Bijlagen bij COM(2010)330 - Voortgang bij de maatregelen om de zekerheid van de elektriciteitsvoorziening en de infrastructuurinvesteringen te waarborgen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2010)330 - Voortgang bij de maatregelen om de zekerheid van de elektriciteitsvoorziening en de infrastructuurinvesteringen te ... |
---|---|
document | COM(2010)330 ![]() ![]() |
datum | 25 juni 2010 |
ARTIKEL 7: VERSLAGGEVING
Toezicht en rapportering betreffende de voorzieningszekerheid is reeds een verplichting krachtens artikel 4 van Richtlijn 2003/54/EG. Overeenkomstig dit artikel moeten de lidstaten om de twee jaar verslag uitbrengen met specifieke gegevens over het evenwicht van vraag en aanbod op hun nationale markt voor de komende vijf jaar, de geplande nieuwe investeringen voor de komende vijf of meer jaar, de kwaliteit en het niveau van het onderhoud van de netten en de maatregelen bij piekbelasting of het in gebreke blijven van één of meer leveranciers. De inhoud en het bereik van dit monitoringsverslag worden nader omschreven in artikel 7 van Richtlijn 2005/89/EG.
De meeste lidstaten dienen verslagen in met informatie over prognoses voor verbruik en productie, alsook over de behoefte aan investeringen voor opwekkingscapaciteit en netwerken. Zij gebruiken daarbij een tijdshorizon van meer dan 20 jaar. De algemene conclusie van de nationale verslagen inzake de toereikendheid van de opwekkingssystemen is dat die naar verwachting vergelijkbaar zal blijven met de huidige situatie.
De kwaliteit van de verslagen varieert van lidstaat tot lidstaat. Bepaalde lidstaten publiceren alomvattende gegevens en behandelen alle in de richtlijn genoemde items (bijvoorbeeld Finland), terwijl verslagen van andere lidstaten beter en gedetailleerder zouden kunnen zijn. In de verslagen uit minder rijpe elektriciteitsmarkten bijvoorbeeld wordt onvoldoende beschreven hoe de functionering van de groothandelsmarkten zal bijdragen tot de toereikendheid van opwekking en transmissie.
Het derde energiepakket houdt belangrijke wijzigingen van de monitoringsregeling in. Het System Adequacy Forecast report van het ENTSB-E voor de periode 2010-2025 was een eerste poging om de toereikendheid van het elektriciteitssysteem op Europees niveau te beoordelen. Het nieuwe 10-jaren-ontwikkelingsplan zal alle aspecten omvatten die relevant zijn voor het toezicht op de voorzieningszekerheid, zowel wat de opwekkingscapaciteit als de adequaatheid van het netwerk betreft.
De Commissie heeft voorgesteld om het huidige regelgevingskader te verbeteren, waarbij rapporteringsverplichtingen inzake de energie-infrastructuur worden opgelegd aan de lidstaten via een ontwerp-verordening inzake mededeling aan de Commissie van investeringsprojecten met betrekking tot energie-infrastructuur binnen de Europese Gemeenschap.
CONCLUSIES
De lidstaten hebben de bepalingen van de richtlijn daadwerkelijk ten uitvoer gelegd, hetzij door nieuwe wetgeving in te voeren, hetzij door gebruik te maken van bestaande bepalingen die voortkomen uit andere Europese wetgeving. Op de korte termijn lijkt de netwerk- en productiecapaciteit te volstaan om aan de Europese elektriciteitsvraag te voldoen. Op middellange en lange termijn is de situatie echter minder duidelijk. Verouderde productie-installaties moeten worden vervangen. Opdat dit zou gebeuren, moeten er duidelijke marktsignalen voor nieuwe investeringen komen. De lidstaten moeten zich bovendien bewust zijn van de vertraging die hun planningsprocedures kunnen veroorzaken. Toegang tot financiële middelen kan ook moeilijker zijn in het huidige economische klimaat.
De lidstaten moeten zich volledig bewust zijn van en voorbereid zijn op de impact op hun systemen van grootschalige invoering van hernieuwbare energiebronnen, in het bijzonder on- en offshore windenergie. Naarmate het marktaandeel van hernieuwbare energiebronnen toeneemt, moeten de balanceringsregels en -procedures worden aangepast en worden grote netwerkinvesteringen noodzakelijk om het net geleidelijk aan te passen aan de nieuwe gedecentraliseerde productie. Daarenboven dient rekening te worden gehouden met wijzigingen in het vraagpatroon naarmate energie-efficiëntiemaatregelen zoals slimme meters hun effect doen gevoelen. Zoals ondersteund door de regelgevers moeten op stimuli gebaseerde regelingen worden gehanteerd om nieuwe netwerkinvesteringen te vergemakkelijken, waarbij de nodige aandacht moet gaan naar het gebruik van de technologie van slimme netten.
Het derde energiepakket zal belangrijke wijzigingen brengen voor de monitoring van de voorzieningszekerheid. Het is een grote stap voorwaarts dat het ENTSB-E nu verplicht wordt om tweejaarlijks een ontwikkelingsplan voor de komende 10 jaar te publiceren dat betrekking heeft op alle aspecten die van belang zijn voor de monitoring van de voorzieningszekerheid, zowel qua productie- als qua transportcapaciteit. Hoewel van niet-bindende aard zal dit een geschikte basis leveren voor de netwerkcodes van het ENTSB inzake de netwerkbeveiliging en -betrouwbaarheid.
Naarmate de EU de klimaatdoelstellingen voor 2020 benadert, moeten de lidstaten steeds waakzamer zijn wat de voorzieningszekerheid betreft en moeten zij in een voldoende vroegtijdig stadium passende maatregelen treffen om hun systemen te moderniseren en af te stemmen op de nieuwe behoeften, opdat de consumenten kunnen rekenen op een hoge kwaliteit van de dienstverlening en een koolstofarme, continue elektriciteitsvoorziening.
In dit derde verslag worden enkele toekomstige ontwikkelingen van het Europese elektriciteitssysteem geschetst, met name wat de integratie betreft van zeer grote hoeveelheden met behulp van hernieuwbare energiebronnen opgewekt elektriciteit en de noodzaak de broeikasgasemissies van de energiesector te verminderen: verschuiving naar een groter aandeel van elektriciteit in de totale energiemix; grotere afstand tussen productie en verbruik ten gevolge van een grotere afhankelijkheid van hernieuwbare energiebronnen; fluctuerende aard van de belangrijkste hernieuwbare energiebronnen (wind en PV-zonne-energie); toenemende behoefte aan balanceringscapaciteit, conventioneel dan wel hernieuwbaar; mogelijk toenemende rol van de invoer van elektriciteit van buiten de EU ten gevolge van het "groene elektriciteit"-potentieel van naburige regio's. Deze ontwikkelingen zullen omvangrijke investeringen vergen, alsmede geschikte stimuleringsregelingen om deze investeringen tijdig op te wekken, met daarbij instandhouding van de mededinging, duurzaamheid en continuïteit van de voorziening. De Europese Commissie werkt daarom momenteel aan een energie-infrastructuurpakket dat de verdere ontwikkeling van de Europese energie-infrastructuur ten doel zal hebben. Dit nieuwe pakket zal voortbouwen op het huidige TEN-E-kader en zal een volledige reeks beleidslijnen omvatten, rekening houdend met de bestaande procedures en financiering voor infrastructuurontwikkeling.
Bijlage 1
Li jst van gerapporteerde investeringsprojecten voor grensoverschrijdende interconnectie
voor de komende vijf jaar
1. Frankrijk-België;
2. Frankrijk-Spanje;
3. Frankrijk-Italië;
4. Bulgarije-FYROM;
5. Denemarken-Noorwegen;
6. Estland-Finland;
7. Estland-Letland;
8. Finland-Zweden;
9. Zweden-Noorwegen;
10. Zweden-Litouwen;
11. Litouwen-Polen;
12. Griekenland-Turkije;
13. Duitsland-Polen;
14. Duitsland-Nederland;
15. Ierland-Verenigd Koninkrijk;
16. Verenigd Koninkrijk-Nederland;
17. Verenigd Koninkrijk-België;
18. Verenigd Koninkrijk-Frankrijk;
19. Roemenië-Servië;
20. Slowakije-Hongarije;
21. Slovenië-Italië;
22. Oostenrijk-Hongarije;
22. Oostenrijk-Italië;
23. Malta-Italië;
24. Portugal-Spanje.
In het Europees economisch herstelplan is ook steun gepland voor de netwerkintegratie van offshore windenergie. De twee offshore netwerkintegratieprojecten zijn: Baltic-Kriegers Flak en North See Grid .
[1] http://EG.europa.eu/energy/gas_electricity/benchmarking_reports_en.htm.
[2] "4th Benchmarking Report on Electricity Quality of Supply", Ref. C08-EQS-24-04, 10 december 2008. Dit overzicht bevat geen informatie over Ierland, Griekenland, Bulgarije, Cyprus, Letland, Malta of Slowakije..
[3] http://EG.europa.eu/energy/strategies/2008/doc/2008_11_ser2/strategic_energy_review_wd_future_position2.pdf.
[4] "Trends to 2030 - update 2007"; http://bookshop.europa.eu/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/EU-Bookshop-Site/en_GB/-/EUR/ViewPublication-Start?PublicationKey=KOAC07001.
[5] www.entsoe.eu/fileadmin/user_upload/_library/publications/entsoe/outlookreports/SAF_2010-2025_final.pdf.
[6] Voor een gedetailleerde analyse, zie de driemaandelijkse rapporten over de Europese elektriciteitsmarkten op het volgende adres: http://EG.europa.eu/energy/observatory/electricity/electricity_en.htm.
[7] Voor nadere gegevens, zie ook het Jaarverslag 2009 van het marktobservatorium voor energie van de Europese Commissie, SEC(2009) 1734.
[8] http://www.ewea.org/fileadmin/emag/statistics/2009generalstats/.
[9] Dit omvat de EU-27 plus andere ENTSB-E-leden.
[10] http://www.entsoe.eu/index.php?id=55, Statistical Yearbook, Tie-lines data Tabel T9.
[11] De NTC-waarden van het ENTSB-E voor de winter 2009-2010 zijn gebruikt bij het bepalen van de invoerwaarden per land, waarbij rekening is gehouden met de eventueel aangemelde invoerbeperkingen. Voor de geïnstalleerde productiecapaciteit zijn de Eurostat 2007-waarden gebruikt.