Bijlagen bij COM(2012)582 - Sterkere Europese industrie om bij te dragen tot groei en economisch herstel - Actualisering van de mededeling over het industriebeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage: Belangrijkste maatregelen van de mededeling over het industriebeleid

|| Instrument || Belangrijke actie || Voorstel van de Commissie

Bevordering van investeringen in nieuwe technologie en innovatie

1 || Prioritaire actiegebieden || In samenwerking met de industrie en de lidstaten maatregelen nemen voor een snelle ontwikkeling van de productie en de markten: - markten voor geavanceerde schone fabricagetechnologieën; - markten voor sleuteltechnologieën; - markten voor producten op biobasis; - duurzaam industriebeleid en duurzame bouw en grondstoffen; - schone voertuigen; - slimme netwerken. || Voor het einde van 2012 zullen specifieke taskforces worden opgericht om routekaarten voor elk actiegebied vast te stellen.

2 || Flankerende maatregelen || Zorgen voor een eenvoudiger, voorspelbaar en stabiel regelgevingskader voor nieuwe producten en diensten, met passende normen en certificering. || In 2013 zullen nadere acties worden uitgevoerd op het gebied van normalisatie, bevordering van infrastructuur en de digitale markt.

Toegang tot markten

3 || Verbetering van de interne markt voor goederen || Vereenvoudiging en beter beheer van de internemarktwetgeving om de stabiliteit en voorspelbaarheid te vergroten. Betere bescherming van burgers tegen niet-conforme producten en zorgen voor eerlijke marktvoorwaarden. || Eind 2012 zal een wetgevingspakket over productveiligheid en markttoezicht worden goedgekeurd, bestaande uit een herziene richtlijn inzake algemene productveiligheid, een nieuwe markttoezichtverordening en een mededeling over een meerjarig actieplan voor markttoezicht voor de periode 2012-15. In 2013 zal een routekaart voor de hervorming van de interne markt voor goederen worden opgesteld.

4 || Gezondheidstests || Vergroting van de samenhang bij de uitvoering en interactie van de soorten beleid die het belangrijkst zijn voor het concurrentievermogen. || Voor het einde van 2012 zullen gezondheidstests worden gestart voor de aluminiumsector en de aardolieraffinagesector.

5 || Ondernemerschap || Verbeteringen in de randvoorwaarden en steunmaatregelen voor ondernemerschap, en maatregelen om de toepassing van digitale technologie en elektronische handel te bevorderen. || Voorstel voor een actieplan voor ondernemerschap met aanbevelingen aan de lidstaten. November 2012.

6 || Intellectuele eigendom || Maatregelen overwegen om de transparantie te vergroten en de behandeling van IE-rechten bij normalisatie te verbeteren. Ondersteuning van het mkb om intellectuele-eigendomsrechten te beschermen en effectief te gebruiken in derde landen, waaronder de Asean- en Mercosurlanden. || Er zullen nieuwe IPR Helpdesks worden opgericht om het mkb te ondersteunen, die in 2013 operationeel worden.

7 || Grondstoffen || De "grondstoffendiplomatie" verder ontwikkelen en de internationale samenwerking en convergentie op het gebied van regelgeving stimuleren, met name ten aanzien van de aangrenzende landen, om de totstandkoming van markten voor nieuwe producten en technologieën te begeleiden. || Uitvoering en ontwikkeling van bij eerdere missies ondertekende overeenkomsten en vanaf november 2012 nieuwe missies voor Marokko en Tunesië.

Toegang tot financiering en kapitaalmarkten

8 || Kleine en middelgrote ondernemingen || Vereenvoudiging en vergroting van de doeltreffendheid van de financiële instrumenten ter ondersteuning van innovatie door het mkb. Verbetering en diversificatie van de toegang tot financiering voor de reële economie. || Als gevolg van de kapitaalverhoging van de EIB die in 2013 beschikbaar komt, zullen er aanvullende faciliteiten komen om de leningscapaciteit te vergroten. Op basis van de conclusies van het groenboek over de financiering van langetermijninvesteringen in de EU dat eind 2012 wordt verwacht, zullen voorstellen worden gedaan.

9 || "Slimme specialisatie" || De lidstaten zullen doeltreffend gebruik kunnen maken van de cohesie- en structuurfondsen, versterkt door het concept van "slimme specialisatie", om bij te dragen tot het scheppen van groei en werkgelegenheid. In de huidige programmeringsperiode van de structuurfondsen (2007-2013) zouden zij alle mogelijkheden moeten verkennen om de resterende middelen te gebruiken voor investeringen in innovatie. || Nieuwe bepalingen voor het cohesiebeleid voor 2014-2020, meerjarig financieel kader en ontwikkeling van de programma's Cosme en Horizon 2020.

De sleutelrol van menselijk kapitaal           

10 || Vaardigheden en opleiding || Vaardigheden en banen op elkaar afstemmen door de ontwikkeling van een Europese meertalige classificatie van vaardigheden, competenties en beroepen. || Oprichting van Europese raden voor sectorvaardigheden, kennisallianties en allianties voor sectorvaardigheden en ondersteuning van de ontwikkeling van multi-stakeholderpartnerschappen in de ICT-sector om het tekort aan vaardigheden in die sector te verhelpen. (2013) Ontwikkeling van Eures tot een pan-Europees arbeidsbemiddelings- en aanwervingsinstrument. Vaststelling van een kwaliteitskader voor stages om bedrijven aan te moedigen stages aan jongeren aan te bieden.

[1]               De industriële bedrijvigheid werkt bovendien sterk door in de productie en de werkgelegenheid in andere sectoren. Geschat wordt dat alle 100 banen die in de industrie worden gecreëerd, 60 tot 200 nieuwe banen opleveren in de rest van de economie, die afhankelijk is van de industriesector. Zie bijgevoegd werkdocument van de diensten van de Commissie.

[2]               Zie de specifieke aanbevelingen per land bij de mededeling "Actie voor stabiliteit, groei en werkgelegenheid", COM(2012) 299 van 30 mei 2012.

[3]               Aandeel van de industrie in het bbp tegen factorkosten, 2011: Eurostat (nama_nace_10_c).

[4]               COM(2010) 614.

[5]               Zie werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2012) 297 voor een gedetailleerd uitvoeringsverslag over deze acties.

[6]               Deze mededeling gaat vergezeld van een werkdocument waarin verslag wordt gedaan van de uitvoering van de mededeling uit 2010 en een onderbouwing van de beleidsacties in deze mededeling wordt gegeven. Een verdere onderbouwing is te vinden in het verslag over het concurrentievermogen 2012 en het verslag over de concurrentieprestaties en het mededingingsbeleid van de lidstaten op basis van artikel 173 VWEU. Voor deze mededeling is gebruikgemaakt van uitvoerige discussies met de lidstaten, belanghebbenden en een openbare raadpleging. Aanvullende input is geleverd door de conferentie "Missie Groei" over industriële innovatie, die op 29 mei 2012 in Brussel is gehouden.

[7]               Zie ECFIN-voorjaarsprognoses 2012: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2012/ee1upd_en.htm

[8]               Internationaal Energieagentschap: energieprijzen en belastingen, tweede kwartaal 2012.

[9]               Zie Boston Consulting Group: "US manufacturing nears the tipping point", maart 2012.

[10]             Kerninitiatief "Innovatie-Unie", COM(2010) 546 van 6 oktober 2010.

[11]             Zie J. Rifkin, "The Third Industrial Revolution: How Lateral Power Is Transforming Energy, the Economy, and the World", Palgrave McMillan, New York 2011.

[12]             Cohesiebeleid 2014-2020: Investeren in groei en werkgelegenheid, COM(2011) 614 van 6 oktober 2011.

[13]             Roland Berger, "GreenTech Made in Germany: update 2012",

http://www.rolandberger.com/media/pdf/Roland_Berger_Umbau_Energiesystem_20120208.pdf

[14]             Verslag over het Europese concurrentievermogen 2010, SEC(2010) 1272.

[15]             Zie voor dit concept "Trends and challenges in demand-side innovation policies in Europe", http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=5532&lang=en&tpa_id=135

[16]             "Een Europese strategie voor sleuteltechnologieën – een brug naar groei en banen", COM(2012) 341.

[17]             ST's zijn ook aangemerkt als prioritair gebied voor leningen die mogelijk worden door de kapitaalverhoging van de EIB.

[18]             Verslag van Europe Innova “Assessment of the Bio-based Products Market Potential for Innovation”, 2010.

[19]             "Innovatie voor duurzame groei: een bio-economie voor Europa", COM(2012) 60 van 13 februari 2012.

[20]             http://www.cen.eu/cen/Sectors/Sectors/Biobased/Pages/default.aspx

[21]             Effectbeoordeling van de Richtlijn betreffende energie-efficiëntie, SEC(2011) 779 van 22 juni 2011.

[22]             http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/ecodesign/index_en.htm

[23]             "Grondstoffen beschikbaar maken voor het toekomstige welzijn van Europa: voorstel voor een Europees innovatiepartnerschap inzake grondstoffen", COM(2012) 82.

[24]             Aangekondigd in de mededeling "Strategie voor het duurzame concurrentievermogen van de bouwsector en de ondernemingen in die sector", COM(2012) 433.

[25]             Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende EU-richtsnoeren voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnet, COM(2011) 650/3.

[26]             "Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte – werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem", COM(2011) 144.

[27]             COM(2011) 202 definitief van 12 april 2011.

[28]             Zie de mededeling van de Commissie "Slimme netwerken: van innovatie tot invoering", COM(2011) 202.

[29]             Investeringen in infrastructuur zijn ook aangemerkt als prioritair gebied voor leningen die mogelijk worden door de kapitaalverhoging van de EIB.

[30]             Voorstel voor een verordening betreffende richtsnoeren voor de trans-Europese energie-infrastructuur, COM(2011) 658.

[31]             De oprichting zal gebeuren volgens de voorschriften voor deskundigengroepen en andere organen, zoals vastgesteld door de Commissie (C(2010) 7649 en SEC(2010) 1360).

[32]             "Slimme regelgeving in de Europese Unie", COM(2010) 543 van 8 oktober 2010.

[33]             De beoordelingen door de lidstaten die tijdens de rondetafelconferentie van de Commissie over de EU-raffinagesector van 15 mei 2012 werden gepresenteerd, betroffen bijvoorbeeld het gecombineerde effect van het EU-beleid op de raffinage.

[34]             Richtlijn 98/34/EG betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij.

[35]             Het voorstel voor milieuvoetafdrukken, zoals aangekondigd in de Single Market Act, zal in 2013 worden gepresenteerd in een mededeling van de Commissie.

[36]             Conferentie van directoraat-generaal Ondernemingen over markttoezicht en machines, 24 november 2011:

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/mechanical/machinery/market-surveillance/index_en.htm

[37]             Albert Bravo-Biosca, "The dynamics of Europe's industrial structure and the growth of innovative firms", JRC-conferentie Sevilla, oktober 2011.

[38]             Boston Consulting Group, "The internet economy in the G-20", maart 2012.

[39]             COM(2010) 245.

[40]             "Een coherent kader voor een groter vertrouwen in de digitale eengemaakte markt voor elektronische handel en onlinediensten", COM(2011) 942. Zie ook "Een coherent kader voor een groter vertrouwen in de digitale eengemaakte markt voor elektronische handel en onlinediensten", COM(2011) 942 definitief.

[41]             "Een Europese consumentenagenda - Vertrouwen en groei stimuleren", COM(2012) 225.

[42]             De registratie- en vertaalkosten voor het krijgen van octrooibescherming in Europa zullen met maximaal 80% dalen.

[43]             Zie "Patent Translate", http://www.epo.org/searching/free/patent-translate.html

[44]             "Octrooiclusters" ontstaan wanneer op een bepaald product een groot aantal octrooien rust die in handen zijn van verschillende eigenaren. "Royalty stacking" is het gevolg van onafhankelijke prijsbepaling van deze complementaire octrooien. Octrooiclusters doen zich vooral voor bij communicatietechnologie, halfgeleiders, optica, elektrische machines en medische technologie.

[45]             "Octrooihinderlagen" doen zich voor wanneer een deelnemer aan een normalisatieproces pas na goedkeuring van de norm bekendmaakt dat hij over octrooien of octrooiaanvragen voor een in de norm opgenomen technologie beschikt en vervolgens weigert voor deze octrooien een licentie te verlenen of daartoe alleen onder oneerlijke, onredelijke of discriminerende voorwaarden bereid is.

[46]             Verordening (EU) nr. 386/2012 van 19 april 2012, PB L 129 van 16.5.2012, blz. 1.

[47]             http://ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement/stakeholders/index_en.htm#maincontentSec2

[48]             "Verslag over handels- en investeringsbelemmeringen 2012", COM(2012) 70.

[49]             "Handel, groei en wereldvraagstukken", COM(2010) 612. Zie ook SWD(2012) 219.

[50]             "Naar een algemeen Europees internationaal investeringsbeleid", COM(2010) 343.

[51]             Resolutie van het Europees Parlement van 3 juli 2012 over de aantrekkelijkheid van investeren in Europa.

[52]             DG Handel, "EU Trade Policy for Raw materials. Second Activity Report".

[53]             De Commissie ontwikkelt ook andere initiatieven op dit gebied, zoals de zogeheten verslaglegging per land.

[54]             In juni 2012 werd een intentieverklaring ondertekend over samenwerking met Groenland op het vlak van minerale hulpbronnen - Ontwikkeling van een EU-beleid ten opzichte van het Noordpoolgebied, JOIN(2012) 19 definitief.

[55]             "Kleine ondernemingen in een grote wereld— een nieuw partnerschap om kmo's te helpen kansen wereldwijd te benutten", COM(2011) 702.

[56]             In het "Financial Integration Report 2012" van de ECB wordt aangegeven: "de verslechtering en fragmentering van de financieringskanalen van de banken van het eurogebied hebben, via het transmissiekanaal, ook de leningsvoorwaarden voor de reële economie aangetast". ECB, Financial Integration Report, april 2012, blz. 57.

[57]             Standard & Poors, "The Credit Overhang", RatingsDirect, 31 juli 2012, blz. 5.

[58]             COM(2011) 870 definitief.

[59]             Als u toegang tot de EU-financieringsinstrumenten wilt hebben, vindt u op de volgende website informatie over de banken of durfkapitaalfondsen die in uw land financiering verschaffen: http://access2finance.eu

[60]             "EIB Lending Priorities Associated with a Capital Increase: A joint European Commission and European Investment Bank report to the European Council", http://www.eib.org/attachments/lending-policy-associated-with-a-capital-increase-final.pdf

[61]             COM(2011) 870 definitief.

[62]             Verscheidene lidstaten kennen al innovatieve alternatieve financieringsregelingen voor kleine en middelgrote ondernemingen en midcapbedrijven. Zo hebben in Duitsland vijf effectenbeurzen vijftig obligaties voor midcapbedrijven uitgegeven waarvan het individuele volume doorgaans 30 tot 100 miljoen euro bedroeg. In Frankrijk en Zweden worden dit najaar twee alternatieve markten geopend. In Italië zal de vastrentende markt de handelsmogelijkheden verruimen tot voorheen niet-genoteerde effecten. In het Verenigd Koninkrijk is het Department for Business, Innovation and Skills begonnen met een algemene evaluatie van alternatieve financieringskanalen, waaronder vastrentende markten.

[63]             COM(2011) 860 definitief.

[64]             "Naar een banenrijk herstel", COM(2012) 173 definitief, "Actie voor stabiliteit, groei en werkgelegenheid", COM(2012) 299 definitief.

[65]             "Herstructurering en anticipatie op veranderingen: uit de recente ervaring te trekken lessen", COM(2012) 7.

[66]             "New Skills for New Jobs: Action Now. A report by the Expert Group on New Skills for New Jobs prepared for the European Commission", februari 2010, te vinden op:      http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=568&langId=en

[67]             Het Europees Instituut voor innovatie en technologie (EIT) speelt een fundamentele rol bij het grensoverschrijdend koesteren van talent en het bevorderen van mensgedreven innovatie door integratie van onderzoek, hoger onderwijs en bedrijfsleven: de kennisdriehoek. Door middel van kennis- en innovatiegemeenschappen biedt het EIT nieuwe loopbaanmogelijkheden tussen hoger onderwijs en de particuliere sector, alsook innovatieve regelingen voor beroepsontplooiing. Ondernemerschap is een sleutelelement van de EIT-programma's voor kennis- en innovatiegemeenschappen waardoor onderzoekers en studenten van wereldklasse worden uitgerust met de kennis en instelling die nodig zijn om ideeën om te zetten in nieuwe zakelijke kansen.

[68]             Bron: Eurostat, Statistics in Focus, 3/2012.

[69]             DG Ondernemingen en industrie, "Internationalisation of SMEs", 2010.