Bijlagen bij COM(2016)270 - Criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend (herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE I

Ingetrokken verordeningen (bedoeld in artikel 48)

Verordening (EG) nr. 343/2003 van de Raad

(PB L 50 van 25.2.2003, blz. 1)

Verordening (EG) nr. 1560/2003 van de Commissie, alleen artikel 11, lid 1, en de artikelen 13, 14 en 17.

(PB L 222 van 5.9.2003, blz. 3)


ê 604/2013 (aangepast)

BIJLAGE II

Concordantietabel

Verordening (EG) nr. 343/2003Deze verordening
Artikel 1Artikel 1
Artikel 2, onder a)Artikel 2, onder a)
Artikel 2, onder b)
Artikel 2, onder c)Artikel 2, onder b)
Artikel 2, onder d)Artikel 2, onder c)
Artikel 2, onder e)Artikel 2, onder d)
Artikel 2, onder f)Artikel 2, onder e)
Artikel 2, onder g)Artikel 2, onder f)
Artikel 2, onder h)
Artikel 2, onder i)
Artikel 2 ,onder h)Artikel 2, onder j)
Artikel 2, onder i)Artikel 2, onder g)
Artikel 2, onder k)
Artikel 2, onder j) en k)Artikel 2, onder l) en m)
Artikel 2, onder n)
Artikel 3, lid 1Artikel 3, lid 1
Artikel 3, lid 2Artikel 17, lid 1
Artikel 3, lid 3Artikel 3, lid 3
Artikel 3, lid 4Artikel 4, lid 1, inleidende formulering
Artikel 4, lid 1, onder a) tot f)
Artikel 4, leden 2 en 3
Artikel 4, leden 1 tot 5Artikel 20, leden 1 tot 5
Artikel 20, lid 5, derde alinea
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 5, lid 1Artikel 7, lid 1
Artikel 5, lid 2Artikel 7, lid 2
Artikel 7, lid 3
Artikel 6, eerste alineaArtikel 8, lid 1
Artikel 8, lid 3
Artikel 6, tweede alineaArtikel 8, lid 4
Artikel 7Artikel 9
Artikel 8Artikel 10
Artikel 9Artikel 12
Artikel 10Artikel 13
Artikel 11Artikel 14
Artikel 12Artikel 15
Artikel 16
Artikel 13Artikel 3, lid 2
Artikel 14Artikel 11
Artikel 15, lid 1Artikel 17, lid 2, eerste alinea
Artikel 15, lid 2Artikel 16, lid 1
Artikel 15, lid 3Artikel 8, lid 2
Artikel 15, lid 4Artikel 17, lid 2, vierde alinea
Artikel 15, lid 5Artikel 8, leden 5 en 6, en artikel 16, lid 2
Artikel 16, lid 1, onder a)Artikel 18, lid 1, onder a)
Artikel 16, lid 1, onder b)Artikel 18, lid 2
Artikel 16, lid 1, onder c)Artikel 18, lid 1, onder b)
Artikel 16, lid 1, onder d)Artikel 18, lid 1, onder c)
Artikel 16, lid 1, onder e)Artikel 18, lid 1, onder d)
Artikel 16, lid 2Artikel 19, lid 1
Artikel 16, lid 3Artikel 19, lid 2, eerste alinea
Artikel 19, lid 2, tweede alinea
Artikel 16, lid 4Artikel 19, lid 3
Artikel 19, lid 3, tweede alinea
Artikel 17Artikel 21
Artikel 18Artikel 22
Artikel 19, lid 1Artikel 26, lid 1
Artikel 19, lid 2Artikel 26, lid 2 en artikel 27, lid 1
Artikel 27, leden 2 tot 6
Artikel 19, lid 3Artikel 29, lid 1
Artikel 19, lid 4Artikel 29, lid 2
Artikel 29, lid 3
Artikel 19, lid 5Artikel 29, lid 4
Artikel 20, lid 1, inleidende formuleringArtikel 23, lid 1
Artikel 23, lid 2
Artikel 23, lid 3
Artikel 23, lid 4
Artikel 20, lid 1, onder a)Artikel 23, lid 5, eerste alinea
Artikel 24
Artikel 20, lid 1, onder b)Artikel 25, lid 1
Artikel 20, lid 1, onder c)Artikel 25, lid 2
Artikel 20, lid 1, onder d)Artikel 29, lid 1, eerste alinea
Artikel 20, lid 1, onder e)Artikel 26, leden 1 en 2, artikel 27, lid 1, artikel 29, lid 1, tweede en derde alinea's
Artikel 20, lid 2Artikel 29, lid 2
Artikel 20, lid 3Artikel 23, lid 5, tweede alinea
Artikel 20, lid 4Artikel 29, lid 4
Artikel 28
Artikel 30
Artikel 31
Artikel 32
Artikel 33
Artikel 21, leden 1 tot 9Artikel 34, leden 1 tot 9, eerste tot derde alinea
Artikel 34, lid 9, vierde alinea
Artikel 21, leden 10 tot 12Artikel 34, leden 10 tot 12
Artikel 22, lid 1Artikel 35, lid 1
Artikel 35, lid 2
Artikel 35, lid 3
Artikel 22, lid 2Artikel 35, lid 4
Artikel 23Artikel 36
Artikel 37
Artikel 40
Artikel 24, lid 1
Artikel 24, lid 2Artikel 41
Artikel 24, lid 3
Artikel 25, lid 1Artikel 42
Artikel 25, lid 2
Artikel 26Artikel 43
Artikel 27, leden 1 en 2Artikel 44, leden 1 en 2
Artikel 27, lid 3
Artikel 45
Artikel 28Artikel 46
Artikel 47
Artikel 48
Artikel 29Artikel 49

Verordening (EG) nr. 1560/2003Deze verordening
Artikel 11, lid 1
Artikel 13, lid 1Artikel 17, lid 2, eerste alinea
Artikel 13, lid 2Artikel 17, lid 2, tweede alinea
Artikel 13, lid 3Artikel 17, lid 2, derde alinea
Artikel 13, lid 4Artikel 17, lid 2, eerste alinea
Artikel 14Artikel 37
Artikel 17, lid 1Artikelen 9, 10, 17, lid 2, eerste alinea
Artikel 17, lid 2Artikel 34, lid 3


🡹


BIJLAGE I


Formule voor de referentiesleutel in de zin van artikel 35 van de verordening:


BevolkingseffectLS =   35

BBP-effectLS = 36

AandeelLS = 50 % BevolkingseffectLS + 50 % BBP-effectLS


BIJLAGE II

Concordantietabel

Verordening (EU) nr. 604/2013Deze verordening
Artikel 1Artikel 1
Artikel 2, inleidende formuleringArtikel 2, inleidende formulering
Artikel 2, onder a) tot n)Artikel 2, onder a) tot n)
-Artikel 2, onder o), p), q) en r)
Artikel 3, leden 1 en 2Artikel 3, leden 1 en 2
Artikel 3, lid 3-
-Artikel 3, leden 3, 4 en 5
-Artikelen 4 en 5
Artikel 4, lid 1, inleidende formuleringArtikel 6, lid 1, inleidende formulering
-Artikel 6, lid 1, onder a)
Artikel 4, lid 1, onder a)Artikel 6, lid 1, onder b)
Artikel 4, lid 1, onder b)Artikel 6, lid 1, onder c)
Artikel 4, lid 1, onder c)Artikel 6, lid 1, onder d)
Artikel 4, lid 1, onder d)Artikel 6, lid 1, onder e)
Artikel 4, lid 1, onder e)Artikel 6, lid 1, onder f)
-Artikel 6, lid 1, onder g)
Artikel 4, lid 1, onder f)Artikel 6, lid 1, onder h)
-Artikel 6, lid 1, onder i)
Artikel 4, leden 2 en 3Artikel 6, leden 2 en 3
Artikel 5, lid 1Artikel 7, lid 1
Artikel 5, lid 2-
Artikel 5, lid 3Artikel 7, lid 2
Artikel 5, lid 4Artikel 7, lid 3
Artikel 5, lid 5Artikel 7, lid 4
Aricle 5, lid 6Artikel 7, lid 5
Artikel 6, leden 1, 2 en 3Artikel 8, leden 1, 2 en 3
-Artikel 8, lid 4
Artikel 6, lid 4Artikel 8, lid 5
Artikel 6, lid 5Artikel 8, lid 6
Artikel 7, leden 1 en 2Artikel 9, leden 1 en 2
Artikel 7, lid 3-
-Artikel 10, lid 1
Artikel 8, lid 1Artikel 10, lid 2
Artikel 8, lid 2Artikel 10, lid 3
Artikel 8, lid 3Artikel 10, lid 4
Artikel 8, lid 4Artikel 10, lid 5
Artikel 8, lid 5Artikel 10, lid 6
Artikel 8, lid 6Artikel 10, lid 7
Artikel 9Artikel 11
Artikel 10Artikel 12
Artikel 11Artikel 13
Artikel 12, leden 1, 2 en 3Artikel 14, leden 1, 2 en 3
Artikel 12, lid 4-
Artikel 12, lid 5Artikel 14, lid 4
Artikel 13, lid 1Artikel 15
Artikel 13, lid 2-
Artikel 14, lid 1Artikel 16
Artikel 14, lid 2-
Artikel 15Artikel 17
Artikel 16Artikel 18
Artikel 17Artikel 19
Artikel 18, lid 1, inleidende formuleringArtikel 20, lid 1, inleidende formulering
Artikel 18, lid 1, onder a) tot d)Artikel 20, lid 1, onder a) tot d)
-Artikel 20, onder e
-Artikel 20, leden 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Artikel 18, lid 2-
Artikel 19-
Artikel 20, leden 1, 2, 3 en 4Artikel 21, leden 1, 2, 3 en 4
Artikel 20, lid 5, eerste alineaArtikel 21, lid 5, eerste alinea
Artikel 20, lid 5, tweede en derde alinea-
-Artikel 22
-Artikel 23
Artikel 21, lid 1Artikel 24, lid 1
Artikel 21, lid 2-
Artikel 21, lid 3Artikel 24, lid 2
Artikel 22, lid 1Artikel 25, lid 1
-Artikel 25, lid 2
Artikel 22, lid 2Artikel 25, lid 3
Artikel 22, lid 3Artikel 25, lid 4
Artikel 22, lid 4Artikel 25, lid 5
Artikel 22, lid 5Artikel 25, lid 6
Artikel 22, lid 6-
Artikel 22, lid 7Artikel 25, lid 7
Artikel 23, lid 1Artikel 26, lid 1
Artikel 23, lid 2-
Artikel 23, lid 3-
Artikel 23, lid 4Artikel 26, lid 2
-Artikel 26, lid 3
-Artikel 26, lid 4
Artikel 24-
Artikel 25-
Artikel 26, lid 1Artikel 27, leden 1 en 3
-Artikel 27, lid 2
Artikel 26, lid 3Artikel 27, lid 4
Artikel 27, leden 1, 2 en 3Artikel 28, leden 1, 2 en 3
Artikel 27, lid 4-
-Artikel 28, lid 4
-Artikel 28, lid 5
Artikel 27, lid 5Artikel 28, lid 6
Artikel 27, lid 6Artikel 28, lid 7
Artikel 28Artikel 29
Artikel 29, lid 1Artikel 30, lid 1
Artikel 29, lid 2-
Artikel 29, lid 3Artikel 30, lid 2
Artikel 29, lid 4Artikel 30, lid 3
Artikel 30Artikel 31
Artikel 31Artikel 32
Artikel 32Artikel 33
Artikel 33-
-Artikel 34
-Artikel 35
-Artikel 36
-Artikel 37
-Artikel 38
-Artikel 39
-Artikel 40
-Artikel 41
-Artikel 42
-Artikel 43
-Artikel 44
-Artikel 45
Artikel 34, leden 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7Artikel 46, leden 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Artikel 34, lid 8-
Artikel 34, lid 9-
Artikel 34, lid 10Artikel 46, lid 8
Artikel 34, lid 11-
Artikel 34, lid 12-
Artikel 35Artikel 47
Artikel 36, leden 1 en 2Artikel 48, leden 1 en 2
Artikel 36, lid 3-
Artikel 36, lid 4-
Artikel 36, lid 5-
-Artikel 49
Artikel 37-
Artikel 38, lid 1, eerste alineaArtikel 50, lid 1
Artikel 38, lid 1, tweede alinea-
-Artikel 50, lid 2
-Artikel 50, lid 3
Artikel 39Artikel 51
Artikel 40Artikel 52
Artikel 41Artikel 53, eerste alinea
-Artikel 53, tweede alinea
Artikel 42Artikel 54
Artikel 43Artikel 55
Artikel 44Artikel 56
Artikel 45, leden 1, 2 en 3Artikel 57, leden 1, 2 en 3
-Artikel 57, lid 4
Artikel 45, lid 4Artikel 57, lid 5
Artikel 45, lid 5Artikel 57, lid 6
Artikel 46Artikel 58
Artikel 47Artikel 59
-Artikel 59, lid 2
Artikel 48Artikel 60
Artikel 49Artikel 61
Bijlage I-
Bijlage II-
-Bijlage I
-Bijlage II


FINANCIEEL MEMORANDUM

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

• Benaming van het voorstel/initiatief

Voorstel voor een verordening tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend (herschikking)

• Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur 37  

18 – Migratie en Binnenlandse Zaken

• Aard van het voorstel/initiatief

◻ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie 

◻ Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie 38  

✓ Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie 

◻ Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie 

• Doelstelling(en)

• De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

In de Europese migratieagenda (COM(2015)240 final) heeft de Commissie aangekondigd dat zij het Dublinsysteem zou evalueren en zou nagaan of een herziening van de juridische parameters van het Dublinsysteem vereist is om tot een billijkere verdeling van de asielzoekers in Europa te komen.

De crisis bracht aanzienlijke structurele zwakke punten en tekortkomingen aan het licht in de vormgeving en de uitvoering van het Europese asiel- en migratiebeleid, met inbegrip van het Dublinsysteem dat er niet op was berekend om de verantwoordelijkheid voor asielzoekers gedurende langere tijd in de EU te delen. Zoals opgemerkt in de conclusies van de Europese Raad van 18-19 februari 2016 en die van 17-18 maart 2016, is het tijd om vooruitgang te boeken met de hervorming van het bestaande EU-kader teneinde voor een menselijk en efficiënt asielbeleid te zorgen.

Op 6 april 2016 noemde de Commissie in haar mededeling "Naar een hervorming van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en een verbetering van de legale mogelijkheden om naar Europa te komen" (COM(2016) 197 final) het een prioriteit om een duurzaam en billijk stelsel tot stand te brengen voor het vaststellen van de voor asielzoekers verantwoordelijke lidstaat en zo te zorgen voor een hoge mate van solidariteit en een billijke verdeling van de verantwoordelijkheid tussen de lidstaten, door middel van een billijke toewijzing van asielzoekers. Zij heeft zich ertoe verbonden om de Dublinverordening te wijzigen door deze te stroomlijnen en met een billijk correctiemechanisme aan te vullen dan wel om tot een nieuw, op een permanente verdeelsleutel gebaseerd systeem te komen.

Een billijke toewijzing van asielzoekers zou het huidige financiële landschap aanzienlijk wijzigen en steun moet worden gegeven aan de uitbouw van de opvangcapaciteit, wat betreft zowel de infrastructuur als exploitatiekosten, vooral in de lidstaten die tot dusver niet te maken kregen met een hoog aantal asielzoekers.

• Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

Specifieke doelstelling nr.

1.3: Bescherming en solidariteit versterken

Betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

18.03 – Asiel en Migratie

De doelmatigheid en doeltreffendheid versterken van het systeem om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat in een lidstaat is ingediend door een onderdaan van een derde land.

De solidariteit en billijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de lidstaten versterken.

• Verwachte resulta(a)t(en) en gevolg(en)

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben op de begunstigden/doelgroepen.

De lidstaten en de Europese Unie als geheel zullen baat vinden bij een verbetering van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gestroomlijnde Dublinverordening, die ook hanteerbaar is bij grote toestromen van onderdanen van een derde land. Lidstaten met een onevenredig aantal verzoeken waarvoor ze verantwoordelijk zouden zijn, zullen hun voordeel doen met een correctiemechanisme voor toewijzing, waarmee de bijzondere druk wordt verlicht waaronder ze staan en dat hen in staat zal stellen de achterstand bij de behandeling van verzoeken weg te werken.

Verzoekers om internationale bescherming zullen te maken krijgen met een doelmatiger en sneller systeem om de verantwoordelijke lidstaat te bepalen, zodat zij sneller toegang zullen kunnen krijgen tot een asielprocedure en de behandeling ten gronde van een verzoek zal plaatsvinden door één welbepaalde lidstaat.

De verwachting is dat de opvangcapaciteit zal worden uitgebreid, met name in de lidstaten die nog niet te maken kregen met een groot aantal asielzoekers. Ook zouden lidstaten steun krijgen om voeding en basishulp te verstrekken aan de overgedragen asielzoekers.

• Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

Het opzetten en laten functioneren van het geautomatiseerde systeem binnen zes maanden vanaf de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Aantal overgedragen verzoekers om internationale bescherming.

Aantal opvangplaatsen dat gedeeltelijk wordt gesteund met de bijkomende financiering die het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) zal toekennen voor de tenuitvoerlegging van dit voorstel in de periode 2017-2020.

Het aantal overgedragen asielzoekers dat jaarlijks bijstand krijgt in het kader van de door het AMIF voor de tenuitvoerlegging van dit voorstel toe te kennen bijkomende financiering.

• Motivering van het voorstel/initiatief

• Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Met het voorstel wordt beoogd:

• de capaciteit van het Dublinsysteem te versterken om doelmatig en doeltreffend te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming, door de criteria en mechanismen voor het bepalen van de verantwoordelijke lidstaat te stroomlijnen;

• bij te dragen aan het voorkomen van secundaire bewegingen binnen de EU, met inbegrip van het ontmoedigen van misbruik en asieltoerisme;

• te zorgen voor een sterke mate van solidariteit en een billijke verdeling van de verantwoordelijkheden door een correctiemechanisme voor toewijzing op te zetten dat wordt geactiveerd in gevallen waarin een lidstaat een onevenredig aantal verzoeken te behandelen krijgt waarvoor hij verantwoordelijk zou zijn.

• Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

De vaststelling van criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten is ingediend, kan niet worden verwezenlijkt door de lidstaten die afzonderlijk handelen, en kan alleen op Unieniveau worden verwezenlijkt.

De toegevoegde waarde van dit voorstel is de stroomlijning en de versterking van de slagkracht van de bestaande Dublinverordening en het feit dat wordt voorzien in een billijk correctiemechanisme dat ten behoeve van een lidstaat wordt toegepast in een periode dat die lidstaat onder onevenredige druk staat.

• Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

De conclusie van de evaluatie van de Commissie was dat het bestaande Dublinsysteem niet voldoet. Een en ander vergt een aantal veranderingen met het oog op de stroomlijning en versterking van de doelmatigheid van het systeem.

Het Dublinsysteem was niet ontworpen als een instrument voor solidariteit en het delen van verantwoordelijkheid. De migratiecrisis heeft deze tekortkoming aan het licht gebracht, hetgeen ervoor pleit om een correctiemechanisme voor toewijzing in het voorstel op te nemen.

• Verenigbaarheid en eventuele synergie met andere passende instrumenten

1. Kosten overdrachten:

In het voorliggende voorstel heeft de lidstaat die de overdracht naar de lidstaat van toewijzing verricht, recht op een vast bedrag van 500 EUR per overgedragen persoon, bedrag dat via gedeeld beheer met AMIF ten uitvoer dient te worden gelegd.

AMIF biedt thans reeds de mogelijkheid om verzoekers om internationale bescherming op basis van vrijwilligheid over te dragen in het kader van het nationale programma van elke lidstaat (de artikelen 7 en 18 van Verordening (EU) nr. 516/2014).

Op grond van besluiten van de Raad (2015/1523 en 2015/1601) tot vaststelling van voorlopige maatregelen op het gebied van internationale bescherming ten gunste van Italië en Griekenland, dienen 160 000 onderdanen van een derde land tegen 26 september 2017 te worden overgedragen. Dit voorstel laat de tenuitvoerlegging van die besluiten onverlet.

Passende mechanismen zullen worden opgezet om de synergie-effecten te versterken en om overlappingen tussen het nieuwe voorstel en de reeds bestaande instrumenten te voorkomen.

2. Instelling en technisch onderhoud van een geautomatiseerd IT-systeem voor de toewijzing van asielzoekers:

Het Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (eu-LISA) zal worden belast met de voorbereiding, ontwikkeling en het operationele beheer van het geautomatiseerde IT-systeem voor de toewijzing van de asielzoekers.

3. Uitbreiding van de opvangcapaciteit:

Om de tenuitvoerlegging van deze verordening te ondersteunen, zou bijkomende opvangcapaciteit nodig zijn, met name in de lidstaten die tot dusver nog niet te maken kregen met een groot aantal asielzoekers.

4. Verstrekking van voeding en basisdiensten aan de overgedragen asielzoekers:

Om de tenuitvoerlegging van deze verordening te ondersteunen, zou steun nodig zijn om voeding en basisdiensten aan de overgedragen asielzoekers te verstrekken.


• Duur en financiële gevolgen

◻ Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

• ◻    Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

• ◻    Financiële gevolgen vanaf 2016 tot en met 2020

✓ Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

• Uitvoering met een opstartperiode vanaf 2017 tot en met 2020,

• gevolgd door een volledige uitvoering.

• Beheersvorm(en)

◻ Direct beheer door de Commissie

• ◻ door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;

• ◻    door de uitvoerende agentschappen;

✓ Gedeeld beheer met de lidstaten

✓ Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken te delegeren aan:

• ◻ derde landen of de door hen aangewezen organen;

• ◻ internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

• ◻ de EIB en het Europees Investeringsfonds;

• ✓de in de artikelen 208 en 209 van het Financieel Reglement bedoelde organen;

• ◻ publiekrechtelijke organen;

• ◻ privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij voldoende financiële garanties bieden;

• ◻ privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die voldoende financiële garanties bieden;

• ◻ personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.

• Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen

De overdrachten en ondersteuning voor opvangcapaciteit en lopende uitgaven zullen onder gedeeld beheer met AMIF vallen.

De oprichting en het technische onderhoud van het IT-systeem zal worden toevertrouwd aan eu-LISA (indirect beheer) en de daarmee verband houdende kosten zijn door dit voorstel gedekt.

BEHEERSMAATREGELEN

Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Uiterlijk twee jaar na de inwerkingtreding van deze verordening dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad verslag uit te brengen over de toepassing van deze verordening en dient zij eventueel de noodzakelijke wijzigingen voor te stellen. De lidstaten dienen de Commissie uiterlijk zes maanden vóór die datum alle gegevens te verstrekken die relevant zijn voor de opstelling van dit verslag.

Na de indiening van dat verslag brengt de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad verslag uit over de toepassing van deze verordening op hetzelfde moment dat zij de in artikel 40 van Verordening (EU) nr. 603/2013 bedoelde verslagen over de tenuitvoerlegging van het Eurodac-systeem indient.

Voor gedeeld beheer is een samenhangend en doeltreffend kader voor verslaglegging, toezicht en evaluatie voorhanden. Voor elk nationaal programma moeten de lidstaten een toezichtcomité oprichten, waarin de Commissie een adviserende rol vervult.

De lidstaten zullen jaarlijks verslag uitbrengen over de uitvoering van het meerjarig programma. Deze verslagen zijn een voorwaarde voor de jaarlijkse uitbetalingen in het kader van de procedure voor de goedkeuring van de rekeningen, zoals vastgesteld bij Verordening (EU) nr. 514/2014.

Uiterlijk op 30 juni 2018 zal de Commissie, overeenkomstig artikel 57, lid 2, van Verordening (EU) nr. 514/2014, een tussentijds evaluatieverslag over de uitvoering van het AMIF indienen, waarin ook de tenuitvoerlegging van de door deze Verordening beschikbaar gestelde financiële middelen aan bod zal komen.

Daarnaast zal de Commissie uiterlijk op 30 juni 2024 een verslag over de evaluatie achteraf indienen over de gevolgen van de tenuitvoerlegging van AMIF voor de ontwikkeling van de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht, met inbegrip van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel.

Voor de oprichting en het technische onderhoud van het IT-systeem (indirect beheer) zal eu-LISA op geregelde tijdstippen verslag uitbrengen over de vooruitgang die is geboekt. Voor het Agentschap gelden eisen inzake regelmatige monitoring en verslaglegging. De raad van bestuur van het Agentschap keurt vóór 31 maart van elk jaar een geconsolideerd jaarlijks verslag over de activiteiten van het Agentschap in het voorafgaande jaar goed en zendt dit uiterlijk op 15 juni aan het Europees Parlement, de Raad, de Commissie, het Europees Economisch en Sociaal Comité en de Rekenkamer. Dit verslag wordt openbaar gemaakt. Om de drie jaar voert de Commissie een evaluatie uit in overeenstemming met de evaluatiecriteria van de richtsnoeren van de Commissie, om met name de impact, de doeltreffendheid en de efficiëntie van de activiteiten van het Agentschap en de werkmethoden ervan te beoordelen in het licht van de doelstellingen, het mandaat en de taken van het Agentschap. Deze evaluatie richt zich in het bijzonder op de vraag of het mandaat van het Agentschap moet worden gewijzigd, en op de financiële gevolgen van dergelijke wijzigingen.

• Beheers- en controlesysteem

• Mogelijke risico's

DG HOME heeft niet te kampen met een groot foutenrisico in zijn uitgavenprogramma's. Dit blijkt onder meer uit het feit dat er in de opeenvolgende jaarverslagen van de Rekenkamer geen materiële bevindingen voorkomen, alsmede uit het feit dat er in de laatste jaarlijkse activiteitenverslagen van DG HOME geen restfoutenpercentage van meer dan 2% werd vastgesteld.

Het beheers- en controlesysteem is in overeenstemming met de algemene vereisten die voor de onder het gemeenschappelijk strategisch kader vallende fondsen zijn vastgesteld, en voldoet volledig aan de vereisten van het Financieel Reglement.

Door de meerjarige programmering en de jaarlijkse goedkeuring op basis van de betalingen door de verantwoordelijke instantie zullen de subsidiabiliteitsperioden in overeenstemming worden gebracht met de jaarrekeningen van de Commissie.

In het kader van de controles op het eerste niveau verricht de verantwoordelijke instantie controles ter plaatse, die haar beheersverklaring ondersteunen.

Door het gebruik van vaste bedragen (vereenvoudigde kostenoptie) voor de overdrachten wordt het risico van fouten van de verantwoordelijke instantie bij de tenuitvoerlegging van dit besluit nog verder gereduceerd.

• Informatie over het ingestelde systeem voor interne controle

DG HOME zal niet alleen alle voorgeschreven controlemechanismen toepassen, maar ook haar fraudebestrijdingsstrategie, die op 9 april 2013 is goedgekeurd. Deze strategie werd ontwikkeld in aansluiting bij de op 24 juni 2011 goedgekeurde nieuwe fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie (CAFS), zodat zij onder meer borgt dat interne controles tegen fraude volledig in overeenstemming zijn met de CAFS en dat haar aanpak in frauderisicobeheer erop gericht is frauderisico's te onderkennen en daarop passend te reageren.

Voorts heeft DG HOME op 4 november 2015 een auditstrategie vastgesteld voor het onderdeel gedeeld beheer van AMIF en het Fonds voor interne veiligheid (ISF). Een controlestrategie voor met AMIF/ISF gedeeld beheer wordt momenteel uitgewerkt door DG HOME. Deze strategie zal alle controles omvatten die nodig zijn voor het beheer van de nationale programma's in het kader van AMIF en ISF.

• Raming van de kosten en baten van de controles en evaluatie van het verwachte foutenrisico

De kosten van de controles zijn verwaarloosbaar en het foutenrisico is zeer laag.

• Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

Wat het gedeelde beheer betreft, moeten de lidstaten, overeenkomstig artikel 5 van Verordening (EU) nr. 514/2014, fraudepreventiemaatregelen nemen die doeltreffend zijn en in verhouding staan tot de vastgestelde frauderisico's.

Wat het indirecte beheer betreft, de maatregelen ter bestrijding van fraude zijn vastgesteld in artikel 35 van Verordening (EU) nr. 1077/2011, waarin het volgende is bepaald:

1. Met het oog op de bestrijding van fraude, corruptie en andere onwettige activiteiten is Verordening (EG) nr. 1073/1999 van toepassing.

2. Het Agentschap treedt toe tot het Interinstitutioneel Akkoord betreffende de interne onderzoeken verricht door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en stelt onverwijld de dienovereenkomstige voorschriften vast, die op alle personeelsleden van het Agentschap van toepassing zijn.

3. De financieringsbesluiten, alsmede de uitvoeringsovereenkomsten en voorschriften die uit die besluiten voortvloeien, bepalen uitdrukkelijk dat de Rekenkamer en het OLAF, indien nodig, bij de begunstigden van de middelen van het Agentschap en bij de tussenpersonen die deze middelen verdelen, tot controle ter plaatse kunnen overgaan.

Overeenkomstig deze bepaling heeft de raad van bestuur van het Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht op 28 juni 2012 een besluit vastgesteld betreffende de voorwaarden voor interne onderzoeken in verband met preventie van fraude, corruptie en elke andere onwettige activiteit waardoor de financiële belangen van de Unie worden geschaad.

Ook zal de fraudebestrijdingsstrategie van de Commissie van toepassing zijn.

GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

• Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort
uitgave
Bijdrage
3 Veiligheid en burgerschapGK/NGK 39van EVA-Staten 40

van kandidaat-lidstaten 41

van derde landenin de zin van artikel 21, lid 2, onder b), van het Financieel Reglement
18.030101 - Versterking en ontwikkeling van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en bevordering van solidariteit en billijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de lidstaten

GKNEENNEENJA*JA
18.0207 - Het Europees Agentschap voor het operationele beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en rechtGKNEENNEENJA*NEEN

* Mogelijke bijdrage van de geassocieerde Schengenlanden indien deze aan het nieuwe Dublinsysteem zouden deelnemen.

• Geraamde gevolgen voor de uitgaven

• Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel kader
kader
Nummer3 Veiligheid en burgerschap

COMMISSIEJaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Volgende jarenTOTAAL
• Beleidskredieten
Nummer begrotingsonderdeel: 18.030101Vastleggingen(1)4454604604601825
Betalingen(2)33,3261,35457,35460

6131825

Nummer begrotingsonderdeel: 18.0207Vastleggingen(1a)1,7500,9830,1350,7353,603
Betalingen(2a)1,7500,9830,1350,7353,603
Uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten 42  

Nummer begrotingsonderdeel(3)
TOTAAL kredieten
voor de COMMISSIE
Vastleggingen= 1+1a +3
446,75460,983460,135460,7351828,603
Betalingen= 2+2a

+3
35,05262,333457,485460,735

6131828,603

TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 3
van het meerjarig financieel kader
Vastleggingen= 4+ 6
446,75460,983460,135460,7351828,603
Betalingen= 5+ 6
35,05262,333457,485460,735

6131828,603

Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:

• TOTAAL beleidskredieten
Vastleggingen(4)
Betalingen(5)
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten
(6)
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 t/m 4
van het meerjarig financieel kader
(Referentiebedrag)
Vastleggingen= 4+ 6
446,75460,983460,135460,7351828,603
Betalingen= 5+ 6
35,05262,333457,485460,735

6131828,603


Rubriek van het meerjarig financieel kader
kader
5"Administratieve uitgaven"

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de impact weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
COMMISSIE
• Personele middelen
0,5360,5360,5360,5362,144
• Andere administratieve uitgaven
0,060,060,030,030,18
TOTAALKredieten0,5960,5960,5660,5662,324

TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 5
van het meerjarig financieel kader 
(Totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,5960,5960,5660,5662,324

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Volgende jarenTOTAAL
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 t/m 5van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen447,346461,579460,701461,3011830,927    
Betalingen35,646262,929458,051460735,5666131830,927

• Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

• ◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

• ☑    Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:


Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Jaar
2021
TOTAAL
OUTPUTS
Soort 43

Gem. kostenNeenKostenNeenKostenNeenKostenNeenKostenNeenKostenNeenKostenNeenKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 44
- Output
IT-systeem en -onderhoudn.v.t.11,75010,98310,13510,7353,603
- Output
Overdrachten0,000515000075200000100200000100200000100375
- Output
Opvangplaatsen0,00250000100100
- Output
Lopende kosten0,00181500002702000003602000003602000003601350
TOTALE KOSTEN446,75460,983460,135460,7351828,603


• Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

• Samenvatting

• ◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

• ✓    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de impact weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 5
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen0,5360,5360,5360,5362,144
Andere administratieve uitgaven0,060,060,030,030,18
Subtotaal RUBRIEK 5
van het meerjarig financieel kader
0,5960,5960,5660,5662,324

Buiten RUBRIEK 5 45
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere
administratie uitgaven
Subtotaal
buiten RUBRIEK 5
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL0,5960,5960,5660,5662,324

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure, met inachtneming van de budgettaire beperkingen, aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

1.1.1.1.Geraamde personeelsbehoeften

• ◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

• ✓    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar 2019Jaar 2020Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de impact weer te geven (zie punt 1.6)
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
18 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)4444
XX 01 01 02 (delegaties)
XX 01 05 01 (onderzoek door derden)
10 01 05 01 (eigen onderzoek)
• Extern personeel (in voltijdsequivalenten (VTE)) 46

XX 01 02 01 (AC, END, INT van de "totale financiële middelen")
XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties)
XX 01 04 jj  47

- zetel

- delegaties
XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden)
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL4444

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure, met inachtneming van de budgettaire beperkingen, aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelOndersteuning en verwerking van en toezicht op de tenuitvoerlegging van dit voorstel, in hoofdzaak wat betreft de overdracht van verzoekers om internationale bescherming.
Extern personeeln.v.t.

• Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

• ✓    De financiële behoeften zijn verenigbaar met het huidige meerjarig financieel kader, maar eventueel moet een beroep worden gedaan op speciale instrumenten als omschreven in Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013. 48

• ◻    Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarig financieel kader.

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

[…]

• ◻    Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarig financieel kader

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

[…]

• Bijdragen van derden

• ✓ Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

• ✓ Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd*:

Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2017
Jaar
2018
Jaar
2019
Jaar
2020
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de impact weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron p.m.p.m.p.m.p.m.p.m.
TOTAAL medegefinancierde kredietenp.m.p.m.p.m.p.m.p.m.

* Mogelijke bijdrage van de geassocieerde Schengenlanden indien deze aan het nieuwe Dublinsysteem zouden deelnemen

(1) COM(2016) 197 final.
(2) Zie bijvoorbeeld de resoluties van het Europees Parlement van 12 april 2016 over de situatie in het Middellandse Zeegebied en de noodzaak van een holistische EU-aanpak van migratie (2015/2095(INI)) en van 10 september 2015 over migratie en vluchtelingen in Europa (2015/2833 (RSP)).
(3) EUCO 19.2.2016, SN 16/16.
(4) Zie verder punt 3.4 "Raadpleging van belanghebbenden".
(5) C(2016) 871 final.
(6) Besluit (EU) 2015/1523 van de Raad van 14 september 2015 en Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad van 22 september.
(7) COM (2016) 165 en COM (2016) 222 .
(8) COM (2015) 450.
(9) COM (2014) 382.
(10) COM(2015) 240.
(11) Overeenkomst tussen Denemarken en de Europese Gemeenschap betreffende de criteria en instrumenten om te bepalen welke staat verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat wordt ingediend in Denemarken of een andere lidstaat van de Europese Unie en "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van de Overeenkomst van Dublin (PB L 66 van 8.3.2006, blz. 38).
(12) Protocol tussen de Europese Gemeenschap, de Zwitserse Bondsstaat en het Vorstendom Liechtenstein bij de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de criteria en mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat of in Zwitserland wordt ingediend (gesloten op 24.10.2008, PB L 161 van 24.6.2009, blz. 8) en Protocol bij de Overeenkomst tussen de Gemeenschap, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen betreffende de criteria en de mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat, in IJsland of in Noorwegen wordt ingediend (PB L 93 van 3.4.2001).
(13) De evaluatie- en uitvoeringsverslagen zijn te vinden op: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/asylum/examination-of-applicants/index_en.htm.
(14)

   De evaluatie was gebaseerd op deskresearch, kwantitatieve analyse en overleg met juridische/beleidsadviseurs in 19 staten (BE, BG, CH, CY, EL, FR, HR, HU, IT, LT, LV, MT, NL, NO, PL, RO, SE, SI, SK). Van de 12 andere staten die aan de Dublin III-verordening deelnemen, werd niet tijdig genoeg informatie ontvangen om deze in het verslag te kunnen opnemen.

(15)

   Een brede groep van belanghebbenden werd geraadpleegd, waaronder: Dublineenheden in nationale asieldiensten, juridische/beleidsadviseurs, ngo’s, advocaten/wettelijke vertegenwoordigers, beroeps- en toetsingsinstanties, rechtshandhavingsinstanties, bewaringsinstanties, personen die internationale bescherming vragen en/of genieten. In totaal vonden 142 gesprekken plaats. In 15 staten (AT, BE, DE, EL, FR, HU, LU, IT, MT, NL, NO, PL, SE, UK, CH) waren er bezoeken ter plaatse, terwijl in 16 staten (BG, CY, CZ, DK, EE, ES, FI, HR, IE, LT, LV, PT, RO, SI, SK, LI) telefonische gesprekken werden gevoerd.

(16) Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 (PB L 347 van 20.12.2013, blz. 884).
(17) PB L 50 van 25.2.2003, blz. 1.
(18) Verordening (EU) nr. 604/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend (PB L 180 van 29.6.2013, blz. 31).
(19) PB L 132 van 29.5.2010, blz. 11.
(20) Richtlijn 2011/95/EU van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2011 inzake normen voor de erkenning van onderdanen van derde landen of staatlozen als personen die internationale bescherming genieten, voor een uniforme status voor vluchtelingen of voor personen die in aanmerking komen voor subsidiaire bescherming, en voor de inhoud van de verleende bescherming (PB L 337 van 20.12.2011, blz. 9).
(21) Zie bladzijde 96 van dit Publicatieblad. Richtlijn 2013/33/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot vaststelling van normen voor de opvang van verzoekers om internationale bescherming (PB L 180 van 29.6.2013, blz. 96).
(22) Zie bladzijde 60 van dit Publicatieblad. Richtlijn 2013/32/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende gemeenschappelijke procedures voor de toekenning en intrekking van de internationale bescherming (PB L 180 van 29.6.2013, blz. 60).
(23) Verordening (EU) nr. 1077/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 tot oprichting van een Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (PB L 286 van 1.11.2011, blz. 1).
(24) PB L 222 van 5.9.2003, blz. 3.
(25) PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.
(26) Zie bladzijde 1 van dit Publicatieblad. Verordening (EU) nr. 603/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 26 juni 2013 betreffende de instelling van „Eurodac” voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van Verordening (EU) nr. 604/2013 tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend en betreffende verzoeken van rechtshandhavingsinstanties van de lidstaten en Europol om vergelijkingen van Eurodac-gegevens ten behoeve van rechtshandhaving, en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1077/2011 tot oprichting van een Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (PB L 180 van 29.6.2013, blz. 1).
(27) Verordening (EG) nr. 767/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende het Visuminformatiesysteem (VIS) en de uitwisseling tussen de lidstaten van gegevens op het gebied van visa voor kort verblijf (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 60).
(28) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(29) Verordening (EG) nr. 810/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot vaststelling van een gemeenschappelijke visumcode (Visumcode) (PB L 243 van 15.9.2009, blz. 1).
(30) PB L 348 van 24.12.2008, blz. 98.
(31) Verordening (EG) nr. 862/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 betreffende communautaire statistieken over migratie en internationale bescherming (PB L 199 van 31.7.2007, blz. 23).
(32) Verordening (EG) nr. 2725/2000 van de Raad van 11 december 2000 betreffende de instelling van "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van de Overeenkomst van Dublin (PB L 316 van 15.12.2000, blz. 1).
(33) Richtlijn 2003/9/EG van de Raad van 27 januari 2003 tot vaststelling van minimumnormen voor de opvang van asielzoekers in de lidstaten (PB L 31 van 6.2.2003, blz. 18).
(34) Richtlijn 2005/85/EG van de Raad van 1 december 2005 betreffende minimumnormen voor de procedures in de lidstaten voor de toekenning of intrekking van de vluchtelingenstatus (PB L 326 van 13.12.2005, blz. 13).
(35) Voor drie lidstaten hangt de deelname af van de uitoefening van rechten conform het bepaalde in de desbetreffende protocollen en andere instrumenten.
(36) Voor drie lidstaten hangt de deelname af van de uitoefening van rechten conform het bepaalde in de desbetreffende protocollen en andere instrumenten.
(37) ABM: activity-based management; ABB: activity-based budgeting.
(38) In de zin van artikel 54, lid 2, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
(39) GK = gesplitste kredieten, NGK = niet-gesplitste kredieten.
(40) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(41) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
(42) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van EU-programma's en/of -acties (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(43) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(44) Zoals beschreven in punt 1.4.2. "Specifieke doelstelling(en)…".
(45) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van EU-programma's en/of -acties (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(46) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(47) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
(48) Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 (PB L 347 van 20.12.2013, blz. 884).