Bijlagen bij COM(2008)340 - Kortetermijnstatistieken, ingevolge Verordening 1165/98

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2008)340 - Kortetermijnstatistieken, ingevolge Verordening 1165/98.
document COM(2008)340 NLEN
datum 9 juni 2008
Bijlage: lijst van indicatoren voor kortetermijnstatistieken (vet: VEEI's)

Sector | Indicator | Frequentie M: maandelijks Q: driemaandelijks | Indieningstermijn in verordening[17] |

Industrie | Productie | M | 1 maand, 10 dagen |

omzet, omzet binnenland, omzet buitenland (uitgesplitst in eurozone – buiten eurozone) | M | 2 maanden |

nieuwe orders, nieuwe orders binnenland, nieuwe orders buitenland (uitgesplitst in eurozone - buiten eurozone) | M | 1 maand, 20 dagen |

aantal werkzame personen | Q | 2 maanden |

gewerkte uren | Q | 3 maanden |

brutolonen | Q | 3 maanden |

outputprijzen, outputprijzen binnenland, afzetprijzen buitenland (uitgesplitst in eurozone – buiten eurozone) | M | 1 maand, 5 dagen |

invoerprijzen (uitgesplitst in eurozone – buiten eurozone) | M | 1 maand, 15 dagen |

Bouwnijverheid | Productie, productie van gebouwen, productie van grond-, weg- en waterbouwkundige werken | M / Q[18] |

aantal werkzame personen | Q | 2 maanden |

gewerkte uren | Q | 3 maanden |

brutolonen | Q | 3 maanden |

bouwkosten, materiaalkosten, arbeidskosten | Q | 3 maanden |

bouwvergunningen: aantal woningen; bouwvergunningen: m2 nuttige vloeroppervlakte | Q | 3 maanden |

Detailhandel | Omzet | M | 1 maand[19] / 2 maanden |

aantal werkzame personen | Q | 2 maanden |

deflator van de omzet | M | 1 maand / 2 maanden |

Overige diensten | Omzet | Q | 2 maanden |

aantal werkzame personen | Q | 2 maanden |

outputprijzen | Q | 3 maanden |

[1] COM(2005) 97 "Betere regelgeving met het oog op economische groei en meer banen in de Europese Unie".

[2] Verordening (EG) nr. 1158/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2005 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1165/98 van de Raad inzake kortetermijnstatistieken.

[3] Bijvoorbeeld "Statistical requirements of the European Central Bank in the field of General Economic Statistics", ECB, augustus 2000.

[4] Er zijn nog geen Europese indicatoren van de outputprijzen van dienstverlenende bedrijven beschikbaar, omdat de meeste lidstaten een langdurige afwijking tot augustus 2008 hadden gevraagd.

[5] Lijst in bijlage.

[6] De wijzigingsverordening van 2005 geeft kleinere lidstaten 15 dagen extra tijd.

[7] Het programma tot modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS) heeft een looptijd van zes jaar (2008-2013). De eerste doelstelling is de ontwikkeling van doelreeksen van indicatoren en het opnieuw bezien van prioriteiten.

[8] Zie 1.2 en 1.5.

[9] Zie 1.6.

[10] Onder Industry, trade and services.

[11] De herziening is het verschil tussen het eerste gepubliceerde indexcijfer en de tweede schatting, één maand later. De gegevens hebben betrekking op de periode van november 2005 tot en met mei 2007. Het groeicijfer van de industriële productie tussen januari en februari 2007 voor de eurozone werd bijvoorbeeld in de eerste publicatie geschat op 0,6. Eén maand later werd het groeicijfer op 0,5 geschat, een herziening dus van -0,1 en een absolute herziening van 0,1.

[12] De relatieve gemiddelde absolute herziening is de verhouding tussen de som van de absolute herziening en de som van de absolute latere schattingen.

[13] SG betekent voor seizoensinvloeden gecorrigeerd; bruto staat voor brutogegevens.

[14] Sinds november 2006 wordt het indexcijfer van de productie van de bouwnijverheid maandelijks vastgesteld. Herzieningen werden vanaf het eerste kwartaal 2005 tot en met het derde kwartaal 2006 driemaandelijks berekend, en vervolgens van november 2006 tot en met juni 2007 maandelijks.

[15] Alleen de lasten van bedrijven als gevolg van statistische enquêtes worden beoordeeld. Wanneer administratieve bronnen worden gebruikt om kortetermijnstatistieken op te stellen, werden de lasten bij deze berekening buiten beschouwing gelaten omdat die om administratieve redenen toch niet te vermijden zijn.

[16] Voor de industrie kunnen drempels voor de uitsluiting van kleine bedrijven van de enquête worden toegepast (vaak minder dan 10 werknemers), maar de dekking blijft zeer hoog (meer dan 70-80%). Bij minder geconcentreerde activiteiten, zoals in de bouwnijverheid, de detailhandel of de restaurants, zijn geen drempels mogelijk om alle kleine bedrijven uit te sluiten. De lasten voor kleine bedrijven worden verlicht door verschillende steekproefpercentages toe te passen, afhankelijk van de omzet of het aantal werknemers.

[17] De termijn kan voor kleine lidstaten 15 kalenderdagen langer zijn.

[18] Afhankelijk van de grootte van de lidstaat.

[19] Eén maand voor aggregaten, twee maanden voor gedetailleerde gegevens.