Bijlagen bij COM(2015)192 - Strategie voor een digitale eengemaakte markt voor Europa

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2015)192 - Strategie voor een digitale eengemaakte markt voor Europa.
document COM(2015)192 NLEN
datum 6 mei 2015
Bijlage: Stappenplan voor de voltooiing van de digitale eengemaakte markt

Maatregelen 22Tijdschema
In heel Europa betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten en bedrijven
Wetgevingsvoorstellen voor eenvoudige en doeltreffende regels inzake grensoverschrijdende overeenkomsten voor consumenten en bedrijven2015
Herziening van de verordening samenwerking consumentenbescherming2016
Maatregelen op het gebied van pakketbezorging2016
Brede evaluatie ter voorbereiding van wetgevingsvoorstellen om ongefundeerde geoblocking aan te pakken2015
Sectoraal onderzoek naar e-commerce, wat betreft de onlinehandel in goederen en de onlineverlening van diensten2015
Wetgevingsvoorstel voor een hervorming van het auteursrechtstelsel2015
Herziening van de satelliet- en kabelrichtlijn2015/2016
Wetgevingsvoorstellen ter vermindering van de administratieve lasten die voor bedrijven voortvloeien uit het bestaan van verschillende btw-regelingen2016
Voorwaarden creëren die bevorderlijk zijn voor digitale netwerken en diensten
Wetgevingsvoorstellen tot hervorming van de huidige telecommunicatieregels2016
Herziening van de richtlijn audiovisuele mediadiensten2016
Brede analyse van de rol van platforms op de markt, met inbegrip van illegale inhoud op internet2015
Herziening van de e-privacyrichtlijn2016
Instelling van een contractueel publiek-privaat partnerschap inzake cyberveiligheid2016
Maximaal groeipotentieel voor de digitale economie
Initiatieven inzake eigendom van gegevens, het vrije verkeer van gegevens (bijv. tussen cloudaanbieders) en een Europese cloud2016
Vaststelling van een plan voor prioritaire ICT-normen en uitbreiding van het Europese interoperabiliteitskader voor overheidsdienstverlening2015
Nieuw actieplan voor e-overheid, met een initiatief voor het beginsel dat informatie slechts éénmaal moet worden verstrekt en een initiatief voor de koppeling van handelsregisters2016


(1) Referenties voor de feitelijke informatie in dit document zijn te vinden in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie A Digital Single Market Strategy for Europe – Analysis and Evidence [SWD(2015) 100]. Dat document bevat tevens nadere details over de aard van de te overwinnen uitdagingen en gegevens ter ondersteuning van de strategie.
(2) COM(2011) 635, 2011/0284/COD
(3) Verordening (EG) nr. 2006/2004.
(4) Richtlijn 2000/31/EG.
(5) Richtlijn 2006/123/EG.
(6) Richtlijn 93/83/EEG van de Raad van 27 september 1993.
(7) Richtlijn 2002/22/EG.
(8) Richtlijn 2010/13/EU.
(9) Deze zullen aan de orde komen in de aanstaande strategie voor de interne markt en het kader voor e-commerce.
(10) COM(2013) 48 final.
(11) JOIN(2013) 1 final.
(12) COM(2015) 185.
(13) COM(2012) 11 final.
(14) Richtlijn 2002/58/EG.
(15) Zoals mobiel internet, cloudcomputing, sociale netwerken en big data.
(16) Zoals bedoeld in de kaderstrategie voor een schokbestendige energie-unie met een toekomstgericht beleid inzake klimaatverandering (COM(2015) 80 final).
(17) Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU.
(18) De Commissie zal de voor het bereiken van dit doel nodige stappen nader uitwerken in haar strategie voor de eengemaakte markt.
(19) COM(2014) 903 final.
(20) De Commissie zal de mogelijkheden onderzoeken om meer durfkapitaal aan te trekken in het kader van de strategie voor de eengemaakte markt en de kapitaalmarktenunie (COM(2015) 63).
(21) De Commissie zal in het najaar van 2015 een nieuwe strategie voor handel en investeringen presenteren, met een aanpak voor vraagstukken die voor de agenda voor digitale handel cruciaal zijn.
(22) Voor zover van de genoemde maatregelen een significante impact wordt verwacht, gaan zij vergezeld van een afzonderlijke effectbeoordeling, overeenkomstig de beginselen inzake betere regelgeving van de Commissie.