Bijlagen bij COM(2010)245 - Digitale agenda voor Europa

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2010)245 - Digitale agenda voor Europa.
document COM(2010)245 NLEN
datum 19 mei 2010
bijlage 1);

Figuu 6: De bestuurscyclus voor de Europese Digitale Agenda


2. nauw samenwerken met de lidstaten, het Europees Parlement en alle belanghebbende partijen, met name door:

·een "groep op hoog niveau" in te stellen voor de werkzaamheden met de lidstaten;

·geregeld overleg te plegen met vertegenwoordigers van het Europees Parlement;

·samen met een brede waaier van belanghebbende partijen actiegerichte platforms op te zetten met betrekking tot de zeven actiegebieden;

3. de voortgang van de Digitale Agenda in kaart brengen in een jaarlijks in mei te publiceren scorebord, met daarin 64 :

·een overzicht van sociaaleconomische ontwikkelingen dat is opgesteld op basis van essentiële prestatie-indicatoren die worden geselecteerd volgens hun relevantie voor de voornaamste beleidsonderwerpen (bijlage 2) 65 ;

·een bijgewerkt overzicht van de vooruitgang die is geboekt in het kader van de in de Digitale Agenda vastgestelde beleidsacties;

4. met betrekking tot de vooruitgang die in de digitale scoreborden wordt aangegeven, een breed overleg met de belanghebbende partijen organiseren in de vorm van een jaarlijkse, in juni te houden digitale vergadering waar de lidstaten, de instellingen van de EU, en vertegenwoordigers van de burgers en de sector samenkomen voor een beoordeling van de vooruitgang en van de nieuwe uitdagingen. De eerste digitale vergadering zal in de eerste helft van 2011 plaatsvinden;

5. overeenkomstig de in de Europa 2020strategie opgenomen beheersstructuur verslag over deze activiteiten uitbrengen in een jaarlijks voortgangsverslag aan de Europese Raad.


Bijlage 1: Tabel van wetgevingsacties

Wetgevingsacties/voorstellen van de Commissie

Verwachte leverings-termijn
Een dynamische digitale eengemaakte markt
Kernactie 1: Voorstel voor een kaderrichtlijn inzake het collectieve beheer van rechten, tot vaststelling van een panEuropese licentieverlening voor (online) rechtenbeheer2010
Kernactie 1: Voorstel voor een richtlijn inzake verweesde werken met het oog op een versnelde digitalisering en digitale verspreiding van culturele werken in Europa2010
Kernactie 4: Herziening van het EUregelgevingskader inzake gegevensbescherming ter versterking van het vertrouwen en de rechten van individuen2010
Opstellen van voorstellen voor de aanpassing van de richtlijn inzake ehandel aan ontwikkelingen op de online markten2010
Kernactie 2: Voorstel inzake maatregelen voor de omschakeling naar een eengemaakte eurobetalingsruimte (Single Euro Payment Area – SEPA) tegen een vast te stellen datum2010
Kernactie 3: Herziening van de richtlijn inzake ebetalingen om de grensoverschrijdende erkenning en interoperabiliteit van beveiligde eauthenticatiesystemen te garanderen2011
Voorstel voor een instrument inzake contractrecht als aanvulling op de richtlijn inzake consumentenrechten2011
Voorstel voor maatregelen met het oog op een betere harmonisatie van de nummervoorraden voor de verlening van bedrijfsdiensten in heel Europa2011
Verslag over de herziening van de richtlijn inzake de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten2012
Verslag over de behoefte aan aanvullende maatregelen om grensoverschrijdende en panEuropese licenties te bevorderen2012
Kernactie 1: Herziening van de richtlijn inzake het hergebruik van overheidsinformatie, met name het toepassingsgebied en de tarifering voor toegang en gebruik2012
Voorstel inzake een EUwijd online geschillenbeslechtingssysteem voor ehandelstransacties2012
Interoperabiliteit en normen
Kernactie 5: Voorstellen ter hervorming van de voorschriften inzake de toepassing van ICTnormen in Europa met als doel gebruik te kunnen maken van door bepaalde ICTfora en consortia vastgestelde normen2010
Uitvaardiging van richtsnoeren over essentiële intellectueleeigendomsrechten en licentievoorwaarden in het kader van normalisatie, onder meer op het gebied van voorafgaande bekendmaking2011
Verslag over de haalbaarheid van maatregelen die belangrijke marktspelers kunnen aansporen tot licentieverlening voor interoperabiliteitsinformatie2012
Vertrouwen en beveiliging
Kernactie 6: Voorstel voor een verordening tot modernisering van het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), en voorstel voor het opzetten van een CERT (Computer Emergency Response Team) voor de EUinstellingen2010
Kernactie 4: In het kader van de modernisering van het EUregelgevingskader inzake bescherming van persoonsgegevens, nagaan of de bepalingen inzake de aanmelding van beveiligingsinbreuken moeten worden uitgebreid2010
Kernactie 7: Voorstel voor rechtsmaatregelen ter bestrijding van cyberaanvallen2010
Kernactie 7: Voorstel voor voorschriften inzake de jurisdictie in de cyberomgeving op EU en internationaal niveau2013
Snelle en ultrasnelle toegang tot het Internet
Kernactie 8: Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad inzake een Europees programma op het gebied van spectrumbeleid met het oog op een efficiënter beheer van het radiospectrum2010
Kernactie 8: Uitvaardiging van een aanbeveling ter aanmoediging van investeringen in concurrerende NGAnetwerken (toegangsnetwerken van de volgende generatie)2010
Verbetering van de digitale geletterdheid, de digitale vaardigheden en de digitale inclusie
Voorstellen om de volledige toegankelijkheid van overheidswebsites (en websites die basisdiensten aan de burger leveren) tegen 2015 te garanderen2011
Kernactie 10: Voorstel om digitale geletterdheid en digitale vaardigheden als prioritaire doelstellingen op te nemen in de verordening inzake het Europees Sociaal Fonds (20142020)2013
ICT als facilitator van maatschappelijke baten in de EU
Voorstel voor een reeks minimumfuncties om de interoperabiliteit van intelligente netwerken op Europees niveau te bevorderen2010
Zo nodig, een voorstel voor gemeenschappelijke methoden voor de meting van de energieprestatie en broeikasgasemissies van de ICTsector2011
Uitvaardiging van een aanbeveling inzake de digitalisering van Europese films2011
Herziening van de richtlijn inzake toegang van het publiek tot milieuinformatie2011
Voorstel voor een richtlijn voor het gebruik van elektronische maritieme diensten2011
Voorstel voor een richtlijn met technische specificaties inzake telematicatoepassingen betreffende diensten voor passagiersvervoer per spoor2011
Kernactie 14: Uitvaardiging van een aanbeveling waarin een gemeenschappelijke minimumreeks van gegevens uit patiëntendossiers wordt vastgesteld die over de grenzen van de lidstaten heen elektronisch en interoperabel toegankelijk zijn of kunnen worden uitgewisseld2012
Kernactie 16: Voorstel voor een besluit van de Raad en het Europees Parlement waarbij de lidstaten worden verzocht om wederzijdse erkenning van eidentificatie en eauthenticatie in de hele EU op basis van online "authenticatiediensten"2012


Bijlage 2: Essentiële prestatiedoelstellingen

De indicatoren komen voornamelijk uit het benchmarkkader 20112015 66 dat de lidstaten van de EU in november 2009 hebben bekrachtigd.

1. Doelstellingen voor breedband

·Basisbreedband voor iedereen tegen 2013: 100 % basisbreedbanddekking voor de burgers van de EU. (Vertreksituatie: in december 2008 beschikte 93 % van de bevolking in de EU over een DSLverbinding.)

·Snelle breedband tegen 2020: alle EUburgers moeten beschikken over breedband met een snelheid van 30 Mbps of meer. (Vertreksituatie: in januari 2010 draaide 23 % van de breedbandverbindingen op een snelheid van ten minste 10 Mbps.)

·Ultrasnelle breedband tegen 2020: dan moet 50 % van de Europese huishoudens over een verbinding met een snelheid van meer dan 100 Mbps beschikken. (Geen vertreksituatie)

2. Een digitale eengemaakte markt

·Bevordering van ehandel: tegen 2015 moet 50 % van de bevolking online aankopen doen. (Vertreksituatie: in 2009 had 37 % van de Europeanen tussen 16 en 74 jaar gedurende de vorige twaalf maanden goederen en diensten voor particulier gebruik besteld via het internet.)

·Grensoverschrijdende ehandel: tegen 2015 moet 20 % van de bevolking over de grenzen van het eigen land online aankopen doen. (Vertreksituatie: in 2009 had 8 % van de Europeanen tussen 16 en 74 jaar gedurende de vorige twaalf maanden via het internet goederen en diensten besteld bij verkopers in een ander EUland.)

·ehandel voor bedrijven: 33 % van de MKB’s moeten tegen 2015 online aankopen/verkopen. (Vertreksituatie: in 2008 bedroeg de online aankoop/verkoop door bedrijven respectievelijk 24 % en 12 %; de daarmee gemoeide bedragen bedroegen 1 % of meer van de omzet/totale aankopen.)

·een eengemaakte markt voor telecomdiensten: het verschil tussen roaming en nationale tarieven moet tegen 2015 bijna nul zijn. (Vertreksituatie: in 2009 bedroeg de gemiddelde roamingprijs per minuut 0,38 cent (uitgaand gesprek) en de gemiddelde belprijs per minuut voor alle gesprekken in de EU 0,13 cent (met inbegrip van roaming).)

3. Digitale inclusie

·Verhoging van het regelmatige internetgebruik van 60 % tot 75 % tegen 2015, en van 41 % tot 60 % in het geval van gehandicapten. (De cijfers die ten grondslag liggen aan de vertreksituatie, dateren uit 2009.)

·Halvering van het deel van de bevolking dat nog nooit heeft geïnternet tegen 2015 (doel: 15 %) (Vertreksituatie: in 2009 had 30 % van de personen van 16 tot 74 jaar nog nooit geïnternet.)

4. Overheidsdiensten

·Tegen 2015 te bereiken doelstelling inzake eoverheid: 50 % van de burgers dient deze diensten te gebruiken en meer dan de helft van hen dient ingevulde formulieren terug te sturen. (Vertreksituatie: in 2009 had 38 % van de burgers van 16 tot 74 jaar gedurende de vorige 12 maanden gebruik gemaakt van eoverheidsdiensten, 47 % van hen voor het versturen van ingevulde formulieren.)

·Tegen 2015 te bereiken doelstelling inzake grensoverschrijdende overheidsdiensten: online beschikbaarheid van alle essentiële grensoverschrijdende overheidsdiensten die zijn opgenomen in de door de lidstaten tegen 2011 goed te keuren lijst. (Geen vertreksituatie)

5. Onderzoek en innovatie

·Verhoging van de O&Oinspanningen op het gebied van ICT: verdubbeling van de overheidsinvesteringen tot 11 miljard euro. (Vertreksituatie: in 2007 bedroeg de nominale waarde van de overheidskredieten en uitgaven voor O&O op ICTgebied 5,7 miljard euro.)

6. Een koolstofarme economie

·Bevordering van zuinige verlichting: tegen 2020 moet het energieverbruik voor verlichting met ten minste 20 % zijn verlaagd. (Geen vertreksituatie).

(1) EUROPA 2020 - Een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei COM(2010) 2020.
(2) De Digitale Agenda is tot stand gekomen op basis van breed overleg, meer bepaald bijdragen uit het "Verslag over het digitale concurrentievermogen van Europa" (COM(2009 390), de door de Commissie in 2009 gehouden openbare raadpleging over toekomstige ICTprioriteiten, de conclusies van de Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie van december 2009, de Europa 2020strategie en de raadpleging daarover, de bijdrage van de ICTsector tot de strategie voor een digitaal Europa in het kader van het Spaanse voorzitterschap (ICT Industry Partnership Contribution to the Spanish Presidency Digital Europe Strategy), het initiatiefverslag van het Europees Parlement op 2015.eu, en de verklaring van de informele ministersvergadering (Granada, april 2010). Al deze referentieteksten zijn te vinden op:  http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/index_en.htm .
(3) Slechts één van de negen ondernemingen die actief zijn in ICTtoepassingen en in de Financial Times Global 500lijst zijn opgenomen, is Europees. Van de 54 websites die in Europa het drukst worden bezocht, zijn er slechts vier van Europese oorsprong.
(4) Zie http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/press-releases/pdf/20100510_1_en.pdf , deel 2.3.
(5) Richtlijn 2003/98/EG inzake het hergebruik van overheidsinformatie.
(6) In deze herziening wordt tevens rekening gehouden met de recente aanbeveling van de OESORaad voor betere toegang tot en efficiënter gebruik van overheidsinformatie.
(7) Grensoverschrijdende e lektronische handel tussen ondernemingen en consumenten in de EU – COM( 2009 ) 557 .
(8) Transacties in het kader van ejustitie, zoals geringe vorderingen of online betaling van procedurekosten, zijn onmogelijk zonder ebetaling en efacturering.
(9) Richtlijn 2009/110/EG betreffende de toegang tot, de uitoefening van, en het prudentieel toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld.
(10) Daarom heeft de Commissie een Europese strategie inzake identiteitsbeheer in het kader van het programma van Stockholm voorgesteld (COM(2010) 171).
(11) Tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG , zoals door de Commissie in 2009 voorgesteld.
(12) http://www.ec.europa.eu/eyouguide .
(13) Richtlijn 2000/31/EG. Bovendien is het wellicht noodzakelijk sommige bepalingen, zoals inzake de beperkte aansprakelijkheid van diensten op het gebied van de informatiemaatschappij, af te stemmen op de technologische vooruitgang.
(14) Richtlijn 2005/29/EG .
(15) Richtlijn 2002/65/EG.
(16) Cf. http://ec.europea.eu/consumers/rights/cons_acquis_en.htm .
(17) Zie kernactie 8.
(18) Modernisering van de ICT-normalisatie in de EU: hoe nu verder?, COM(2009) 324.
(19) Voor ISA, zie PB L 260 van 3.10.2009, blz. 20. ISA komt in de plaats van het IDABCprogramma (interoperabele levering van pan-Europese e-overheidsdiensten aan overheidsdiensten, ondernemingen en burgers – PB L 181 van 18.5.2004, blz. 25).
(20) Zie bijvoorbeeld European Network and Information Society Agency spam survey 2009 (januari 2010).
(21) Dit beginsel houdt in dat de bescherming van de particuliere levenssfeer en van gegevens in acht wordt genomen gedurende de volledige levenscyclus van een technologie, vanaf de fase waarin deze wordt ontworpen tot en met de fase waarin ze wordt geïnstalleerd, gebruikt en uiteindelijk verwijderd.
(22) COM(2009) 149 .
(23) COM(2010) 171 .
(24) In het kader van het Stockholmprogramma is een dergelijke strategie voorgesteld.
(25) Zie kernactie 4.
(26) Cf. Conditions and options in introducing secondary trading of radio spectrum in the European Community , Europese Commissie 2004.
(27) Artikel 8, lid 4, onder g), van de Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten ; artikel 20, lid 1, onder b), en artikel 21, lid 3, onder c) en d), van de universeledienstrichtlijn.
(28) Communautaire richtsnoeren voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken , (PB C 235 van 30.9.2009, blz. 4).
(29) Cf. The 2009 Report on R&D in ICT in the European Union .
(30) Een strategie voor O&O en innovatie op ICT-gebied in Europa - Meer engagement , COM(2009) 116.
(31) GÉANT high-capacity electronic communication network en EGI European Grid infrastructure .
(32) In deze strategie moet rekening worden gehouden met economische, juridische en institutionele aspecten.
(33) Aanbeveling van de Commissie betreffende het beheer van intellectueel eigendom bij kennisoverdracht en een code van goede praktijken voor universiteiten en andere publieke onderzoeksorganisaties, C(2008) 1329.
(34) Bijv. investeringsgaranties van het Europees Investeringsfonds en andere EIBinstrumenten.
(35) De Commissie zal hiertoe de huidige, in besluit van de Commissie C(2008) 4408 vastgestelde voorschriften voor vrij toegankelijke publicaties op gepaste wijze uitbreiden (meer informatie over dit proefproject is beschikbaar op http://ec.europa.eu/research/science-society/index.cfm?fuseaction=public.topic&id=1680 ).
(36) In de periode 20112013 zal de Commissie in samenwerking met de lidstaten medefinanciering uittrekken voor vijf nieuwe acties betreffende precommerciële overheidsaanbestedingen.
(37) In de periode 20112013 zal de Commissie in het kader van KP7 bijvoorbeeld in totaal 1 miljard euro steun verlenen en ca. 2 miljard euro aan particuliere financiële middelen aantrekken voor zes publiekprivate partnerschappen op ICTgebied.
(38) Voor de periode 20112012 zullen op basis van de ervaringen met het gemeenschappelijk gecoördineerde AALprogramma en ERANet + op het gebied van fotonica nieuwe acties worden voorgesteld zoals egezondheid en intelligente verlichting.
(39) Een belangrijke bouwsteen is de recente mededeling van de Commissie over de vereenvoudiging van de tenuitvoerlegging van de kaderprogramma's voor onderzoek, COM(2010) 187.
(40) Zie de aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren .
(41) eSkills Monitor study. Monitoring eskills supply and demand in Europe, Europese Commissie 2009, zie http://www.eskills-monitor.eu/ . Afhankelijk van het scenario wordt het tekort aan evaardigheden becijferd op 384 000 en 700 000 banen.
(42) Eurostat 2008.
(43) In het Europa 2020vlaggenschip “InnovatieUnie” zullen in dit verband verdere voorstellen worden opgenomen.
(44) Zie: http://eskills-week.ec.europa.eu.
(45) Zie: http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/public_consult/index_en.htm.
(46) Richtlijn 2002/22/EG over de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische communicatienetwerken en -diensten .
(47) Met name de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 .
(48) Zie: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml .
(49) Zie de aanbeveling tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren .
(50) Zie Beschikking nr. 2241/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 december 2004 betreffende een enkel communautair kader voor transparantie op het gebied van kwalificaties en competenties.
(51) Zie de mededeling "Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen"  – COM(2008) 868 -  de mededeling "Evaardigheden voor de eenentwintigste eeuw"  – COM(2007) 496 - en het toekomstige vlaggenschipinitiatief in het kader van de Europa 2020strategie.
(52) Mededeling COM(2009) 111 en Aanbeveling C(2009) 7604 van de Commissie inzake de inzet van informatie- en communicatietechnologieën voor het vergemakkelijken van de overgang naar een energie-efficiënte, koolstofarme economie.
(53) Uit de Eurobarometerenquête van 2008 blijkt het merendeel van de burgers in de 27 lidstaten een gezond milieu even belangrijk voor hun levenskwaliteit te vinden als de toestand van de economie. 64 % vindt dat milieubescherming voorrang moet krijgen op het economische concurrentievermogen. 42 % meent slecht geïnformeerd te worden - met name over de gevolgen van de verontreiniging voor de gezondheid. Tegelijkertijd wordt milieubeschermingsbeleid door 63 % van de respondenten als een innovatiebevorderende factor aangemerkt.
(54) Deze acties zullen bijdragen tot het in het kader van de Europa 2020strategie geplande Europese Innovatiepartnerschap.
(55) COM(2007) 860 en  SEC(2009) 1198 .
(56) Conform de vereisten op het gebied van gegevensbescherming.
(57) In het kader van CEN 403.
(58) De Commissie heeft een comité van wijzen verzocht om tegen eind 2010 aanbevelingen in dit verband te doen. Zie IP/10/456 .
(59) De Commissie werkt samen met de lidstaten aan een actieplan ter uitvoering van de verbintenissen die zijn aangegaan in het kader van de verklaring van Malmö over e-overheid  van 2009.
(60) De online overheidsdienstverlening van de toekomst zal berusten op doeltreffend en interoperabel identiteitsbeheer, interoperabele authenticatienetwerken en interoperabele instrumenten als hierboven omschreven.
(61) De ontwikkeling van een volledig elektronische douaneomgeving in de EU tegen 2013 zal zorgen voor kwalitatief hoogstaande eoverheidsdiensten voor handelaren, interoperabele nationale ITsystemen en een EUwijd beheer van douaneprocedures.
(62) Richtlijn 2003/4/EG inzake de toegang van het publiek tot milieu-informatie.
(63) PB L 13 van 18.1.2006, blz. 1.
(64) Deze scoreborden vormen de basis voor het kader ter beoordeling van de Digitale Agenda.
(65) De indicatoren komen voornamelijk uit het Benchmarking framework 2011-2015 dat de lidstaten in november 2009 hebben bekrachtigd. Dit conceptuele kader voor de verzameling van statistieken over de informatiemaatschappij bevat tevens een lijst van sleutelindicatoren voor benchmarkingsdoeleinden.
(66) Voor meer informatie zie:  Benchmarking framework 2011-2015 . Dit conceptuele kader voor de verzameling van statistieken over de informatiemaatschappij bevat tevens een lijst van sleutelindicatoren voor benchmarkingsdoeleinden.