Bijlagen bij COM(2011)802 - Inschakeling van arbeidscontractanten in 2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2011)802 - Inschakeling van arbeidscontractanten in 2010.
document COM(2011)802 NLEN
datum 23 november 2011
BIJLAGEN 15

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

over de inschakeling van arbeidscontractanten in 2010

INLEIDING

Met dit verslag wordt voldaan aan de statutaire verplichting die voortvloeit uit artikel 79, lid 3, van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie (RAA). Daarin wordt het volgende bepaald: " De Commissie legt jaarlijks een verslag voor over de inschakeling van arbeidscontractanten, met opgave van het aantal contractanten, het niveau en type van de ambten, het geografisch evenwicht en de begrotingsmiddelen per functiegroep ". Dit verslag geeft een uiterst gedetailleerd beeld van de arbeidscontractanten (hierna "AC's" genoemd) per 31 december 2010, terwijl de begrotingsgegevens (die elk jaar aan het Begrotingscomité van de Raad worden overgelegd - Werkdocument, deel II bij de raming van de Commissie) een overzicht bevatten van de AC's die bij de EU werkzaam zijn op het moment dat de ontwerpbegroting wordt ingediend (onder wie de AC's die zijn aangeworven op basis van bestemmingsontvangsten), dat wil zeggen het overzicht per 1 april van het jaar N-1 (waarbij N het jaar van de ontwerpbegroting is), de uitvoering van de begroting van het jaar N-2 en de kredietaanvragen met ramingen in voltijdsequivalenten voor het jaar N.

Dat verklaart dus eventuele verschillen in het aantal AC's tussen beide verslagen.

In dit verslag worden gegevens over alle Europese instellingen en agentschappen in de zin van het Statuut vermeld. De gegevens voor de Commissie zijn uitgebreider en betreffen het personeel dat vanuit de operationele en onderzoeksposten wordt gefinancierd, de bureaus, de delegaties, de vertegenwoordigingen en het GCO.

In artikel 80 van de RAA wordt beschreven welke werkzaamheden AC's binnen een bepaalde functiegroep kunnen verrichten:

Functie-groep | Rang | Werkzaamheden |

IV | 13 - 18 | Werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen. |

III | 8 - 12 | Uitvoerende werkzaamheden, werkzaamheden op redactioneel en boekhoudkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen. |

II | 4 - 7 | Kantoor- en secretariaatswerkzaamheden, kantoorleiding en gelijkwaardige werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen. |

I | 1 - 3 | Handenarbeid en administratieve ondersteunende diensten, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen. |

De categorie arbeidscontractanten werd in 2004 gecreëerd. Sindsdien hebben AC's een nuttige bijdrage geleverd aan het werk van de instellingen. Tegen geringe kosten verrichten zij ondersteunende administratieve werkzaamheden en zij brengen vaardigheden mee waarover de betrokken instelling niet altijd beschikt. Overigens is er sinds de afschaffing van categorie D geen enkel vergelijkend onderzoek georganiseerd voor bodes (behalve in het Parlement), chauffeurs en andere beroepen die kenmerkend zijn voor niveau FG I. Sinds 2004 worden alleen AC's van FG I voor dit type functie aangesteld en alleen zij kunnen aanspraak maken op een contract voor onbepaalde tijd, mits is voldaan aan bepaalde voorwaarden die worden genoemd in de RAA en de algemene uitvoeringsbepalingen voor arbeidscontractanten.

ONTWIKKELING VAN HET AANTAL ARBEIDSCONTRACTANTEN BINNEN DE COMMISSIE SINDS 2004

Eind 2010 bedroeg het totale aantal AC's voor alle instellingen en agentschappen bijna 9 000 eenheden (8 863). Twee derde van alle AC's werkt bij de Commissie. De verdeling over de instellingen en agentschappen wordt verderop geanalyseerd.

De ontwikkeling sinds 2004 binnen de Commissie is als volgt:

2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |

Aantal AC's: | 514 | 2787 | 4966 | 5494 | 5756 | 6018 | 5979 |

Jaarlijkse variatie | 442,2% | 78,2% | 10,6% | 4,8% | 4,9% | -0,6% |

De forse toename van het aantal AC's met een stabilisatie rond 6 000 personen kan enerzijds worden verklaard uit de geleidelijke verdwijning van de hulpfunctionarissen (in 2003 nog bijna 3 000) ten gunste van de AC's voor ondersteunende taken (artikel 3 ter van de RAA), maar ook uit de vervanging van de voormalige categorie D door AC's (artikel 3 bis van de RAA), alsmede uit de omzetting van ambtenarenposten in kredieten voor AC's in de bureaus. Bovendien worden er contractmedewerkers aangesteld met het oog op de tijdelijke vervanging van statutair personeel (artikel 3 ter van de RAA).

Het aantal AC's is tot en met 2009 voortdurend toegenomen, waarna er in 2010 een lichte daling optrad. Deze daling moet echter niet worden uitgelegd als het begin van een gestage afname. Ze heeft eerder te maken met het feit dat de resultaten van de nieuwe CAST 2010-selecties nog niet binnen zijn en dat de organisatie van profieltests binnen deze CAST 2010 vertraging heeft opgelopen. Met de uitkomsten van deze tests kan de selectie in de zin van de algemene uitvoeringsbepalingen worden afgerond, zodat deze geslaagde kandidaten als AC3bis kunnen worden aangeworven.

Dat wordt overigens bevestigd door onderstaande tabel, waarin per jaar het aantal nieuwe contracten wordt vermeld.

Personeelsontwikkeling bij de Commissie[1]:

Jaar | FGIV | FGIII | FGII | FGI | Totaal | Jaarlijkse toename (%) | Jaarlijkse toename |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 1 | 1 |

FG III | 4 | 5 | 9 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING - Totaal | 5 | 6 | 11 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR CHEMISCHE STOFFEN |

FG I | 2 | 2 |

FG II | 5 | 1 | 6 |

FG III | 15 | 16 | 31 |

FG IV | 1 | 1 | 2 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR CHEMISCHE STOFFEN - Totaal | 23 | 18 | 41 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR HET BEHEER VAN DE OPERATIONELE SAMENWERKING AAN DE BUITENGRENZEN VAN DE LIDSTATEN VAN DE EU |

FG I | 1 | 12 | 13 |

FG II | 8 | 2 | 10 |

FG III | 33 | 5 | 1 | 39 |

FG IV | 9 | 5 | 14 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR HET BEHEER VAN DE OPERATIONELE SAMENWERKING AAN DE BUITENGRENZEN VAN DE LIDSTATEN VAN DE EU – Totaal | 51 | 24 | 1 | 76 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART |

FG III | 31 | 21 | 52 |

FG IV | 1 | 1 | 2 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART- Totaal | 32 | 22 | 54 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK |

FG II | 9 | 1 | 10 |

FG III | 11 | 3 | 14 |

FG IV | 1 | 1 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK - Totaal | 21 | 4 | 25 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR MARITIEME VEILIGHEID |

FG I | 2 | 2 |

FG II | 12 | 4 | 16 |

FG III | 3 | 3 |

FG IV | 3 | 1 | 4 |

EUROPEES AGENTSCHAP VOOR MARITIEME VEILIGHEID - Totaal | 18 | 7 | 25 |

EUROPEES MILIEUAGENTSCHAP |

FG II | 18 | 18 |

FG III | 7 | 1 | 8 |

FG IV | 9 | 20 | 29 |

EUROPEES MILIEUAGENTSCHAP – Totaal | 34 | 21 | 55 |

EUROPEES GENEESMIDDELENBUREAU |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 42 | 5 | 1 | 48 |

FG III | 3 | 3 | 6 |

FG IV | 30 | 12 | 42 |

EUROPEES GENEESMIDDELENBUREAU - Totaal | 75 | 21 | 1 | 97 |

UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERWIJS, AUDIOVISUELE MIDDELEN EN CULTUUR |

FG I | 3 | 3 | 6 |

FG II | 67 | 11 | 78 |

FG III | 94 | 61 | 1 | 156 |

FG IV | 56 | 21 | 77 |

UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERWIJS, AUDIOVISUELE MIDDELEN EN CULTUUR - Totaal | 220 | 96 | 1 | 317 |

UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERZOEK |

FG I | 1 | 6 | 7 |

FG II | 120 | 16 | 136 |

FG III | 57 | 37 | 94 |

FG IV | 23 | 25 | 48 |

UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERZOEK - Totaal | 201 | 84 | 285 |

UITVOEREND AGENTSCHAP EUROPESE ONDERZOEKSRAAD |

FG I | 4 | 4 |

FG II | 69 | 12 | 81 |

FG III | 49 | 28 | 77 |

FG IV | 28 | 20 | 1 | 49 |

UITVOEREND AGENTSCHAP EUROPESE ONDERZOEKSRAAD - Totaal | 146 | 64 | 1 | 211 |

UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR CONCURRRENTIEVERMOGEN EN INNOVATIE |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 15 | 15 |

FG III | 32 | 14 | 46 |

FG IV | 28 | 21 | 49 |

UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR CONCURRRENTIEVERMOGEN EN INNOVATIE - Totaal | 75 | 36 | 111 |

UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR GEZONDHEID EN CONSUMENTEN |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 6 | 6 |

FG III | 5 | 7 | 12 |

FG IV | 12 | 6 | 18 |

UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR GEZONDHEID EN CONSUMENTEN - Totaal | 23 | 14 | 37 |

EUROPEES SPOORWEGBUREAU |

FG I | 1 | 1 | 2 |

FG II | 5 | 2 | 7 |

FG IV | 1 | 1 | 2 |

EUROPEES SPOORWEGBUREAU - Totaal | 6 | 4 | 1 | 11 |

COMMUNAUTAIR BUREAU VOOR VISSERIJCONTROLE |

FG II | 2 | 2 |

FG III | 1 | 1 |

COMMUNAUTAIR BUREAU VOOR VISSERIJCONTROLE - Totaal | 3 | 3 |

EUROPESE GNSS-TOEZICHTAUTORITEIT |

FG II | 2 | 2 |

FG III | 1 | 1 | 2 |

FG IV | 3 | 5 | 8 |

EUROPESE GNSS-TOEZICHTAUTORITEIT - Totaal | 6 | 5 | 1 | 12 |

EUROPESE AUTORITEIT VOOR VOEDSELVEILIGHEID |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 35 | 7 | 3 | 45 |

FG III | 2 | 2 |

FG IV | 20 | 17 | 1 | 38 |

EUROPESE AUTORITEIT VOOR VOEDSELVEILIGHEID - Totaal | 57 | 24 | 5 | 86 |

VERTAALBUREAU VOOR DE ORGANEN VAN DE EUROPESE UNIE |

FG II | 1 | 1 |

FG III | 1 | 1 |

FG IV | 5 | 5 | 10 |

VERTAALBUREAU VOOR DE ORGANEN VAN DE EUROPESE UNIE - Totaal | 7 | 5 | 12 |

EUROPEES CENTRUM VOOR ZIEKTEPREVENTIE EN -BESTRIJDING |

FG I | 3 | 3 |

FG II | 6 | 1 | 7 |

FG III | 22 | 6 | 28 |

FG IV | 13 | 10 | 2 | 25 |

EUROPEES CENTRUM VOOR ZIEKTEPREVENTIE EN -BESTRIJDING - Totaal | 41 | 20 | 2 | 63 |

EUROPEES CENTRUM VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE BEROEPSOPLEIDING |

FG I | 4 | 4 |

FG II | 9 | 1 | 10 |

FG III | 2 | 3 | 5 |

FG IV | 4 | 1 | 5 |

EUROPEES CENTRUM VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE BEROEPSOPLEIDING - Totaal | 15 | 9 | 24 |

EUROPESE POLITIEACADEMIE |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 2 | 1 | 3 |

FG III | 1 | 1 | 2 |

EUROPESE POLITIEACADEMIE - Totaal | 4 | 2 | 6 |

COMITÉ VAN DE REGIO'S |

FG I | 10 | 13 | 23 |

FG II | 12 | 1 | 13 |

FG III | 5 | 6 | 11 |

FG IV | 3 | 3 | 6 |

COMITÉ VAN DE REGIO'S - Totaal | 30 | 23 | 53 |

EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ |

FG I | 8 | 13 | 21 |

FG II | 14 | 1 | 15 |

FG III | 5 | 3 | 8 |

FG IV | 1 | 1 | 2 |

EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ - Totaal | 27 | 18 | 1 | 46 |

RAAD VAN MINISTERS |

FG I | 15 | 79 | 94 |

FG II | 8 | 2 | 10 |

FG III | 3 | 3 |

FG IV | 3 | 5 | 8 |

RAAD VAN MINISTERS – Totaal | 29 | 86 | 115 |

HOF VAN JUSTITIE |

FG I | 4 | 65 | 69 |

FG II | 10 | 1 | 1 | 12 |

FG III | 13 | 6 | 1 | 20 |

FG IV | 5 | 5 | 4 | 14 |

HOF VAN JUSTITIE – Totaal | 32 | 77 | 6 | 115 |

REKENKAMER |

FG I | 4 | 28 | 32 |

FG II | 15 | 1 | 16 |

FG III | 4 | 4 |

FG IV | 1 | 1 |

REKENKAMER – Totaal | 20 | 33 | 53 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ARTEMIS |

FG II | 2 | 2 |

FG III | 1 | 1 | 2 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ARTEMIS - Totaal | 3 | 1 | 4 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING CLEAN SKY |

FG II | 1 | 1 | 2 |

FG III | 1 | 1 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING CLEAN SKY - Totaal | 2 | 1 | 3 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ENIAC |

FG II | 1 | 1 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ENIAC - Totaal | 1 | 1 |

EUROPESE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR ITER EN DE ONTWIKKELING VAN FUSIE-ENERGIE |

FG I | 2 | 2 |

FG II | 31 | 4 | 35 |

FG III | 11 | 5 | 16 |

FG IV | 11 | 9 | 20 |

EUROPESE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR ITER EN DE ONTWIKKELING VAN FUSIE-ENERGIE – Totaal | 53 | 20 | 73 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ODNERNEMING VOOR HET INITIATIEF INZAKE INNOVATIEVE GENEESMIDDELEN |

FG II | 1 | 1 |

FG III | 1 | 1 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR HET INITIATIEF INZAKE INNOVATIEVE GENEESMIDDELEN - Totaal | 1 | 1 | 2 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SESAR |

FG IV | 2 | 2 |

GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SESAR - Totaal | 2 | 2 |

EUROPESE STICHTING VOOR OPLEIDING |

FG II | 7 | 3 | 10 |

FG III | 15 | 2 | 17 |

FG IV | 6 | 6 |

EUROPESE STICHTING VOOR OPLEIDING - Totaal | 28 | 5 | 33 |

EUROPESE STICHTING VOOR DE VERBETERING VAN LEVENS- EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN |

FG I | 1 | 1 | 2 |

FG II | 3 | 1 | 4 |

FG III | 1 | 1 |

FG IV | 3 | 1 | 4 |

EUROPESE STICHTING VOOR DE VERBETERING VAN LEVENS- EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN – Totaal | 8 | 2 | 1 | 11 |

EUROPEES INSTITUUT VOOR GENDERGELIJKHEID |

FG II | 1 | 1 | 2 |

FG IV | 2 | 2 |

EUROPEES INSTITUUT VOOR GENDERGELIJKHEID - Totaal | 1 | 3 | 4 |

EUROPEES INSTITUUT VOOR INNOVATIE EN TECHNOLOGIE |

FG III | 1 | 1 |

FG IV | 1 | 1 |

EUROPEES INSTITUUT VOOR INNOVATIE EN TECHNOLOGIE - Totaal | 1 | 1 | 2 |

TRANS-EUROPEES VERVOERSNETWERK |

FG I | 1 | 1 |

FG II | 19 | 19 |

FG III | 13 | 6 | 19 |

FG IV | 12 | 10 | 22 |

TRANS-EUROPEES VERVOERSNETWERK - Totaal | 44 | 17 | 61 |

EUROPESE OMBUDSMAN |

FG I | 1 | 1 | 2 |

FG II | 1 | 1 |

FG IV | 3 | 3 |

EUROPESE OMBUSMAN – Totaal | 4 | 2 | 6 |

EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR DRUGS EN DRUGSVERSLAVING |

FG I | 3 | 3 |

FG II | 11 | 1 | 12 |

FG III | 4 | 5 | 9 |

FG IV | 1 | 1 |

EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR DRUGS EN DRUGSVERSLAVING - Totaal | 16 | 9 | 25 |

EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR RACISME EN VREEMDELINGENHAAT |

FG II | 1 | 1 | 1 | 3 |

FG III | 4 | 5 | 9 |

FG IV | 1 | 1 |

EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR RACISME EN VREEMDELINGENHAAT - Totaal | 6 | 6 | 1 | 13 |

HARMONISATIEBUREAU VOOR DE INTERNE MARKT |

FG I | 5 | 5 |

FG II | 8 | 6 | 5 | 19 |

FG III | 1 | 2 | 3 |

FG IV | 2 | 1 | 3 |

HARMONISATIEBUREAU VOOR DE INTERNE MARKT - Totaal | 11 | 14 | 5 | 30 |

EUROPESE POLITIEDIENST |

FG I | 2 | 2 |

FG III | 24 | 37 | 4 | 65 |

FG IV | 2 | 2 |

EUROPESE POLITIEDIENST - Totaal | 28 | 37 | 4 | 69 |

EUROPEES ORGAAN TER VERSTERKING VAN DE JUSTITIËLE SAMENWERKING |

FG I | 6 | 1 | 7 |

FG II | 2 | 2 |

FG III | 6 | 7 | 13 |

FG IV | 8 | 8 | 16 |

EUROPEES ORGAAN TER VERSTERKING VAN DE JUSTITIËLE SAMENWERKING - Totaal | 22 | 16 | 38 |

EUROPEES PARLEMENT |

FG I | 63 | 96 | 4 | 163 |

FG II | 143 | 46 | 17 | 206 |

FG III | 61 | 29 | 9 | 99 |

FG IV | 70 | 42 | 17 | 129 |

EUROPEES PARLEMENT – Totaal | 337 | 213 | 47 | 597 |

Eindtotaal | 1769 | 1071 | 78 | 2918 |

Bijlage 2: Verdeling naar nationaliteit in de agentschappen en overige instellingen[11]

|Overige | AT |BE |BG |CY |CZ |DE |DK |EE |ES |FI |FR |GB |GR |HU |IE |IT |LT |LU |LV |MT |NL |PL |PT |RO |SE |SI |SK |Totaal | | Instelling | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR NETWERK- EN INFORMATIEBEVEILIGING | | | | | | | |1 | | | |1 |2 | 4 | | |1 | | | | |1 | | | | | |1 |11 | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR CHEMISCHE STOFFEN |2 | |2 |1 | | |1 | |1 |4 | 16 | 3 |1 |3 |1 | |2 | | | | | |3 | |1 | | | |41 | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR HET BEHEER VAN DE OPERATIONELE SAMENWERKING AAN DE BUITENGRENZEN VAN DE LIDSTATEN VAN DE EU |3 | | |1 | | | | | |1 |2 |1 | | |1 |1 |2 |3 | | | | | 59 | |1 | | |1 |76 | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART | | |1 | | | | 23 | | |2 | |7 |5 |3 |5 |2 |1 |1 | | | | |3 | |1 | | | |54 | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK |1 | | | | | | | | | 16 | |2 |2 | |1 | |3 | | | | | | | | | | | |25 | |EUROPEES AGENTSCHAP VOOR MARITIEME VEILIGHEID | | |5 | | | |1 | | |4 | |1 | |1 |1 | | |2 | | | | | | 10 | | | | |25 | |EUROPEES MILIEUAGENTSCHAP |9 | |4 | | | |6 | 8 | 1 |4 | |4 |3 | |2 | |2 |2 | |3 | | |2 |1 |1 |2 |1 | |55 | |EUROPEES GENEESMIDDELENBUREAU |1 |2 |3 |5 | | |3 | |1 |12 |2 |16 |3 |1 |4 | |11 |1 | |3 | |1 |11 |3 |6 |3 | |5 |97 | |UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERWIJS, AUDIOVISUELE MIDDELEN EN CULTUUR |14 |2 | 118 | 3 | |1 |12 |1 |1 |19 |4 |33 |8 |15 |4 |3 |40 |6 |2 |1 | |3 |6 |9 |2 |2 |3 |5 |317 | |UITVOEREND AGENTSCHAP ONDERZOEK |7 |1 | 101 | 10 | | |9 | | |24 | |27 |3 |20 |6 |1 |48 | |1 |2 | |1 |9 |3 |10 |1 | |1 |285 | |UITVOEREND AGENTSCHAP EUROPESE ONDERZOEKSRAAD |6 |2 | 72 | 5 | | |7 | | |19 |1 |31 |5 |10 |1 | |33 |1 | | | |1 |5 |3 |4 |2 | |3 |211 | |UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR CONCURRRENTIEVERMOGEN EN INNOVATIE |2 | | 36 | 1 | | |6 | | |13 |1 |15 |2 |3 |1 |2 |19 | | | | |3 |1 |4 |2 | | | |111 | |UITVOEREND AGENTSCHAP VOOR GEZONDHEID EN CONSUMENTEN |1 | |5 |3 | | |2 | |1 |2 | |6 |1 |1 |2 |1 |4 |1 | 0 |1 | | |4 |1 | | |1 | |37 | |EUROPEES SPOORWEGBUREAU | | |3 | | | | | | | | | 5 | | | |1 |2 | | | | | | | | | | | |11 | |COMMUNAUTAIR BUREAU VOOR VISSERIJCONTROLE | | |1 | | | | | | | 1 | | | | | | | | | | | | | |1 | | | | |3 | |EUROPESE GNSS-TOEZICHTAUTORITEIT |1 | | 2 | | | | | |1 |2 | | |2 | |1 | |1 | | | |1 | |1 | | | | | |12 | |EUROPESE AUTORITEIT VOOR VOEDSELVEILIGHEID |6 |1 |4 |3 | | |6 |2 | |4 |1 |3 |2 |3 |3 | | 36 | |1 | | |1 |4 |2 |3 | | |1 |86 | |VERTAALBUREAU VOOR DE ORGANEN VAN DE EUROPESE UNIE | | |1 |1 | | | | | | | |2 |2 |1 | | |1 |1 | 0 |1 | | |1 |1 | | | | |12 | |EUROPEES CENTRUM VOOR ZIEKTEPREVENTIE EN –BESTRIJDING |3 |1 |1 |2 | |1 |6 | |1 |6 |1 |4 |2 |2 |1 | |2 |1 |1 |1 | |1 |1 |1 |6 | 18 | | |63 | |EUROPEES CENTRUM VOOR DE ONTWIKKELING VAN DE BEROEPSOPLEIDING | | | |1 | |1 |1 | | | | |2 |1 | 17 | | |1 | | | | | | | | | | | |24 | |EUROPESE POLITIEACADEMIE | | | | | | | | | |1 | | | 3 | | | | | | | | | |1 | |1 | | | |6 | |COMITÉ VAN DE REGIO'S | | | 20 | 1 | | | | |1 |5 | |8 |3 |4 | | |5 |1 | | | | |2 |2 | | | |1 |53 | |EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ |1 | | 13 | 1 | | |2 | | |8 | |3 |1 |4 | |1 |8 | | | | | | |3 |1 | | | |46 | |RAAD VAN MINISTERS |1 | | 52 | 1 | |1 | | | |9 | |9 |1 |8 |3 | |16 | |2 |1 |1 | | |4 |2 |2 | |2 |115 | |HOF VAN JUSTITIE |7 | |9 |3 | |2 |3 |1 |1 | | |41 |3 |3 |2 | |14 |2 | 3 | 1 | |1 |4 |7 |3 |1 |3 |1 |115 | |REKENKAMER |1 |1 |7 |1 | | |3 | | |2 | |12 | | |2 | |5 | | 6 | | | |1 |10 |2 | | | |53 | |GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ARTEMIS | | | 2 | | | | | | |1 | | | |1 | | | | | | | | | | | | | | |4 | |GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING CLEAN SKY | | | 3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |3 | |GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING ENIAC | | | 1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |1 | |EUROPESE GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR ITER EN DE ONTWIKKELING VAN FUSIE-ENERGIE |2 | |8 |1 | | |5 | | | 21 | |7 |3 |2 |2 | |13 | | | | |2 |1 |4 |2 | | | |73 | |GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING VOOR HET INITIATIEF INZAKE INNOVATIEVE GENEESMIDDELEN | | | 0 | | | | | | |1 | | | |1 | | | | | | | | | | | | | | |2 | |GEMEENSCHAPPELIJKE ONDERNEMING SESAR | | | 0 |1 | | | | | | | |1 | | | | | | | | | | | | | | | | |2 | |EUROPESE STICHTING VOOR OPLEIDING |1 | |2 |1 | |1 |2 | |1 |1 | | |1 | | |1 | 18 | | |1 | | |1 | |2 | | | |33 | |EUROPESE STICHTING VOOR DE VERBETERING VAN LEVENS- EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN |1 | | | | | | | | | |2 | | | | | 6 | 1 | | | | | | | | | | |1 |11 | |EUROPEES INSTITUUT VOOR GENDERGELIJKHEID | | | | | | | | | | | | | |1 | | | | 2 | | | | |1 | | | | | |4 | |EUROPEES INSTITUUT VOOR INNOVATIE EN TECHNOLOGIE | | | | | | | | | | | | | | | 0 | | | | | | | | |1 |1 | | | |2 | |TRANS-EUROPEES VERVOERSNETWERK | |1 | 12 | 1 |1 | |4 |1 | |7 |1 |12 |4 |1 |4 |1 |3 | | |2 | | |1 |2 |2 | | |1 |61 | |EUROPESE OMBUDSMAN | | |2 | | | |1 | | | |1 | |1 | | | | | | 0 | | | | | |1 | | | |6 | |EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR DRUGS EN DRUGSVERSLAVING | | |2 | | | | | | | | | | | |1 | |3 |1 | | | | |1 | 17 | | | | |25 | |EUROPEES WAARNEMINGSCENTRUM VOOR RACISME EN VREEMDELINGENHAAT | | 2 | |1 | | | | | | | |2 | | |1 |1 |1 | | | | |1 | |1 |1 |1 | |1 |13 | |HARMONISATIEBUREAU VOOR DE INTERNE MARKT |2 | |2 | | | |1 | | | 5 | 2 |3 | |2 |3 | |3 |2 | | | | |1 |2 | |1 | |1 |30 | |EUROPESE POLITIEDIENST |9 | | |2 | |2 |2 | | |4 |1 |2 |3 | |3 |2 | |1 | |1 | | 30 | 1 | |5 | | |1 |69 | |EUROPEES ORGAAN TER VERSTERKING VAN DE JUSTITIËLE SAMENWERKING | | | |1 | |2 |3 |1 |2 |2 |1 |2 |3 |5 | | |1 | | | | | 7 | 2 |1 |5 | | | |38 | |EUROPEES PARLEMENT |84 |7 | 108 | 7 |1 |6 |25 |3 |5 |29 |4 | 122 | 11 |18 |6 |5 |60 |7 |6 |3 | |6 |35 |16 |16 |4 |1 |2 |597 | | Eindtotaal | 165 |20 |602 |58 |2 |17 |134 |18 |17 |229 |40 |387 |81 |134 |61 |28 |360 |35 |22 |21 |2 |59 |162 |109 |81 |37 |9 |28 |2918 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

[1] Bron: Personeelsverslag 2011 van de Commissie

[2] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[3] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[4] Bron: EPSO

[5] Bron: EPSO

[6] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[7] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[8] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[9] Bron: Statistisch bulletin van de Commissie

[10] Bron: Eurostat

[11] Het aantal in vet correspondeert met de plaats waar het agentschap of de instelling is gevestigd.