Bijlagen bij COM(2016)587 - Connectiviteit voor een competitieve digitale eengemaakte markt - Naar een Europese gigabitmaatschappij

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE

Hoogwaardige internetverbindingen voor de digitale eengemaakte markt

InitiatiefActies en tijdlijn
Maatregelen m.b.t. het regelgevingskader
Wetgevingsvoorstel tot vaststelling van het Europese wetboek voor elektronische communicatieHet Europees Parlement en de Raad zetten vaart achter het wetgevende debat, zodat tegen eind 2017 een politiek akkoord wordt bereikt en de lidstaten dit ruim vóór 2020 kunnen uitvoeren.
Wetgevingsvoorstel tot oprichting van het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie
Ondersteunende en andere maatregelen
Strategische doelstellingen voor internetconnectiviteitDe Europese Raad en het Europees Parlement hechten vóór eind 2016 hun goedkeuring aan de strategische doelstellingen voor internetconnectiviteit in de digitale eengemaakte markt.
5G voor Europa: een actieplanVaststelling van een gemeenschappelijk tijdschema en een reeks maatregelen voor de gecoördineerde introductie van 5G-netwerken in Europa.
Breedbandfonds, voortbouwend op de CEF en het EFSIDe Commissie lanceert, in samenwerking met de Europese Investeringsbank, tegen eind 2016 een breedbandfonds.
Financieringsmogelijkheden voor de activiteiten m.b.t. de strategie voor de digitale eengemaakte marktDe Commissie buigt zich over een initiatief inzake financieringsmogelijkheden, inclusief het combineren van verschillende financieringsbronnen, voor Europese internetconnectiviteitsprojecten van gemeenschappelijk belang tot het jaar 2025.
Financiële programmering na 2020De Commissie maakt een afweging tussen enerzijds de behoefte aan voldoende budgettaire middelen om in het kader van de CEF de uitrol van breedband in onvoldoende ontsloten gebieden doeltreffend te financieren, en anderzijds de behoefte aan middelen uit de structuurfondsen om, eventueel met een indicatief aandeel, de digitale transformatie van de Europese economie en maatschappij te ondersteunen.
Wifi voor EuropaDe Commissie creëert een voucherregeling voor openbare wifi, gericht op overheden, die zo gratis wifiverbindingen kunnen aanbieden op plaatsen waar mensen samenkomen.
Nationale breedbandplannenTegen eind 2017 evalueren de lidstaten de voortgang van hun nationale breedbandplannen en actualiseren zij deze met een tijdhorizon tot 2025, overeenkomstig de strategische doelstellingen van deze mededeling en het 5G-actieplan.
Participatief breedbandplatformDe Commissie creëert, in samenwerking met het Comité van de Regio’s, tegen het einde van 2016 een participatief breedbandplatform om ervoor te zorgen dat publieke en private entiteiten in grote mate betrokken worden en met elkaar samenwerken om in breedband te investeren en vooruitgang te boeken bij de uitvoering van de nationale breedbandplannen.
EU-netwerk van adviesbureaus voor breedband op regionaal/nationaal niveau.Oprichting en ondersteuning, tegen eind 2016, van het EU-netwerk van adviesbureaus voor breedband op regionaal/nationaal niveau door de lidstaten en regio’s.
Evaluatie van de richtlijn ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronischecommunicatienetwerken met hoge snelheid en richtsnoeren ter bevordering van beste praktijkenDe Commissie evalueert uiterlijk in juli 2018 de tenuitvoerlegging van de richtlijn ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronischecommunicatienetwerken met hoge snelheid, beoordeelt de impact op de kosten van door de EU gefinancierde breedbandprojecten en geeft richtsnoeren ter bevordering van beste praktijken.
StaatssteunDe Commissie houdt rekening met de te verwachten evolutie van de behoeften op lange termijn wanneer zij de in de richtsnoeren inzake breedbandsteun vastgelegde aanpak voor "sprongsgewijze verandering" toepast in samenhang met de strategische doelstelingen van deze mededeling, en zal bij de beoordeling van staatssteunmaatregelen efficiënte, gecombineerde financiering welwillend overwegen indien deze leidt tot een lagere steunintensiteit en een kleiner risico op concurrentiedistorsie.


(1) Denk bijvoorbeeld aan sociale netwerken, mobiele games, apps en videostreaming, de groeiende digitalisering van economische activiteiten en openbare diensten, spraak- en berichttoepassingen op IP-basis, het op afstand opslaan en opvragen van gegevens voor consumenten en ondernemingen.
(2)

Resolutie van het Europees Parlement van 19 januari 2016 "Naar een akte voor een digitale interne markt" ( 2015/2147(INI) ).

(3)

Conclusies van de Europese Raad van 28 juni 2016 (EUCO 26/16).

(4) 5G is de volgende generatie netwerktechnologieën, die nieuwe digitale economische modellen en bedrijfsmodellen in het vooruitzicht stellen.
(5) Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het wetboek elektronische communicatie
(6)

Mededeling van de Commissie "5G voor Europa: een actieplan".

(7)

Index van de digitale economie en maatschappij: de dekking van vaste, elementaire technologieën voor toegangsnetwerken van de volgende generatie (NGA) (met een downloadsnelheid van ten minste 30 Mbps).

(8)

Met een snelheid van ten minste 2 Mbps.

(9)

GSM Association: http://www.gsmamobileeconomy.com/GSMA_Global_Mobile_Economy_Report_2015.pdf , blz. 8 en 13.

(10)

Afzonderlijke verslagen van Ericsson, Cisco, GSMA en Gartner verwachten een massale toename van dergelijke geconnecteerde voorwerpen. Zie punt 2.2 van bijbehorend werkdocument van de diensten van de Commissie.

(11)

Met een "netwerk met zeer hoge capaciteit" wordt een netwerk voor elektronische communicatie bedoeld dat ten minste tot aan het distributiepunt volledig uit optische-vezelelementen bestaat, of dat in gebruikelijke piekomstandigheden in staat is om soortgelijke netwerkprestaties te bieden wat betreft downlink- en uplinkbandbreedte, veerkrachtigheid van het netwerk, parameters m.b.t. fouten, latentietijden en de veranderingen daarin. De prestaties van het netwerk kunnen ook als vergelijkbaar worden beschouwd als de eindgebruiker een andere gebruikservaring heeft vanwege de inherent verschillende kenmerken van het medium dat op het netwerk wordt aangesloten.

(12)

 De optische glasvezels sturen de signalen door aan lichtsnelheid en kunnen kwaliteitsvolle, symmetrische verbindingen maken over een afstand van tientallen kilometers. De meest veelbelovende technologieën voor betere transmissie via koperkabels hebben momenteel een effectief bereik van ca. 250 meter en vertrouwen op glasvezels voor de rest van het netwerk. Geüpgradede kabelnetwerken (HFC-netwerken) gebruiken normen van de DOCSIS-familie om de prestaties te verbeteren, maar maken in ieder geval tot aan de zogenaamde optische node gebruik van glasvezel.

(13)

Ook bekend als "backhaul". Zie punt 4.3 in het 5G-actieplan.

(14)

De openbare raadpleging vond plaats van 11 september tot en met 7 december 2015. Een uitgebreide samenvatting is beschikbaar op https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/full-synopsis-report-public-consultation-needs-internet-speed-and-quality-beyond-2020 .

(15)

59 % van de respondenten denkt in 2025 een vaste downloadsnelheid van meer dan 1 Gbps nodig te hebben; slechts 8 % denkt in 2025 een vaste downloadsnelheid van meer dan 100 Gbps nodig te hebben.

(16)

Een groot aantal onder hen benadrukten het belang van uploadsnelheid en symmetrie.

(17)

België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Slovenië, Zweden, zie diagrammen 22 en 23 in het bijgaande werkdocument van de diensten van de Commissie.

(18)

Zie punt 3.2 van bijgaand werkdocument van de diensten van de Commissie.

(19) Onder gigabit-connectiviteit moet rendabele, symmetrische internettoegang met een downlink- en uplinksnelheid van minstens 1 Gbps worden verstaan.
(20)

Naar een opener onderwijs: innovatief onderwijzen en leren voor iedereen met nieuwe technologie en open leermiddelen, COM(2013) 654.

(21)

Ondernemingen waarin digitale technologieën, zoals elektronische gegevensuitwisseling of sociale media, in grote mate geïntegreerd zijn.

(22)

Voor aanwijzingen dat de vraag het aanbod volgt in de telecomsector en dat lage downlink- en uplinksnelheden bepaalde gebruiksvormen en toepassingen tegenhouden die anders zouden opduiken, zie punt 2.2 van het bijgaande werkdocument van de diensten van de Commissie.

(23)

Hieronder wordt verstaan: bijv. basisscholen en middelbare scholen, treinstations, havens en luchthavens, gebouwen van plaatselijke overheden, universiteiten, onderzoekscentra, dokterspraktijken, ziekenhuizen en stadions.

(24) In overeenstemming met het voorgestelde wetboek.
(25)

5G zal naadloos aansluiten bij complementaire technologieën die reeds worden uitgerold, zoals voor korteafstandscommunicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en infrastructuur (ITS-G5). 

(26)

Voor transportroutes zal, afhankelijk van de vervoerdienst, rekening worden gehouden met lopende investeringen in C-ITS-technologieën en zal tegelijkertijd worden gezorgd voor coördinatie met relevante belanghebbenden – actiepunt 4 van het 5G-actieplan

(27)

Identificatie en kwantificering van essentiële socio-economische gegevens ter ondersteuning van strategische planning voor de invoering van 5G in Europa, SMART 2014/0008

(28)

Definitie: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/European_cities_%E2%80%93_the_EU-OECD_functional_urban_area_definition .

(29)

Snelwegen, nationale wegen en spoorwegen, overeenkomstig de definitie van de trans-Europese vervoersnetwerken.

(30)

Op basis van de studie door Analysys Mason (SMART 2015/0068) en ramingen van de Commissie. Zie het bijgaande werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 4.4.

(31)

Voor meer informatie over de complementariteit tussen de ESI-fondsen en het EFSI, zie: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/thefunds/fin_inst/pdf/efsi_esif_compl_en.pdf  

(32)

Investeringsplan voor Europa: Europees Fonds voor strategische investeringen wordt verlengd na succesvol eerste jaar( IP-16-1933 ) en nieuwe richtsnoeren over de combinatie van de Europese structuur- en investeringsfondsen met het EFSI ( IP-16-329 )

(33) De Commissie brengt verslag uit over de ontwikkeling van de nationale breedbandplannen in haar digitale voortgangsverslagen.
(34) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/connected-communities-initiative Voor meer informatie over het initiatief "Connectieve gemeenschappen", zie: .
(35)

Voor meer informatie over het BCO-initiatief: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/broadband-competence-offices .

(36) Richtlijn 2014/61/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronischecommunicatienetwerken met hoge snelheid