Bijlagen bij COM(2011)595 - Bescherming van de financiële belangen van de EU - Fraudebestrijding - Jaarverslag 2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 1.1 (Controleaanpak en methodologie), PB C 303/02 van 9.11.2010, blz. 34.

[9] Zie voor rechtsgrondslagen en derogaties het werkdocument van de diensten van de Commissie, Statistical evaluation of irregularities .

[10] Werkdocument van de diensten van de Commissie, Statistical evaluation of irregularities .

[11] De cijfers zijn voor bepaalde sectoren geactualiseerd sinds het verslag van 2009.

[12] De cijfers zijn voor bepaalde sectoren geactualiseerd sinds het verslag van 2009.

[13] Dit bedrag is gebaseerd op informatie die de lidstaten hebben gemeld aan de Commissie (DG Landbouw).

[14] Dit bedrag is gebaseerd op informatie die de lidstaten aan OLAF hebben gemeld via het IMS en omvat ook bedragen die lidstaten hebben uitgesloten van EU-financiering in verband met projecten die onregelmatig zijn bevonden (terugtrekkingen) en die zijn toegewezen aan andere subsidiabele projecten zonder dat ze noodzakelijkerwijs zijn teruggevorderd van de begunstigden.

[15] Dit bedrag is gebaseerd op informatie die de lidstaten aan OLAF hebben gemeld via het IMS en omvat alle onregelmatige betalingen die de lidstaten in 2010 hebben teruggevorderd van uiteindelijke begunstigden.

[16] Dit bedrag betreft de in de baten-lastenadministratie geregistreerde invorderingsopdrachten.

[17] Dit cijfer betreft de door de lidstaten vastgestelde onregelmatige bedragen in de database OWNRES.

[18] Zie voor meer informatie het werkdocument van de diensten van de Commissie, Statistical evaluation of irregularities .

[19] Een thematisch verslag over de douanecontrolestrategie van de lidstaten, met een synthese van de uitkomsten van de inspecties die in 2009 en 2010 in alle lidstaten zijn uitgevoerd, is op 7 juli 2011 in het Raadgevend Comité voor de eigen middelen gepresenteerd.

[20] COM(2010)695. De openbare raadpleging is op 31 mei 2011 geëindigd.

[21] De Commissie is dit proces in 2011 begonnen met het groenboek over regels voor overheidsopdrachten, COM(2011)15. Zie ook punt 4 hieronder.

[22] Dit fonds is een van de structuurfondsen voor de programmeringsperiode 2000-2006.

[23] Volgens artikel 72 van het Financieel Reglement is de opdracht tot invordering de handeling waarbij de bevoegde gedelegeerde of gesubdelegeerde ordonnateur de rekenplichtige opdraagt een schuldvordering die hij heeft vastgesteld, in te vorderen.

[24] Direct gecentraliseerd beheer omvat alle EU-uitgaven uit fondsen die worden beheerd door de EU-instellingen (bijv. administratieve uitgaven van de instellingen, programma's zoals Leonardo, Erasmus, het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling, het Europees Ontwikkelingsfonds, enz.). Volgens artikel 53 van het Financieel Reglement (Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad) kan dit deel van de begroting worden uitgevoerd op gecentraliseerde wijze, direct door de diensten van de Commissie dan wel door het delegeren van uitvoeringstaken aan derde landen (gedecentraliseerd beheer) of internationale organisaties (gezamenlijk beheer).

[25] Zie bijvoorbeeld de jaarrekening van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2009, met name de zesde toelichting bij de financiële staten, "Financiële correcties en terugvorderingen na het ontdekken van onregelmatigheden":

http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/2009/EU_final_accounts_2009_en.pdf

[26] De cijfers hebben betrekking op onregelmatigheden waarmee meer dan 10 000 euro aan EU-financiering gemoeid is. Bovendien bestaan er mechanismen waarmee de lidstaten onregelmatig bevonden projecten van EU-financiering kunnen uitsluiten (terugtrekkingen) en de middelen kunnen toewijzen aan andere subsidiabele projecten.

[27] Indien de invordering niet heeft plaatsgevonden binnen vier jaar na de datum van het eerste administratief of gerechtelijk proces-verbaal (of binnen acht jaar na die datum als over de terugvordering een zaak is aangespannen bij nationale rechtbanken), komt 50 % van het niet teruggevorderde bedrag ten laste van de begroting van de betrokken lidstaat in het kader van de jaarlijkse goedkeuring van de rekeningen van het ELGF en het ELFPO.

[28] Dit uitstaande bedrag betreft de som van de terugvorderingen voor alle begrotingsjaren.

[29] In 2010 heeft de Commissie twaalf besluiten genomen over de afhandeling van 107 gevallen van onregelmatigheden waarvoor de betrokken lidstaten de Commissie hadden verzocht de financiële gevolgen van de oninvorderbare bedragen te dragen.

[30] Dit terugvorderingspercentage is exclusief terugvorderingen door de Commissie van de lidstaten via financiële correcties.

[31] BE, BG, CZ, DE, EE, IE, EL, ES, FR, IT, LV, LT, LU, HU, MT, NL, AT, PL, PT, SE.

[32] BE, BG, EE, IE, ES, FR, IT, LT, LU, MT, AT, PL, PT, RO, SI, SK, SE.

[33] DK, IE, ES, HU, SI, SE.

[34] Artikel 45, lid 2, onder e) en f), van Richtlijn 2004/18/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten.

[35] COM (2011)500 definitief.

[36] "Bijzonder toezicht" op grond van wederzijdse bijstand (Verordening (EG) nr. 515/1997).

[37] http://ec.europa.eu/anti_fraud/budget/Sirocco/i_en.html

[38] Zie het voortgangsverslag van de Commissie over Kroatië in COM(2010)660.

[39] Regionaal CARDS-programma, EUROPAID/126164/C/ACT/Multi.

[40] Alle lidstaten met uitzondering van Zweden.

[41] Zie voor meer informatie http://ec.europa.eu/anti_fraud/budget/2010/2010_en.html

[42] SEC(2010)859 definitief.

[43] COM(2011)376 definitief.

[44] COM(2011)293 definitief.

[45] COM(2011)308 definitief.

[46] COM(2011)15 definitief.

[47] SEC(2011)853 definitief.

[48] SEC(2011)791 definitief.