Bijlagen bij COM(2010)571 - GROENBOEK over de bevordering van elektronisch aanbesteden in de EU

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2010)571 - GROENBOEK over de bevordering van elektronisch aanbesteden in de EU.
document COM(2010)571 NLEN
datum 18 oktober 2010
bijlage I voor een lijst van bepalingen met betrekking tot elektronisch aanbesteden.)

24. Welke oplossingen voor authenticatie en identificatie (met inbegrip van elektronische handtekeningen) staan in verhouding tot de risico’s die zich bij e-aanbestedingen voordoen?

25. Wat zijn de belangrijkste technische, administratieve of praktische belemmeringen waarmee ondernemers te kampen hebben als zij zich willen laten inschrijven op een lijst of willen deelnemen aan e-aanbestedingsprocedures of –systemen in partnerlanden (authenticatie, bewijs van geschiktheid, financiële draagkracht, enz.: graag toelichten)? Zijn deze belemmeringen onoverkomelijk of kunnen zij tegen redelijke kosten worden overwonnen?

Bouwstenen voor interoperabele infrastructuur voor e-aanbestedingen

Toekomstige inspanningen moeten weer gefocust zijn op het scheppen van veelzijdig inzetbare tools en waar nodig moeten investeringen worden gedaan in de ontwikkeling van oplossingen en normen voor infrastructuur.

De creatie van TED en de invoering van elektronische standaardformulieren voor aanbestedingen boven het drempelbedrag zijn duidelijke successen van het actieplan van 2004 die op Europees niveau hét referentiepunt vormen voor alle procedures boven het drempelbedrag waarbij informatie wordt verstrekt in een gemeenschappelijk formaat. De EU kan evenwel nog meer ondernemen om de interconnectiviteit en interoperabiliteit binnen de nieuwe wereld van Europese e-aanbestedingen te bevorderen.

a) Standaardisering van centrale processen en systemen bevorderen : een proces van samenwerking zoals e-aanbesteding er een is, waarbij in de vorm van de uitwisseling van zakelijke informatie een interactie plaatsvindt tussen onafhankelijke systemen van onafhankelijke partijen, kan alleen functioneren indien die systemen gebaseerd zijn op een gemeenschappelijke visie op het commerciële proces en de informatie die moet worden uitgewisseld. Standaardisering van de benadering en de formaten voor de meest veelvuldig voorkomende e-aanbestedingsprocessen zou de aanvaarding en het meervoudige gebruik van de uitgewisselde gegevens aanzienlijk kunnen verbeteren. Ondernemers zouden met geringe inspanningen en tegen lage kosten de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan een onbegrensd aantal verschillende systemen, zonder dat zij hun gegevens telkens weer opnieuw moeten invoeren – zij moeten deze hooguit aanpassen aan de specifieke inschrijving. Met betrekking tot sommige aanbestedingsfasen na de gunning (bijvoorbeeld e-catalogi, e-bestellingen en e-facturering) zijn belangrijke vorderingen gemaakt, hoewel deze nog niet tot de invoering van Europese normen hebben geleid. De inspanningen op deze gebieden dienen te worden geïntensiveerd en het standaardiseringsproces dient te worden uitgebreid tot andere belangrijke fasen van de e-aanbestedingsprocedure.

b) Fasen vóór de gunning : wat betreft de elektronische bekendmaking en de verspreiding van informatie over inschrijvingsmogelijkheden is enorme vooruitgang geboekt. Dit geldt evenwel in veel mindere mate voor de ontwikkeling van gemeenschappelijke benaderingen, normen of formulieren voor de online indiening en –verwerking van inschrijvingen. Hier liggen de echte kansen (en uitdagingen) op het gebied van elektronisch aanbesteden. Hoewel er reeds aan oplossingen voor individuele platforms voor e-aanbesteding wordt gewerkt, wordt tot dusver geen aandacht besteed aan het op elkaar afstemmen van de methoden of benaderingen met betrekking tot het elektronisch indienen van inschrijvingen.

c) Gemeenschappelijke bouwstenen voor e-aanbestedingssystemen : de Commissie ontwikkelt momenteel een reeks applicaties die voor alle belangrijke fasen van de aanbestedingscyclus, waarbij zij voortbouwt op het reeds bestaande open e-PRIOR. Die applicaties waren in eerste instantie voor intern gebruik bedoeld en moesten de Commissie de mogelijkheid geven efficiënte capaciteit voor e-aanbestedingen te ontwikkelen, maar zij worden inmiddels beschikbaar gemaakt als vrij toegankelijke open-source-componenten die desgewenst in elk e-aanbestedingssysteem kunnen worden geïntegreerd.

d) Ondernemers de nodige tools aan de hand doen om problemen qua technische interoperabiliteit op te lossen : met behulp van ICT kunnen steeds vaker oplossingen worden gevonden voor de communicatie tussen systemen en applicaties die op verschillende technische specificaties zijn gebaseerd. In het kader van het proefproject PEPPOL worden kant-en-klare softwareoplossingen ontwikkeld om uitkomst te bieden in de meest voorkomende gevallen van technische incompatibiliteit, die het ondernemers soms onmogelijk maken om in een partnerland deel te nemen aan e-aanbestedingsprocedures. Gedurende de komende maanden zullen de PEPPOL-oplossingen in de praktijk worden getest. De Commissie zal de verspreiding van succesvolle PEPPOL-oplossingen op de markt bevorderen en ondersteunen.

Vragen

26. Welke normen zijn op EU-niveau van prioritair belang voor de ondersteuning van e-aanbesteding?

27. Moet de Commissie de ontwikkeling van open-source-oplossingen die op ad-hocbasis in bestaande of nieuwe e-aanbestedingssystemen kunnen worden geïntegreerd stimuleren en /of opvoeren?

28. Moet de Commissie haar eigen e-aanbestedingsoplossingen (bijvoorbeeld voortbouwend op de open-source-versie van e-Prior) ook in de toekomst beschikbaar maken aan een breder publiek?

Overheidsopdrachten meer toegankelijk (voor KMO’s), duurzaam en innovatief maken

Uit de aard der zaak is e-aanbesteding wellicht beter geschikt of bevorderlijk voor de besteding van middelen voor overheidsopdrachten ter ondersteuning van de EU 2020-doelstellingen.

Het potentieel van e-aanbesteding voor een betere toegankelijkheid dient volledig te worden gerealiseerd. Betere toegankelijkheid betekent niet alleen mogelijke grensoverschrijdende deelname, maar ook het aantrekken van alle geïnteresseerde en geschikte kleine en grote leveranciers. Sommige landen hebben de aanbevelingen van het actieplan opgevolgd en strategieën ingevoerd om het mkb aan te moedigen op elektronische aanbestedingspraktijken over te stappen. Deze strategieën zijn succesvol gebleken, aangezien een belangrijk deel van de kmo’s zich op de verschillende platforms hebben laten registreren en reeds inschrijvingen hebben gedaan. In andere landen is de bezorgdheid geuit dat het mkb dreigt te worden uitgesloten als e-aanbesteding gebruikt wordt om aankopen sterker te centraliseren of om inkopen door het gebruik van raamovereenkomsten meer te bundelen. Bij de verdere ontwikkeling en verfijning van de systemen voor elektronische aanbestedingen moet er mogelijk voor worden gezorgd dat zij allemaal mkb-vriendelijk zijn[12].

E-aanbesteding kan tevens bijdragen tot een verminderd verbruik van natuurlijke hulpbronnen. Ten slotte kan het door de traceerbaarheid en transparantie van e-aanbestedingen eenvoudiger worden om beleidslijnen te ontwerpen, ten uitvoer te leggen en te controleren die overheidsmiddelen toewijzen aan innovatieve, duurzame en op insluiting gerichte beleidsdoelstellingen.

Vraag

29. De Commissie heeft in het verleden reeds stappen ondernomen ter bevordering van het opzetten van strategieën ter verbetering van de toegang tot de elektronische aanbestedingsmarkten voor het mkb. Welke verdere stappen zouden kunnen worden genomen om de toegang tot e-aanbestedingssystemen voor alle belanghebbenden en met name voor het mkb te verbeteren?

Benchmarking en monitoring …van de beste praktijken leren

Bij het nemen van verdere stappen is het van cruciaal belang dat we een mechanisme vinden dat alle partijen de mogelijkheid biedt om meer rechtstreeks lering te trekken uit de opgedane ervaringen en bekendheid te geven aan de gunstige neveneffecten van e-aanbestedingen. Dit is vooral van belang met het oog op de huidige financiële context, waarin de middelen beperkt zijn en voorstellen voor ICT-projecten (die in het verleden niet zelden tot mislukkingen en budgetoverschrijdingen leidden) mogelijk sceptischer worden beoordeeld dan voorheen.

Betere monitoringsystemen op EU- en nationaal niveau zouden de mogelijkheid kunnen bieden om de geboekte vooruitgang nauwgezetter bij te houden en, mits daartoe de juiste indicatoren worden ingevoerd, tijdig in actie te komen om problemen in een vroeg stadium aan te pakken in plaats van te wachten tot zij zich overal doen gevoelen.

Internationale ontwikkelingen en samenwerking

In het kader van het actieplan van 2004 is de Commissie bij verschillende initiatieven betrokken die ten doel hebben bij te dragen tot de ontwikkeling van een internationaal raamwerk voor e-aanbestedingen. De onderhandelingen over de herziene Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA) zijn weliswaar nog niet afgerond, maar de tekst bevat bepalingen inzake e-aanbesteding en de Commissie werkt samen met de Commissie van de Verenigde Naties voor internationaal handelsrecht (UNCITRAL) om wijzigingen in te voeren met betrekking tot elektronisch aanbesteden. Tot dusver is slechts weinig vooruitgang geboekt, maar de Commissie blijft zich inzetten voor het opnemen van e-aanbestedingen en de bevordering van Europese oplossingen.

CONCLUSIES

Elektronisch aanbesteden is niet langer een luchtkasteel, maar wordt in toenemende mate in de praktijk gebracht in tal van regio’s en lidstaten. Overal waar het wordt gebruikt, levert het de verwachte voordelen op. Het is gebleken dat de betrokken systemen aankopen door de overheid kunnen bespoedigen en, tegen de achtergrond van de huidige crisis, de druk op de overheidsuitgaven kunnen verminderen.

Toch blijft het gebruik van e-aanbestedingen duidelijk achter bij de verwachtingen die in de Verklaring van Manchester werden geformuleerd. De lidstaten zijn ver verwijderd van de doelstelling van 50% e-aanbestedingen in 2010. Met uitzondering van Portugal bedraagt het percentage van elektronische aanbestedingstransacties volgens schattingen van de Commissie nergens meer dan 5% van de totale waarde van de uitgeschreven overheidsopdrachten, zelfs in de lidstaten die op dit terrein het voortouw nemen. In alle bestuurslagen, ook op EU-niveau, is leiderschap vereist om de overgang naar e-aanbestedingen voort te zetten en te bespoedigen. Indien de keuze aan de aanbestedende diensten wordt overgelaten, houden zij vast aan beproefde en betrouwbare (op papier gebaseerde) praktijken, in plaats van te investeren in of gebruik te maken van deze veelbelovende nieuwe opties.

In dit groenboek werd een aantal nieuwe ideeën aangereikt die de aanbestedende diensten en ondernemers kunnen helpen om de terughoudendheid te overwinnen die de overstap naar elektronisch aanbesteden thans nog in de weg staat.

Dit groenboek beschrijft ook tal van manieren om ervoor te zorgen dat de introductie van elektronisch aanbesteden niet weer tot een nieuwe generatie van technische en administratieve belemmeringen voor grensoverschrijdende deelname aan aanbestedingsprocedures leidt. De verschillende lidstaten, regio’s en bedrijfstakken ontdekken elk op hun eigen tempo de voordelen die e-aanbestedingen bieden. We moeten ervoor zorgen dat deze “variabele geometrie” geen onnodige of onevenredige hinderpalen voor grensoverschrijdende aanbestedingen opwerpt. Daartoe moeten de verplichtingen van de organisatoren van e-aanbestedingsprocedures worden verduidelijkt, teneinde te voorkomen dat voorwaarden worden gesteld die grensoverschrijdende deelname op onnodige of onevenredige wijze zou belemmeren. Bovendien stelt het groenboek een aantal stappen voor die erop zijn gericht aanbestedende diensten en ondernemers in staat te stellen tot een doeltreffende interactie op het gebied van online aanbestedingen.

De Commissie heeft een aantal vragen geformuleerd die verband houden met haar evaluatie van de stand van zaken op het gebied van elektronisch aanbesteden in Europa en met haar suggesties voor mogelijke manieren om de centrale probleempunten aan te pakken die de verspreiding en het gebruik van e-aanbestedingen op de eengemaakte markt in de weg zouden kunnen staan. De Commissie nodigt alle belanghebbenden uit deze vragen te beantwoorden. De uiterste termijn voor de ontvangst van de antwoorden is 31 januari 2011 (e-mailadres: markt-consult-eproc@ec.europa.eu).

De diensten van de Commissie analyseren alle antwoorden en publiceren in 2011 een synthese van de meegedeelde standpunten.

BIJLAGE I: Bepalingen inzake e-aanbestedingen die zijn ingevoerd met de richtlijnen inzake overheidsopdrachten van 2004 (2004/17/EG[13] en 2004/18/EG[14])

Voorwerp | Verwijzing | Beschrijving |

Elektronische communicatie-middelen | Artikel 1, leden 12 en 13, van 2004/18/EG en artikel 1, leden 11 en 12, van 2004/17/EG | Verduidelijking dat onder schriftelijke communicatie ook elektronische middelen begrepen worden, d.w.z. middelen “waarbij gebruik wordt gemaakt van elektronische apparatuur voor gegevensverwerking (met inbegrip van digitale compressie) en gegevensopslag, alsmede van verspreiding, overbrenging en ontvangst door middel van draden, straalverbindingen, optische middelen of andere elektromagnetische middelen”. |

E-handtekeningen | Artikel 42, lid 5, onder b), van 2004/18/EG, en Artikel 48, lid 5, onder b), van 2004/17/EG | De lidstaten kunnen eisen dat bij elektronische inschrijvingen gebruik wordt gemaakt van een geavanceerde elektronische handtekening die voldoet aan artikel 5, lid 1, van Richtlijn 1999/93/EG (geavanceerde elektronische handtekening op basis van een gekwalificeerd certificaat). |

Dynamische aankoop-systemen | Artikel 1, lid 6, van 2004/18/EG en 1, lid 5, van 2004/17/EG | Een dynamisch aankoopsysteem wordt gedefinieerd als een geheel elektronisch proces voor aankopen voor courant gebruik, beperkt in de tijd en gedurende de gehele looptijd open voor elke ondernemer die voldoet aan de selectiecriteria en die overeenkomstig de eisen van het bestek een indicatieve inschrijving heeft ingediend. |

E-veilingen | Artikel 1, lid 7, van 2004/18/EG en 1, lid 6, van 2004/17/EG | Onder een elektronische veiling wordt verstaan een zich herhalend proces langs elektronische weg voor de presentatie van nieuwe, verlaagde prijzen, en/of van nieuwe waarden voor bepaalde elementen van de inschrijvingen, dat wordt uitgevoerd na de beoordeling van de inschrijvingen en dat een effect heeft op de klassering van de offertes. |

E-catalogi | Overweging 12 of 2004/18/EG en overweging 20 van 2004/17/EG | Onder een e-catalogus wordt verstaan een instrument ter ondersteuning van de plaatsing van overheidsopdrachten, meer specifiek een modaliteit voor de deelname aan aanbestedingen in het kader van een raamovereenkomst of een dynamisch aankoopsysteem. |

E-aankondiging | Artikel 36, leden 2, 3 en 6, van 2004/18/EG en artikel 44, leden 2 en 3, van 2004/17/EG | De aankondiging moet onder gebruikmaking van standaardformulieren worden bekendgemaakt, maar niet noodzakelijkerwijs in elektronische vorm; in het geval van de versnelde procedure moet een aankondiging per fax, of langs elektronische weg worden verzonden. In het geval van een elektronische aankondiging is een verkorte bekendmaking toegestaan en is voor de aankondiging een grotere maximale lengte toegestaan. |

Kopersprofielen | Punt 2 b) van bijlage VIII van 2004/18/EG, en punt 2 b) van bijlage XX van 2004/17/EG | Onder kopersprofiel wordt verstaan informatie over de aanbestedingsactiviteiten van een aanbestedende dienst, waaronder vooraankondigingen, alsmede nuttige algemene informatie, zoals het contactpunt. |

Elektronische toegang tot documenten | Artikel 38, lid 6, in 2004/18/EG, (corresponderende bepaling artikel 45, lid 6, in 2004/17/EG) | De termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen kunnen met vijf dagen worden verkort indien de aanbestedende dienst/entiteit met elektronische middelen vrije, rechtstreekse en volledige toegang biedt tot het bestek en alle aanvullende stukken. In de tekst van de aankondiging moet het internetadres worden vermeld dat toegang biedt tot deze documenten. |

BIJLAGE II: Stand van zaken omtrent de maatregelen van het actieplan

Doelstelling I: Totstandbrenging van een goed werkende interne markt voor elektronische aanbestedingen |

Juiste en tijdige implementatie van het wettelijk kader |

COM stelt een interpretatief document op over de nieuwe regels voor elektronische aanbestedingen | Voltooid |

COM stelt oefensimulators online beschikbaar, zodat aanbestedende diensten en bedrijven vertrouwd kunnen worden met de nieuwe regels en hulpmiddelen voor elektronische aanbestedingen | Voltooid |

COM biedt de LS passende ondersteuning bij de omzetting van de nieuwe wettelijke bepalingen | Voltooid |

Aanvulling van het wettelijk kader met geschikte basishulpmiddelen |

COM keurt nieuwe standaardformulieren goed voor aankondigingen van opdrachten, rekening houdend met nieuwe procedures en het gebruik van elektronische communicatiemiddelen | Voltooid |

COM doet voorstellen voor een herziening van de gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten (CPV) | Voltooid |

COM presenteert een blauwdruk voor een volledig geautomatiseerd systeem voor de ontvangst en publicatie van aankondigingen van overheidsopdrachten via Tenders Electronic Daily (TED) | Voltooid |

LS implementeren op nationaal niveau volledig elektronische systemen, met geschikte hulpmiddelen voor doorzending naar en publicatie in TED | In uitvoering |

Opheffing of voorkoming van belemmeringen als gevolg van elektronische aanbestedingen |

LS en COM testen, verfijnen en valideren de resultaten van de IDA-studie inzake gemeenschappelijke functionele eisen voor e-aanbestedingssystemen (IDA = Interchange of Data between Administrations programme) | Voltooid |

LS evalueren of alle operationele e-aanbestedingssystemen aan de eisen van de richtlijnen zijn aangepast | In uitvoering |

LS voeren nationale toelatingsregelingen in om te verifiëren of de e-aanbestedingssystemen aan het wettelijke kader voldoen | In uitvoering |

LS en COM beoordelen aan de hand van een haalbaarheidsstudie of een Europees controlesysteem moet worden ingevoerd | Voltooid |

COM stelt een initiatief voor in het kader van het IDABC-programma (Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public Administrations, Businesses and Citizens) om de lidstaten te helpen bij de coördinatie van de praktische invoering van geavanceerde gekwalificeerde handtekeningen, zodat interoperabiliteitsproblemen worden opgelost (2005-2009) | Voltooid |

LS passen interoperabele gekwalificeerde elektronische handtekeningen toe indien zulks in de nationale wetgeving is bepaald | In uitvoering |

Opsporing en oplossing van interoperabiliteitsproblemen |

CEN / ISSS (Centre Europeen de Normalisation/Workshop on Information Society Standardisation Systems) voltooit zijn analyse van de resterende interoperabiliteitsbehoeften voor doeltreffende elektronische aanbestedingen | Voltooid |

COM stelt voor de activiteiten inzake e-aanbestedingen voort te zetten in het kader van het IDABC-programma, zodat interoperabiliteitsvraagstukken worden uitgewisseld en besproken en de ontwikkelingen in de LS worden gevolgd | Voltooid (werkzaamheden voortgezet door IDABC/ISA) |

COM en LS bevorderen normalisatiewerkzaamheden op Europees niveau en houden contact met internationale normalisatieorganen | In uitvoering |

Doelstelling II: Zorgen voor efficiëntere aanbestedingen, beter bestuur en meer concurrentie |

Efficiëntere aanbestedingen en beter bestuur |

LS stellen een op de specifieke nationale behoeften afgestemd nationaal plan op voor de invoering van e-aanbestedingen, met meetbare streefdoelen | Gedeeltelijk voltooid |

LS roepen afzonderlijke nationale aanbestedende diensten op soortgelijke plannen op te stellen en de uitvoering te coördineren en controleren | Gedeeltelijk voltooid |

COM blijft de werkzaamheden van CEN/ISSS inzake e-facturering volgen en stelt voor de XML-werkzaamheden uit 2003-2004 op het gebied van elektronische facturering en orderplaatsing een vervolg te geven in IDABC-verband | In uitvoering |

LS zetten doeltreffende elektronische systemen op voor de verzameling en verwerking van statistische gegevens over aanbestedingen | Gedeeltelijk voltooid |

Meer concurrentie op de overheidsopdrachtenmarkten in de EU |

COM overweegt diensten voor te stellen in verband met de elektronische indiening van bedrijfsinformatie en certificaten bij aanbestedingen, die in het kader van het IDABC-programma kunnen worden geïmplementeerd | Voltooid |

LS en COM komen een gemeenschappelijke reeks veelgevraagde elektronische certificaten overeen voor gebruik bij elektronische aanbestedingsprocedures | In uitvoering |

COM stelt voor in het kader van het IDABC-programma een studie op te zetten naar elektronische catalogi bij dynamische aankoopsystemen en elektronische raamovereenkomsten, waarbij wordt voortgebouwd op het werk van de CEN/ISSS | Voltooid |

Het netwerk voor overheidsopdrachten start een benchmarkingstudie naar de transparantie, controle en traceerbaarheid van elektronische aanbestedingssystemen | Vertraagd |

Het netwerk voor overheidsopdrachten organiseert workshops om informatie-uitwisseling in verband met de normalisatie van aanbestedingsdocumenten te bevorderen | Vertraagd |

LS zetten specifieke voorlichtingscampagnes en opleidingsprogramma’s voor het mkb op en ondersteunen dit op nationaal en regionaal niveau | In uitvoering |

Doelstelling III: Totstandbrenging van een internationaal kader voor elektronische aanbestedingen |

COM voert onderhandelingen over de herziening van de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA) | In uitvoering |

COM neemt initiatieven in GPA-verband om te proberen te komen tot het gebruik van één gemeenschappelijke nomenclatuur voor de classificatie van goederen en diensten voor aanbestedingen | In uitvoering |

COM houdt contact met en bevordert de werkzaamheden van internationale normalisatieorganisaties en -fora om te voorkomen dat er internationale interoperabiliteitsbarrières ontstaan | In uitvoering |

COM werkt samen met het netwerk van multilaterale ontwikkelingsbanken met het oog op de coördinatie van technische bijstand aan derde landen ter ondersteuning van de reorganisatie en informatisering van hun aanbestedingsregelingen | In uitvoering |

COM overweegt of de EU-instrumenten voor externe steun aangepast moeten worden en of elektronische aanbestedingen in het kader van die instrumenten haalbaar zijn | In uitvoering |

[1] “Een digitale agenda voor Europa”, COM(2010) 245 (blz. 32).

[2] Ministeriële verklaring van Manchester van 2005.

[3] Mededeling van december 2004 over het Actieplan voor de implementatie van het wettelijk kader voor elektronische aanbestedingen.

[4] Zie de evaluatie van de Commissie van het actieplan van 2004 inzake elektronische aanbestedingen en de bijbehorende studie, die beide zijn gepubliceerd op de website van DG Interne markt en diensten.

[5] Met uitzondering van Portugal, dat het gebruik van e-aanbestedingen sinds 1 november 2009 verplicht heeft gesteld voor alle aanbestedingsfasen van de aankondiging tot en met de gunning van de opdracht.

[6] In een paper met de titel "e-Invoicing - Final steps of an efficient invoicing process" van mei 2010 heeft Deutsche Bank Research cijfers gepresenteerd waaruit blijkt dat – op basis van bepaalde veronderstellingen gerekend – de geautomatiseerde verwerking van een elektronische factuur in totaal meer dan 18 EUR minder kost dan de ongestructureerde verwerking van een traditionele factuur op papier.

[7] Wellicht worden zij nog steeds afgeschrikt van deelname vanwege structurele kosten of andere factoren die verband houden met de onderliggende markt en die een inschrijving voor hen onaantrekkelijk maken. Desondanks neemt het aantal aankopen bij leveranciers uit andere regio’s toe, onder meer op dienstverleningsgebieden als software, prijsvragen voor ontwerpen en helpdesks. E-aanbesteding zou een geschikt middel moeten zijn om dergelijke overheidsopdrachten te publiceren, te benutten en uiteindelijk toe te wijzen.

[8] De ramingen zijn gebaseerd op informatie van de volgende website: www.epractice.eu.

[9] Zie blz. 10 van de uitgebreide effectbeoordeling in de bijlage bij de mededeling over het actieplan COM 2004(841).

[10] Het grensoverschrijdende proefproject inzake elektronische aanbestedingen PEPPOL (Pan European Public Procurement Online) – zie voor meer informatie de website www.peppol.eu.

[11] Besluit 2009/767/EG van de Commissie, zoals gewijzigd bij Besluit 2010/425/EU van de Commissie.

[12] De Commissie is voornemens Open e-PRIOR door de ontwikkeling van een portaal voor leveranciers beter toegankelijk te maken voor kmo’s.

[13] Richtlijn 2004/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 houdende coördinatie van de procedures voor het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten,zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004L0017:NL:HTML.

[14] Richtlijn 2004/18/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004L0018:NL:HTML .