Bijlagen bij JOIN(2015)2 - Elementen voor een regionale strategie van de EU voor Syrië en Irak en de dreiging die uitgaat van Da'esh

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1. Benaming van het voorstel/initiatief

Gezamenlijke mededeling van de Commissie en de hoge vertegenwoordiger voor het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid: "Elementen voor een regionale strategie van de EU voor Syrië en Irak en de dreiging die uitgaat van Da'esh"

1.2. Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[6]

Rubriek 4 - Europa als wereldspeler

TITEL 19 - INSTRUMENTEN VOOR HET BUITENLANDS BELEID

TITEL 21 - ONTWIKKELING EN SAMENWERKING

TITEL 22 - UITBREIDING

TITEL 23 - HUMANITAIRE HULP EN CIVIELE BESCHERMING

1.3. Aard van het voorstel/initiatief

¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

¨ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/voorbereidende actie[7]

X Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie

¨ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie

1.4. Doelstelling(en)

1.4.1. De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

Europa als wereldspeler: Een krachtiger rol op het wereldtoneel

              Het Midden-Oosten verkeert momenteel in een diepe crisis, die tot uiting komt in de conflicten in Syrië en Irak, die deze crisis op hun beurt verder aanwakkeren en kunnen leiden tot een destabilisering van de buurlanden (inclusief kandidaat-lidstaat Turkije) en de omliggende regio. Deze crises hebben geresulteerd in een humanitaire ramp die meer dan 13,5 miljoen mensen heeft getroffen. Zij werden gedwongen hun woonplaats te ontvluchten.  Meer dan 17 miljoen mensen hebben humanitaire hulp nodig (12,2 miljoen in Syrië en 5,2 miljoen in Irak).

              Nu het meedogenloze conflict in Syrië reeds meer dan vier jaar aansleept, is gebleken hoe Da'esh met zijn uitgesproken streven om op te treden als een alternatieve, ideologisch radicale staat extremisten in de regio en daarbuiten blijft aanspreken, en met name in gebieden in Syrië en Irak waar het staatsgezag is ingestort en een wijd verspreid gevoel van politieke en sociaal-economische marginalisatie is.

              De EU is een belangrijke speler in de regio en heeft dus tot taak ervoor te zorgen dat zij haar invloed en de talrijke instrumenten waarover zij beschikt, doeltreffend en coherent inzet bij de verdediging van mensenlevens, de menselijke waardigheid, de mensenrechten en in nauwe samenwerking met regionale en internationale partners bijdraagt tot een oplossing voor deze crises. Daarnaast zijn er in het eigenbelang van de EU dwingende redenen voor een grotere inzet van de EU in Syrië, Irak en de buurlanden.

1.4.2. Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

19.02 Instrument voor bijdrage aan stabiliteit en vrede – Crisisrespons, conflictpreventie, vredesopbouw en crisisparaatheid

21.02 - Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking

21.03 - Europees nabuurschapsinstrument (ENI)

21.04 - Europees instrument voor democratie en mensenrechten (EIDHR)

22.02 - Uitbreidingsproces en -strategie

23.02 - Humanitaire hulp, voedselhulp en rampenparaatheid

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 19.02

In een situatie van crisis of dreigende crisis snel bijdragen aan de stabiliteit door middel van een effectieve respons die bedoeld is om te helpen met het behouden, creëren of herstellen van de noodzakelijke voorwaarden voor een behoorlijke uitvoering van de externe beleidsmaatregelen en acties van de Unie overeenkomstig artikel 31 van het VEU.

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 21.02

Duurzame en inclusieve ontwikkeling in de partnerlanden en -regio's bevorderen, met als hoofddoel de armoede uit te bannen, en de democratie, de rechtsstaat, het behoorlijk bestuur en de eerbiediging van de mensenrechten te bevorderen, zoals vereist door het TEU.

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 21.03

Meer wederzijds vertrouwen en andere maatregelen die bijdragen tot de veiligheid en tot het voorkomen en oplossen van conflicten.

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 21.04

Versterking van de eerbiediging en naleving van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden.

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 22.02

Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling.

Specifieke doelstellingen van de ABM-activiteit - 23.02

Verlenen van levensreddende humanitaire hulp en internationale bescherming

Met al deze instrumenten worden acties ondernomen ter ondersteuning van de in de mededeling opgenomen doelstellingen:

Gemeenschappelijke doelstellingen ten aanzien van Syrië, Irak en andere getroffen landen

1. Regionale betrokkenheid bevorderen voor het bewerkstelligen van veiligheid en vrede op lange termijn.

2. Da'esh isoleren en verslaan als militaire strijdkracht en terreurorganisatie en weerstand bieden aan de ideologische invloed die uitgaat van Da'esh.

3. Voorkomen dat de invloed van Da'esh in de regio verder uitbreidt en de beveiliging van de grenzen verhogen.

4. Verlenen van levensreddende humanitaire hulp en internationale bescherming.

5. De plaatselijke weerbaarheid in Syrië, Irak en de getroffen buurlanden versterken.

In Syrië:

1. Inspanningen leveren om een politieke transitie tot stand te brengen.

2. De gematigde oppositie en maatschappelijke organisaties versterken.

3. Basisdiensten verstrekken en bijdragen tot de wederopbouw van het bestuur in gebieden waar het geweld is afgenomen.

4. De mensenrechten / het internationaal humanitair recht bevorderen en ervoor zorgen dat er rekenschap wordt afgelegd.

5. De toekomst voorbereiden.

In Irak:

1. De Iraakse regering ondersteunen om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk een inclusief beleid wordt gevoerd.

2. Basisvoorzieningen, economische ontwikkeling en corruptiebestrijding ondersteunen.

3. Vredesopbouw, nationale verzoening en overgangsjustitie ondersteunen.

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

De EU moet zorgen voor een duurzame en voorspelbare financiering die in verhouding staat tot de ongekend hoge behoefte aan hulp in de regio.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

De EU speelt reeds een voortrekkersrol bij de internationale inspanningen waarbij in het bijzonder steun wordt verleend aan de Syrische bevolking. De voorgestelde strategie zal voortbouwen en een aanvulling vormen op de EU-strategie inzake terrorismebestrijding en buitenlandse strijders en de gezamenlijke mededeling Naar een omvattende EU-aanpak van de crisis in Syrië.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Verscheidene instrumenten zullen worden ingezet om de crisis vanuit verschillende hoeken aan te pakken en om te voorkomen dat de crisis overslaat naar de buurlanden, overeenkomstig de richtsnoeren die zijn uitgestippeld in de gezamenlijke mededeling: Naar een omvattende EU-aanpak van de crisis in Syrië. Een doeltreffende coördinatie van de reactie is essentieel.

1.5.4. Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

In het voorstel wordt uitgegaan van een combinatie van verschillende instrumenten. De activiteiten versterken elkaar en moeten derhalve grotendeels gelijktijdig worden uitgevoerd.

1.6. Duur en financiële gevolgen

X Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

– X  Voorstel/initiatief van kracht in 2015 en 2016

– X Financiële gevolgen in 2015 en 2016

1.7. Beheersvorm(en)[8]

X Direct beheer door de Commissie

– X  via haar diensten, met inbegrip van haar personeel in de delegaties van de Unie

– X  door de uitvoerende agentschappen

X  Indirect beheer door het toevertrouwen van begrotingsuitvoeringstaken aan:

– X derde landen of de door hen aangewezen organen;

– X internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

– ¨ de EIB en het Europees Investeringsfonds;

– ¨ in de artikelen 208 en 209 van het Financieel Reglement genoemde organen;

– X publiekrechtelijke organen;

– X privaatrechtelijke organen met een openbare dienstverleningstaak, voor zover zij voldoende financiële garanties bieden;

– ¨ privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;

– ¨ personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.

– Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen

De beheersvormen worden vastgesteld overeenkomstig de voorschriften van de desbetreffende instrumenten in de respectieve financieringsbesluiten.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake toezicht en rapportage

Vermeld frequentie en voorwaarden.

De in de betreffende rechtsgrondslagen vermelde voorschriften inzake toezicht en rapportage worden toegepast.

2.2. Beheers- en controlesysteem

2.2.1. Mogelijke risico’s

1) Het gebrek aan politieke en administratieve stabiliteit in de partnerlanden kan resulteren in moeilijkheden bij het opstellen van de programma’s, vertragingen bij het vrijgeven van middelen en een verminderde doeltreffendheid.

2) Door een gebrekkige informatiedoorstroming kan het vinden van een oplossing voor probleempunten met betrekking tot het beheer van de steun belemmerd worden.

2.2.2. Informatie over het opgezette interne controlesysteem

De geplande controlemiddelen zijn in overeenstemming met de normen van de Commissie voor interne controle, zoals vastgelegd in het beheersplan van de betrokken diensten.

Ten aanzien van humanitaire hulp bestaat er een doeltreffend controlesysteem dat gebaseerd is op de inzet van externe deskundigen, die projecten vooraf beoordelen en vervolgens monitoren en evalueren. De humanitaire projecten worden aan een externe audit onderworpen.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

Bescherming van de financiële belangen van de Europese Unie en bestrijding van fraude en onregelmatigheden vormen een integrerend onderdeel van de betreffende rechtsgrondslagen. Het administratieve toezicht op contracten en betalingen wordt verricht door de betrokken ordonnateur, terwijl de verantwoordelijkheid inzake humanitaire hulp bij de centrale diensten in Brussel ligt, die worden bijgestaan door ECHO-deskundigen ter plaatse. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan de aard van de uitgaven (subsidiabiliteit van de uitgaven), de uitvoering van de begrotingen (werkelijke uitgaven) en de controle van de bewijsstukken (staving van de uitgaven).

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

· Bestaande begrotingsonderdelen

In de volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kader || Begrotingsonderdeel || Soort uitgave || Bijdrage

Nummer […][Rubriek………………………...……………] || GK/NGK[9]. || van EVA-landen[10] || van kandidaat-lidstaten[11] || van derde landen || in de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement

4 || 23 02 01 HUMA - Humanitaire hulp || GK/NGK. || geen || geen || geen || geen

|| || || || || ||

3.2. Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kader || Nummer || Rubriek 4 - Europa als wereldspeler

DG: ECHO || || || Jaar N[12] || Jaar N+1 || Jaar N+2 || Jaar N+3 || Invullen: zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) || TOTAAL

Ÿ Beleidskredieten || || || || || || || ||

23.02.01 Vertrekking van snelle, doeltreffende en op behoeften gebaseerde humanitaire hulp || Vastleggingen || (1) || 50 || || || || || || || 50

Betalingen || (2) || 50 || || || || || || || 50

Betalingen || (2a) || || || || || || || ||

Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten[13] || N.v.t. || || || || || || ||

TOTAAL kredieten voor DG ECHO || Vastleggingen || =1+1a +3 || 50 || || || || || || || 50

Betalingen || =2+2a +3 || 50 || || || || || || || 50

ŸTOTAAL beleidskredieten || Vastleggingen || (4) || 50 || || || || || || || 50

Betalingen || (5) || 50 || || || || || || || 50

ŸTOTAAL uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten || (6) || N.v.t. || || || || || || ||

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 4 van het meerjarig financieel kader || Vastleggingen || =4+ 6 || 50 || || || || || || || 50

Betalingen || =5+ 6 || 50 || || || || || || || 50

3.2.2. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.2.1. Samenvatting

– X Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig.

3.2.2.2. Geraamde personeelsbehoeften

– X  Voor het voorstel/initiatief zijn geen extra personele middelen nodig.

3.2.3. Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader

– X Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidig meerjarig financieel kader.

– X Het voorstel/initiatief vereist herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarig financieel kader.

De extra financiering voor de activiteiten die in dit memorandum aan de orde komen, zal geheel afkomstig zijn van de herverdeling en herprogrammering van de middelen voor de instrumenten voor externe betrekkingen die deel uitmaken van rubriek 4 van het meerjarig financieel kader. De Commissie zal een voorstel indienen om middelen over te hevelen van de Reserve voor noodhulp naar Humanitaire hulp in 2015 en een herschikking van de nodige vastleggingen in 2016 zal tot stand komen in het kader van de begrotingsprocedure 2016.

De financieringsbronnen zijn opgenomen in de onderstaande tabel.

Steunpakket voor de crisis in Syrië en de buurlanden voor de periode 2015-2016

(Vastleggingskredieten)

DG || Financiële Instrumenten  H4 || 2015 miljoen EUR || 2016 miljoen EUR || 2015-2016 miljoen EUR

ECHO || HUMA - HIP Syrië – Irak || 200 || 200 || 400

NEAR || ENI – Syrische crisis || 72 || 72 || 144

IPA - Turkije || 78 || 78 || 156

DEVCO || DCI || 50 || 50 || 100

FPI || IcSP || 35 || 35 || 70

DEVCO || EIDHR || 7 || 8 || 15

ECFIN || Leninggarantie* || || 65 || 65

EAR || Reserve voor noodhulp* || 50 || || 50

Totaal || || 492 || 508 || 1 000

* Deze kredieten worden voorgesteld voor overschrijving (in 2015) of herschikking (in de ontwerpbegroting 2016) naar de desbetreffende uitvoeringsinstrumenten

3.2.4. Bijdragen van derden aan de financiering

– Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden.

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

– X  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.


[1] De zogeheten Islamitische Staat in Irak en de Levant, met als acroniem in het Arabisch Da'esh.

[2] Mededeling JOIN(2013)22 van 24 juni 2013 "Naar een omvattende EU-aanpak van de crisis in Syrië"; "EU-strategie inzake terrorismebestrijding en buitenlandse strijders", goedgekeurd door de Raad Buitenlandse Zaken van 20 oktober 2014, ref. 14451/14.

[3] In de periode 1997 - 2004 werd onderhandeld over een associatieovereenkomst en in 2008 werd opnieuw onderhandeld. De overeenkomst is evenwel nooit ondertekend.

[4] De wereldwijde coalitie is opgericht in september 2014 en kan rekenen op de steun van meer dan 60 landen, inclusief belangrijke landen in de regio. De EU ondersteunt de inspanningen van deze coalitie, met inbegrip van militaire acties die in overeenstemming zijn met het internationale recht.

[5] Zie met name het arrest-Kadi II van 18 juli 2013 (gevoegde Zaken C-584/10 P, C-593/10 P en C-595/10P).

[6]               ABM: activity-based management; ABB: activity based budgeting.

[7]               In de zin van artikel 54, lid 2, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

[8]               Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html

[9]               GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

[10]             EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[11]             Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

[12]             Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

[13]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.