council | | |

| | | | Bilateral regulatory cooperation with US, Japan, China and Russia | | |

| | | | | | |

| | | | | | EU-US Action Strategy on IPR enforcement |

| | | | Multi-party Agreement - Anti Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) | | |

| | | | | | | | |

| | Monitoring and strengthening of spending on Growth and Jobs (earmarking) | | | | | | European Cohesion Policy Funds (mid-term review 2010) |

| | | | | | | | European Agricultural Fund for Rural Development (mid-term review 2010) |

| | | | | | | | Lifelong learning Programme |

| | | | | | | | European Globalisation Adjustment Fund |

| | | | | | | | |

[1] “Community Lisbon Programme: Technical Implementation Report 2006”, SEC(2006) 1379.

[2] Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie “Spillovers and complementarities in the context of the Lisbon Growth and Jobs Strategy including the economic effects of the Community Lisbon Programme”, waarin wordt geschat dat het reële bbp van de EU tegen 2020 met 2¾ procentpunten zou kunnen stijgen door de economische impact van de CLP-maatregelen. Aangezien deze studie op verschillende economische modellen, methodologieën, gegevensbronnen en veronderstellingen is gebaseerd, moeten de resultaten uiteraard met de nodige omzichtigheid worden geïnterpreteerd.

[3] Europese Commissie (2007): Vierde verslag over de economische en sociale cohesie.

[4] “Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen”, conclusies van de Raad Onderwijs van 15 november 2007.

[5] Onderzoek & ontwikkeling en innovatie was een essentiële uitdaging in 24 van de 25 nationale hervormingsprogramma’s in 2005.

[6] “Een alomvattende innovatiestrategie: strategische prioriteiten voor innovatieacties op EU-niveau”, conclusies van de Raad Concurrentievermogen van 4 december 2006.

[7] Het EIF-programma voor 2006 bedroeg iets meer dan 2 miljard euro; zo’n 180 000 kleine en middelgrote ondernemingen in de EU hebben bijstand gekregen.

[8] De behandeling en vertaling van een octrooi kost in de EU ruim tien keer zo veel als in de VS en Japan.

[9] Mededeling van de Commissie “Tussentijdse evaluatie van het industriebeleid: Een bijdrage tot de EU-strategie voor groei en werkgelegenheid”, COM(2007) 374 van 4.7.2007.

--------------------------------------------------