Bijlagen bij COM(2008)529 - Jaarverslag over de tenuitvoerlegging van Verordening 866/2004 en over de situatie die het gevolg is van de toepassing van deze verordening

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage III van Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie[19]. Om het handelsverkeer in aardappelen via de lijn te vergemakkelijken heeft de Commissie geregeld dat deze deskundigen tijdens het voornaamste oogstseizoen (medio april tot medio juni) permanent aanwezig zijn. Tijdens andere perioden waren zij binnen enkele werkdagen beschikbaar (tot dusver kon aan alle Turks-Cypriotische verzoeken om een fytosanitair deskundige worden voldaan).

De Commissie heeft meer onafhankelijke fytosanitaire deskundigen benoemd in het licht van de recente vraag naar hun diensten.

Citrusvruchten

Een kleine zending citrusvruchten passeerde begin februari 2008 de lijn voor een beurs in Duitsland. De jaarlijkse controle voor de oogst in het najaar van 2007, die opnieuw werd verricht door onafhankelijke deskundigen uit de lidstaten die door de Commissie waren benoemd, bevestigde de positieve resultaten van eerdere controles.

Honing en vis

Zoals hierboven gemeld, keurde de Commissie op 4 mei 2007 een beschikking goed tot opheffing van het verbod op het verkeer van bepaalde dierlijke producten op het eiland Cyprus krachtens Verordening (EG) nr. 866/2004 van de Raad en tot vaststelling van de voorwaarden voor het verkeer van die producten (via de groene lijn)[20].

De Commissie heeft onafhankelijke deskundigen uit de lidstaten benoemd die, in overeenstemming met de bijlagen I en II van de beschikking van de Commissie, Turks-Cypriotische vissersvaartuigen moeten controleren en die honingmonsters in de productieketen moeten nemen, die vervolgens geanalyseerd moeten worden in specifieke EU-laboratoria.

5. Conclusies

De groenelijnverordening biedt nog steeds een stabiel juridisch kader voor vrij verkeer van Cyprioten en andere EU-burgers die de lijn dagelijks passeren bij de doorgangsposten. Het openen van een nieuwe doorgangspost voor voetgangers in Ledra Street/Lokmaci in de oude binnenstad van Nicosia bevordert de contacten tussen mensen uit beide gemeenschappen.

Het aantal onderdanen van derde landen dat de lijn illegaal passeert, blijft echter reden tot ernstige bezorgdheid. In de verslagperiode is het aantal ontdekte (of aangehouden) illegale immigranten verdubbeld tot het hoogste aantal ooit. De Commissie is van mening dat het surveilleren tussen de doorgangsposten aan de lijn door de Republiek Cyprus en de autoriteiten van de Sovereign Base Area met onmiddellijke ingang aanzienlijk moet worden versterkt. De Republiek Cyprus is echter huiverig met het nemen van maatregelen die er mogelijk toe leiden dat deze lijn gaat lijken op een buitengrens.

Wat betreft de goederen die de lijn passeren wijzen de cijfers, vergeleken met de vorige verslagperiode, opnieuw op een toename van de totale waarde. Volgens de rapporten die door de autoriteiten van de Republiek Cyprus zijn verstrekt, is de totale waarde van de goederen die de lijn feitelijk zijn gepasseerd, met bijna een derde gestegen en bedroeg deze 4 473 408 euro, ten opzichte van 3 380 805 euro in de vorige verslagperiode. Wel moet worden opgemerkt dat bijna 30% voor rekening kwam van de handel in aardappelen.

De algemene omvang van het handelsverkeer via de lijn blijft vrij beperkt, niet in de laatste plaats vanwege de beperkte werkingssfeer van de verordening. In de huidige verslagperiode zijn slechts weinig nieuwe producten geïntroduceerd. Slechts in drie gevallen passeerden goederen de lijn om vervolgens in het intracommunautaire handelsverkeer terecht te komen met een andere lidstaat.

Er hebben zich tastbare positieve ontwikkelingen voorgedaan met betrekking tot het verkeer van goederen. Uit diverse gerapporteerde gevallen blijkt echter dat er nog veel obstakels zijn voor de verdere ontwikkeling van de handel via de lijn. Turks-Cypriotische commerciële voertuigen, met name vrachtwagens en bussen, kunnen nog steeds niet vrij over het eiland rijden, omdat compromissen werden verworpen of vertraagd door een van beide gemeenschappen. Voorts blijven Turks-Cypriotische handelaars berichten over moeilijkheden bij de afzet van hun producten aan supermarkten in de door de regering gecontroleerde gebieden en bij het adverteren van hun producten en diensten in de pers in die gebieden. Tot slot lijkt er nog steeds op grote schaal te worden gesmokkeld via de lijn.

De Commissie heeft verschillende maatregelen genomen om het handelsverkeer via de lijn te vergemakkelijken, met name de handel in aardappelen, citrusvruchten, honing en vis.

De algemene conclusie is dat de groenelijnverordening een werkbare basis blijft vormen voor het verkeer van personen en goederen naar de door de regering gecontroleerde gebieden van de Republiek Cyprus. De Commissie zal de uitvoering van de verordening blijven controleren.

[1] PB L 161 van 30.4.2004, blz. 128. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 587/2008 van de Raad (PB L 163 van 24.6.2008, blz. 1).

[2] PB L 163 van 24.6.2008, blz. 1. Verordening (EG) nr. 587/2008 van de Raad van 16 juni 2008 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 866/2004 inzake een regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte met voorschriften ten aanzien van goederen, diensten en personen die de groene lijn in Cyprus overschrijden.

[3] Beschikking 2007/330/EG van de Commissie van 4 mei 2007 (PB L 123 van 12.5.2007, blz. 30).

[4] Besluit C(2007)4666 van de Commissie van 18 oktober 2004.

[5] Volgens de autoriteiten van de Republiek Cyprus worden er geen bestanden bijgehouden van het aantal Grieks-Cyprioten dat terugkeert naar de door de regering gecontroleerde gebieden of het aantal Turks-Cyprioten dat terugkeert naar het noordelijke deel van Cyprus (zie bijlage VII). Deze cijfers hebben echter geen betrekking op personen die de lijn zijn overgestoken via de doorgangsposten Pergamos en Strovilia, die onder het gezag van de Sovereign Base Area vallen.

[6] Hierna ook "SBA" genoemd.

[7] Zie bijlage VI.

[8] Zie bijlagen VI en VIII.

[9] In totaal bedroeg het aantal manuren ten minste 110 per dag voor patrouilles tussen de doorgangsposten aan de lijn (hierbij waren in totaal 241 functionarissen betrokken, waaronder plaatselijk politiepersoneel). In dit verband lijkt geen sprake te zijn van een toename ten opzichte van de vorige verslagperiode.

[10] Tijdens de verslagperiode heeft een helikopter in totaal gedurende 90 uur patrouillevluchten uitgevoerd langs de lijn.

[11] Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie van 10 augustus 2004 (PB L 272 van 20.8.2004, blz. 3).

[12] Zie bijlagen I, II en III.

[13] Zie punt 4.4 hieronder.

[14] Uit statistieken van het kredietkaartgebruik blijkt evenwel dat de Turks-Cyprioten enkele miljoenen euro hebben uitgegeven in supermarkten en andere winkels in de door de regering gecontroleerde gebieden.

[15] Zie bijlagen IV en V.

[16] Zie punt 2 hierboven.

[17] Van alle Turks-Cypriotische vrachtwagens met een maximaal brutogewicht van meer dan 3,5 ton.

[18] In het geval van alle Turks-Cypriotische vrachtwagens met een maximaal brutogewicht van 7,5 ton of meer.

[19] Verordening (EG) nr. 1480/2004 van de Commissie van 10 augustus 2004 (PB L 272 van 20.8.2004, blz. 3).

[20] Beschikking 2007/330/EG van de Commissie van 4 mei 2007 (PB L 123 van 12.5.2007, blz. 30).