Bijlagen bij COM(2013)714 - Het systeem van de Europese scholen in 2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2013)714 - Het systeem van de Europese scholen in 2012.
document COM(2013)714 NLEN
datum 31 oktober 2013
Agreement (SLA) tussen de raad van bestuur en de dienst Interne audit (DIA) van de Commissie in 2007 heeft de IAS regelmatig actieplannen voor de audit van de Europese scholen voorbereid. In 2012 heeft de DIA een risicobeoordeling uitgevoerd die als uitgangspunt heeft gediend voor het opstellen van het strategische auditplan voor de Europese scholen 2013-2015. Er is een aantal belangrijke punten vastgesteld die door het systeem van de Europese scholen nauwlettend moeten worden gevolgd. De Commissie volgt de situatie op de voet om ervoor te zorgen dat de aanbevelingen van de audit door de betrokken partijen serieus in aanmerking worden genomen.

5. Pedagogische en organisatorische ontwikkelingen en uitdagingen

5.1.        De hervorming van het Europees baccalaureaat

De onberispelijke organisatie van het Europese baccalaureaatsexamen is cruciaal voor de geloofwaardigheid van het diploma. Een van de doelstellingen van de hervorming van 2009 van het systeem van de Europese scholen was het Europese baccalaureaat doeltreffender en goedkoper te maken. Naast al eerder genomen besluiten over de vereenvoudigde regelingen voor de organisatie van de examens, heeft de raad van bestuur in april 2012 een besluit genomen over de nieuwe structuur van de schriftelijke examenvragen die vanaf het baccalaureaat van 2015 zal ingaan.

Tijdens het Europese baccalaureaat van 2012 hebben zich een aantal organisatorische problemen voorgedaan bij de wiskunde-examens, wat tot talrijke negatieve reacties van leerlingen en ouders heeft geleid. Daarom heeft de voorzitter van de examencommissie van het Europees baccalaureaat 2012 een deskundige van het Institute of Education van de universiteit van Londen verzocht een verslag op te stellen. Het resultaat hiervan was dat de eindcijfers van de wiskundetests zijn aangepast en dat het examen in september kon worden overgedaan door degenen die dit wilden.

De Commissie betreurt dat dit soort organisatorische problemen zich heeft voorgedaan omdat deze de reputatie en de geloofwaardigheid van het diploma ondermijnen. Op verzoek van de Commissie werd een speciaal punt toegevoegd aan de agenda van de vergadering van het samengestelde pedagogische comité van oktober 2012, waarin de secretaris-generaal van de Europese scholen uitlegde dat de in het deskundigenverslag aanbevolen speciale maatregelen zijn genomen. De Commissie heeft de secretaris-generaal van de Europese scholen ook verzocht de situatie in detail te analyseren en concrete maatregelen voor te stellen waarmee dergelijke problemen in de toekomst kunnen worden vermeden. Bovendien acht de Commissie het noodzakelijk om duidelijkheid te brengen in het wettelijk kader teneinde de procedures in dergelijke gevallen expliciet vast te stellen. De kwestie werd ook besproken tijdens de vergadering van de raad van bestuur van december 2012 en de follow-up van de aanbevelingen met betrekking tot het baccalaureaat 2012 wordt in 2013 aan de raad van bestuur voorgelegd.

5.2.        Maatregelen voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften (SEN)

De Commissie hecht veel belang aan de integratie van leerlingen met speciale behoeften in de Europese scholen. Ook in 2012 was er weer een toename van SEN-leerlingen in de Europese scholen (702 leerlingen in het schooljaar 2012/2013 ten opzichte van 640 in 2011/2012 en 619 in 2010/2011)[8]. Deze stijging toont de sterke ontwikkeling van het SEN-beleid.

Er zijn inspanningen gedaan om leerlingen met dezelfde bijzondere behoeften samen te brengen en het SEN-budget beter te beheren. De totale kosten voor bijzondere onderwijsbehoeften bedroegen 4 121 172 euro in het boekjaar 2012.

Op zijn vergadering in december 2012 heeft de raad van bestuur zijn goedkeuring gehecht aan het nieuwe beleid inzake educatieve ondersteuning in de Europese scholen[9], een document waarin alle doelstellingen en beginselen van educatieve ondersteuning in de scholen geharmoniseerd zijn. Het vervangt alle vorige documenten betreffende speciale onderwijsbehoeften en treedt in september 2013 in werking.

5.3.        Organisatie van studies in het middelbaar onderwijs

In het kader van de modernisering van het systeem van de Europese scholen en de inspanningen om dit efficiënter te maken, heeft de raad van bestuur in zijn vergadering van april 2012 het SG gemachtigd een herziening van de organisatie van de studies in het middelbaar onderwijs voor te stellen. Daartoe is een werkgroep opgericht die maatregelen moet voorstellen waarmee niet alleen de studies in het middelbaar onderwijs efficiënter georganiseerd kunnen worden maar waarmee ook het aantal voortijdige schoolverlaters tot een minimum kan worden beperkt. Concrete voorstellen zullen de raad van bestuur in 2013 worden voorgelegd.

6. Nieuwe uitdagingen

In een aanhoudend moeilijk economisch klimaat is de belangrijkste uitdaging voor het systeem van de Europese scholen in de komende jaren om een kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor zijn leerlingen te blijven waarborgen en tegelijkertijd alle mogelijke inspanningen te doen om de structuur te moderniseren en het systeem te rationaliseren.

De reorganisatie van studies in het middelbaar onderwijs is een van de belangrijkste speerpunten voor 2013. Een efficiënter systeem met behoud van de aantrekkelijkheid en de hoge kwaliteit van de curricula van de Europese scholen is een uitdaging die nu moet worden aangegaan.

De Commissie blijft bezorgd over de moeilijkheden die sommige lidstaten lijken te hebben met het nakomen van hun verplichtingen, zowel bij het detacheren van docenten als op het gebied van infrastructuur. Ze streeft dan ook naar een consensus bij de kwestie over de kostendeling zodat de lasten evenwichtig over de lidstaten verdeeld kunnen worden.

Rekening houdend met de evidente behoefte aan de opening van een vijfde Europese school in Brussel, zal de Commissie bij de Belgische autoriteiten blijven aandringen op een voorstel voor een concrete locatie in de buurt van de woon/werkplaatsen van het EU-personeel waarmee kan worden voldaan aan de infrastructurele behoeften en de verwachtingen van de ouders voor wie een Europese school vaak de enige optie is voor het onderwijs van hun kinderen.

[1]               Statistische gegevens over de populatie van de Europese Scholen zijn te vinden in het verslag van de secretaris-generaal van de Europese scholen "Feiten en cijfers over het begin van het schooljaar 2012-2013 in de Europese scholen" (http://www.eursc.eu/fichiers/contenu_fichiers2/1842/2012-10-D-15-en-1.pdf)

[2]               De regels betreffende de toelating tot de Europese scholen zijn te vinden in het compendium van besluiten van de raad van bestuur van de Europese scholen (http://www.eursc.eu/fichiers/contenu_fichiers2/1794/2011-04-D-4-en-1.pdf)

[3]               Regie der Gebouwen: Het Belgische Federale Agentschap belast met officiële gebouwen.

[4]               Beleid inzake inschrijving in de Brusselse Europese scholen voor het schooljaar 2012-2013, document 2011-10-D-33-en-D (http://www.eursc.eu/index.php?id=248&l=2)

[5]               Vanwege de verhuizing van de gemeenschappelijke onderneming Joint European Torus (JET) naar Cadarache (Frankrijk).

[6]               Zie voetnoot 1.

[7]               Financiële gegevens verstrekt in het jaarlijks verslag van de financieel controleur van de Europese scholen, document 2013-02-D-6-en-1

[8]               Cijfers in "Statistics on the integration of SEN pupils into the European Schools in the year 2012", document 2013-01-D-28-en-2

[9]               Document 2012-05-D-14-en-5