Bijlagen bij COM(2010)155 - Eerste verslag over de toepassing van Protocol nr. 3 bij de Akte van Toetreding van 2003 betreffende de zones van Cyprus die onder de soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk vallen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het protocol[23], en zulks om humanitaire redenen[24]. In de eerste dagen van de evacuatieprocedure werd toen een klein aantal niet-EU-onderdanen (minder dan 50) per vliegtuig overgebracht van Libanon naar RAF Akrotiri[25].

Wat de controle van de buitengrenzen van de SBA’s betreft, verricht het bestuur van de SBA’s regelmatig maritieme controles langs de zeegrenzen. Inzake asiel wordt op basis van het memorandum van overeenstemming tussen beide landen de verantwoordelijkheid voor het onderzoek van de asielaanvragen van asielzoekers die Cyprus voor het eerst binnenkomen via de SBA’s, gedelegeerd aan de Republiek Cyprus. De Republiek Cyprus onderzoekt tevens de aanvragen van asielzoekers die in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, binnenkomen via de oostelijke SBA[26]. Geen andere daarmee verband houdende opdracht werd aan de Republiek Cyprus gedelegeerd.

Wat de uitvoering van de bepalingen van punt 5 en deel 4 van de bijlage bij het protocol betreft, werden geen onregelmatigheden gemeld. De personencontroles en het toezicht op de buitengrenzen van de SBA’s door het bestuur van de SBA’s alsook de samenwerking met de Republiek Cyprus worden als doeltreffend beoordeeld.

ANDERE ONDERDELEN VAN EU-WETGEVING

Buiten de precieze werkingssfeer van het protocol heeft het bestuur van de SBA’s maatregelen getroffen om rechtstreeks toepasselijke EU-wetgeving eenzijdig toe te passen[27]. Als gevolg daarvan zijn ook andere elementen van het EU-recht indirect van toepassing in de SBA’s. Deze “Ordinance” geeft uitvoering aan de verbintenis van het bestuur van de SBA’s om de wetten die van toepassing zijn op de Cypriotische bevolking van de SBA’s zoveel mogelijk te laten samenvallen met de wetgeving van de Republiek Cyprus[28]. Overeenkomstig deze overnameverbintenis heeft het bestuur van de SBA’s meer bepaald de euro als munteenheid aangenomen op hetzelfde ogenblik als de Republiek Cyprus (1 januari 2008)[29].

CONCLUSIES

Protocol nr. 3 bij de Akte van Toetreding van 2003 betreffende de zones van Cyprus die onder de soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland vallen, is op 1 mei 2004 in werking getreden. Daarin wordt bepaald welke bepalingen uit de wetgeving van de Europese Unie van toepassing zijn op de SBA’s van Akrotiri en Dhekelia in Cyprus en worden speciale voorzieningen getroffen voor de uitvoering van deze bepalingen.

Wat betreft douane, indirecte belastingen en het gemeenschappelijke handelsbeleid, wordt de tenuitvoerlegging van dit onderdeel van het EU-recht door het bestuur van de SBA’s, alsook de daarmee verband houdende samenwerking met de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus, beoordeeld als tevredenstellend. Toch zijn er mogelijke problemen gesignaleerd inzake verminderingen en vrijstellingen van rechten en heffingen op leveringen aan de strijdkrachten van het Verenigd Koninkrijk en aan daarmee geassocieerd personeel.

Het gemeenschappelijke landbouwbeleid wordt in de SBA’s vlot uitgevoerd. De Republiek Cyprus maakte melding van slechts kleine problemen bij de afwikkeling van de aanvragen en naar aanleiding van de controles ter plaatse.

De uitvoering van de bepaling van het protocol inzake fytosanitaire en veterinaire kwesties wordt als tevredenstellend beoordeeld. Er hebben zich kennelijk geen moeilijkheden of praktische problemen voorgedaan. De Commissie werd niet in kennis gesteld van klachten van enigerlei aard.

De uitvoering van de bepaling inzake de sociale zekerheid wordt als doeltreffend beoordeeld. Ook hier is de Commissie niet in kennis gesteld van klachten van enigerlei aard.

Er zijn geen onregelmatigheden vastgesteld bij de tenuitvoerlegging van de bepalingen op het gebied van justitie en binnenlandse zaken. De personencontroles en het toezicht op de buitengrenzen van de SBA’s door het bestuur van de SBA’s alsook de samenwerking met de Republiek Cyprus worden als doeltreffend beoordeeld.

De algemene conclusie is dat Protocol nr. 3 bij de Akte van Toetreding van 2003 een doeltreffende manier biedt om bepaalde bepalingen van de EU-wetgeving toe te passen in de SBA’s van Akrotiri en Dhekelia op Cyprus. De Commissie zal verder toezien op de uitvoering van het protocol, meer bepaald inzake de vastgestelde risico’s.

[1] Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden voor de Tsjechische Republiek, de Republiek Estland, de Republiek Cyprus, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, de Republiek Hongarije, de Republiek Malta, de Republiek Polen, de Republiek Slovenië en de Slowaakse Republiek en de aanpassing van de Verdragen waarop de Europese Unie is gegrond, PB L 236 van 23.9.2003, blz. 33.

[2] PB L 236 van 23.9.2003, blz. 940.

[3] PB L 161 van 30.4.2004, blz. 128.

[4] Voor kwesties die verband houden met de uitvoering van de groenelijnverordening, zie de jaarlijkse groenelijnverslagen van de Commissie aan de Raad (bv. COM(2009) 478 definitief, 14.9.2009).

[5] Zie artikel 2, lid 1, en artikel 7, lid 1, van het protocol.

[6] Zie voor deze lijst deel 1 van de bijlage bij het protocol.

[7] Zie artikel 2, lid 2, van het protocol en deel 2 van de bijlage bij het protocol.

[8] Verdrag betreffende de oprichting van de Republiek Cyprus van 16 augustus 1960.

[9] Zie artikel 2, lid 3, van het protocol en deel 3 van de bijlage bij het protocol.

[10] Een dergelijke interpretatie gaat in tegen artikel 151, lid 1, onder e), van de btw-richtlijn (Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006, PB L 347, 11.12.2006, blz. 1).

[11] Zie artikel 3, onder a), van het protocol.

[12] Op basis van de “SBA Agricultural Provisions Ordinance” 2007, “Ordinance” 9 van 2007, supplement 2 bij “The Sovereign Base Areas Gazette” nr. 1454 van 20 april 2007, blz. 83 (hierna “Agricultural Provisions Ordinance 2007” genoemd).

[13] Zoals door een begunstigde uit de SBA’s tijdens een controlebezoek gerapporteerd aan de Commissie.

[14] Dit betekent dat alle leveringen van aardappelen uit het noordelijke deel van Cyprus langs de groene lijn naar de oostelijke SBA worden geïnspecteerd door fytosanitaire inspecteurs van de Republiek Cyprus.

[15] Bijvoorbeeld bij uitbraken van besmettelijke dierziekten, zoals de vogelgriep en mond- en klauwzeer in 2006 en 2007.

[16] Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad van 14 juni 1971 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen (PB L 149 van 5.7.1971, blz. 2).

[17] Aangezien de SBA’s deel uitmaken van het grondgebied van het Verenigd Koninkrijk, worden de personen die er werkzaam zijn, beschouwd als zijnde werkzaam in het Verenigd Koninkrijk en bijgevolg als onderworpen aan de socialezekerheidswetgeving van het Verenigd Koninkrijk (zoals beschreven in Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad). Op basis van deze verordening zouden deze personen in Cyprus daarom als buitenlanders worden behandeld. Zij zouden bijvoorbeeld in Cyprus alleen na voorafgaande toestemming (indien vereist) van de gezondheidsautoriteiten van het Verenigd Koninkrijk in Cyprus van gezondheidszorg kunnen genieten. Artikel 4 van het protocol pakt dit probleem aan.

[18] Volgens de artikelen 13, lid 2, onder d), en 13, lid 2, onder e), van Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad vallen het militaire personeel en de Britse ambtenaren niet onder de socialezekerheidswetgeving van Cyprus, maar onder de socialezekerheidswetgeving van het Verenigd Koninkrijk, en kunnen zij geen beroep doen op artikel 4 van het protocol.

[19] “Social Insurance Ordinance” van 1980, “Gazette” nr. 569 van 2 oktober 1982.

[20] Zie punt 1 van deel 4 van de bijlage bij het protocol.

[21] Met uitzondering van de grens tussen de oostelijke SBA en de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent (behandeld als onderdeel van de buitengrenzen van de SBA’s zolang krachtens Protocol nr. 10 de toepassing van EU-recht opgeschort is; zie artikel 2, lid 2, van Protocol nr. 10 bij de Akte van Toetreding van 2003).

[22] Sinds 11 augustus 2009 zijn de volgende plaatsen door het bestuur van de SBA’s geautoriseerd als grensovergangen, overeenkomstig punt 1, onder b), van deel 4 van de bijlage bij het protocol: RAF Akrotiri, Akrotiri Mole, Watson's Mole in Dhekelia en Kingsfield Airfield in Dhekelia.

[23] Meer bepaald de voorwaarde een geldig reisdocument en, indien vereist, een geldig visum voor de Republiek Cyprus te kunnen voorleggen.

[24] Zie punt 3, onder b), van deel 4 van de bijlage bij het protocol.

[25] Volgens informatie van het bestuur van de SBA’s betrof het hier dringende gevallen. Alle tijdens de Libanoncrisis later aangekomen niet-EU-onderdanen werden overgebracht naar de haven van Limassol in het door de regering gecontroleerde gebied van de Republiek Cyprus en ondergingen de grenscontroles van de autoriteiten van de Republiek Cyprus.

[26] Zie punt 7, onder b), van deel 4 van de bijlage bij het protocol.

[27] Zie de “European Community (Specified Measures) Ordinance 2005”, “Ordinance” 24 van 2005.

[28] Deel 3 (2) van de overeenkomst in de vorm van een uitwisseling van nota’s van 16.8.1960 tussen het Verenigd Koninkrijk en de Republiek Cyprus over het bestuur van de SBA’s (“Appendix O”).

[29] Zie de “European Community (Specified Measures) (Medals and Tokens similar to Euro coins) Order 2008”, “Public Instrument” 37 van 2008, gepubliceerd in “Gazette” nr. 1518 van 10 november 2008.