Bijlagen bij COM(2013)565 - Jaarverslag 2012 over de relatie tussen de Europese Commissie en de nationale parlementen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage 1

Totaal aantal per land/kamer ontvangen adviezen (politieke dialoog en subsidiariteitscontrolemechanisme) in 2012

Lidstaat || Kamer || Totaal aantal adviezen[34] || Met redenen omklede adviezen (Protocol 2)

Portugal || Assembleia da República || 227 || 1

Italië || Senato della Repubblica || 96 || 1

Duitsland || Bundesrat || 59 || 5

Tsjechië || Senát || 46 || 0

Zweden || Riksdag || 33 || 20

Roemenië || Camera Deputaţilor || 26 || 0

Frankrijk || Sénat || 19 || 7

Verenigd Koninkrijk || House of Lords || 16 || 1

Italië || Camera dei Deputati || 15 || 0

Bulgarije || Narodno Sabranie || 13 || 0

Oostenrijk || Bundesrat || 12 || 3

Polen || Senat || 11 || 1

Tsjechië || Poslanecká sněmovna || 10 || 0

België || Chambre des Représentants || 9 || 3

Denemarken || Folketing || 8 || 3

Ierland || Oireachtas || 7 || 0

Spanje || Congreso de los Diputados en Senado || 7 || 2

Nederland || Eerste Kamer || 7 || 2

Griekenland || Vouli ton Ellinon || 6 || 0

Luxemburg || Chambre des Députés || 6 || 3

Verenigd Koninkrijk || House of Commons || 6 || 3

Oostenrijk || Nationalrat || 3 || 1

Polen || Sejm || 3 || 3

Nederland || Tweede Kamer || 3 || 3

Cyprus || Vouli ton Antiprosopon || 2 || 1

Estland || Riigikogu || 2 || 0

Duitsland || Bundestag || 2 || 1

Malta || Kamra tad-Deputati || 2 || 1

Roemenië || Senatul || 2 || 0

Finland || Eduskunta || 1 || 1

Letland || Saeima || 1 || 1

Litouwen || Seimas || 1 || 1

Slowakije || Národná Rada || 1 || 1

Nederland || Tweede Kamer en Eerste Kamer || 1 || 1

België || Sénat || 0 || 0

Frankrijk || Assemblée Nationale || 0 || 0

Hongarije || Országgyűlés || 0 || 0

Ierland || Dail Eireann || 0 || 0

Slovenië || Državni svet || 0 || 0

Slovenië || Državni zbor || 0 || 0

|| Totaal || 663 || 70

Bijlage 2

Voorstellen en initiatieven van de Commissie ten aanzien waarvan in het kader van de politieke dialoog de meeste adviezen zijn ontvangen (2012)[35]

Document van de Commissie || Titel || Totaal aantal adviezen || Met redenen omklede adviezen (Protocol 2)

COM(2012) 130 || Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD betreffende de uitoefening van het recht om collectieve actie te voeren in de context van de vrijheid van vestiging en de vrijheid van dienstverrichting (Monti II) || 17 || 12

COM(2012) 10 || Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens || 13 || 3

COM(2012) 11 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming) || 12 || 4

COM(2011) 897 || Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de gunning van concessieopdrachten || 11 || 3

COM(2012) 372 || Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende het collectieve beheer van auteursrechten en naburige rechten en de multiterritoriale licentieverlening van rechten inzake muziekwerken voor onlinegebruik op de interne markt || 10 || 3

COM(2012) 380 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG || 9 || 5

COM(2011) 650 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende EU-richtsnoeren voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnet || 9 || 1

COM(2012) 617 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen || 8 || 5

COM(2012) 280 || Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de totstandbrenging van een kader voor het herstel en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen en tot wijziging van de Richtlijnen 77/91/EEG, 82/891/EG, 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2005/56/EG, 2007/36/EG en 2011/35/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 || 8 || 1

COM(2012) 511 || Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD waarbij aan de Europese Centrale Bank specifieke taken worden opgedragen betreffende het beleid op het gebied van het prudentieel toezicht op kredietinstellingen || 8 || 1

COM(2012) 238 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt || 7 ||

COM(2012) 382 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG || 6 || 3

COM(2012) 84 || Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de transparantie van maatregelen ter regeling van de prijsstelling van geneesmiddelen voor menselijk gebruik en de opneming daarvan in de openbare stelsels van gezondheidszorg || 6 || 2

COM(2012) 49 || Gewijzigd voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EG) nr. 726/2004 wat publieksgerichte voorlichting over receptplichtige geneesmiddelen voor menselijk gebruik betreft || 6 || 2

COM(2012) 48 || Gewijzigd voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor menselijk gebruik, wat publieksvoorlichting over receptplichtige geneesmiddelen betreft || 6 || 2

COM(2012) 512 || Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1093/2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit) wat de interactie daarvan betreft met Verordening (EU) nr…/… van de Raad waarbij aan de ECB specifieke taken worden opgedragen betreffende het beleid op het gebied van het prudentieel toezicht op kredietinstellingen || 6 ||

Bijlage 3 Aantal ontvangen adviezen per beleidsterrein/dienst van de Commissie in 2012

Interne markt en diensten || 112

Justitie || 52

Mobiliteit en vervoer || 45

Binnenlandse zaken || 43

Werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie || 42

Gezondheid en consumenten || 40

Milieu || 28

Secretariaat-generaal || 28

Communicatienetwerken, inhoud en technologie || 27

Landbouw en plattelandsontwikkeling || 25

Ondernemingen en industrie || 25

Onderwijs en cultuur || 22

Handel || 22

Energie || 19

Belastingen en douane-unie || 18

Economische en financiële zaken || 17

Klimaat || 14

Maritieme zaken en visserij || 12

Onderzoek en innovatie || 12

EuropeAid ontwikkeling en samenwerking || 11

Humanitaire hulp/civiele bescherming || 9

Regionaal beleid || 9

Eurostat || 8

Begroting || 7

Juridische dienst || 4

Concurrentie || 3

Uitbreiding || 3

Europees Bureau voor fraudebestrijding || 3

Communicatie || 2

Dienst voor extern optreden || 1

Totaal || 663

[1] COM(2012) 750.

[2] Antwoord van de Commissie op de bijdrage van de XLVII COSAC: http://www.cosac.eu/denmark2012/plenary-meeting-of-the-xlvii-cosac-22-24-april-2012/

[3] COM(2012) 777 final/2.

[4] In een brief aan de voorzitter van de Europese Raad van 7 december 2012 hebben de voorzitters van de commissies voor Europese Zaken van 11 nationale parlementen hun bezorgdheid geuit over het zorgwekkend gebrek aan voorstellen over hoe de rol van de nationale parlementen op een meer concrete manier kan worden versterkt. Dit initiatief kwam er na een bijeenkomst in Kopenhagen op 26 november 2012, waar het debat zich toespitste op de vraag hoe meer geïntegreerde verbondenheid op het vlak van financiën, begroting en economie gepaard kan gaan met sterke mechanismen voor democratische legitimiteit en verantwoordingsplicht.

[5] Hierbij zijn de 70 met redenen omklede adviezen die in het kader van het subsidiariteitscontrolemechanisme zijn ontvangen, inbegrepen.

[6] Zie bijlage 1.

[7] Van de 663 ontvangen adviezen hadden er 509 betrekking op wetgevingsdocumenten (ontwerpverordeningen, richtlijnen, aanbevelingen, besluiten enz.) en 147 op raadplegingsdocumenten (mededelingen, wit- en groenboeken en verslagen). In zeven gevallen ging het om initiatiefverslagen van de nationale parlementen.

[8] Zie Artikel 7, lid 2, van Protocol nr. 2 betreffende de toepassing van de beginselen van subsidiariteit en evenredigheid.

[9] COM(2012) 131.

[10] COM(2012) 130.

[11] COM(2012) 10.

[12] COM(2012) 11.

[13] COM(2011) 897.

[14] COM(2012) 372.

[15] COM(2012) 380.

[16] COM(2011) 650.

[17] COM(2012) 617.

[18] COM(2012) 280.

[19] COM(2012) 511.

[20] COM(2012) 238.

[21] COM(2012) 382.

[22] COM(2012) 84.

[23] COM(2012) 49.

[24] COM(2012) 48.

[25] COM(2011) 610, COM(2011) 611, COM(2011) 612, COM(2011) 614 en COM(2011) 615. Er dient te worden opgemerkt dat nog 15 adviezen zijn ontvangen tegen eind 2011, wat neerkomt op een totaal van 20 adviezen.

[26] Zie bijlage 2.

[27] De adviezen van de nationale parlementen en de antwoorden van de Commissie zijn te vinden op: http://ec.europa.eu/dgs/secretariat_general/relations/relations_other/npo/index_nl.htm

[28] COM(2012) 11.

[29] Meer informatie over de adviezen van de nationale parlementen met betrekking tot dit voorstel is te vinden in het jaarverslag 2012 over subsidiariteit en evenredigheid (COM(2013) 566), blz. 8.

[30] COM(2012) 372.

[31] COM(2011) 897.

[32] COM(2011) 650.

[33] De voorzitters hebben gesteld dat de “artikel 13-conferentie” waarin is voorzien door het VSCB, wat structuur en samenstelling betreft vergelijkbaar zou moeten zijn met de onlangs opgerichte interparlementaire conferentie voor het GBVB/GVDB. Er werd voorgesteld deze kwestie verder te bespreken tijdens de conferentie van voorzitters van de parlementen van de EU in april 2013 in Cyprus.

[34] Hierbij zijn zowel de adviezen als de met redenen omklede adviezen van de nationale parlementen opgenomen.

[35] De tabel bevat alle voorstellen die aanleiding hebben gegeven tot ten minste zes adviezen van de nationale parlementen.