Bijlagen bij COM(2016)381 - Nieuwe agenda voor vaardigheden voor Europa: samenwerken ter versterking van het menselijk kapitaal, de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en het concurrentievermogen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage

Lijst van maatregelen en indicatief tijdschema

MaatregelTijdschema
De kwaliteit en relevantie van het ontwikkelen van vaardigheden verbeteren
De fundamenten versterken: basisvaardighedenVoorstel van de Commissie voor een aanbeveling van de Raad tot invoering van een vaardighedengarantie (zie COM(2016) 382)juni 2016
Veerkracht opbouwen: sleutelcompetenties en meer geavanceerde en complexe vaardighedenVoorstel van de Commissie tot herziening van de sleutelcompetenties voor een leven lang leren, met bijzondere aandacht voor het bevorderen van een ondernemingsgezinde instelling, en het bijbehorende Europese referentiekader4e kwartaal 2017
Beroepsonderwijs en opleiding tot een eerste keus makenVoorstellen van de Commissie die de modernisering van beroepsonderwijs en -opleiding ondersteunen, zoals de mogelijke herziening van het Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en -opleiding (Eqavet) en het Europees systeem voor overdracht van leerresultaten voor beroepsonderwijs en -opleiding (Ecvet)2e kwartaal 2017
Aansluiting vinden: aandacht voor digitale vaardighedenLancering van de coalitie voor digitale vaardigheden en baneneind 2016
Vaardigheden en kwalificaties beter zichtbaar en vergelijkbaar maken
De transparantie en vergelijkbaarheid van kwalificaties verbeterenVoorstel van de Commissie tot herziening van het Europees kwalificatiekader (zie COM(2016) 383)juni 2016
De vaardigheden en kwalificaties van migranten snel profilerenLancering van het "instrument voor het opstellen van een vaardigheidsprofiel van onderdanen van derde landen"juni 2016
Voortgang boeken bij de verzameling en analyse van informatie over vaardigheden, documentatie en geïnformeerde loopbaankeuzes
Betere keuzes mogelijk maken door betere informatie en analyseVoorstel van de Commissie tot herziening van het Europass-kader voor het verstrekken van betere diensten voor vaardigheden en kwalificaties3e kwartaal 2016
Betere keuzes mogelijk maken door betere informatie en analyseVerdere analyse en uitwisseling van beste praktijken voor de aanpak van kennisvluchteind 2016
De kwaliteit van de verzameling en analyse van informatie over vaardigheden in economische sectoren verbeterenLancering van een blauwdruk voor sectorale samenwerking op het gebied van vaardighedenjuni 2016
Beter inzicht krijgen in de prestaties van afgestudeerdenVoorstel van de Commissie voor een initiatief betreffende het volgen van afgestudeerden2e kwartaal 2017


(1) De term "vaardigheden" wordt gebruikt om in algemene zin te verwijzen naar wat een persoon weet, begrijpt en kan doen.
(2) De informatie in deze mededeling wordt onderbouwd in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie.
(3)

Lancering van een raadpleging over een Europese pijler van sociale rechten; COM(2016) 127.

(4) https://ec.europa.eu/jrc/digcomp/  
(5) https://ec.europa.eu/jrc/entrecomp  
(6)

Aanbeveling inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren; PB 2006/962/EG.

(7) Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en opleiding (1); PB 2009/C 155/01.
(8) Europees systeem voor studiepuntenoverdracht voor beroepsonderwijs en opleiding (Ecvet); PB 2009/C 155/02.
(9) Verslag over de digitale voortgang in Europa 2016; SWD(2016) 187.
(10) Uitvoeringsverordening (EU) 2015/983 van de Commissie van 24 juni 2015 betreffende de procedure voor de afgifte van de Europese beroepskaart en de toepassing van het waarschuwingsmechanisme overeenkomstig Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad; PB L 159 van 25.6.2015.
(11) Europese migratieagenda; COM(2015) 240 en Naar een hervorming van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en een verbetering van de legale mogelijkheden om naar Europa te komen; COM(2016) 197.
(12) Voorstel voor een richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan; COM(2016) 378.
(13) Aanbeveling tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren; PB 2008/C 111/01.
(14) De beginselen voor kwaliteitsborging op Europees niveau voor het algemeen vormend onderwijs zijn het onderwerp van een lopende discussie in het kader van ET 2020.
(15) Enkel communautair kader voor transparantie op het gebied van kwalificaties en competenties (Europass); PB 2241/2004/EG.
(16) Het volledige scala aan maatregelen ter ondersteuning van de integratie van onderdanen van derde landen wordt uiteengezet in het actieplan voor de integratie van onderdanen van derde landen: COM(2016) 377.
(17) Enkel communautair kader voor transparantie op het gebied van kwalificaties en competenties (Europass); PB 2241/2004/EG.
(18) De Commissie is in dialoog gegaan met specifieke sectoren en heeft aanwijzingen verzameld over tekorten aan vaardigheden en de potentiële impact ervan op werkgelegenheid, groei, innovatie en concurrentievermogen. Op basis van deze analyse en rekening houdend met het sterke engagement van beleidsverantwoordelijken en belanghebbenden op EU-niveau en nationaal niveau, zijn zes sectoren uitgekozen voor een proeffase.
(19) http://www.linkedpolicies.eu/pledge
(20) Richtlijn (EU) 2016/801 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van derdelanders met het oog op onderzoek, studie, stages, vrijwilligerswerk, scholierenuitwisseling, educatieve projecten of au-pairactiviteiten.
(21)

 Validatie van niet-formeel en informeel leren; PB 2012/C 398/01.

(22)

 Ondersteuning van groei en werkgelegenheid – een agenda voor de modernisering van de Europese hogeronderwijssystemen; COM(2011) 567 definitief.

(23) Strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding (ET 2020); PB 2009/C 119/2.
(24)

Nieuwe prioriteiten voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding; PB 2015/C 417/04.