Bijlagen bij SEC(2011)1414 - EU-standpunt over de implementatie van artikel 66 van de associatieovereenkomst met Palestina

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE A

Ontwerp

BESLUIT NR. …/2011

VAN HET GEMENGD COMITÉ EG-PLO

van […]

tot oprichting van zes subcomités

HET GEMENGD COMITÉ,

Gelet op de Euro-mediterrane Interim-associatieovereenkomst voor handel en samenwerking tussen de Europese Gemeenschap, enerzijds, en de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO) ten behoeve van de Palestijnse Autoriteit van de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, anderzijds2 (hierna "de overeenkomst" genoemd),

Overwegende hetgeen volgt:

(1) Voor de werking van het Europees nabuurschapsbeleid en de actieplannen in het kader daarvan, die talrijke sectoren bestrijken, is het noodzakelijk dat de voorgestelde subcomités worden opgericht.

(2) De Interim-associatieovereenkomst EG-PLO is in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid en de ontwikkelingen in de regio een nieuwe tenuitvoerleggingsfase ingegaan.

(3) Artikel 66 van de overeenkomst voorziet in de oprichting van comités (hierna "subcomités" genoemd) die het Gemengd Comité bij de uitoefening van zijn taken kunnen bijstaan.

(4) Bij dit besluit wordt Besluit 12941/08 van de Raad, waarbij vier subcomités waren opgericht, ingetrokken.

(5) De Palestijnse Autoriteit heeft een verzoek ingediend om het aantal subcomités uit te breiden,

BESLUIT:

Artikel 1

De zes subcomités van het Gemengd Comité als vermeld in bijlage I worden opgericht.

De reglementen van orde, zoals vastgesteld in bijlage II, worden goedgekeurd.

Het Gemengd Comité neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de subcomités goed functioneren. Het Gemengd Comité kan besluiten bestaande andere subcomités of groepen op te richten, of bestaande subcomités of groepen op te heffen.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het wordt vastgesteld. Bij dit besluit wordt Besluit 12941/08 van de Raad van 2008 ingetrokken.

Gedaan te […]

Voor het Gemengd Comité

De voorzitter

BIJLAGE I

AAN HET GEMENGD COMITÉ TOEGEVOEGDE SUBCOMITÉS


(1) Subcomité "Mensenrechten, goed bestuur en rechtsstaat"

(2) Subcomité "Sociale zaken en volksgezondheid"

(3) Subcomité "Onderzoek, innovatie, informatiemaatschappij, audiovisuele sector en media, onderwijs en cultuur"

(4) Subcomité "Economische en financiële zaken"

(5) Subcomité "Handel en interne markt, industrie, landbouw en visserij, douane"

(6) Subcomité "Energie, vervoer, klimaatverandering, milieu en water"

BIJLAGE II

1) Reglement van orde van het subcomité "Mensenrechten, goed bestuur en rechtsstaat"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) mensenrechten;

b) goed bestuur;

c) rechtsstaat.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.


2) Reglement van orde van het subcomité "Sociale zaken en volksgezondheid"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) werkgelegenheid en sociale ontwikkeling;

b) volksgezondheid.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.

3) Reglement van orde van het subcomité "Onderzoek, innovatie, informatiemaatschappij, audiovisuele sector en media, onderwijs en cultuur"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) onderwijs en beroepsopleiding;

b) cultuur;

c) jongeren;

d) beleid inzake de informatiemaatschappij, de audiovisuele sector en de media;

e) wetenschap en technologie;

f) onderzoek en ontwikkeling.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.

4) Reglement van orde van het subcomité "Economische en financiële zaken"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) financiële verantwoording en goed beheer van de overheidsfinanciën;

b) economische hervorming en ontwikkeling;

c) statistiek.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.

5) Reglement van orde van het subcomité "Handel en interne markt, industrie, landbouw en visserij, douane"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) handelsgerelateerde vraagstukken;

b) landbouw en visserij;

c) sanitaire en fytosanitaire vraagstukken;

d) investeringen;

e) hervorming van markt en regelgeving;

f) industrie en kleine en middelgrote ondernemingen;

g) douanevraagstukken;

h) belastingen.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.

6) Reglement van orde van het subcomité "Energie, vervoer, klimaatverandering, milieu en water"

1. Samenstelling en voorzitterschap

Het subcomité bestaat uit vertegenwoordigers van de Europese Unie en van de Palestijnse Autoriteit. Het wordt beurtelings voorgezeten door een van beide partijen.

2. Taken

Het subcomité werkt onder het gezag van het Gemengd Comité en brengt na elke vergadering verslag uit aan dat comité. Het subcomité is niet bevoegd om besluiten te nemen. Het kan wel voorstellen aan het Gemengd Comité doen.

3. Onderwerp

Het subcomité bespreekt de tenuitvoerlegging van de Interim-associatieovereenkomst en van het daarmee verwante actieprogramma in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid op onderstaande gebieden. Het beoordeelt de vooruitgang die is gemaakt bij het realiseren van de doelstellingen en de maatregelen waarover in het kader van het actieprogramma overeenstemming is bereikt. Zo nodig wordt de samenwerking op het gebied van openbaar bestuur besproken. Het subcomité onderzoekt alle problemen die zich op onderstaande gebieden kunnen voordoen en stelt eventueel maatregelen voor.

a) energie;

b) vervoer;

c) klimaatverandering;

c) milieu;

d) water.

Bovenstaande lijst is niet limitatief en het Gemengd Comité kan er andere, ook horizontale, onderwerpen aan toevoegen.

Het subcomité kan kwesties betreffende een, meer of alle bovenstaande gebieden bespreken.

4. Secretariaat

Een ambtenaar van de Europese Unie en een ambtenaar van de Palestijnse Autoriteit treden gezamenlijk op als permanente secretarissen van het subcomité.

Alle mededelingen betreffende het subcomité worden aan de secretarissen gezonden.

5. Vergaderingen

Het subcomité komt bijeen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Op verzoek van de voorzitter van een van de partijen kan een vergadering worden belegd; de secretaris van die partij geeft dit verzoek door aan de andere partij. Na ontvangst van het verzoek antwoordt de secretaris van de andere partij binnen vijftien werkdagen.

In bijzonder spoedeisende gevallen kunnen de subcomités met goedkeuring van beide partijen op kortere termijn bijeengeroepen worden. Alle verzoeken om vergaderingen te houden moeten schriftelijk worden gedaan.

Vergaderingen van het subcomité worden gehouden op een door de partijen overeengekomen tijd en plaats.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de verantwoordelijke secretaris, in overleg met de voorzitter. Vóór elke vergadering wordt de voorzitter in kennis gesteld van de voorgenomen samenstelling van de delegaties van beide partijen.

Met instemming van beide partijen kan het subcomité deskundigen uitnodigen om tijdens de vergaderingen bepaalde inlichtingen te verstrekken.

6. Agenda van de vergaderingen

Alle verzoeken om punten op de agenda van het subcomité te plaatsen worden aan de secretarissen gezonden.

Voor elke vergadering wordt een voorlopige agenda opgesteld door de voorzitter. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor het begin van de vergadering door de bevoegde secretaris aan de andere partij gezonden.

De voorlopige agenda omvat de punten waarvoor de secretarissen uiterlijk vijftien dagen vóór de vergadering een verzoek tot opname op de agenda hebben ontvangen. De desbetreffende documenten moeten minstens zeven dagen vóór de vergadering door de partijen zijn ontvangen. In spoedeisende gevallen kunnen deze termijnen met instemming van de partijen worden verkort.

De agenda wordt bij het begin van de vergadering door het subcomité goedgekeurd.

7. Notulen

De notulen worden na elke vergadering opgesteld en goedgekeurd door de twee secretarissen. Een exemplaar van de notulen, met inbegrip van de voorstellen van het subcomité, wordt door de secretarissen van het subcomité aan de secretarissen en aan de voorzitter van het Gemengd Comité gezonden.

8. Openbaarheid

De vergaderingen van het subcomité zijn niet openbaar, tenzij anders wordt besloten.

1PB C […] van […], blz. […].

* Zie document EG-PLO […].

2PB C […] van […], blz. […].