Bijlagen bij COM(2011)169 - Wijziging van Richtlijn 2003/96/EG tot herstructurering van de gemeenschappelijke regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2011)169 - Wijziging van Richtlijn 2003/96/EG tot herstructurering van de gemeenschappelijke regeling voor de belasting van ... |
---|---|
document | COM(2011)169 ![]() ![]() |
datum | 13 april 2011 |
A. – Vanaf 1 januari 2013 op motorbrandstoffen toepasselijke minimumbelastingniveaus voor de toepassing van artikel 7
CO2-gerelateerde belasting | Algemene energieverbruiksbelasting | Algemene energieverbruiksbelasting | Algemene energieverbruiksbelasting |
1 januari 2013 | 1 januari 2013 | 1 januari 2015 | 1 januari 2018 |
Benzine GN-codes 2710 11 31, 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 en 2710 11 59 | 20 euro/t CO2 | 9,6 euro/GJ | 9,6 euro/GJ | 9,6 euro/GJ |
Gasolie GN-codes 2710 19 41 tot en met 2710 19 49 | 20 euro/t CO2 | 8,2 euro/GJ | 8,8 euro/GJ | 9,6 euro/GJ |
Kerosine GN-codes 2710 19 21 en 2710 19 25 | 20 euro/t CO2 | 8,6 euro/GJ | 9,2 euro/GJ | 9,6 euro/GJ |
Lpg GN-codes 2711 12 11 tot en met 2711 19 00 | 20 euro/t CO2 | 1,5 euro/GJ | 5,5 euro/GJ | 9,6 euro/GJ |
Aardgas GN-codes 2711 11 00 en 2711 21 00 | 20 euro/t CO2 | 1,5 euro/GJ | 5,5 euro/GJ | 9,6 euro/GJ |
B. – Minimumbelastingniveaus die vanaf 1 januari 2013 toepasselijk zijn op motorbrandstoffen welke voor de in artikel 8, lid 2, genoemde doeleinden worden gebruikt
CO2-gerelateerde belasting | Algemene energieverbruiksbelasting |
Gasolie GN-codes 2710 19 41 tot en met 2710 19 49 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Kerosine GN-codes 2710 19 21 en 2710 19 25 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Lpg GN-codes 2711 12 11 tot en met 2711 19 00 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Aardgas GN-codes 2711 11 00 en 2711 21 00 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
C. – Vanaf 1 januari 2013 op verwarmingsbrandstoffen toepasselijke minimumbelastingniveaus
CO2-gerelateerde belasting | Algemene energieverbruiksbelasting |
Gasolie GN-codes 2710 19 41 tot en met 2710 19 49 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Zware stookolie GN-codes 2710 19 61 tot en met 2710 19 69 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Kerosine GN-codes 2710 19 21 en 2710 19 25 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Lpg GN-codes 2711 12 11 tot en met 2711 19 00 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Aardgas GN-codes 2711 11 00 en 2711 21 00 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
Kolen en cokes GN-codes 2701, 2702 en 2704 | 20 euro/t CO2 | 0,15 euro/GJ |
D. – Vanaf 1 januari 2013 op elektriciteit toepasselijke minimumbelastingniveaus
CO2-gerelateerde belasting | Algemene energieverbruiksbelasting |
Elektriciteit GN-code 2716 | 0,15 euro/GJ" |
FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN
KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
Benaming van het voorstel/initiatief
Toetsing van Richtlijn 2003/96/EG
Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[22]
14 05 Belastingbeleid
Aard van het voorstel/initiatief
X Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie
( Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie[23]
( Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie
( Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie
Doelstellingen
De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie
Duurzame groei – voor een hulpbronnenefficiënte, groenere en meer concurrerende economie (Europa 2020)
Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten
Specifieke doelstelling nr. 3
Ontwikkelen van nieuwe belastinginitiatieven en -acties om de verwezenlijking van de EU-beleidsdoelstellingen (bijvoorbeeld op het gebied van milieu- en energiebeleid) te ondersteunen
Betrokken AMB/ABB-activiteit(en)
Titel 14 Belastingen en douane-unie; ABB 05 Belastingbeleid
Verwachte resulta(a)t(en) en gevolg(en)
Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.
Samenhang van de energiebelastingrichtlijn met de prioriteiten van de Europa 2020-strategie en samenhang met de regeling voor de emissiehandel (ETS)
Schrappen van milieuonvriendelijke prikkels in de huidige richtlijn; keuze voor positieve prikkels ten voordele van bijvoorbeeld biobrandstoffen.
Bijdrage aan de vermindering van CO2-emissies, de verhoging van de werkgelegenheid en de economische groei.
Consistente behandeling van energiebronnen in de energiebelastingrichtlijn en derhalve het gelijkleggen van de lat voor de verschillende energieverbruikers.
Resultaat- en effectindicatoren
Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.
CO2-prijssignaal voor sectoren die buiten de regeling voor de emissiehandel (ETS) vallen.
Reëel impliciet belastingtarief inzake energie (IBT inzake energie)
Motivering van het voorstel/initiatief
Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien
De EU heeft voor zichzelf een reeks veeleisende, juridisch bindende klimaatveranderings- en energiestreefcijfers vastgesteld die tegen 2020 moeten worden bereikt. Deze worden in het kader van de Europa 2020-strategie ingevuld als de prioriteit geven aan duurzame groei en een hulpbronnenefficiëntere, groenere en meer concurrerende economie.
Toegevoegde waarde van de deelname van de EU
Klimaatverandering en energie zijn vraagstukken van Europese omvang. Gecoördineerde actie is essentieel om de op deze gebieden gemeenschappelijk vastgestelde doelen te bereiken.
Ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan
n.v.t.
Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten
Het voorstel stelt een kader in voor het gebruik van CO2-belasting op gebieden waar de EU ETS niet van toepassing is, ter aanvulling van het door de ETS ingestelde koolstofprijssignaal. Overlappingen tussen beide instrumenten worden vermeden om voor consistentie met de EU ETS te zorgen en op kosteneffectieve wijze verliezen te voorkomen.
Het voorstel draagt bij tot het verwezenlijken van de Europa 2020-strategie. Met name stelt het de lidstaten in staat tot optimalisatie van het potentieel van het belastingstelsel voor het bevorderen van duurzame economische groei, het stimuleren van werkgelegenheid en investeringen en het bijdragen tot het voldoen aan bredere sociale en milieudoelstellingen.
Duur van de actie en van de financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de EU.
( Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur
- ( Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ
- ( Financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ
( Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur
- Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,
- gevolgd door een volledige uitvoering.
Beheersvorm(en)[24]
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de EU.
( Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie
( Indirect gecentraliseerd beheer door uitvoeringstaken te delegeren aan:
- ( uitvoerende agentschappen
- ( door de Gemeenschappen opgerichte organen[25]
- ( nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak
- ( personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement
( Gedeeld beheer met lidstaten
( Gedecentraliseerd beheer met derde landen
( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)
Verstrek, indien meer dan één beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".
Opmerkingen
BEHEERSMAATREGELEN
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de EU-begroting.
Regels inzake het toezicht en de verslagen
Vermeld frequentie en voorwaarden.
Beheers- en controlesysteem
Geconstateerde risico's
Controlemiddel(en
Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.
GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de EU.[pic][pic][pic][pic][pic][pic][pic][pic][pic]
[1] PB L 283 van 31.10.2003, blz. 51.
[2] SEC(2008) 85 vol. II, blz. 51 en volgende.
[3] Richtl3[pic]n 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de ijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad (PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32).
[4] Europese Raad van 13-14 maart 2008, conclusies van het voorzitterschap (7652/1/08 rev.1, 20.5.2008).
[5] Groenboek over marktconforme instrumenten voor milieu- en gerelateerde beleidsdoelstellingen (COM(2007) 140 van 28.3. 2007).
[6] Beschikking 2007/589/EG van de Commissie van 18 juli 2007 tot vaststelling van richtsnoeren voor de monitoring en rapportage van de emissies van broeikasgassen overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 229 van 31.8.2007, blz. 1).
[7] Richtlijn 2006/32/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van Richtlijn 93/76/EEG van de Raad (PB L 114 van 27.4.2006, blz. 64).
[8] Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (PB L 140 van 5.6.2009, blz. 16).
[9] COM(2007) 52 van 13.3.2007.
[10] PB L … van …, blz. …
[11] PB L 9 van 14.1.2009, blz. 12.
[12] PB C … van …, blz. …
[13] PB C … van …, blz. …
[14] PB C … van …, blz. …
[15] PB L 283 van 31.10.2003, blz. 51.
[16] PB L 140 van 5.6.2009, blz. 136.
[17] PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32.
[18] PB L 229 van 31.8.2007, blz. 1.
[19] PB L 114 van 27.4.2006, blz. 64.
[20] PB L 140 van 5.6.2009, blz. 16.
[21] PB L 9 van 14.1.2009, blz. 12.
[22] ABM: activiteitsgestuurd beheer – ABB: activiteitsgestuurde begroting.
[23] Zoals bedoeld in artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
[24] Nadere informatie over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn te vinden op de website BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
[25] In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.