Bijlagen bij COM(2011)78 - Evaluatie van de "Small Business Act" voor Europa - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2011)78 - Evaluatie van de "Small Business Act" voor Europa. |
---|---|
document | COM(2011)78 ![]() ![]() |
datum | 23 februari 2011 |
Deze bijlage is geen allesomvattende beoordeling van het beleid van de lidstaten en moet worden gezien als een aanvulling op de beschikbare Europese en nationale publicaties over het mkb-beleid.
Beginsel 1: Het bevorderen van ondernemerschap | Veel lidstaten hebben ondernemerschapsprogramma's ingevoerd om de ondernemersattitudes en –vaardigheden van jonge mensen te bevorderen en hen bewust te maken van de mogelijkheid om een onderneming te beginnen, hetzij door ondernemerschap in school- en universiteitscurricula op te nemen, hetzij door extra projecten op de zetten[45]. In sommige landen maakt onderwijs in ondernemerschap deel uit van een coherente nationale strategie (Denemarken, Nederland, Zweden en het UK), terwijl andere landen dezelfde richting uitgaan (Oostenrijk, Portugal). In Letland kunnen jaarlijks honderden studenten in het kader van een wedstrijd bedrijfsplannen indienen. Nederland heeft een programma voor jonge ondernemers opgezet om in de VS te netwerken. Sommige landen nemen deel aan nationale of Europese programma's die vrouwelijk ondernemerschap stimuleren (Cyprus, Denemarken, Griekenland, Finland, Frankrijk, Duitsland, IJsland[46], Ierland, Italië, Noorwegen[47], Polen, Slowakije en Zweden). Verscheidene lidstaten gebruiken voor deze programma's aanzienlijke bedragen uit de structuurfondsen. |
Andere voorbeelden van goede praktijken[48] Oostenrijk: Een "Nachfolgebörse" (gestart in 2008) vergemakkelijkt de overdracht van ondernemingen. Via ondersteunende diensten en een elektronisch platform komen ondernemers die een bedrijf willen overdragen in contact met ondernemers die een bedrijf willen overnemen. Frankrijk: Het "Auto-entrepreneur"-statuut (2009) biedt iedere burger (werkloze, werkende, ambtenaar, gepensioneerde) de mogelijkheid eenvoudig een onderneming op te zetten en gedurende de eerste drie jaar een aantal belastingvrijstellingen te genieten. Tussen januari 2009 en juni 2010 zijn meer dan 500 000 "auto-entrepreneurs" opgericht. Roemenië: Het "Start"-programma is bedoeld om de ondernemersvaardigheden van jongeren (18-35 jaar) te ontwikkelen en beginnende ondernemingen te ondersteunen. (Begroting: 21,2 miljoen euro in 2009, waarvan 19 miljoen euro voor subsidies en 2,1 miljoen voor de financiering van het uitvoeringsagentschap). Zweden: Het nationaal programma om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren (2007-2010) biedt ondersteunende diensten en begeleiding voor door vrouwen gerunde beginnende ondernemingen. Er werd een nationaal netwerk van vrouwelijke ambassadeurs in het leven geroepen en dit lag in 2009 ten grondslag aan de oprichting van het Europees netwerk van ambassadrices voor vrouwelijk ondernemerschap. |
Beginsel 2: Tweede kans | Slechts vijf lidstaten (België, Finland, Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) voldoen aan de aanbeveling[49] om alle juridische procedures voor het liquideren van een bedrijf in geval van een niet-frauduleus faillissement binnen een jaar af te wikkelen. |
Andere voorbeelden van goede praktijken[50] België: De wet betreffende de continuïteit van ondernemingen (2009) geeft ondernemingen in financiële problemen uitstel van betaling om een situatie van insolventie en gerechtelijk akkoord te voorkomen. Estland: De in 2008 goedgekeurde Reorganisatiewet biedt een alternatief voor faillissementsprocedures dat het ondernemingen mogelijk maakt te overleven in geval van tijdelijke solventieproblemen. Letland: Een nieuwe Insolventiewet, die in 2010 in werking is getreden, maakt insolventieprocedures eenvoudiger en sneller, en zorgt voor een stabilisering van de financiële sector en een verlaging van de schulden in de particuliere sector. |
Beginsel 3: Denk eerst klein | Slechts enkele lidstaten (België, Denemarken, Finland, Luxemburg, Duitsland, Polen, Slovenië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk) hebben in hun nationale besluitvormingsproces een mkb-toets opgenomen. Nederland is een interessant voorbeeld van geslaagde vermindering van de administratieve lasten; het Nederlandse model[51] is in andere landen gekopieerd. |
Andere voorbeelden van goede praktijken Duitsland: In 2009 werden 23 bureaucratische procedures vereenvoudigd in het kader van de Derde wet betreffende de vermindering van bureaucratische belemmeringen voor het mkb[52]. Italië: In april 2010 heeft de regering een aanbeveling aangenomen om de SBA in Italië te implementeren, en een permanente werkgroep opgericht waarin ministeries, kamers, bedrijfsorganisaties, regio's en een Italiaanse lid van het Europees Economisch en Sociaal Comité zitting hebben om toe te zien op de implementatie van de SBA en initiatieven in dit verband voor te stellen. Er wordt een jaarverslag over de implementatie van SBA opgesteld en op internet gepubliceerd[53]. |
Beginsel 4: Adequaat reagerende overheden | Voorbeelden van goede praktijken[54] Tsjechië: De "Data box" (2009) heeft ten doel de gegevensoverdracht en communicatie tussen bedrijven en overheden te vereenvoudigen. Hongarije: De overheid biedt éénloketsystemen aan voor het registreren van een onderneming door middel van vereenvoudigde en elektronische procedures (sinds 2008 zijn elektronische procedures verplicht en is de tijd die nodig is om een bedrijf op te richten verkort tot één uur). Portugal: Het "Simplex"-programma beoogt administratieve processen, procedures en praktijken te vereenvoudigen. Sinds 2009 vinden openbare raadplegingen ook plaats via een voor het publiek toegankelijk blog. |
Beginsel 5: Toegang tot overheidsopdrachten | Slechts enkele landen zijn begonnen met de promotie van de Europese code van beste praktijken om overheidsopdrachten voor het mkb toegankelijker te maken (Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Polen, Portugal, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). De meest verbreide mkb-vriendelijke maatregelen zijn nog steeds de verdeling van aanbestedingen in percelen of partijen en een gemakkelijkere toegang tot informatie via gecentraliseerde websites, interactieve webpagina's en andere ontwikkelingen op het gebied van elektronische aanbestedingen. |
Een ander voorbeeld van een goede praktijk[55] Verenigd Koninkrijk: Het overheidsportaal "Supply2.gov.uk" maakt overheidsopdrachten bekend en biedt toegang tot overheidsdiensten. In 2008 publiceerde het Office of Government Commerce twaalf aanbevelingen om de belemmeringen voor het mkb bij overheidsopdrachten te verminderen. |
Beginsel 6: Toegang tot financiering | Voorbeelden van goede praktijken[56] De meeste lidstaten hebben beleidsmaatregelen genomen om de toegang van mkb-bedrijven tot financiering te vergemakkelijken via overheidssteun voor garantieregelingen (België, Cyprus, Tsjechië, Estland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Letland, Litouwen, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) of de cofinanciering van microkredieten (Oostenrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Letland, Litouwen, Slowakije en Zweden). Verscheidene lidstaten hebben ook maatregelen genomen om het durfkapitaal te verhogen (Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Ierland, Luxemburg, Polen, Slowakije, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). Vermeldenswaard is ook dat België, Hongarije, Frankrijk, Ierland en meer recentelijk Finland) een "kredietombudsman" in het leven hebben geroepen. Enkele lidstaten hebben maatregelen genomen om iets te doen aan betalingsachterstanden, waarmee ze vooruitlopen op de richtlijn inzake betalingsachterstanden en in sommige gevallen verder gaan dan die richtlijn (België, Frankrijk, Duitsland, Portigal en het Verenigd Koninkrijk). In 2010 heeft Spanje een nieuwe wet goedgekeurd waarbij een termijn van 30 dagen wordt vastgesteld voor betalingen door de overheid en 60 dagen voor betalingen tussen ondernemingen. |
Beginsel 7: Eengemaakte markt | 22 lidstaten hebben operationele éénloketsystemen opgezet[57]. Hier kunnen dienstverleners hun administratieve formaliteiten vervullen wanneer zij in Europa zaken willen doen. 15 hiervan hebben naast een website in hun eigen landstaal/-talen ook een website in het Engels (België, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Litouwen, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden). |
Beginsel 8: Vaardigheden en innovatie | Diverse lidstaten verstrekken financiering aan jonge innovatieve ondernemingen door middel van met name zaai- en durfkapitaal (Oostenrijk, België, Tsjechië, Finland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). Andere verstrekken financiële steun aan innoventiecentra of concurrentiepolen waarin universiteiten, onderzoekscentra en ondernemingen samenwerken (Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië en het Verenigd Koninkrijk). "Innovatievouchers", waarmee mkb-bedrijven innovatieve adviesdiensten en knowhow kunnen inkopen, zijn algemeen verbreid (Oostenrijk, Griekenland, Ierland, Nederland, Portugal, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk)[58]. |
Ander voorbeeld van een goede praktijk Italië: Om het netwerken tussen innovatieve mkb-bedrijven te stimuleren werd in juli 2010 een wet aangenomen die bedrijvennetwerken reglementeert en die netwerken fiscale, administratieve en financiële prikkels biedt[59]. |
Beginsel 9: Milieuproblemen als kansen voor het mkb | Om mkb-bedrijven te helpen hun apparatuur te verbeteren of te vervangen door energie-efficiënte alternatieven verstrekken diverse lidstaten financiering ten behoeve van energie-efficiëntie door middel van gunstige leningvoorwaarden of rechtstreekse subsidies (België, Bulgarije, Cyprus, Frankrijk, Duitsland, Malta, Portugal, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk). Sommige verlenen ook steun aan mkb-bedrijven die zich op groene markten oriënteren (Bulgarije, Tsjechië, Duitsland en Slowakije). Er zijn ook lidstaten die mkb-bedrijven adviesdiensten verlenen om hen te informeren over en bewust te maken van commerciële mogelijkheden en kostenbesparingen dankzij energie-efficiëntie (Oostenrijk, België, Bulgarije, Duitsland, Hongarije, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk)[60]. |
Andere voorbeelden van goede praktijken[61] Denemarken: Via het in 2009 in het leven geroepen Business Innovation Fund (100 miljoen euro voor 2010-2012) ondersteunt het Deense Ministerie van Economische Zaken en Bedrijfsleven commerciële kansen op groene markten. Nederland: De (in 2008 opgerichte) Stichting kennis en innovatie in Energie- en Milieutechnologie is een netwerk van 160 bedrijven, kennisinstellingen en regionale en lokale overheden die projecten cofinanciert die ecologische producten en technologieën opleveren (bv. slimme zonne-energietoepassingen, intelligente netwerken, enz.). |
Beginsel 10: Steun voor internationalisering | Verscheidene regeringen ondersteunen de internationalisering van kleine en middelgrote ondernemingen, bv. door financiële steun voor exportbevordering, markttoegangsstrategieën en deelname aan handelsbeurzen (Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Frankrijk, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). Sommige daarvan (Denemarken, Slovenië) richten zich op snel groeiende ondernemingen die willen internationaliseren; andere hebben nieuwe exportbevorderingsbureaus opgezet (Luxemburg) of nieuwe steunprogramma's (Hongarije). Ook wordt een mentoringsysteem getest (Frankrijk), waarbij grote ondernemingen de internationalisering van kleine en middelgrote ondernemingen ondersteunen[62]. |
[1] Mededeling van de Commissie "Denk eerst klein", Een "Small Business Act" voor Europa, COM(2008) 394 definitief.
[2] http://ec.europa.eu/eu2020/index_en.htm
[3] COM(2011) 11 definitief.
[4] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/small-business-act/implementation/files/sba_imp_nl.pdf
[5] Bovendien bevat het groenboek van de Commissie over de toekomst van de btw een speciaal hoofdstuk over het mkb.
[6] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/fighting-late-payments/index_en.htm
[7] SEC(2005) 433 definitief, bijlage bij COM(2005) 121 definitief.
[8] Mededeling van de Commissie: Tijdelijke kaderregeling van de Unie inzake staatssteun ter stimulering van de toegang tot financiering in de huidige financiële en economische crisis (PB C 6 van 11.1.2011, blz. 5).
[9] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/business-environment/public-procurement/index_en.htm
[10] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/entrepreneurship/sme-week/
[11] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/promoting-entrepreneurship/women/ambassadors/index_en.htm
[12] Het in oktober 2010 door de Commissie goedgekeurde Europa 2020-kerninitiatief "Innovatie-Unie".
[13] Mededeling "Bijdrage van het regionaal beleid aan de slimme groei in het kader van de Europa 2020-strategie", COM(2010) 553.
[14] http://ec.europa.eu/agriculture/rurdev/leg/index_en.htm en http://ec.europa.eu/agriculture/fin/index_nl.htm
[15] Voorbeelden van maatregelen van de lidstaten om de SBA uit te voeren zijn te vinden in de bijlage.
[16] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/business-environment/start-up-procedures/index_en.htm
[17] Mededeling over slimme regelgeving in de EU, COM(2010) 543.
[18] COM(2011) 20.
[19] http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2010/green_paper_audit_en.htm
[20] http://ec.europa.eu/information_society/activities/egovernment/action_plan_2011_2015/index_en.htm
[21] http://www.ecb.int/stats/money/surveys/lend/html/index.en.html
[22] http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=nl&catId=836
[23] Joint Action to support Microfinance Institutions in Europe.
[24] http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=nl&catId=836 enhttp://ec.europa.eu/enterprise/policies/finance/borrowing/microcredit/index_en.htm
[25] Financieringsfaciliteit met risicodeling, http://www.eib.org/products/loans/special/rsff/index.htm?lang=en
[26] De totale geplande toewijzing aan bedrijfsondersteuning in het cohesiebeleid in de huidige programmeringsperiode 2007-2013 bedraagt circa 55 miljard euro, waarvan 27 miljard uitdrukkelijk op het mkb is gericht en 28 miljard niet gerelateerd is aan de bedrijfsgrootte.
[27] Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de jaarlijkse begroting van de Unie, COM(2010) 815.
[28] Mededeling "Handel, groei en wereldvraagstukken", COM(2010) 612 van 9.11.2010.
[29] http://ec.europa.eu/internal_market/smact/index_nl.htm
[30] SEC(2005) 433, bijlage bij COM(2010) 135 definitief.
[31] Zie het groenboek over de modernisering van openbare aanbestedingen in de EU: http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/modernising_rules/consultations/index_en.htm
[32] http://ec.europa.eu/internal_market/payments/sepa/
[33] Richtlijn 2006/114/EG.
[34] Informatie over de oorsprong of plaats van herkomst van goederen valt onder twee momenteel in behandeling zijnde wetgevingsinitiatieven: het voorstel voor een verordening betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten en het "Kwaliteitspakket", COM(2010) 738.
[35] Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de aanduiding van het land van oorsprong op bepaalde producten uit derde landen (COM(2005) 661) en voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende textielbenamingen en de desbetreffende etikettering van textielproducten (COM(2009) 31).
[36] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/market-access/internationalisation/index_en.htm
[37] Brazilië, Rusland, India en China.
[38] Een in opdracht van de Commissie uitgevoerde studie legt de vinger op specifieke problemen waarmee verschillende typen mkb-bedrijven te maken hebben wanneer zij betrokken zijn bij onderzoeken in het kader van de handelsbescherming, waaronder gebrek aan transparantie en problemen bij de toegang tot informatie. Hiervoor worden mogelijke oplossingen aan de hand gedaan. De lidstaten bespreken momenteel de bevindingen van deze studie met het oog op vervolgmaatregelen. Zie voor meer informatie de website van DG Trade: http://ec.europa.eu/trade/tackling-unfair-trade/tradedefence/information-for-business/sme/
[39] http://ec.europa.eu/trade/creating-opportunities/trade-topics/market-access/export-from-eu/
[40] Mededeling van de Commissie "Een geïntegreerd industriebeleid in een tijd van mondialisering – Concurrentievermogen en duurzaamheid centraal stellen", COM(2010) 614.
[41] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/documents/transfers/index_en.htm
[42] COM(2010) 682 definitief.
[43] COM(2010) 477 definitief.
[44] http://ec.europa.eu/research/innovation-union/index_en.cfm
[45] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/industrial-competitiveness/industrial-policy/files/member_states_competitiveness_performance_and_policies_en.pdf
[46] IJsland en Noorwegen behoren tot de niet-EU-lidstaten die de SBA implementeren en steun krijgen uit het programma Concurrentievermogen en innovatie.
[47] Zie voetnoot 2.
[48] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[49] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/docs/sba/sba_action_plan_en.pdf
[50] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice).
[51] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/better-regulation/administrative-burdens/action-programme/index_en.htm#h2-5 & enhttp://english.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,4093799&_dad=portal&_schema=PORTAL
[52] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[53] http://www.sviluppoeconomico.gov.it/pdf_upload/documenti/Rapportosba2010DEF.pdf enhttp://www.sviluppoeconomico.gov.it/primopiano/dettaglio_primopiano.php?sezione=primopiano&tema_dir=tema2&id_primopiano=718
[54] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[55] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[56] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[57] http://ec.europa.eu/internal_market/eu-go/
[58] "SMEs, Entrepreneurship and Innovation", OESO-studie over mkb-bedrijven en ondernemerschap, 2010.
[59] http://www.urp.it/allegati/Legge_2010_122.pdf (artikel 42).
[60] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.
[61] Bron: SBA: Databank van goede praktijken http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/best-practices/database/SBA/index.cfm?fuseaction=welcome.detail
[62] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/index_en.htm (zie SBA country fact sheets 2009, section 5 on Good Practice.