Bijlagen bij JOIN(2016)31 - Elementen voor een EU-breed strategisch kader voor steun aan de hervorming van de veiligheidssector

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I bij het werkprogramma van de Commissie voor 2016 (COM(2015) 610 final).

(11)

     Conclusies van de Raad over het GVDB, Raad van de Europese Unie (document 8971/15, mei 2015).

(12)

     JOIN(2015) 17 final, Capaciteitsopbouw voor veiligheid en ontwikkeling – De partners in staat stellen crises te voorkomen en te beheersen.

(13)

     JOIN(2013) 30 final, De brede EU-aanpak van externe conflicten en crisissituaties.

(14)

     Een concept voor steun van de Europese Gemeenschap voor de hervorming van de veiligheidssector, Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement (SEC(2006) 658); en EU-concept voor EVDB-steun voor de hervorming van de veiligheidssector (Raad 12566/4/05), dat is opgesteld op basis van de Europese veiligheidsstrategie - Een veilig Europa in een betere wereld, aangenomen door de Europese Raad in december 2003.

(15)

     Gedeelde visie, gemeenschappelijke actie: Een sterker Europa – Een mondiale strategie van de Europese Unie voor buitenlands en veiligheidsbeleid, hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, juni 2016.

(16)

     COM(2015) 185 final, De Europese veiligheidsagenda.

(17)

     Bijvoorbeeld de overeenkomst tot "actualisering en modernisering van de richtlijnen voor rapportage over officiële ontwikkelingshulp op het gebied van uitgaven voor vrede en veiligheid"; zie het slotcommuniqué van de bijeenkomst op hoog niveau (OESO-DAC, 19 februari 2016).

(18)

     Voor de toepassing van deze mededeling valt humanitaire hulp niet onder crisisrespons.

(19)

     Zie document 8831/16 van de Raad.

(20)

     Hoewel de in deze gezamenlijke mededeling uiteengezette beginselen ook van toepassing zijn op de uitbreidingslanden, gaat het toetredingsproces gepaard met verschillende maatregelen en procedures om te verzekeren dat die landen voldoen aan de toetredingscriteria.

(21)

     Te beginnen met vrij zijn van gebrek, vrij zijn van angst en vrij zijn om te handelen voor eigen rekening.

(22)

     Zie de conclusies van de Raad over het Genderactieplan 2016-2020 (document 13201/15).

(23)

     Voor de toepassing van dit document wordt de veiligheidssector legitiem geacht als hij: i. internationaal erkende mensenrechten, de rechtsstaat en de democratische beginselen respecteert; ii. de beginselen van goed bestuur, transparantie, openheid, participatie, inclusiviteit en verantwoordingsplicht toepast; en iii. corruptie bestrijdt.

(24)

     Dit is overeenkomstig de artikelen 3 en 21, VEU, waarin wordt bepaald dat de Unie in haar betrekkingen met de rest van de wereld haar waarden en belangen moet handhaven en zich ervoor moet inzetten, zoals de democratie, de rechtsstaat, de universaliteit en de ondeelbaarheid van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden. Volgens het Verdrag van Lissabon moet het beleid van de EU, onder meer op het vlak van externe betrekkingen, in overeenstemming zijn met het EU-Handvest van de grondrechten.

(25)

     In het specifieke geval van de rechterlijke macht moet de scheiding der machten worden gewaarborgd zodat rechterlijke onafhankelijkheid verzekerd is en de rechtbanken niet ongepast worden beïnvloed door andere takken van de overheid of door particuliere of eenzijdige belangen.

(26)

     Zie Europese governance: een witboek (COM(2001) 428); twee andere beginselen van goed bestuur, doeltreffendheid en samenhang, worden vermeld onder respectievelijk doelstelling A en in hoofdstuk 3.

(27)

     S/RES/1325 (2000) van de VN-Veiligheidsraad; S/RES/2242 (2015) van de VN-Veiligheidsraad over vrouwen, vrede en veiligheid.

(28)

     Zoals beschreven in HORIZON 2020 - Werkprogramma 2016–2017, maatschappelijke uitdaging 7: Veilige samenlevingen – bescherming van de vrijheid en veiligheid van Europa en de Europese burgers, en maatschappelijke uitdaging 6: Europa in een veranderende wereld – inclusieve, innovatieve en reflectieve samenlevingen.

(29)

     Zie OESO-DAC: Verklaring van Parijs over de doeltreffendheid van ontwikkelingshulp (2005) en de Actieagenda van Accra (2008); Partnerschap van Busan voor doeltreffende ontwikkelingssamenwerking; vierde forum op hoog niveau over de doeltreffendheid van ontwikkelingshulp (Busan, Zuid-Korea, 29 november - 1 december 2011).

(30)

     Zie de gezamenlijke Guidance note on the use of Conflict Analysis in support of EU external action van de EDEO en de Commissie.

(31)

     Richtsnoeren voor begrotingssteun. Programmering, ontwerp en beheer – een moderne aanpak van begrotingssteun, werkdocument van het directoraat-generaal Ontwikkeling en samenwerking – EuropeAid, Europese Commissie, september 2012.

(32)

Bijvoorbeeld memoranda van overeenstemming, gezamenlijke verklaringen, overeenkomsten enz.

(33)

     COM(2010) 126, Humanitaire voedselhulp.

(34)

     Richtsnoeren inzake begrotingssteun: Programmering, ontwerp en beheer – een moderne aanpak van begrotingssteun, werkdocument van het directoraat-generaal Ontwikkeling en samenwerking – EuropeAid van de Europese Commissie, september 2012.

(35)

     JOIN(2015) 16.

(36)

     JOIN(2015) 17 final.

(37)

     EU-concept voor steun voor ontwapening, demobilisatie en re-integratie (DDR), goedgekeurd door de Commissie op 14 december 2006 en door de Raad van de Europese Unie op 11 december 2006.

(38)

     Document S/2004/616 van de VN-Veiligheidsraad.

(39)

     Conclusies van de Raad inzake de steun van de EU aan overgangsjustitie, 16 november 2015 (13576/15).

(40)

     Strategie van de EU ter bestrijding van de illegale accumulatie van en handel in handvuurwapens en lichte wapens (SALW) en munitie daarvoor, Conclusies van de Raad (5319/06).