Bijlagen bij COM(2016)276 - Vierde verslag over de vooruitgang van Kosovo* met de uitvoering van de vereisten van het stappenplan voor visumliberalisering

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I, deel 2, naar bijlage II, deel 4, van deze verordening. Zoals is bepaald in het stappenplan heeft deze wijziging enkel betrekking op houders van een biometrisch paspoort dat voldoet aan de normen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) en aan de EU-normen voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in reisdocumenten 15 .

Na het voorleggen van dit wetsvoorstel zal de Commissie actief blijven toezien op de ratificering door Kosovo van de overeenkomst inzake grensafbakening met Montenegro en de verdere ontwikkelingen inzake de staat van dienst in de strijd tegen georganiseerde misdaad en corruptie.

Via het monitoringmechanisme na visumliberalisering 16 , het stabilisatie- en associatieproces, en zo nodig ad-hocmechanismen voor follow-up, zal worden toegezien op de vorderingen die Kosovo boekt ten aanzien van de voorwaarden van de vier blokken van het visumstappenplan, en op de ontwikkelingen inzake re-integratie en overname. Kosovo moet zorgen voor doeltreffende maatregelen om misbruik van de visumvrijstelling te voorkomen. Kosovo moet onder meer gerichte voorlichtingscampagnes organiseren om de rechten en plichten in verband met visumvrij reizen naar het Schengengebied en de voorschriften betreffende toegang tot de EU-arbeidsmarkt te verduidelijken. De Commissie zal toezicht blijven houden op de situatie en zal alles in het werk stellen om Kosovo te helpen bij de tenuitvoerlegging van de voorwaarden van het visumstappenplan.

(1)

* Deze benaming laat de standpunten over de status van Kosovo onverlet en is in overeenstemming met Resolutie 1244/1999 van de VN-Veiligheidsraad en het advies van het Internationaal Gerechtshof over de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

COM(2013) 66 final.

(2)

COM(2014) 488 final.

(3)

COM(2015) 906 final, vergezeld van SWD(2015) 706 final.

(4)

SWD(2016) 160 final.

(5)

Toegang tot huisvesting, door Kosovo beschouwd als een pushfactor, blijft de enige categorie diensten waarop alleen degenen die Kosovo hebben verlaten vóór juli 2010, een beroep op kunnen doen.

(6)

Deze secundaire wetgeving bestaat uit een administratieve instructie, een omzendbrief van het agentschap van de burgerlijke stand en operationele standaardprocedures over welke procedures moeten worden toegepast.

(7)

Wet 02/L-118.

(8)

Het verslag is beschikbaar via: http://president-ksgov.net/repository/docs/Final_Report.pdf .

(9)

Wet 05/L-094. De wijziging betreffende de duur van overplaatsingen trad in werking op 6 april 2016.

(10)

Uit de evaluatiemissie van maart 2016 bleek ook dat de overgeplaatste rechters met wie tijdens de missie werd gesproken, er zich persoonlijk toe verbonden in de hen toegewezen zaken een uitspraak te doen voordat hun detachering ten einde loopt.

(11)

Deze statistieken hebben enkel betrekking op nieuwe zaken die in 2015 begonnen.

(12)

Wet 05/L-092.

(13)

Bij Besluit nr. 05/75 wordt het ministerie van financiën geacht "deze beslissing uit te voeren".

(14)

Wet 05/L-019.

(15)

In het bijzonder Verordening (EG) nr. 2252/2004 van de Raad van 13 december 2004 betreffende normen voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in door de lidstaten afgegeven paspoorten en reisdocumenten (PB L 385 van 29.12.2004, blz. 1).

(16)

Verklaring van de Commissie over een evaluatiemechanisme van 8 november 2010, 2010/0137 (COD).