Bijlagen bij SEC(2008)535 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF - Alarmsysteem Nrs. 1-3/2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE 1: | PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE ELGF-BEGROTING 2008 |

BIJLAGE 2: | BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN TOT EN MET 31/1/2008 (VOORLOPIGE CIJFERS) |

1. PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE ELGF-BEGROTING 2008

De tabel in bijlage 1 geeft een overzicht van de procedure voor de vaststelling van de begroting 2008 wat het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) betreft. Voor elke fase van de procedure zijn de desbetreffende bedragen aan kredieten vermeld.

Begin mei 2007 heeft de Commissie het voorontwerp van begroting (VOB) voor het ELGF vastgesteld. Dat voorontwerp bevatte 42 194,8 miljoen euro aan kredieten voor vastleggingen en 42 319,9 miljoen euro aan kredieten voor betalingen. De raming van de benodigde kredieten was gebaseerd op een beoordeling van de omstandigheden op de interne en de externe markten voor de verschillende betrokken producten, op het verwachte effect van de voorgestelde hervorming in de sector groenten en fruit en op de gevolgen die er voor de rechtstreekse steun zouden zijn doordat de modulatie haar maximum van 5% zou bereiken.

In juli 2007 heeft de Raad Ecofin-Begroting de ontwerp-begroting (OB) goedgekeurd. Daarin heeft hij een verlaging met 550,0 miljoen euro doorgevoerd ten opzichte van de in het VOB gevraagde kredieten. De kredieten voor de marktmaatregelen werden met in totaal 350,0 miljoen euro verlaagd; het betrof een verlaging over de hele linie behalve wat de voedseldistributie aan de meest behoeftigen, de gratis uitreiking van groenten en fruit en de verstrekking van schoolmelk betreft. De te verwachten ontvangsten als gevolg van de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen (kredieten voor negatieve uitgaven) werden met 200,0 miljoen euro verhoogd. Vervolgens heeft het Europees Parlement in eerste lezing niet alleen de verlagingen van de Raad teruggedraaid, maar zelfs ook nog de kredieten met ongeveer 30,0 miljoen euro verhoogd, hoofdzakelijk voor dezelfde regelingen als die welke de Raad had uitgezonderd van zijn verlaging over de hele linie.

In oktober 2007 heeft de Commissie nota van wijzigingen nr. 2/2008 ingediend bij de Begrotingsautoriteit. Daarin waren de oorspronkelijke ramingen van de behoeften die hadden geleid tot het VOB, herzien en geactualiseerd op basis van recentere ontwikkelingen wat de landbouwregelgeving, de landbouwmarkten en de koers van de euro ten opzichte van de VS-dollar betreft. In die nota van wijzigingen vroeg de Commissie om kredieten voor vastleggingen ten bedrage van in totaal 40 862,3 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van in totaal 40 988,5 miljoen euro. Daarmee vroeg de Commissie via de nota van wijzigingen 1 332,5 miljoen euro aan kredieten voor vastleggingen minder voor het begrotingsjaar 2008 dan zij oorspronkelijk in het VOB had gedaan.

Het Europees Parlement heeft de begroting 2008 goedgekeurd tijdens zijn plenaire vergaderingen van december 2007. In die begroting 2008 zijn voor de maatregelen voor de landbouwmarkten en de rechtstreekse steun (beleidsterrein 05) 40 562,3 miljoen euro aan kredieten voor vastleggingen en 40 688,5 miljoen euro aan kredieten voor betalingen opgenomen. Voorts bevat de ELGF-begroting 2008 kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 281,7 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 225,7 miljoen euro voor tot beleidsterrein 17 behorende veterinaire en fytosanitaire maatregelen en kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 32,5 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 31,5 miljoen euro voor tot beleidsterrein 11 behorende maatregelen voor de visserijmarkten.

Uiteindelijk bevatte de ELGF-begroting 2008 daarmee kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 40 876,5 miljoen euro en kredieten voor betalingen ten bedrage van 40 945,6 miljoen euro. Het verschil tussen de kredieten voor vastleggingen en die voor betalingen houdt verband met het feit dat met gesplitste kredieten worden gewerkt bij de uitgaven die de Commissie rechtstreeks doet hoofdzakelijk voor afzetbevordering voor landbouwproducten, voor de maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie voor het beleidsterrein landbouw en plattelandsontwikkeling en voor veterinaire en fytosanitaire maatregelen.

2. VERWACHTE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Op grond van artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad, de nieuwe verordening betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), gelden de ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd bij de conformiteitsgoedkeuringsbeschikkingen betreffende het ELGF, de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden ten nadele van het ELGF en de opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van bepaalde ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten gedeeltelijk of volledig voor de financiering van bepaalde door de lidstaten voor rekening van het ELGF gedane uitgaven worden gebruikt als de door de Begrotingsautoriteit uitgetrokken kredieten daarvoor onvoldoende zijn. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen ambtshalve overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

Bij de opstelling van de begroting 2008 is geraamd hoe hoog die bestemmingsontvangsten in het begrotingsjaar 2008 zouden zijn en ook welk bedrag aan bestemmingsontvangsten zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008. In de door de Begrotingsautoriteit vastgestelde begrotingskredieten 2008 is als volgt rekening gehouden met die ramingen:

- de ontvangsten door de correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en de ontvangsten door terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden geraamd op respectievelijk 500,0 miljoen euro en 80,0 miljoen euro, terwijl de opbrengsten van de melkheffing werden geraamd op 219,0 miljoen euro. Verwacht werd derhalve dat in de loop van het begrotingsjaar 2008 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 799,0 miljoen euro zouden worden geïnd;

- de van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 over te dragen bestemmingsontvangsten werden geraamd op 1 138,0 miljoen euro;

- met het totale bedrag van 1 937,0 miljoen euro werd rekening gehouden door de voor de actiefondsen van de telersverenigingen in de sector groenten en fruit gevraagde kredieten met 467,0 miljoen euro en de voor de bedrijfstoeslagregeling gevraagde kredieten met 1 470,0 miljoen euro te verlagen. Voor die twee regelingen heeft de Begrotingsautoriteit uiteindelijk respectievelijk 105,0 miljoen euro en 27 220,0 miljoen euro uitgetrokken.

3. VERWACHTE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

De opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. De tijdelijke herstructureringsheffing moet in elk van de verkoopseizoenen 2006/2007 tot en met 2008/2009 door de lidstaten worden geïnd per ton suiker-, inulinestroop- of isoglucosequotum waarover een onderneming beschikt, dit in twee tranches. De lidstaten moeten de opbrengsten van die heffing eveneens in twee tranches aan het herstructureringsfonds overmaken, en wel uiterlijk op 31 maart, respectievelijk 30 november van elk betrokken jaar. Bij de opstelling van de begroting 2008 werden de opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing in het begrotingsjaar 2008 geraamd op 2 374,0 miljoen euro. Ook werd verwacht dat 530,0 miljoen euro zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008.

4. OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2008

In de tabel in bijlage 2 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 januari 2008 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad[1]. Hier volgt voor de onderdelen van de begroting 2008 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen:

4.1. Monetaire factoren

Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 was bij de opstelling van de door de Begrotingsautoriteit vastgestelde begroting gewerkt met de gemiddelde koers van de euro ten opzichte van de VS-dollar in de periode juli-september 2007, die 1 euro = 1,37 VS-dollar bedroeg. Op te merken valt dat de gemiddelde koers in de periode van 1 augustus 2007 tot en met 31 januari 2008 op ongeveer 1 euro = 1,43 VS-dollar kwam, wat een stijging met 4,4% betekende ten opzichte van de voor de opstelling van de begroting 2008 gebruikte koers.

De bovenbedoelde werkelijke uitgaven in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 januari 2008 zijn inclusief de gevolgen van de schommelingen van de koers van de euro ten opzichte van de VS-dollar. In dit verband wordt erop gewezen dat de ontwikkeling van deze koers van invloed is op de vaststelling van de uitvoerrestituties voor landbouwproducten, en vooral van die voor granen en suiker.

4.2. Marktfactoren

4.2.1. Granen (–55,3 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator komt doordat in sneller tempo granen uit de interventievoorraden zijn verkocht dan was verwacht, terwijl die verkopen bovendien hebben plaatsgevonden tegen hogere interne prijzen dan die waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan.

4.2.2. Suiker (–83,8 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator komt doordat kleinere hoeveelheden suiker zijn uitgevoerd dan die waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan.

4.2.3. Groenten en fruit (+124,8 miljoen euro)

Op 31 januari 2008 vertoonden de werkelijke uitgaven de bovenvermelde overbesteding ten opzichte van de indicator.

Op te merken valt echter dat deze overbesteding van de begrotingskredieten technische oorzaken heeft. Op 467,0 miljoen euro geraamde ontvangsten zijn bestemd voor de financiering van uitgaven voor de actiefondsen van de telersverenigingen in de sector groenten en fruit. De gevraagde en door de Begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2008 voor deze sector zijn daarom exclusief het bedrag dat overeenkomt met die geraamde ontvangsten. Het gevolg is dat de werkelijke uitgaven een hoger percentage uitmaken van die met de bestemmingsontvangsten voor de sector verlaagde kredieten dan het bestedingspercentage dat wordt gebruikt voor de bepaling van de indicator. Dit verklaart de overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator op dit moment.

Als rekening zou worden gehouden met de geraamde bestemmingsontvangsten voor dit begrotingsartikel, zou sprake zijn van een onderbesteding ten bedrage van ongeveer _95,1 miljoen euro.

4.2.4. Wijn (–111,0 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator komt doordat de lidstaten de herstructurerings- en omschakelingssteun in een trager tempo betalen dan was verwacht. Momenteel wordt ervan uitgegaan dat deze onderbesteding tijdelijk is.

4.3. Rechtstreekse steun (+3 759,6 miljoen euro)

Op 31 januari 2008 gaven de werkelijke uitgaven in vergelijking met de indicator de bovenvermelde overbesteding te zien, die hoofdzakelijk betrekking heeft op de ontkoppelde rechtstreekse steun.

Op te merken valt dat deze overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator technische oorzaken heeft. Op 1 470,0 miljoen euro geraamde ontvangsten zijn bestemd voor de financiering van de bedrijfstoeslagregeling. Daarom zijn de gevraagde en door de Begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2008 voor die regeling exclusief het bedrag dat overeenkomt met die geraamde ontvangsten. Het gevolg is dat de werkelijke uitgaven een hoger percentage uitmaken van die met de bestemmingsontvangsten voor de regeling verlaagde kredieten dan het bestedingspercentage dat wordt gebruikt voor de bepaling van de indicator. Dit verklaart de overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator op dit moment.

Als rekening zou worden gehouden met de geraamde bestemmingsontvangsten voor het begrotingsartikel voor de ontkoppelde rechtstreekse steun, zou voor het begrotingshoofdstuk voor de rechtstreekse steun sprake zijn van een overbesteding ten bedrage van slechts 2 552,7 miljoen euro.

5. FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

De in bijlage 2 opgenomen tabel geeft een overzicht van de in de periode tot en met 31 januari 2008 reeds geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 458,3 miljoen euro. Het betreft de volgende bedragen:

- als gevolg van de correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring is ongeveer 204,9 miljoen euro terugbetaald en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- in verband met onregelmatigheden is ongeveer 33,3 miljoen euro ingevorderd en ook hier is de verwachting dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- de melkheffing heeft ongeveer 220,1 miljoen euro opgeleverd, terwijl de opbrengsten ervan oorspronkelijk waren geraamd op 219,0 miljoen euro.

Oorspronkelijk waren de van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 over te dragen bestemmingsontvangsten geraamd op 1 138,0 miljoen euro, maar uiteindelijk bleek die overdracht 1 159,5 miljoen euro te bedragen.

6. FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

In november 2007 hebben de lidstaten de tweede tranche van de voor het verkoopseizoen 2006/2007 verschuldigde bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing overgemaakt. Deze bedraagt ongeveer 858,1 miljoen euro.

Oorspronkelijk waren de van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 over te dragen opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (bestemmingsontvangsten) geraamd op 530,0 miljoen euro, maar uiteindelijk bleek die overdracht 735,8 miljoen euro te bedragen.

7. BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE

Eind januari 2008 hadden de lidstaten ongeveer 1,3 miljoen euro betaald bij wijze van steun voor de herstructurering van de suikerindustrie, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen.

8. CONCLUSIES

De ELGF-begrotingskredieten die zijn gebruikt voor de vergoeding van de uitgaven die de lidstaten in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 januari 2008 hebben gedaan voor de marktmaatregelen en de rechtstreekse steun, bedragen 30 696,0 miljoen euro, wat betekent dat ten opzichte van de indicator sprake is van een overbesteding van die kredieten ten bedrage van ongeveer 3 578,5 miljoen euro. Deze overbesteding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de ontkoppelde rechtstreekse steun, en meer in het bijzonder aan de bedrijfstoeslagregeling. Op basis van de in de punten 4.2 en 4.3 gemaakte opmerkingen kan momenteel worden geconcludeerd dat die overbesteding tijdelijk is en dat het risico dat de huidige begrotingskredieten onvoldoende zullen zijn om de door de lidstaten gedeclareerde uitgaven te financieren, minimaal is.

[pic]

[pic]

[1] PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 320/2006 (PB L 58 van 28.2.2006, blz. 42).